Betalspel för mobil, vilken betalmodell föredrar ni?

Permalänk
Medlem

Betalspel för mobil, vilken betalmodell föredrar ni?

Hej!

Har hållit på ett tag nu med att utveckla några stycken gratisspel & börjar fundera på om jag snart kanske skall börja ta betalt för några av mina kommande spel så tänkte höra med er vilken betalningsmodell ni föredrar (förutom gratis då såklart )

För mig finns det 3 huvudkategorier & inkluderar mina egna åsikter när det gäller för & nackdelar, rösta gärna & lägg även gärna till dom för & nackdelarna som jag missar. Alternativen kommer jag INTE att kombinera i mitt spel, det är antingen eller som gäller, så inte betalning vid inköp av spelet OCH betalning för att få extrasaker; i ett & samma spel

1) Reklamfinansierat + betala för att få bort reklamen

  • + Får inkomst för alla spelare

  • - Kan ge ett "oseriöst" intryck

  • - Negativ kundtrend (folk kanske ignorerar ett spel från en utvecklare i framtiden där dom inte gillade reklamen)

  • - Kanske färre som rekommenderar spelet till sina vänner & bekanta

2) Betalning vid inköp av spelet

  • + Får inkomst från alla som köper spelet

  • - Går miste av många kunder som bara köper gratisspel (trots att billiga spel "bara" kostar mellan 10-30kr)

3) Betalning för att få extrasaker i spelet

  • + Fler som laddar ner spelet & testar, gillar dom spelet kanske dom köper 1 eller ett par extrasaker

  • + Kanske fler som rekommenderar spelet till sina vänner & bekanta

  • + Något större incitament för mig som utvecklare att göra ett bra spel, löpande uppdatering osv för att engagera spelarna & då locka över spelare som ännu inte köpt några extrasaker att faktiskt göra det

  • - Kan resultera i obalanserad balans mellan spelare som nöjer sig med att spela spelet som det är "out of the box" & få spelare som faktiskt köper några extrasaker (många "gratisspelare" & få "extrasaksspelare")

Personligen lutar jag mer åt 3), gillar att prova på spel innan jag lägger några pengar i det, men det är sällan jag själv köper extrasaker i spel såsom tex nya karaktärer (endast nytt skin), nya karaktärer med nya förmågor eller banor osv.

Så japp, era åsikter?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Betalning vid inköp.. Iap skiten har gjort de flesta spel ospelbra.

Permalänk
Medlem

4. En gratisversion med bara några levels för att sen betala för att få fullversionen.

Permalänk

Gratis demo, och sen köpa spelet till ett fast pris utan mikrotransaktioner.

Permalänk
Medlem

Ojdå, reklamfinansierat leder, det trodde jag faktiskt inte, trodde folk avskydde allt som har med reklam att göra. Tex reklam som dyker upp typ var 10:e gång man "dött", ibland t.om en reklamfilm på 10-20 sekunder.

Ni som har svarat det alternativet, har ni lust att berätta ungefär hur stor % av reklamfinansierade spelen ni faktiskt köper tillslut?

Gratis demo trodde jag inte heller faktiskt, oftast får man ju hela spelet när det gäller alternativ 3) bara det att det kan vara något skin eller kakaktär eller liknande som man kan betala extra för men som egentligen inte påverkar gameplayen så ofta kan man ju få ett fullständigt spel gratis.

Tur jag frågade för svaren var inte alls som jag trodde

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ojdå, reklamfinansierat leder, det trodde jag faktiskt inte, trodde folk avskydde allt som har med reklam att göra. Tex reklam som dyker upp typ var 10:e gång man "dött", ibland t.om en reklamfilm på 10-20 sekunder.

Ni som har svarat det alternativet, har ni lust att berätta ungefär hur stor % av reklamfinansierade spelen ni faktiskt köper tillslut?

Gratis demo trodde jag inte heller faktiskt, oftast får man ju hela spelet när det gäller alternativ 3) bara det att det kan vara något skin eller kakaktär eller liknande som man kan betala extra för men som egentligen inte påverkar gameplayen så ofta kan man ju få ett fullständigt spel gratis.

Tur jag frågade för svaren var inte alls som jag trodde

för att:
1. det stör inte jättemycket beroende på reklamen, det är bara en textruta eller en bild som kommer upp när man dött.
det som är drygt med reklam är att den ofta byter skepnad hela tiden, eller har en asdryg film du inte kan skippa.

2. köper aldrig personligen mobilspel, känns som pengarna är bättre spenderade på tex datorspel eller något annat roligt.

3. slutar nästan direkt spela dessa då spelen antingen är frustrerande långa, tex att en byggnad tar 32 timmar att göra klart, eller så betalar man 10$ och så är den klar direkt. eller så är det 100% pay to win. finns inget spel som bara har ett skinshop som inte påverkar spelet.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Ojdå, reklamfinansierat leder, det trodde jag faktiskt inte, trodde folk avskydde allt som har med reklam att göra. Tex reklam som dyker upp typ var 10:e gång man "dött", ibland t.om en reklamfilm på 10-20 sekunder.

Ni som har svarat det alternativet, har ni lust att berätta ungefär hur stor % av reklamfinansierade spelen ni faktiskt köper tillslut?

Gratis demo trodde jag inte heller faktiskt, oftast får man ju hela spelet när det gäller alternativ 3) bara det att det kan vara något skin eller kakaktär eller liknande som man kan betala extra för men som egentligen inte påverkar gameplayen så ofta kan man ju få ett fullständigt spel gratis.

Tur jag frågade för svaren var inte alls som jag trodde

Är nog inte så representativ som spelköpare på mobilen men har köpt "premium" till 8 spel enligt google play så kanske hälften av de spelen jag fastnat för och lagt mer än tottalt ~2 timme på vid pendling mm.

Krasst uttryckt skulle jag säga så här om dina alternativ plus alternativ 4 som @iXam nämnde

1: Är reklamen så jobbig att den stör slänger jag spelet, är den inte störande så kör jag vidare med den utan att pröjsa.
2. Bästa modellen enligt mig om 4. uppfylls.
3. Microtransaktioner är en bra modell OM och BARA OM den inte ger fördelar i spelet vilket typ aldrig händer i spel som är mer performance inriktade än farmvill, Microtransaktioner brukar även vara väldigt dyrt för spelaren om man vill kunna konkurrera på högre nivå men visst förstår att utvecklare gillar modellen.
4. Släpp ett gratis demo med begränsningar i form av inte alla banor eller som saknar QoL finneser, Jag skulle aldrig köpt ett mobilspelsom jag inte testat till viss del innan i alla fall. Ett bra exemple är Plaque inc där man tex låste upp så man kunde snabbspola när det inte hände så mycket och lite andra QoL saker när man köpte hela spelet, tror även man slapp någon liten reklambanner men var inget som direkt störde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ojdå, reklamfinansierat leder, det trodde jag faktiskt inte, trodde folk avskydde allt som har med reklam att göra. Tex reklam som dyker upp typ var 10:e gång man "dött", ibland t.om en reklamfilm på 10-20 sekunder.

Ni som har svarat det alternativet, har ni lust att berätta ungefär hur stor % av reklamfinansierade spelen ni faktiskt köper tillslut?

Gratis demo trodde jag inte heller faktiskt, oftast får man ju hela spelet när det gäller alternativ 3) bara det att det kan vara något skin eller kakaktär eller liknande som man kan betala extra för men som egentligen inte påverkar gameplayen så ofta kan man ju få ett fullständigt spel gratis.

Tur jag frågade för svaren var inte alls som jag trodde

I princip alla spel som kör med alternativ 3 är ju P2W. Testar jag ett "gratis"spel som visar sig ha en butik som säljer annat än kosmetiska saker (karaktärer är inte kosmetiska om de ens har den minsta skillnad mot de som är gratis) så slutar jag genast spela.

Hill Climb Racing är gratis med reklam och en butik som endast säljer pengar, men pengar går ändå att samla ihop så snabbt så den butiken stör inte mig.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Röstar på #1. För där får man testa appen/spelets fulla funktion innan köp.
Sedan finns ju alternativet där gratisversionen bara har några inledande spelnivåer och man får köpa resten.

På alt #2 kan man inte testa spelet och ända sättet att få mig att köpa det skulle vara om någon kompis rekommenderar eller recension.

På alt #3 kan det i multiplayer bli obalanserat. I singleplayer kan man köpa till sig hints/extraliv/powerups m.m. som nästan förstör spelet. Gillar inte alls metoden även om den säkert kan ge rätt bra med pengar med rätt spelare till skaparen

Permalänk
Avstängd

Föredrar reklam, because AdAway.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag tycker att Nr 3 kan missbrukas av barn och istället kan man göra om annons alternativet.

Min röst går på reklamfinansierat fast lite annorlunda som du verkar beskriva det.
Tycker att man ska frivilligt kunna "se" reklam för att i utbyte få en sorts coin/s eller liknande som man kan byta ut för extra förmåner i spelet.
Detta kommer resultera till att du slipper slänga in reklamen rakt ned i halsen på folk och istället erbjuda något som är intressant och verkligen gör så att man frivilligt öppnar upp reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ni som har svarat det alternativet, har ni lust att berätta ungefär hur stor % av reklamfinansierade spelen ni faktiskt köper tillslut?

Det beror ju på ifall reklamen stör mig, vad appen kostar samt ifall jag gillar den. Men ja jag har betalat för att slippa reklam tidigare. inte särskilt många gånger men det har mer att göra med att dom flesta apparna försöker mjölka mig med massa andra mikrotransaktioner och sånt stöder jag inte. Är det bara reklam så köper jag gärna, gäller även demo versioner med en reklam och mikrotransaktions fri betalversion.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Betalning vid köp av spelet. Är det skräp så är det ju bara att göra en refund..

Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte överdrivet mycket spel för tillfället, men beror på hur mina resvanor ser ut.

Om jag laddar ner ett spel och upptäcker att det är som nr.3 så tar jag bort spelet direkt och lämnar en stjärna omdöme. Tror inte jag har stött på ett enda spel som gör det bra.

Tycker alternativ två är bäst tillsammans med en gratis demo, så man kan prova en bana eller två och om man gillar spelet så kan man köpa fullversionen.

Visa signatur

Tofu bud