hej, har nu bestämt mig för att köpa G-Sync skärm

Permalänk

hej, har nu bestämt mig för att köpa G-Sync skärm

Hej, jag la upp en tråd för ett par veckor sedan angående ny skärm, och fick lite tips om att köpa G-sync skärm
och nu efter jag tittat och letat har jag kommit fram till att det är värt lägga lite extra pengar för att få bättre skärm än jag tänkt innan, men mitt problem här är att jag väljer mellan 2 olika

ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q G-Sync
eller
ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync (IPS)

det skiljer 2000 kronor, men nu till min fråga och hjälp
vilket och varför skulle ni köpa den ena elr den andra?
är det värt att lägga 2000 kronor extra för att få ips

hoppas ni alla haft en lika trevlig jul som jag, Tack!

Tacksam för alla svar !

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

den skärmen har massor med backlight bleed och får ofta döda pixlar. hade inte betalt så mycket för ett halvdant jobb.

OP: om du gör annat än att sitta rakt framför skärmen och spela så hade jag valt IPS, har du mycket pengar över så hade jag valt IPS. spelar du mycket cs? hade valt TN, kör du endast rakt framifrån och aldrig från sidan. då hade jag valt TN

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

den skärmen har massor med backlight bleed och får ofta döda pixlar. hade inte betalt så mycket för ett halvdant jobb.

OP: om du gör annat än att sitta rakt framför skärmen och spela så hade jag valt IPS, har du mycket pengar över så hade jag valt IPS. spelar du mycket cs? hade valt TN, kör du endast rakt framifrån och aldrig från sidan. då hade jag valt TN

Fast det handlar väl om de tidiga exemplaren?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

den skärmen har massor med backlight bleed och får ofta döda pixlar. hade inte betalt så mycket för ett halvdant jobb.

OP: om du gör annat än att sitta rakt framför skärmen och spela så hade jag valt IPS, har du mycket pengar över så hade jag valt IPS. spelar du mycket cs? hade valt TN, kör du endast rakt framifrån och aldrig från sidan. då hade jag valt TN

vad jag har läst mig till så blöder de generellt mycket direkt ur lådan och det blir sedan bättre när man har använt den ett tag. sedan är stativet ganska billigt jämfört med asus-skärmarna. pg278q har det varit oerhört mycket problem med och pg279q verkar inte direkt vara perfekt heller. verkar helt enkelt vara ett lotteri där man får hoppas på det bästa med hela bunten.

dessa ips-paneler är oerhört snabba, känns inte nödvändigt med tn alls om det inte är så att man vill spara pengar.

Permalänk

@Christley:
jag spelar oftast cs, LoL, BF4 , GTA V , Battlefront etc

men mest 1:cs 2 : LoL 3: GTA V

Permalänk

så vad gör skillnaden ifrån ips till TN då? om vi tänker t.ex cs

Permalänk

@alexhagstrom:

IPS är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexhagstrom:

så vad gör skillnaden ifrån ips till TN då? om vi tänker t.ex cs

Jag tror det har kommit några undantag nu det sista men tidigare så var oftast IPS-panelerna lite långsammare (uppdateringsfrekvens och latency). Däremot hade de oftast bättre färgåtergivning och högre betraktningsvinklar.

I CS 1.6 tyckte jag personligen att rekylen blev lägre med en snabbare skärm (>80 Hz, <5 ms). Antar att det även gäller cs:go och nyare fps-spel.

Permalänk

@L4RZ:

så TN skärm är alltså bättre till fps spel?