Acer Predator X34 – 34 tum bred IPS med Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Ni som äger denna skärm, hur är ljudet i de inbyggda högtalarna?

Förstår att de inte är något extremt. Testade dock en PG279Q för någon månad sedan och de inbyggda högtalarna där var något av det sämsta jag någonsin hört i högtalarväg alla kategorier. Vill åt en skärm med OK inbyggda högtalare för lättare spotify och youtube medan man arbetar med annat. Vid spelande kör jag med hörlurar.

Permalänk
Skrivet av MrOrsh:

Ni som äger denna skärm, hur är ljudet i de inbyggda högtalarna?

Förstår att de inte är något extremt. Testade dock en PG279Q för någon månad sedan och de inbyggda högtalarna där var något av det sämsta jag någonsin hört i högtalarväg alla kategorier. Vill åt en skärm med OK inbyggda högtalare för lättare spotify och youtube medan man arbetar med annat. Vid spelande kör jag med hörlurar.

Jag kan inte hjälpa dig tyvärr, använder inte högtalarna. Någon annan?

Permalänk
Bildexpert 📺

Mycket handlar om vad man definierar som "OK". Det blir ljud och man hör vad folk säger på Youtube-klippen. Men räkna med även enklare separata datorhögtalarna är flera nivåer bättre.

Men det är ett icke-probleme egentligen. Du kan alltid kliva runt bristande eller icke-existerande ljud på en skärm. Bara du inte väljer skärm baserat på högtalarna som sitter däri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mycket handlar om vad man definierar som "OK". Det blir ljud och man hör vad folk säger på Youtube-klippen. Men räkna med även enklare separata datorhögtalarna är flera nivåer bättre.

Men det är ett icke-probleme egentligen. Du kan alltid kliva runt bristande eller icke-existerande ljud på en skärm. Bara du inte väljer skärm baserat på högtalarna som sitter däri.

Om man jämför med t.ex. en iMac (om du någonsin testat hötgtalarna i en sådan) som jag personligen anser är helt ok, hur står de sig då? Anledningen till att jag vill ha lyssningsbart (men behöver absolut inte något extrembra) ljud är för att jag vill ha så lite sladdat och apparater på bordet som möjligt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrOrsh:

Om man jämför med t.ex. en iMac (om du någonsin testat hötgtalarna i en sådan) som jag personligen anser är helt ok, hur står de sig då?

Påtagligt sämre skulle jag säga. iMacens högtalare är ju i sammanhanget väldigt bra för att vara inbyggd i en "skärm".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Påtagligt sämre skulle jag säga. iMacens högtalare är ju i sammanhanget väldigt bra för att vara inbyggd i en "skärm".

Skit också då

Har testat med en MX27AQ och där var ljudet helt OK. Dock inte riktigt på samma nivå som iMac:en, dock helt dugligt. Något du eller någon annan testat också?

Permalänk
Medlem

Krävs ju minst 30k om man ska spela med denna.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge en kort liten review på denna skärm då jag till slut ändå beställde en.

+ Ultra Wide är ju för härligt. Upplösningen känns bra för formatet (väldigt subjektivt givetvis)
+ Fina färger utan någon egentlig kalibrering.
+ Högtalarna är faktiskt helt OK för vanlig användning och spelande på lågt ljud när barnen gått och lagt sig. De saknar någon egentlig bas, men ljudet är klart.
+ Relativt lite BLB på min enhet. I dagsljus märks det ingenting. IPS-glow finns, men det är ju en IPS-panel så det var väntat.

- Går endast till 95Hz och vid vissa spel måste jag till och med sänka till 90 för att det ska fungera utan att blinka över hela skärmen (t.ex. Fallout 4)
- Skärmen har ett svagt surrande ljud oavsett HZ-nivå. Det är vääääääldigt lågt, men jag är sjukt känslig för sådana ljud. Så för mig är det ett minus.
- Stativet är galet djupt, inte direkt något minus men Acer kunde dock ha placerat skärmen längre bak på stativet. Som det är nu är skärmen alldeles för långt fram för att få en behaglig distans från den. Detta är givetvis avvägt vilket bord man använder. Hade väntat mig att skärmen skulle komma fram något, men inte så pass mycket.
- En sak jag inte hade läst ett dugg om inför köpet var att det verkar som att alla curved-skärmar (åtminstone i 21:9-format) får en flytande 3d-effekt längst ut mot kanterna om man sitter relativt nära skärmen och tittar ut mot någon av kanterna. Detta gör att till exempel den högra scroll-baren ibland försvinner ur synfältet helt och ersätt med en suddig 3d-kant på sidan. Detta är dock inget större problem bara man inte sitter allt för nära skärmen.

Jag kommer returnera min skärm (tack och lov via NetOnNet så man slipper konka den till posten) dels då jag vet att jag kommer irritera mig mer och mer på det dova bakgrundsbruset, dels då det känns lite tråkigt att den inte går ordentligt i 100Hz (även om Acer inte lovar det).

Sen får jag nog säga att G-sync och 90Hz, för min del, inte gör skärmen värd de extra 5000kronorna från att köra en annan "vanlig" 60Hz 3440x1440-skärm (typ Dell u3415w. Jag kommer att testa denna istället. Om du dock spelar mycket, verkligen vill ha en ultra wide och har ett djupt bord kan jag rekommendera skärmen

Sorry för lite slarvig och kort review

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Tänkte bara ge en kort liten review på denna skärm då jag till slut ändå beställde en.

+ Ultra Wide är ju för härligt. Upplösningen känns bra för formatet (väldigt subjektivt givetvis)
+ Fina färger utan någon egentlig kalibrering.
+ Högtalarna är faktiskt helt OK för vanlig användning och spelande på lågt ljud när barnen gått och lagt sig. De saknar någon egentlig bas, men ljudet är klart.
+ Relativt lite BLB på min enhet. I dagsljus märks det ingenting. IPS-glow finns, men det är ju en IPS-panel så det var väntat.

- Går endast till 95Hz och vid vissa spel måste jag till och med sänka till 90 för att det ska fungera utan att blinka över hela skärmen (t.ex. Fallout 4)
- Skärmen har ett svagt surrande ljud oavsett HZ-nivå. Det är vääääääldigt lågt, men jag är sjukt känslig för sådana ljud. Så för mig är det ett minus.
- Stativet är galet djupt, inte direkt något minus men Acer kunde dock ha placerat skärmen längre bak på stativet. Som det är nu är skärmen alldeles för långt fram för att få en behaglig distans från den. Detta är givetvis avvägt vilket bord man använder. Hade väntat mig att skärmen skulle komma fram något, men inte så pass mycket.
- En sak jag inte hade läst ett dugg om inför köpet var att det verkar som att alla curved-skärmar (åtminstone i 21:9-format) får en flytande 3d-effekt längst ut mot kanterna om man sitter relativt nära skärmen och tittar ut mot någon av kanterna. Detta gör att till exempel den högra scroll-baren ibland försvinner ur synfältet helt och ersätt med en suddig 3d-kant på sidan. Detta är dock inget större problem bara man inte sitter allt för nära skärmen.

Jag kommer returnera min skärm (tack och lov via NetOnNet så man slipper konka den till posten) dels då jag vet att jag kommer irritera mig mer och mer på det dova bakgrundsbruset, dels då det känns lite tråkigt att den inte går ordentligt i 100Hz (även om Acer inte lovar det).

Sen får jag nog säga att G-sync och 90Hz, för min del, inte gör skärmen värd de extra 5000kronorna från att köra en annan "vanlig" 60Hz 3440x1440-skärm (typ Dell u3415w. Jag kommer att testa denna istället. Om du dock spelar mycket, verkligen vill ha en ultra wide och har ett djupt bord kan jag rekommendera skärmen

Sorry för lite slarvig och kort review

Kan du berätta lite om vilken hårdvara du använt när du testat skärmen. Läst någonstans att generationen på grafikkortet kan bidra till sämre överklockning kompabilitet. Hade något med controllern på PCBn att göra. Ska försöka komma ihåg var jag hörde/läste detta.

Undrar också om du kan kolla vilken revision på skärmen du har?
Misstänker att dom senare batcharna/revisionerna på skärmarna kommer ha mindre barnsjukdomar då ACER uppenbarligen hade en del problem med skärmarna som gick ut vid release.

EDIT Står tydligen i ACER's manual för skärmen att GTX960 är minimum för att köra Gsync och 100hz.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tänkte flika in och säga det att, det är här världens i särklass absolut bästa skärm!

Finns inget som är i närheten!

Det är en dröm att kolla på film utan black bars, omg helt underbart!

100hz och skalat till 2560x1440P = ultimat för cs.

3440x1440P G-sync 100Hz perfekt för alla andra spel.

Slå till, ni kommer inte ångra er en sekund!

Tilläggas att ni bör ha minst ett 980 Ti.

min inkommer om 2 dagar=) sålde min rog swift i dagarna.
ska bli spännande med nytt

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

min inkommer om 2 dagar=) sålde min rog swift i dagarna.
ska bli spännande med nytt

Härligt! Packade upp min (fick min i november) nu i veckan (endast testat den innan lite kort), den står i garaget på ett rangligt bord tills den får flytta in.

Mitt skrivbord består av en 60cm bänkskiva, men ska bredda med 22cm så man får plats med bjässen, annars hade det ej gått

Verkligen en underbar skärm!

Surt är det dock att man lagt ut 9K på ett 980 Ti som i sommar är utdaterat, detsamma gäller skärmen som tillsynes är ett minne blott när de större grejerna rullar ut nästa vinter.

Ett Fury X2 men en 144Hz 21:9 hade inte skadat pengarna är ju antagligen desamma, de nya grejerna kommer ligga på samma prislappar som nuvarande.

Men att driva 3440x1440P i 144Hz krävs ju minst 3 st 980 Ti's/X's - vilket inte fungerar så bra i ett ITX bygge hehe

Permalänk
Medlem

Galet nöjd redan!!
märken ingen skillnad mot min första rogswift (144hz)
100hz o gsync funkar utmärkt på max även i csgo.
galet bra bild!

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

enda o klaga på är väl menyn på knapparna...

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Kan man köra freesync på denna? Isåfall, kommer det att funka bra med ett rx480?

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Entusiast
Skrivet av älg3n:

Kan man köra freesync på denna? Isåfall, kommer det att funka bra med ett rx480?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är en G-sync... även om det hade funkat hade det inte blivit nån direkt vidare spelupplevelse med ett ensamt 480

Permalänk
Medlem

Crap! Jag blir inte klok på detta och kan verklige inte bestämma mig, läser man här inne så verkar det vara 50/50 med personer som diggar den och inte diggar den. Velar fram o tillbaka om jag ska slå till på denna eller ej :/

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om jag kollar i information på inställningarna i skärmen står det max refresh rate 60Hz?
var har jag gjort fel?
jag har valt overclock on och 100Hz max...

Tillägg
Hittade det , under inställningar Nvidias kontrollpanel/Bildskärm/Ändra upplösning/Uppdateringsfrekvens

Permalänk
Bildexpert 📺

@Unpoor: Kan finnas flera förklaringar. Du måste ändra frekvens i windows, till exempel via högerklick på skrivbordet, egenskaper, avancerat (eller vad det nu kallas) till 100 Hz. Går det inte att välja 100 Hz där finns flera förklaringar:

  • Vad som kan sätta stopp är ditt grafikkort, som kanske inte klarar av bandbredden för att köra 100 Hz i den upplösningen

  • Kabeln är kanske inte tillräckligt bra och grafikkortet känner av att den inte får en stabil förbindelse. Nvidias drivrutiner brukar inte varna för detta, medan AMD:s drivrutiner lägger upp en varningsruta om länkhastighet

  • Du kör väl inte med HDMI?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hittade det präxis, en verkligen underbar skärm med ett 1080Ti

Tillägg
Hittade det , under inställningar Nvidias kontrollpanel/Bildskärm/Ändra upplösning/Uppdateringsfrekvens

Permalänk
Bildexpert 📺

@Unpoor: Ja den kombon av skärm och grafikkort lär bli rätt hejdlös!

Permalänk
Medlem

Hoppar in här lite spontant och hör gärna lite åsikter kring denna skärm.
Har legat lite i groparna för att införskaffa en ny burk och skärm.
Känner att jag skulle vilja ta klivet till Ultrawide i detta formatet och sneglat en hel del på denna.
NI som äger skärmen eller har testat, skulle ni rekommendera den?

Just nu överväger jag mellan denna skärmen och AOC AGON AG352UCG.
Det jag gillar med Acern är att det är IPS och då slipper man problemet med eftersläp vilket spontant känns som en ganska bra grej. Prisskillnaden är just nu inte särskilt stor heller.

Men skärmen har ändå ett par år på nacken, nästa större grej på skärmfronten verkar ju vara 4K med högre refreshrate, vilket är så där lockande. Hur ser det ut på Ultrawide-fronten? Skjuter man sig själv i foten genom att införskaffa denna och det sedan kommer nytt om 5-6 månader?

TL;DR: Är det värt att skaffa denna skärmen kontra en med VA-panel eller kommer det kanske något nytt på Ultrawide-fronten snart?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Bildexpert 📺

@50Spaenn: Det som kommer senare i höst i fråga om 4K och höga frekvenser är 2-3 ggr så dyrt. De bubblar en del om QHD-UW-skärmar med högre frekvenser än 120 Hz. Det som brukar känneteckna priserna när tekniken utvecklas på skärmsidan är att priserna på dess är märkbart högre än den typ av produkt de ersätter.

Permalänk
Medlem

Bästa sedan skivat bröd!

@50Spaenn:

Bästa sedan skivat bröd!
Kort och gott grym med ett 1080Ti under det njaaa då kanske den inte är så nödvändig,
bättre då med en mindre mer lättdriven skärm.

för mig räcker 100Fps och den ligger där nästan hela tiden i tex. Witcher 3 eller BF1 i max inställning förutom hairworks och något mer jag slagit av..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

@50Spaenn:

Bästa sedan skivat bröd!
Kort och gott grym med ett 1080Ti under det njaaa då kanske den inte är så nödvändig,
bättre då med en mindre mer lättdriven skärm.

för mig räcker 100Fps och den ligger där nästan hela tiden i tex. Witcher 3 eller BF1 i max inställning förutom hairworks och något mer jag slagit av..

Tack för input!
Det slutade med att jag tog steget upp till X34P istället, mest för att det är högre refreshrate men också snävare kurvatur. Kanske lite väl saftig prislapp för de små ändringarna, men vem behöver äta liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::