Uppgradering för att matcha ett gtx 970 [LÖST]

Permalänk

Uppgradering för att matcha ett gtx 970 [LÖST]

Hej!

Här om dan' fick jag ett ASUS gtx970 turbo till ett jättebra pris av en god vän. Inser nu att det inte passar i min rostiga dators moderkort.
Har en ganska låg budget på kanske 2000-3000 finns det några bra moderkort/processorer för det priset eller borde jag bara spara ett par månader för något finare?

Tack på förhand!

§3.1
Permalänk
Medlem

Är det DDR3 minnen du har nu? Eller är de ännu äldre?:)

Permalänk
Medlem

Vad är det för något moderkort? Säker på att du inte gör någonting fel?

Permalänk
Skrivet av svartafaran:

Hej!

Här om dan' fick jag ett ASUS gtx970 turbo till ett jättebra pris av en god vän. Inser nu att det inte passar i min rostiga dators moderkort.
Har en ganska låg budget på kanske 2000-3000 finns det några bra moderkort/processorer för det priset eller borde jag bara spara ett par månader för något finare?

Tack på förhand!

Om du kan tänka dig AMD så finns det några uppgraderingskit inom din budget.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=734

Själv föredrar jag Intel, så jag skulle spara lite

Permalänk
Medlem

Vad har du för delar just nu då? Moderkort samt processor

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Entusiast

Som sagt, vad har du för delar nu då?

För alla moderna grafikkort passar i samtliga moderkort upp till 10 år tillbaka i tiden och har du verkligen en så gammal dator?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har ett ASUS M5A78L-MLX och en AMD Phenom(tm) II x6 2.80 GHz

Permalänk
Medlem

Då ska det passa i det mörkblå långa uttaget.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

@Dahle86: Ska kolla på det, hoppas chassit rymmer det för det är rätt tight!

Permalänk

Slår vad om att någon kommer facepalma sig till döds men allt jag behövde göra var att ta bort "skyddet". Känner mig så dum men tackar alla för hjälp och förslag är som en femåring på julafton just nu!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svartafaran:

Slår vad om att någon kommer facepalma sig till döds men allt jag behövde göra var att ta bort "skyddet". Känner mig så dum men tackar alla för hjälp och förslag är som en femåring på julafton just nu!

Gött att du skrev en förklaring för detta. Du ska veta att alla är nybörjare i början och att du inte är ensam om detta misstag!

God fortsättning!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Jag har gjort värre missar än så. Eller vad sägs om att köpt nytt moderkort, för jag felsökt allt och inte kom ut på nätet. Felet var att jag hade kopplat om lite nätverkssladdar före switchen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartafaran:

Har ett ASUS M5A78L-MLX och en AMD Phenom(tm) II x6 2.80 GHz

En uppgradering av det skulle inte skada till något som matchar ditt gtx970.

Exempelvis.
Asus Z97-P
i5 4460

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@skruvis: Jotack jag vet. Lite halvtomt i plånboken för tillfället så detta får funka för tillfället

Permalänk

@svartafaran: haade jag varit du hade jag nog sparat ett tag till

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av juniormannen80:

@svartafaran: haade jag varit du hade jag nog sparat ett tag till

Dock har han redan graffet så.... eller du menar något annat?

Men visst finns det alltid bättre prylar på andra sidan gräsmattan......

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/783614/datorutrustning/pakete...

Verkar vara ett billigt och klokt val, tycker jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

En phenom II x6 är en ganska kompetent cpu ändå sen antar jag du har en 1055T som man ganska enkelt kan öka från 2800mhz till 3400-3600mhz utan dom går så värst varm och vissa ex går bättre än så man ska man maxxa ur dom blir det oftast varmt men en sån boost kan göra ganska mycket för prestanda och kan vara värt att kolla lite på eller om du har någon kompis som kan med det och är fsb oc som gäller på dom så är lite pilligare än bara höja multiplier men är inte tok svårt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

En phenom II x6 är en ganska kompetent cpu ändå sen antar jag du har en 1055T som man ganska enkelt kan öka från 2800mhz till 3400-3600mhz utan dom går så värst varm och vissa ex går bättre än så man ska man maxxa ur dom blir det oftast varmt men en sån boost kan göra ganska mycket för prestanda och kan vara värt att kolla lite på eller om du har någon kompis som kan med det och är fsb oc som gäller på dom så är lite pilligare än bara höja multiplier men är inte tok svårt

pff...Enligt 95% av alla Sweclockers medlemmar klarar inte ens en FX8350@5GHZ av Paint...

Här är det, det senaste INTEL och TITAN XxX 32vRAM ED som gäller för att ens starta CS:GO.

Allt i GAMING TRIPPLE XxX EDITON nVidia Green and Laser INTEL Blue Gaming Case.

TS: Din prolle funkar dugligt till ditt 970, jag har FX8350+GTX970 klarar av alla spel.

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WindForceX3:

pff...Enligt 95% av alla Sweclockers medlemmar klarar inte ens en FX8350@5GHZ av Paint...

Här är det, det senaste INTEL och TITAN XxX 32vRAM ED som gäller för att ens starta CS:GO.

Allt i GAMING TRIPPLE XxX EDITON nVidia Green and Laser INTEL Blue Gaming Case.

TS: Din prolle funkar dugligt till ditt 970, jag har FX8350+GTX970 klarar av alla spel.

haha brukar vara så även om en phenom II x4 klarar biffen i dom flesta fall men 1055 är en ganska ok cpu och problemet dom får är samma som FX att individuella kärnor får lite låg prestanda och vad kan det vara kanske 15-20% i runda slängar lägre mot en 8350 som även dom i spel med dx9 baserade gamla spelmotorer får lite trött FPS så kan det vara lite tråkigt med en oklockad phenom II som klarar alla spel men med lite oc bör kunna prestera närmare FX serien i orginal fart så är värt lite engagemang och lyfter ganska många fps i problematiska spelen som wow - gw2 - arma II t.e.x

Men håller med dig det överdrivs nått jävligt på SC och phenom II/FX är vettiga cpu och duger bra för spel och är bara 1 spel där det verkligen är ett problem och det är guildwars 2 world vs world där blir det helt enkelt bildspel men annars går även gw2 bra förutom world vs world delen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av WindForceX3:

pff...Enligt 95% av alla Sweclockers medlemmar klarar inte ens en FX8350@5GHZ av Paint...

Här är det, det senaste INTEL och TITAN XxX 32vRAM ED som gäller för att ens starta CS:GO.

Allt i GAMING TRIPPLE XxX EDITON nVidia Green and Laser INTEL Blue Gaming Case.

TS: Din prolle funkar dugligt till ditt 970, jag har FX8350+GTX970 klarar av alla spel.

Jag håller med dig, och roligt inlägg
Men! Vi pratar ändå prestanda från typ 2008 och det börjar bli ett tag sen även om det inte händer så mycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Ett utmärkt val, indeed. Jag skulle inte tänka så mycket mer på saken, en i5a är vad som gör datorn rapp igen.