Permalänk
Medlem

H80i överhettar efter datorbyte

Hejsan.

Plockade ur min H80i och den fungerade utmärkt. Sen sålde jag den då jag hade uppgraderat. Killen som köpte den fick genast problem med att CPU:n överhettade på en gång. Så som jag tolkade det så kör han stock på CPU:n. Han har dessutom testat att montera den igen men den fortsatte överhetta.

Kan detta bero på att luft kommit in i pumpen? Han sa även att han kollat att fläktarna gått igång och han hört pumpen.
Är det bara att montera den igen å försöka få ur luften OM det nu skulle vara luft?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Om det är luft i pumpen så hör han det, går inte att missa ljudet av rassel..
Men om det skulle vara luft, så kan man lägga datorn ner på sidan, så luften lättare kan passera till radiatorn..

Låter dock mer som att han inte fått dit den ordentligt eller inte lagt på kylpasta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja lite så tänkte jag oxå Om jag uppfattade honom rätt så hade han använt sej av luftkylning tidigare och inte så insatt i AIO system. Svårt å veta om han tänkte på om pumpen lät konstigt eller ovanligt högt då. Han sa att han använt kylpasta båda gångerna.

Tänkte mer om luften kan orsaka väldigt höga temps. Enligt min världsuppfattning så borde de det hehe.

Aja blir till å införskaffa lite kylpasta på lördag (Förbannade Nyårsdagen allting stängt) då så man får testa med å montera kylaren i min egen burk å "skaka" lite då

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Har det inte varit någonting med h80i och hela corsairs serie med de fyrkantiga block/pumparna att på vissa moderkort så lägger den inte tillräckligt truck på cpun. Sett fall där bankomaten är lös även fast allt är korrekt monterat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Har det inte varit någonting med h80i och hela corsairs serie med de fyrkantiga block/pumparna att på vissa moderkort så lägger den inte tillräckligt truck på cpun. Sett fall där bankomaten är lös även fast allt är korrekt monterat.

Hmm ja han hade monterat den på en 1155 socket. Vet dock ej vilket MoBo han har dock. Den satt monterad på en 1150 socket tidigare i min dator.

Datorn jag hade tänkt testa den på härnäst är en 1366 socket. En i7 950

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Snurrar pumpen som den ska så borde det inte vara den som är problemet. Och att det skulle vara luft i systemet är heller inte så troligt, då det är ett slutet system.

Det jag skulle tippa på är att han trotts en om montering inte har fått till monteringen riktigt i alla fall. Skadar inte att prova igen.
Eller så kan det vara den tabben som många som inte är så varna gör. Nämligen att man tar alldeles för mycket kylpasta när man ska montera kylaren. Som ett riskorn är en ganska så bra referens.

hoppas det löser sig. Och ett gott nytt år på er!

Permalänk
Medlem

Så en liten update. Har monterat kylaren på en 1366 socket nu. Det var förbannat j***a trångt å få dit den men den fungerar iaf. Har dock fortfarande ganska hög idletemp på den. Ca 40-45°C Det var samma i förra datorn. Kan det vara så att det faktiskt är något fel på kylaren?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods