Säga upp parabol och bara köra med play tjänster? bra eller inte?

Permalänk
Medlem

Säga upp parabol och bara köra med play tjänster? bra eller inte?

Har idag parabol från canal digital med 2 boxar och "tvilling abonnemang" betalar 428kr för det och det funkar rent tekniskt jätte bra. Men problemet är att det bara är skit på kanalerna.

Så min fundering är att helt enkelt att säga upp det helt och teckna viaplay sport +hbo + netflix istället.
Har flera apple-tv:s och ipads så det är inga problem att använda de tjänsterna. Har även 250 Mbit lina in så det ska räcka till och bli över.

någon som gjort samma byte?
Åsikter?
nått jag kommer sakna med "linjär-tv"

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Har inte kollat på "riktig" tv alls senaste åren, så för mig fungerar det kanon och jag slipper reklamen.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Vi ser knappt på vanlig tv men orsaken är mest att vi alltid missar utsatt tid och streamar det istället.
Ser du mycket på evenemang som sport, melodifestivalen, lets dance, bonde söker fru så kanske du behöver tv, men knappast filmkanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Har idag parabol från canal digital med 2 boxar och "tvilling abonnemang" betalar 428kr för det och det funkar rent tekniskt jätte bra. Men problemet är att det bara är skit på kanalerna.

Så min fundering är att helt enkelt att säga upp det helt och teckna viaplay sport +hbo + netflix istället.
Har flera apple-tv:s och ipads så det är inga problem att använda de tjänsterna. Har även 250 Mbit lina in så det ska räcka till och bli över.

någon som gjort samma byte?
Åsikter?
nått jag kommer sakna med "linjär-tv"

Det låter som att DU skulle få ut mer av play-tjänster om du ändå inte är nöjd med tv-utbudet.

Det första jag tänkte de på skulle avsaknad den "kristallklara" bilden som parabol ger men å andra sidan har jag ej prova play-tjänster fullt ut (hade netflix för nåt år sen) samt eventuella buffer-tid som möjligtvis kan uppstå vi hög belastning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker "vanlig tv" kan vara skönt ibland, inga val - det som går det går.
Ibland är man helt slut från jobb och barn och vill bara slö-titta, och då är discovery eller liknande perfekt.

Den jävla reklamen får man stå ut med, men vissa dagar orkar man bara inte ta fler beslut... är "vanlig tv" bra.

Annars går det mer och mer mot streaming, men prismässigt är det inte alls säkert att det blir billigare, eftersom man skall ha netflix, viaplay, hbo, d-play osv... det kostar på!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det låter som att DU skulle få ut mer av play-tjänster om du ändå inte är nöjd med tv-utbudet.

Det första jag tänkte de på skulle avsaknad den "kristallklara" bilden som parabol ger men å andra sidan har jag ej prova play-tjänster fullt ut (hade netflix för nåt år sen) samt eventuella buffer-tid som möjligtvis kan uppstå vi hög belastning.

Du har en poäng där, Kvaliten på hd-sändningen via parabol på tex SVT är grymt bra.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna satsa på att trappa ner tvgrejen, Boxer har flex8 för 99kr/månaden och då kan du ändra hur du vill varje månad vilka kanaler du vill ha av ett hyfsat utbud.
Annars kan man klara sig med playtjänster, Dplay kostar 79kr/mån och dom har Discoverys utbud + annat (kolla lite snabbt på det idag) sen finns det vanliga som Netflix, Viaplay etc.

Måste dock säga att det är skönt med vanlig tv, har inte ens digital utan basutbud direkt ur kabeln och det är ofta man inte vet kan bestämma sig för något i en playtjänst utan det blir tv6 och Sienfield, How i met your mother, 2 and a half men eller vad som nu går på kvällarna när man ska sova jag kollar på vanlig tv 1-2gånger i veckan kanske annars blir det mest playtjänster.

Permalänk
Avstängd

Jag har lagt ner vanlig TV och kör helt på streamingtjänster och det har ju sina för- och nackdelar. Som många redan sagt så är det ju det passiva tittandet som man inte riktigt får främst, men det kanske inte är fel att sluta med det liksom. Slutar man betala licensen så är det lätt att komma billigare undan i alla fall och kvaliteten är för det mesta bra, men kanske inte i klass med parabol förstås.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder inte streaming alls, kör vanlig tv. Känns som samma historia varje gång, varenda tjänst som finns lovar att allting finns och varenda gång saknas det första programmet jag söker efter, alternativt finns typ 10 år gamla säsong 1. Innan det händer något på den fronten skulle jag aldrig någonsin få för mig att börja betala pengar för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Andreaz1: Testa en tjänst som ger lite bättre utbud på tjänsterna som exempelvis unblock-us.com (den använder jag, $5 kanadensiska i månaden) sen kan du titta på de senaste avsnitten av många serier helt gratis på Hulu (med reklam eller betala för att slippa) eller på kanalernas egna sidor som cbs.com eller cc.com. Dessutom mycket bättre utbud på Netflix och inga problem med exempelvis SVTPlay.