Permalänk

3d-printa fiskedrag?

Hej på er.
Jag har provat lite modellera på gamla dar, men jag är artistisk som en container.
Modellerna jag gör är inte leksaker eller figurer, utan väldigt enkla former som jag gör om till fiskedrag, "wobbler" o.s.v.
(för er som fiskar så är det jerkbaits och softbaits)

Det slog mig att 3d-print skulle hjälpa mig att göra några modeller, när jag hörde att svågern har en på jobbet!!!

Det handlar alltså om "formade rör" eller "tuber" (i princip) (i grundform, självklart vill jag designa dem lite)
Ritprogram har ju den fördelen att de blir ("kan bli") estetiskt och geometriskt rätt, där jag fallerar med min modellera.

Jag såg nyss en video med "blender", finns det något enklare att börja med?
Kanske det finns ritprogram som utgår från rör och som inte är så avancerade?
(Jag behöver ju i princip bara ett rör som jag kan platta till lite och designa lite i 3d)
Vilket gratisprogram kan jag sitta och fippla med i en 8-9 timmar och lära mig lite grunder i?
Jag behöver inte kunna lägga fina ytskikt eller så, bara forma ett "mesh" och sen släta ut det så att en 3d-printer
gör en modell åt mig..

Tips är välkomna.

Här är ett exempel på hur ett verkligt exemplar ser ut:

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

@Dylanator:
Blender är nog egentligen ett av dem bättre programmen. Men jag skulle vilja slå ett slag för Fusion360, det är ett CAD-verktyg(Lite mer inriktat mot konstruktion än estetik) från Autodesk. Gratisversionen är mer än nog för det du vill göra. Om jag minns rätt kan du exportera direkt till .stl(Formatet de flesta 3D-skrivare använder). Titta igenom dessa videos så är du redo sen!

https://www.youtube.com/watch?v=mhx0H7NM8B4
https://www.youtube.com/watch?v=P0AAaw2VYd4

Lycka till!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Det krångliga med Blender är att lära sig alla material. Ska du bara modellera med mesh så tror jag Blender passar dig utmärkt (och kostnadsmässigt svårslaget). YouTuba på mesh modelling blender och kika på några korta Tutorials. Då får du snabbt en känsla hur lätt/svårt det är.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Enk:

@Dylanator:
Blender är nog egentligen ett av dem bättre programmen. Men jag skulle vilja slå ett slag för Fusion360, det är ett CAD-verktyg(Lite mer inriktat mot konstruktion än estetik) från Autodesk. Gratisversionen är mer än nog för det du vill göra. Om jag minns rätt kan du exportera direkt till .stl(Formatet de flesta 3D-skrivare använder). Titta igenom dessa videos så är du redo sen!

https://www.youtube.com/watch?v=mhx0H7NM8B4
https://www.youtube.com/watch?v=P0AAaw2VYd4

Lycka till!

Jag provade Sketchup igår kväll, det skulle nog gått bra, men jag fick myror i kroppen när jag inte fick rita mer på frihand. Allt blev rektanglar eller trianglar. Det blir att prova något annat. Jag fastnade på att få 2d-modellen att "expandera" till 3d.

Skrivet av talonmas:

Det krångliga med Blender är att lära sig alla material. Ska du bara modellera med mesh så tror jag Blender passar dig utmärkt (och kostnadsmässigt svårslaget). YouTuba på mesh modelling blender och kika på några korta Tutorials. Då får du snabbt en känsla hur lätt/svårt det är.

Jag tror du har rätt. Jag hittade andra 3d-modeller som oxå stannat i "mesh-stadiet". Jag skulle gärna lära mig att använda dem för att "lyfta" ut en 3d-modell. Alltså man lyfter i varje "hörn" eller "sida". Bara jag lär mig hur jag får rätt antal rutor från början i 2d-modellen. (sett uppifrån eller från sidan)
Tack. Blender idag.
Tack.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Det är nästan ännu enklare att bygga de grova formerna från en kub och sen använda subdivide för att jämna ut formerna.
Jag gjorde ett snabbt test:

Du kan ladda ner modellen här, jag har inte testat att printa den.
http://www.thingiverse.com/thing:1236760

Permalänk
Skrivet av keyser:

Det är nästan ännu enklare att bygga de grova formerna från en kub och sen använda subdivide för att jämna ut formerna.
Jag gjorde ett snabbt test:
http://i65.tinypic.com/2yk0104.jpg

Du kan ladda ner modellen här, jag har inte testat att printa den.
http://www.thingiverse.com/thing:1236760

Ahh, jag hittade inget på länken, men precis så vill jag kunna göra. din bild är precis utgångspunkten för mig: att kunna skapa en
grov kopia på en jigg som finns redan!!
Sen våga prova olika formgivning från det.
Är det där blender?
Jag kollade på länkarna här ovan och laddade hem det programmet först "360".
Redan din modell på runt 20cm fångar garanterat gäddor.
Måste lära mig detta.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

@Dylanator: My bad, glömde publicera modellen publikt, länken borde fungera nu. Bilden kommer från slicern (Cura) som jag använder för att förbereda modeller för utskrift.

Permalänk
Skrivet av keyser:

@Dylanator: My bad, glömde publicera modellen publikt, länken borde fungera nu. Bilden kommer från slicern (Cura) som jag använder för att förbereda modeller för utskrift.

Det är okej. Jag har jobbat några kvällar med fusion360, inte helt värdelös, men trots genomförda tutorials så fastnar jag.
Men jag ger det lite mer tid.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Wings3D kanske?
Lite mer sparsmakat än Blender, men funkar kanske för ändamålet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snabb tanke: kommer inte konceptet med jerkbaits att försvinna om draget är i stel plast? I och med att den annars är gummi får den en mer levande känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av spjakarn:

Snabb tanke: kommer inte konceptet med jerkbaits att försvinna om draget är i stel plast? I och med att den annars är gummi får den en mer levande känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

jo jag reagerade lite på det också... men kanske går att printa i silicongummi eller nått ja vet inte.

annars är ju resultatet närmre en vobbler än jerkbait.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Snabb tanke: kommer inte konceptet med jerkbaits att försvinna om draget är i stel plast? I och med att den annars är gummi får den en mer levande känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som kallas jerkbaits i Sverige är mer wobblerliknande drag (trä/plast). Och angående softbaits så har han nog tänkt att 3d-printa en gjutform, inte draget i sig

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av spjakarn:

Snabb tanke: kommer inte konceptet med jerkbaits att försvinna om draget är i stel plast? I och med att den annars är gummi får den en mer levande känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jerkbait är i huvudsak hårda, men jag vill göra mjuka som får bra gång tack vare "jerk" eller ryckig gång.

Skrivet av Rouge of Darkness:

jo jag reagerade lite på det också... men kanske går att printa i silicongummi eller nått ja vet inte.

annars är ju resultatet närmre en vobbler än jerkbait.

Mediet jag printar i är bara en modell.

Skrivet av KKay:

Det som kallas jerkbaits i Sverige är mer wobblerliknande drag (trä/plast). Och angående softbaits så har han nog tänkt att 3d-printa en gjutform, inte draget i sig

Nej jag ska printa draget, men som sagt är det bara en modell, normalt gör man dem i lera eller så. Nu kan jag printa en modell som kanske bara behöver lite sandpapper. Sen gör jag förstås en gjutform kring den. Så nej, 3d-printen ska inte i närheten av vattnet.
Vare sig jag gör ett hårt eller ett mjukt bete. Men tillbaka till ämnet så är jag fortfarande kvar i tutorials på fusion 360. Mitt senaste försök är att se videos och försöka skriva ned de olika steg de använder sig av mellan "sculpt" "designs" "models" och va allt heter.
Jag var nära en gång, när jag lyckades göra en tub och sedan lägga till extra mesh-rutor, men att manipulera dem klara jag inte.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jerkbait är i huvudsak hårda, men jag vill göra mjuka som får bra gång tack vare "jerk" eller ryckig gång.
Mediet jag printar i är bara en modell.

Nej jag ska printa draget, men som sagt är det bara en modell, normalt gör man dem i lera eller så. Nu kan jag printa en modell som kanske bara behöver lite sandpapper. Sen gör jag förstås en gjutform kring den. Så nej, 3d-printen ska inte i närheten av vattnet.
Vare sig jag gör ett hårt eller ett mjukt bete. Men tillbaka till ämnet så är jag fortfarande kvar i tutorials på fusion 360. Mitt senaste försök är att se videos och försöka skriva ned de olika steg de använder sig av mellan "sculpt" "designs" "models" och va allt heter.
Jag var nära en gång, när jag lyckades göra en tub och sedan lägga till extra mesh-rutor, men att manipulera dem klara jag inte.

Ah, låter mer logiskt att göra gjutformen i lera nu när du säger det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Ah, låter mer logiskt att göra gjutformen i lera nu när du säger det

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att det spelar någon roll, men jag gör mina formar i modellgips. Som det är nu så använder jag
"formsandsmetoden", mest vanlig när man ska gjuta i metall.
Helt enkelt: En tom låda 2 liters glass, fyller med sand till 30%, och pressar ned lermodellen tills dess att 50% av modellen är begravd i sand. Ju närmare 50% och ju närmre ett vertikalt läge på modellen, desto bättre. Sanden är lätt fuktig, så när jag är nöjd så plattar jag till den så gott jag kan. I och med att det egentligen bara är gränsen mellan modell och sand som är viktig, så är jag mest noga där. Sen penslar jag lite rapsolja på modellen och gjuter i modellgips (billigast, men gips tar upp detaljer som gälar och till och med "fjäll" gjorda med ett stålnät, proffsen gör gjutformar i silikon, 350kr/kg...)
Nu är en halva av den 2-delade formen klar.
Bara rensa lite sand som fastnat i ytterkant av formen. (Ingen sand där avgjutningen ligger)
Vänd på allt i samma glasslåda. Täta ytterkant. Pensla olja och borra guidehål. Lägg tillbaka modellen i halva gipsformen, sen gjuter man andra halvan. När det torkat så tar man isär, tar bort modellen, putsar lite skavanker, lägger till hål för avluftning och ingjut.
Klart.
Hittills så har jag mest gjort så här med kända beten, d.v.s. "piratkopierat".
Men att göra egna är en helt annan dimension, speciellt när det visar sig att gäddorna gapar efter dem med ; )

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.