Intel Core i7-5775C och i5-5675C "Broadwell"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

http://i.imgur.com/sJJin0i.png

Köp bara 3x 980ti / 980 så löser det kingen sen är ju en fråga om det är "värt"

Förstår inte alls vad du vill komma till.

Skrivet av emilakered:

Därför att GTA, precis som vissa andra spel, beter sig otroligt märkligt och ger i stort sett oanvändbara siffror om titeln slår för hårt i CPU-tak i kombination med höga fps-värden. Vi har därför hittat en balans som ger få eller inga knepiga frysningar, men som trots allt visar skillnad mellan olika processorer.

OK, jag förstår. Kan ni inte flika in en kommentar om det? Många är ju intresserade av om en processor räcker till för 144 fps.

Dessutom: @tvelander menar att "CPU:er" (vet inte om det avser alla eller bara vissa) "såklart" klarar 144 fps i GTA V. Är det så?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Förstår inte alls vad du vill komma till.

OK, jag förstår. Kan ni inte flika in en kommentar om det? Många är ju intresserade av om en processor räcker till för 144 fps.

Fast det är ju GPU som sätter stop inte CPU ;_;

Det är som att Maxa alla spel i 1080 / 2560x1440 du behöver 2-3-4 Kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förstår inte alls vad du vill komma till.

Troligtvis det ni diskuterade, att det är fullt möjligt att få 144fps i GTA

Edit och ja det är möjligt, har spelat GTA med höga settings och haft över 144fps med 1440P skärm.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Fast det är ju GPU som sätter stop inte CPU ;_;

Ja, det är det. Hur kunde det då vara "såklart" att "CPU:er" (vilka?) klarar 144 fps, om man (som jag) inte har en aning om hur CPU-tungt GTA V är?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Ja, det är det. Hur kunde det då vara "såklart" att "CPU:er" (vilka?) klarar 144 fps, om man (som jag) inte har en aning om hur CPU-tungt GTA V är?

Ja asså typ 4770k 4790k 6700k 5820k 4820k.

Vissa får man nog överklocka, men behöver still 3 kort i SLI och ja om man nu måste maxa så ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Fast det är ju GPU som sätter stop inte CPU ;_;

Om man vill "maxa" ett spel och nöja sig med den frameraten man får som säg 90-100FPS så visst men om man är perfektionist och absolut vill ha en konstant 144FPS så nej, då spelar CPU'n en stor roll oavsett grafikinställningar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Uzanar:

Om man vill "maxa" ett spel och nöja sig med den frameraten man får som säg 90-100FPS så visst men om man är perfektionist och absolut vill ha en konstant 144FPS så nej, då spelar CPU'n en stor roll oavsett grafikinställningar.

Man köper inte 3x 980 / 980ti och spelar 1080.
Så spelar ingen roll.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Uzanar:

Om man vill "maxa" ett spel och nöja sig med den frameraten man får som säg 90-100FPS så visst men om man är perfektionist och absolut vill ha en konstant 144FPS så nej, då spelar CPU'n en stor roll oavsett grafikinställningar.

"då spelar CPU'n en stor roll oavsett grafikinställningar."

Nej.

För ingen köper 6600k och 3x 980 spelar 1080.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

hej jag undrar vad det är för skillnad på en processor som är 4 år gammal överklockad till 4GHz och en ny processor likt dessa i testet som ligger på 4Ghz? Kan någon förklara för mig tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invectus:

hej jag undrar vad det är för skillnad på en processor som är 4 år gammal överklockad till 4GHz och en ny processor likt dessa i testet som ligger på 4Ghz? Kan någon förklara för mig tack

En modernare CPU hinner med flera saker per clockcykel.
Vilket syns rätt bra i SWC's "samma klockfrekvens" tester:
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...
Där en 6700K är c:a 20% snabbare än en 2600K vis samma klocka.
Och i Broadwell testet så är en 5775C hela 50% snabbare än 2600K i spel (i bästa fall):
http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Permalänk
Medlem

om jag förstått det rätt så borde alltså 5775c vara svalare än skylake och 4790k om man ser på temp vid samma prestanda?

alltså några grader svalare vid samma poäng i valfritt benchmark?

Permalänk
Skrivet av nocebo:

om jag förstått det rätt så borde alltså 5775c vara svalare än skylake och 4790k om man ser på temp vid samma prestanda?

alltså några grader svalare vid samma poäng i valfritt benchmark?

Är ärligt svårt att mäta så, är många variabler som sätter tempen.

Viktigare är i så fall prestanda/watt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

om jag förstått det rätt så borde alltså 5775c vara svalare än skylake och 4790k om man ser på temp vid samma prestanda?

alltså några grader svalare vid samma poäng i valfritt benchmark?

Rent teoretiskt tror jag skylake borde vara svalare, vid samma frekvens om man ser till att 14nm bör vara svalare än 22nm. Men i praktiken så är det inte alltid så enkelt och boradwell har bättre effektiv prestanda i vissa uppgifter, där skylake inte kan hänga med och där är nog resultatet motsatt teoretiska. Det är därför svårt att jämföra temperatur med prestanda då CPUerna är olika snabba vid olika typer av jobb och olika instruktioner ger olika mängd värme.

Boradwell har lägre TDP och de är klockade lägre, och det mer imponerande är ju just att broadwell trots dessa lägre frekvenser kan leverera så bra prestanda som den kan göra. Detta gäller dock endast i "stock-klock" och när du ändrar dessa, över- eller underklockar dem, så förändras också deras effektförbrukning rätt kraftigt, så det är svårt att jämföra.

@Broken-arrow skulle gissa på att det är 65W vs 95W han reagerade på. Som vi både säkert är överens så innefattar detta både GPU och CPU effekten, och därför kan man misstolka detta som "lägre temp", även om det inte behöver innebära det.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Rent teoretiskt tror jag skylake borde vara svalare, vid samma frekvens om man ser till att 14nm bör vara svalare än 22nm. Men i praktiken så är det inte alltid så enkelt och boradwell har bättre effektiv prestanda i vissa uppgifter, där skylake inte kan hänga med och där är nog resultatet motsatt teoretiska. Det är därför svårt att jämföra temperatur med prestanda då CPUerna är olika snabba vid olika typer av jobb och olika instruktioner ger olika mängd värme.

Boradwell har lägre TDP och de är klockade lägre, och det mer imponerande är ju just att broadwell trots dessa lägre frekvenser kan leverera så bra prestanda som den kan göra. Detta gäller dock endast i "stock-klock" och när du ändrar dessa, över- eller underklockar dem, så förändras också deras effektförbrukning rätt kraftigt, så det är svårt att jämföra.

@Broken-arrow skulle gissa på att det är 65W vs 95W han reagerade på. Som vi både säkert är överens så innefattar detta både GPU och CPU effekten, och därför kan man misstolka detta som "lägre temp", även om det inte behöver innebära det.

Jo misstänkte det. Men försökte förklara att just temp är egentligen irrelevant. Men bra skrivet, tänk på att brodwell har mer cache (4 stycken olika som ger viss boost) än skylake och starkare grafikkrets som äter ström. Så kan ju vara förklaringen att dom ligger rätt lika i temp

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så den finns ingen anledning att välja 5775c istället för 4790k eller skylake i7 pga värme?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nocebo:

Så den finns ingen anledning att välja 5775c istället för 4790k eller skylake i7 pga värme?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt mig är värme rätt dumt mått.

TDP är rätt grovt mått att mäta (säger bara hur dålig kylare du kan sätta dit innan cpu:n trottlar mer eller mindre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Så den finns ingen anledning att välja 5775c istället för 4790k eller skylake i7 pga värme?

Skickades från m.sweclockers.com

Som Broken Arrow nämner så är värme ett svårt kapitel då TDP oftast inte berättar hela sanningen och olika CPUer rapporterar lite olika då sensorer kan vara flyttade eller kalibrerade olika. Så måttet prestanda per watt är bättre, men olika arkitekturer gör även detta svårt att jämföra i olika uppgifter. Du får titta på det test som bäst speglar din egen användning helt enkelt.

Med allt detta sagt så är Broadwell sannolikt något svalare vid spelande i sin normala hastighet vilket borde ge tystare fläktar om samma kylare används. Dock ganska marginellt och grafikkorten lär ändå låta betydligt högre vilket lär äta upp skillnaden.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Som Broken Arrow nämner så är värme ett svårt kapitel då TDP oftast inte berättar hela sanningen och olika CPUer rapporterar lite olika då sensorer kan vara flyttade eller kalibrerade olika. Så måttet prestanda per watt är bättre, men olika arkitekturer gör även detta svårt att jämföra i olika uppgifter. Du får titta på det test som bäst speglar din egen användning helt enkelt.

Med allt detta sagt så är Broadwell sannolikt något svalare vid spelande i sin normala hastighet vilket borde ge tystare fläktar om samma kylare används. Dock ganska marginellt och grafikkorten lär ändå låta betydligt högre vilket lär äta upp skillnaden.

Broadwell har även en gigantiskt area om man räknar med L4 cachen:

Jämfört med skylake:

Kombinerar man lägre TDP med arean så för man en CPU som även bir betydligt enklare att kyla.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än mig som har problem att överklocka 5675C, kommer aldrig över 3,5 GHz trots att ajg satt inställningarna i uefi till högre

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk

"Redaktionen sätter spänningen 1,4 volt som tak för vad som är lämpligt. Där rekommenderas vattenkylning för att undvika värmeproblem."
Så vad är för höga värmeproblem i temperatur?
Trodde jag skulle hitta någon info på nätet om var gränsen går för denna processor för vad som är acceptabel temperatur, men man läser en lite för komplicerad avhandling som https://communities.intel.com/thread/85265?start=0&tstart=0 eller att den ligger under 60 grader med vattenkylning http://www.overclockers.com/intel-i7-5775c-broadwell-cpu-revi... känns inte alls aktuellt för gemene man.
Med en lägre tdp tar man för givet att den ska vara lättare att kyla än exempelvis en 2600k, men det kanske inte alls går att tänka så?

Min i7 2600k har samma temperatur efter 4 år under sin Evo 212 i prime95, 58 grader oklockat, där har vi något ALLA kan läsa av vad som kan användas generellt. Använder då HWMonitor för att avläsa temperatur.
5775c helt oklockat går upp till närmare 72 grader under sin Evo 212 och pendlar mellan 66 och 70-72, iofs ett annat moderkort Asus Maximus VII Gene men jag antar att det är helt normalt då, eller ska jag räkna det som helt felmonterad och havererad silverpasta?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

"Redaktionen sätter spänningen 1,4 volt som tak för vad som är lämpligt. Där rekommenderas vattenkylning för att undvika värmeproblem."
Så vad är för höga värmeproblem i temperatur?
Trodde jag skulle hitta någon info på nätet om var gränsen går för denna processor för vad som är acceptabel temperatur, men man läser en lite för komplicerad avhandling som https://communities.intel.com/thread/85265?start=0&tstart=0 eller att den ligger under 60 grader med vattenkylning http://www.overclockers.com/intel-i7-5775c-broadwell-cpu-revi... känns inte alls aktuellt för gemene man.
Med en lägre tdp tar man för givet att den ska vara lättare att kyla än exempelvis en 2600k, men det kanske inte alls går att tänka så?

Min i7 2600k har samma temperatur efter 4 år under sin Evo 212 i prime95, 58 grader oklockat, där har vi något ALLA kan läsa av vad som kan användas generellt. Använder då HWMonitor för att avläsa temperatur.
5775c helt oklockat går upp till närmare 72 grader under sin Evo 212 och pendlar mellan 66 och 70-72, iofs ett annat moderkort Asus Maximus VII Gene men jag antar att det är helt normalt då, eller ska jag räkna det som helt felmonterad och havererad silverpasta?

Även SB hade max volt man bör inte gå över, just för det är fler saker än värme som förstör en cpu. På SB rekommenderades inte över 1,33 volt (24/7 då), senare cpu:er tror jag har lägre säker 24/7 volt (bara för dessa är kompaktare kretsar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Även SB hade max volt man bör inte gå över, just för det är fler saker än värme som förstör en cpu. På SB rekommenderades inte över 1,33 volt (24/7 då), senare cpu:er tror jag har lägre säker 24/7 volt (bara för dessa är kompaktare kretsar).

Tror inte jag sett någon seriös OCare som haft 1,33volt som max. Alla dessa siffror verkar tagna helt ur luften många gånger.
http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...
Tittar man på specs från Intel själva så kan tex 2600k/2500k själv justera volten men VID kan vara allt mellan 0.25v - 1.52

Tittar man på tidigare versioner, typ Intel i7-960, Så är där spec 0.8-1.375V VID:
http://ark.intel.com/sv/products/37151/Intel-Core-i7-960-Proc...
Vågar påstå att SB tål en hel del mer mao.

Sen säger jag som många andra. OC är en risk. OC är inget garanterat. OC är något som kan skada din CPU om man gör det fel. Men med tanke på att folk har haft SB körande i 4-5 år nu, OC med väldigt hög volt så tror jag det är rätt bevisat säkert.

Med tanke på att vännens 4790k helt automatiskt tryckte ut 1.29V, utan OC, default settings, så vågar jag påstå att de tål rätt rejält mycket mer än man tror. Faktum är att många OCare faktiskt sänker sin VID då den ofta ger alldeles för mycket från stock, för en sval kylning.

Dagens automatiska VID hantering kan faktiskt be om allt mellan 0,5V till hela 3.04V. Det som gör det komplicerat är att Haswell (och jag tror även broadwell) har sin spänningsreglering på chippet. En design som Intel har ångrat och tagit ut igen i Skylake.

Därför är det också väldigt svårt att veta något, eftersom Intel har hållit alla specifikationerna om det, för sig själv. Det enda vi får info om är en "annan" VID, som nu är typ inspänning till paketet (hela CPUn), som ofta ligger mellan 1.5 (IDLE) och typ 1.9V (kanske tom 2V).
Dock hitta jag en intressant sak: (Sidan 96 i PDFen):
http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/deskto...
VCC,BOOT Default VCC voltage for initial power up. 1.70V
Så Broadwell initieras med hela 1,7V i core...