Permalänk
Medlem

2 skärmar + Laptop

Hej

Funderar på att köpa två skärmar snart som jag tänkt koppla ihop med min laptop.
Det jag hittat hittills är följande,

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/asus-2-x...

Har dock hört från olika håll att BenQ skärmarna är att föredra, varför vet jag inte och är själv inte insatt i skärmar.

Skärmarna skall ej användas till spel, så värsta gamingskärmen behövs inte.
Skall användas till lite Excel samt webbläsning, men skall även användas till att hålla koll på börsen.
Storleken skall var något i stil med 23.6 - 24 tum.

1. vad säger panelen om allternativet ovan?
2. Är skärmarna av BenQ modellen bättre? t.ex. denna,

https://www.komplett.se/product/863197/datorutrustning/bildsk...

3. Tips på en annan skärm som jag borde köpa två stycken av?

Skulle t.ex. AOC skärmarna fungera lika bra, eller bättre? (Är ganska billigare också) har dock ej koll på hur tjock den är på kanten.

"mellandagsrea" nu så den är billig jämfört med andra

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

Jag föredrar att det skall vara en smal kant då skärmarna kommer att monteras bredvid varandra med hjälp av ett bordsfäste. ju smalare desto bättre.

och sist.
Min laptop har endast en utgång för skärmen samt en utgång för hdmi.
Hur kan jag koppla skärmarna till laptopen på bästa sätt, finns det någon enkel lösning att föredra?

Hoppas ni kan ge lite tankar och idér

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@max_100
Att koppla skärmen är väl att föredra VGA och HDMI som jag antar det är på din laptop, för att undvika ev krångel med adaptrar om du ändå bara ska ha dem för "still-bild" om jag förstod dig rätt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@max_100
Att koppla skärmen är väl att föredra VGA och HDMI som jag antar det är på din laptop, för att undvika ev krångel med adaptrar om du ändå bara ska ha dem för "still-bild" om jag förstod dig rätt?

Hur gör man då?
tänkte mest på att det är 2 skärmar och jag har endast 1 VGA anslutning på laptopen.
Finns det någon specefik förgrenare av VGA som jag måste köpa för att kunna koppla dessa 2 skärmarna mot datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av max_100:

Hur gör man då?
tänkte mest på att det är 2 skärmar och jag har endast 1 VGA anslutning på laptopen.
Finns det någon specefik förgrenare av VGA som jag måste köpa för att kunna koppla dessa 2 skärmarna mot datorn?

Har jag missa nåt? Vilken modell är det på din laptop.
Du kör ju ena skärmen via VGA och andra HDMI om detta nu är möjligt att en laptop orkar driva de.

Annars skulle nog en sån här funka
aktiv-vga-splitter-2-portar

(inget jag prova själv dock)

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Splitters bruka ge samma bild på båda skärmarna så jag skulle undvika dom.

Skärmarna du valt har både VGA och HDMI. Köp en sladd av varje typ och koppla in dom. Sen väljer du i inställningarna vilka 2 av 3 som ska ha bild mm. Laptopens inbyggda är räknas som den 3:e.

Permalänk
Medlem

"Har jag missa nåt? Vilken modell är det på din laptop.
Du kör ju ena skärmen via VGA och andra HDMI om detta nu är möjligt att en laptop orkar driva de.

Annars skulle nog en sån här funka
aktiv-vga-splitter-2-portar

(inget jag prova själv dock)"

Modell på bärbar dator är = Fujitsu AH531
Har dock uppgraderat RAM-minnet, hårddisk och andra småsaker.

Splitters bruka ge samma bild på båda skärmarna så jag skulle undvika dom.

Skärmarna du valt har både VGA och HDMI. Köp en sladd av varje typ och koppla in dom. Sen väljer du i inställningarna vilka 2 av 3 som ska ha bild mm. Laptopens inbyggda är räknas som den 3:e.

Kan jag inte använda datorns skärm också?
Alltså det jag vill ha det är 2 skärmar + datorns så totalt 3 skärmar.

Permalänk
Medlem

Har hittat lite Youtube Videos på vad jag är ute efter,

Se:

Video 1 samt Video 2

Verkar som om jag kommer behöva en adapter för att det skall fungera med 3 skärmar totalt, 2 externa + laptopens skärm.

Hittade denna på Ebay, vad sägs, tror ni den kommer fungera bra?

Slutligen,,,
Ifall jag Kör med 1 kabel från den första Externa skärmen till VGA:n på Datorn,
Den andra kabeln ansluter jag från den andra skärmen till datorn via HDMI:n.

Kan jag då använda alla 3 skärmarna Samtidigt?
d.v.s. skippa den där adaptern från Ebay, eller kommer jag vara tvungen att använda någon typ av adapter oavsett för att få alla 3 skärmarna att fungera samtidigt?

Permalänk
Medlem

Man bruka bara få 2 av 3 att funka åt gången när man bara använda kablar. Jag har testat på flera laptops. Jätte dyra laptops vet jag dock inte hur det är.

De som använt USB adaptrar lät inte speciellt nöjda i forumet. Funkar verka det göra men inte alltid bra. Åtminstone dom som inte hade USB 3. Läser man tester (ej USB 3) märktes skillnad med vissa adaptrar redan när de gjorde enkla saker i Windows och ännu mer när de så på film.

Laptopens processorn och USB porten sätter gränsen. USB adaptrarna själva har också begränsningar. Tex hur höga upplösningar de stödjer. Kolla upp tester av adaptrarna om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Man bruka bara få 2 av 3 att funka åt gången när man bara använda kablar. Jag har testat på flera laptops. Jätte dyra laptops vet jag dock inte hur det är.

De som använt USB adaptrar lät inte speciellt nöjda i forumet. Funkar verka det göra men inte alltid bra. Åtminstone dom som inte hade USB 3. Läser man tester (ej USB 3) märktes skillnad med vissa adaptrar redan när de gjorde enkla saker i Windows och ännu mer när de så på film.

Laptopens processorn och USB porten sätter gränsen. USB adaptrarna själva har också begränsningar. Tex hur höga upplösningar de stödjer. Kolla upp tester av adaptrarna om det finns.

Tack för svar,
Nästan det jag var rädd för,
Har dock bestämt mig för att göra ett test ändå.

Skärmarna är nu inköpta; blev 2 st av denna Skärm med märket AOC.. (Hoppas dem är bra och håller)

Skall pröva med något USB grafikkort,
Har dock enbart USB 2 och ingen Usb 3, funkar det så blir jag nöjd, annars så blir jag arg

har dock begränsad budget till USB grafikkortet, har bestämt mig för att inte överskrida tusenlappen iallafall.
Krav är dock att upplösningen på 1920x1080 skall fungera då skärmen är bäst i den upplösningen

Skulle ni rekommendera något specifikt?
Har kollat på följande, dock har jag inte bestämt via vilken av dem jag skall köpa.
Alt. 1
Alt. 2
Alt. 3
Alt. 4
Alt. 5
Alt. 6

Permalänk
Medlem

Alt 2 verka intressantast OM du verkligen bestämt dig för att testa. Med den ingår DVI-HDMI och DVI-VGA adapterar i kartongen. I framtiden kanske du köper en dator som har USB 3 och med DVI har du mer valfrihet över hur du kopplar.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte att köra med mer än en extra skärm - j5create mini ultra station

Var på Alina i Norrköping och skulle köpa - j5create mini ultra station - för att köra två eller flera skärmar från min laptop
ASUS K53SK-SX004V/upphottad(RAM 16GB, SSD 250GB) med Windows 10 Pro.
Det fungerade alltså inte med mer än en ytterligare skärm förutom laptoppens egen !
Vad skall jag köpa för grejer för att få fler skärmar att kunna köras samtidigt ? !
Vet någon ! ?