Permalänk
Medlem

Överklockning av 5930

Tjenare alla överklockare ..

Har överklockat min 5930 med moderkort Asus x99 Deluxe men jag får bara upp den i 4,5 Ghz vcore 1,3 har fått den till 4.7 typ vcore 1,36 men inte stabil då, men temperaturerna ligger på 4,5 på 55-74Max i realtemp men kanske medel typ 65. på 4,7 ghz ligger det på medel ca 70-75 med peap på 82 typ .... tycker jag borde stabilt kunna få den till 4.7 ...

Är 4,5 max clockning eller är det någon annan som fått den höger eller har tips för hur man skall göra ?`

/ OCBaq

Permalänk
Medlem

Prova med högre bclk?

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

Vad är det och hur påverkar det hela clockningen ... såg att du också kör på 4.5 ghz ?

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska tänka på att hålla volten under 1,3. Det är ju ändå en processor som ska kunna hålla ett bra tag framöver. Det bästa när man överklockar tycker jag är att hitta en sweetspot, dvs högsta möjliga klockfrekvens till rimligast möjliga volt. Ofta hittar man ett läge där man måste öka volten ganska rejält för varje 100MHz ökning på klockfrekvensen. Då har man hittat den s.k sweetspot i läget före den sista höjningen.

Personligen var min sweetspot på samma processor 4,5GHz vid 1,19V. Ett bra ex med andra ord. För att få den att gå stabilt i 4,6GHz var jag tvungen att hoppa ända upp till 1,29V och jag tycker helt enkelt att det inte är värt det för 100MHz.

Edit: Personligen hade jag bra hjälp av att pilla lite med Load Line Calibration på moderkortet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

ok Då fattar jag....

Har då hittat min sweet spot, är nog 4,6 ghz jag kan köra 4,5ghz i 1,3v och 4,6ghz i 1,32 men när man går mot 4,7 så måste jag öka till 1,36/1,37 Volt .......

Det förkarar saken så kanske jag inte skall hålla på och tuna så mycket mer .... ?

kanske kan förska sänka volten lite på 4,5 för att det skall funka bra ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCBaq:

ok Då fattar jag....

Har då hittat min sweet spot, är nog 4,6 ghz jag kan köra 4,5ghz i 1,3v och 4,6ghz i 1,32 men när man går mot 4,7 så måste jag öka till 1,36/1,37 Volt .......

Det förkarar saken så kanske jag inte skall hålla på och tuna så mycket mer .... ?

kanske kan förska sänka volten lite på 4,5 för att det skall funka bra ....

Hade jag varit dig hade jag läst igenom en Haswell-E guide gällande överklockning och tittat på vilka inställningar du kan finjustera. På så vis kanske du kan få ner volten mer.

Som sagt, håll dig gärna under 1,3V för att slippa någon risk för degenerering av processorn.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Varför Just 1.3 V o sen är 1.29 bra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCBaq:

Varför Just 1.3 V o sen är 1.29 bra ?

För att enligt tester är det en generell gräns för Intels nyare processorer. Över den gränsen så börjar delar att degenereras fortare i processorn över tid. Det är ett generellt råd och upp till var och en att ta ställning till.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker att du ska tänka på att hålla volten under 1,3. Det är ju ändå en processor som ska kunna hålla ett bra tag framöver. Det bästa när man överklockar tycker jag är att hitta en sweetspot, dvs högsta möjliga klockfrekvens till rimligast möjliga volt. Ofta hittar man ett läge där man måste öka volten ganska rejält för varje 100MHz ökning på klockfrekvensen. Då har man hittat den s.k sweetspot i läget före den sista höjningen.

Personligen var min sweetspot på samma processor 4,5GHz vid 1,19V. Ett bra ex med andra ord. För att få den att gå stabilt i 4,6GHz var jag tvungen att hoppa ända upp till 1,29V och jag tycker helt enkelt att det inte är värt det för 100MHz.

Edit: Personligen hade jag bra hjälp av att pilla lite med Load Line Calibration på moderkortet.

4,5Ghz vid 1.19v!? Är du säker på det? Du snackar inte adaptiv spänning och att den höll sig där idle?
Jag har aldrig hört talad om någon Haswell-E som klarar den frekvensen med så låg spänning.

4.5Ghz vid 1.3v är ett normalt resultat. Det kan man vara nöjd med. 4,6Ghz vid samma spänning är över medel och får räknas som bra.

Jag hade inte försökt överklocka mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

4,5Ghz vid 1.19v!? Är du säker på det? Du snackar inte adaptiv spänning och att den höll sig där idle?
Jag har aldrig hört talad om någon Haswell-E som klarar den frekvensen med så låg spänning.

4.5Ghz vid 1.3v är ett normalt resultat. Det kan man vara nöjd med. 4,6Ghz vid samma spänning är över medel och får räknas som bra.

Jag hade inte försökt överklocka mer.

Jo det stämmer faktiskt. Har dubbelkollat med olika program vid full load. Inga stabilitetsproblem alls. I idle ligger min på 0,825V.

Edit: Söker man lite finns det en del som lyckas klämma ut 4,5GHz med liknande resultat, runt 1,2V är nog vanligare än man tror.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar ...

OCBaq