Permalänk
Medlem

Ny processor och modekort!

Tjena, jag håller på och vill byta mitt moderkort och min processor eftersom dem är väldigt utdaterade och slöa.
Jag har inte en stor budget(runt 3000) för dessa delarna.

Hade tänkt mig denna processorn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462290

och detta moderkortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2709723

vill gärna veta om jag ska köpa dessa eller ändra på något, billigare moderkort och dyrare processor osv!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till? Spelar du? Isf vilket grafikkort ska du använda?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

@LPG: Ja, tänker spela! och just nu använder jag ett Nvidia GTX 760 grafikkort på 2gb vram, tänker ej uppgradera mitt grafikkort just nu för det räcker för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzzyFX:

@LPG: Ja, tänker spela! och just nu använder jag ett Nvidia GTX 760 grafikkort på 2gb vram, tänker ej uppgradera mitt grafikkort just nu för det räcker för mig!

Vilka spel? Upplösning? 60Hz skärm?
Vill du kunna uppgradera din processor sen eller är det troligen ny dator som gäller när det är dags?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Vilka spel? Upplösning? 60Hz skärm?
Vill du kunna uppgradera din processor sen eller är det troligen ny dator som gäller när det är dags?

tänkt att spela spel som rainbow six siege, de flesta fps spel. har just nu en 60hz skärm men planerar på att uppgradera. just nu gör jag så att jag uppgraderar del efter del. efterhand att jag har råd att köpa delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Vilka spel? Upplösning? 60Hz skärm?
Vill du kunna uppgradera din processor sen eller är det troligen ny dator som gäller när det är dags?

och är en 1920x1080 skärm jag har just nu.

Permalänk
Medlem

Detta borde duga tycker man? Men det förutsätter att du redan har DDR3 minnen?

ASUS Z97-P
i5-4690K

Totalt 3188:-

Är det för dyrt så byt processorn till en billigare.

ASUS Z97-P
i5-4460

Totalt 2590:-

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för delar nu? Känns som en väldigt dålig idé att uppdatera till en FX-6300, ganska snart kommer du förmodligen vilja byta ut den också, speciellt om du tänker byta skärm.

Att köra med Intel som @skruvis föreslog är en mycket bättre idé om du vill att det ska hålla några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Detta borde duga tycker man? Men det förutsätter att du redan har DDR3 minnen?

ASUS Z97-P
i5-4690K

Totalt 3188:-

Är det för dyrt så byt processorn till en billigare.

ASUS Z97-P
i5-4460

Totalt 2590:-

Skrivet av Andreaz1:

Vad har du för delar nu? Känns som en väldigt dålig idé att uppdatera till en FX-6300, ganska snart kommer du förmodligen vilja byta ut den också, speciellt om du tänker byta skärm.

Att köra med Intel som @skruvis föreslog är en mycket bättre idé om du vill att det ska hålla några år.

Jag har pratat med väldigt många personer angående intel eller amd, och de flesta föreslår att ta AMD över intel om man inte har en förmögenhet att lägga på en processor och köpa en av dem highend, och att amd är mer prisvärda. Jag kanske är dum nu för vet inte mycket om processorer, men att köpa en 3.5 Ghz processor för 2300 kr, när man kan köpa en 4 Ghz processor från AMD för 1800? vad är skillnaden till varför intel är så mycket dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzzyFX:

Jag har pratat med väldigt många personer angående intel eller amd, och de flesta föreslår att ta AMD över intel om man inte har en förmögenhet att lägga på en processor och köpa en av dem highend, och att amd är mer prisvärda. Jag kanske är dum nu för vet inte mycket om processorer, men att köpa en 3.5 Ghz processor för 2300 kr, när man kan köpa en 4 Ghz processor från AMD för 1800? vad är skillnaden till varför intel är så mycket dyrare?

Skillnaden är att Intel har bättre effektivitet & därmed generellt bättre spelprestanda, därmed inte sagt att det inte går att spela med en AMD processor.

Här ser du hur prestandan är ibland i vissa spel hänger en FX8350 med bra i vissa inte!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IzzyFX:

Jag har pratat med väldigt många personer angående intel eller amd, och de flesta föreslår att ta AMD över intel om man inte har en förmögenhet att lägga på en processor och köpa en av dem highend, och att amd är mer prisvärda. Jag kanske är dum nu för vet inte mycket om processorer, men att köpa en 3.5 Ghz processor för 2300 kr, när man kan köpa en 4 Ghz processor från AMD för 1800? vad är skillnaden till varför intel är så mycket dyrare?

Klockfrekvens säger knappt ingenting, Intels processorkärnor är mycket mer kraftfulla än AMDs. AMD funkar när man har en extremt låg budget men för 3000:- kan du ändå få en Core i5 och då är den helt klart det bättre valet. Den kommer hänga med mycket längre än om du köper en FX-6300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Skillnaden är att Intel har bättre effektivitet & därmed generellt bättre spelprestanda, därmed inte sagt att det inte går att spela med en AMD processor.

Här ser du hur prestandan är ibland i vissa spel hänger en FX8350 med bra i vissa inte!
https://www.youtube.com/watch?v=WZ_5p9wd2dk

Skrivet av Andreaz1:

Klockfrekvens säger knappt ingenting, Intels processorkärnor är mycket mer kraftfulla än AMDs. AMD funkar när man har en extremt låg budget men för 3000:- kan du ändå få en Core i5 och då är den helt klart det bättre valet. Den kommer hänga med mycket längre än om du köper en FX-6300.

Tack för svaren! bestämde mig för att köpa en Intel core i5 4690k och ett gigabyte z97x-gaming moderbord! Glömde dock köpa kylpasta av något slag som jag använt innan, är det ett måste innan jag installerar dessa delar eller kan det klara sig utan?

Permalänk
Medlem

@IzzyFX: Sitter pasta på stockkylaren som medföljer processorn.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless