Fluga sitter fast emellan pixlarna och plastskyddet.

Permalänk

Fluga sitter fast emellan pixlarna och plastskyddet.

Som ni ser på bilden har jag en fluga som sitter fast, detta är på min knappt några månader gamla BenQ XL2411. Jag stör mig något fruktansvärt på den! Enligt BenQ går det inte på garantin. Hur får man bort den?!

https://www.dropbox.com/s/6hmubk3wmbo5tmh/20151230_000726.jpg...
https://www.dropbox.com/s/5atf1yns9wnb6f2/20151213_170536.jpg...

Permalänk
Medlem

Det där är ingen fluga.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Bananfluga eller någon annan varelse, vill ha bort den i vilket fall.

Permalänk
Avstängd

@Bruntesaurus: alltså var insekten där från dag ett, vad är det för plastskydd du skriver om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Bruntesaurus: alltså var insekten där från dag ett, vad är det för plastskydd du skriver om?

Förmodligen det mellan panelen och kontaktytan, vissa skärmar har en tendens att samla på sig små flugor/myror som jag antar drar sig till värmen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

jag skulle lämnat tillbaks direkt om det satt en bananfluga imellan så där

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

It's not a bug, it's a feature...

Skämt åsido, på en del skärmar är det ganska enkelt att öppna upp höljet och ta bort plast-/glasskivan framför panelen, rengöra och sedan montera ihop den igen.

Börja med att kontakta säljaren och fråga hur du skall lösa detta utan att förlora garantin...om du har tur erbjuder de sig att göra det åt dig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Nej, varelsen var inte där från dag 1. Den kom för några veckor sedan och trodde det bara var smuts, men den ville inte bort.

Permalänk
Medlem

Hur i hela fridens namn kom den in där?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

fifan va sjukt.. Aldrig sett något liknande..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Hemska kroppsideal för flugor, man kan vara en vacker fluga utan att kunna få plats mellan pixlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruntesaurus:

Som ni ser på bilden har jag en fluga som sitter fast, detta är på min knappt några månader gamla BenQ XL2411. Jag stör mig något fruktansvärt på den! Enligt BenQ går det inte på garantin. Hur får man bort den?!

https://www.dropbox.com/s/6hmubk3wmbo5tmh/20151230_000726.jpg...
https://www.dropbox.com/s/5atf1yns9wnb6f2/20151213_170536.jpg...

Du returnerar den till butik och hävdar ursprungsfel då den är mindre än 6månader.
Så dom ska ta det på garanti Benq måste annars bevisa att du lagt in insekten där.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylens:

Du returnerar den till butik och hävdar ursprungsfel då den är mindre än 6månader.
Så dom ska ta det på garanti Benq måste annars bevisa att du lagt in insekten där.

Tyvärr var det flera som uppfattade detta som en uppmaning till brott (undanhållande av information), men vi förutsätter att du inte menade så.
Frågan är dock om man kan kräva att en panel ska vara så pass tät att insekter inte kan ta sig in? Isf. kan man ju göra som du säger och hävda konstruktionsfel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Vet inte riktigt hur det funkar numera, men när jag höll på med LCD-reparation så tog de flesta tillverkare sånt här på garantin. Är ju egentligen ingen komplicerad operation, bara att skruva isär panelen och lyfta ut flugan med pincett eller liknande.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk

Jag kommer ihåg en gammal tråd där någon annan hade samma problem. H*n hade först försökt ta en skärmdump för att få flugan på bild, väldigt roligt hjärnsläpp. Om jag minns rätt så ramlade flugan till slut ner, jag antar att den torkade och då lossnade.

Jag tycker att det är rimligt att hävda konstruktionsfel, eftersom en bananfluga inte borde kunna ta sig in där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tyvärr var det flera som uppfattade detta som en uppmaning till brott (undanhållande av information), men vi förutsätter att du inte menade så.
Frågan är dock om man kan kräva att en panel ska vara så pass tät att insekter inte kan ta sig in? Isf. kan man ju göra som du säger och hävda konstruktionsfel.

Vilket sätt är det ett brott?
Lagen säger att man inom rimlig tid ska anmäla ett fel som uppstod.
Nu vet inte jag hur länge han har väntat men väntar man för länge utan orsak så är det inte inom rimlig tid.
Företag vet vad det är för lagar som gäller men vet inte kunden om det så vill dom gärna slippa följa vad som står då det kostar dom massor med pengar.

Jag har set samma typ av djur i tv apparater med och till 99% är det inget som lever i Sverige utan i tillverkningslandet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro