Material på vattenblock, och behövs ny backplate?

Permalänk
Medlem

Material på vattenblock, och behövs ny backplate?

Har börjat leka med tanken på att vattenkyla mitt system, vilket troligtvis resulterar med att jag inom kort sitter lägger en storbeställning.

Jag har ett icke-reference 980 Ti och har, såvitt jag förstår, inte så jättemycket att välja mellan när det kommer till att kyla grafikkortet. EK säljer detta https://www.ekwb.com/news/626/19/EK-releases-GIGABYTE-GTX-980...

1. Har jag förstått rätt att valet av material (acetal+nickel vs nickel) endast är estetiskt?

2. De säljer även extra backplates. Är det något jag måste köpa nytt eller duger den som kom med kortet från början?

Bonus: Finns det något alternativt sätt jag missat när det gäller att, relativt enkelt, kyla mitt Gigabyte 980 Ti G1 gaming?

Mvh

Permalänk
Medlem

det är kopparblock som är täckta av nickel av estetiska skäl. om man vill kan man man även ha acetal utanpå blocket, även detta av estetiska skäl.

backplate har man mest av estetiska skäl även om det ger kortet lite mer stabilitet, kyler litegrann och kan eventuellt skydda kortet lite grann om det skulle läcka någon droppe vätska från cpu-blocket eller något sådant.

Permalänk
Medlem

@versions: ok, bra. Man blir lite klnfunderad när man googlar, folk verkar ha olika åsikter om korrosion och gud vet vad.

Mitt 980 Ti kom med en backplate (om jag inte blivit dement), så då lär jag kunna ha den tillsammans med vattenblocket?

Desto mer jag läser om det här desto roligare verkar det vara att pyssla med. Synd bara att det ska kosta så jävligt, i alla fall initialt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

@versions: ok, bra. Man blir lite klnfunderad när man googlar, folk verkar ha olika åsikter om korrosion och gud vet vad.

Mitt 980 Ti kom med en backplate (om jag inte blivit dement), så då lär jag kunna ha den tillsammans med vattenblocket?

Desto mer jag läser om det här desto roligare verkar det vara att pyssla med. Synd bara att det ska kosta så jävligt, i alla fall initialt.

vågar inte svara på om det kommer fungera eller inte. du kan kanske fråga ek.

jo, vattenkylning är svindyrt.

Permalänk
Medlem

@Trunk:
Beroende på hur bankomaten det ut kan du har kvar den. Den skruvas in i kylaren (nu blocket) och köper man en backplate till vattenblocket har jag för mig man får nya skruvar som är lite längre. Så troligen måste du hitta likadana skruvar som du får med fast längre

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14