Bör man stänga av skärmen vid icke användane?

Permalänk
Medlem

Bör man stänga av skärmen vid icke användane?

Hej

Funderar på ifall skärmen mår bäst av att sättas av/på hela tiden eller ifall man bara bör lämna den igång hela tiden.
Jag brukar stänga av datorn men inte skärmen, är det helt ok eller bör jag även stänga av skärmen exempelvis under natten och sätta på den under morgonen då jag startar datorn?

Brukar inte stänga av skärmen mest pga. att jag inte orkar trycka på on/off varje dag två gånger, men är det så att lifskängden ökas så kommer jag börja göra det.

Spelar det någon roll i huvud taget? och då syftar jag inte på någon elräkning, utan mest livslängden för skärmen

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av max_100:

Hej

Funderar på ifall skärmen mår bäst av att sättas av/på hela tiden eller ifall man bara bör lämna den igång hela tiden.
Jag brukar stänga av datorn men inte skärmen, är det helt ok eller bör jag även stänga av skärmen exempelvis under natten och sätta på den under morgonen då jag startar datorn?

Brukar inte stänga av skärmen mest pga. att jag inte orkar trycka på on/off varje dag två gånger, men är det så att lifskängden ökas så kommer jag börja göra det.

Spelar det någon roll i huvud taget? och då syftar jag inte på någon elräkning, utan mest livslängden för skärmen

tack på förhand

Hihi snacka om lyx problem, gör du samma sak med tvn?
Jag tror det kan vara bra att stänga av dem då den inte används, tänkte på ev inre slitage.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Eftersom själva skärmen inte är igång så spelar det ingen roll. Den drar lite ström i standbyläget bara.

Vill du göra det enkelt så finns det Master/slave-grenuttag så att allt som är kopplat till det stängs av när datorn stängs av. Jag har ett sådant till HTPCn så att TV och stereo kickar igång med datorn. Mycket bekvämt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

tror inte det gör nån större skillnad då den antagligen går i standby mode