Permalänk
Medlem

Överklockning av 4770k hjälp

Är fortfarande helt ny på det här med OC.

Har försökt lekt lite med min 4770k vilket nyligen slutade med att jag bytte chassi å satte in en H110i GTX kylare (från en H80i) samt en jäkla massa chassifläktar vilket har sänkt tempsen ganska ordentligt på resten av systemet. Lyckats klocka GPU:n med 250Mhz och ligger inte över 70°C på load.

Setupen står i signaturen men kör som sagt med en 4770k i ett ASUS Maximus Hero VI MoBo. Låg hyffsat stabilt på 4.2Ghz och 1.26 Vcore. Men det är inte riktigt stabilt ändå när man kör Prime95. Såg då att volten sticker iväg långt över 1.26 som jag ställt in.

Har försökt fått upp den i 4.3Ghz men då måste jag lägga mej på 1.31Vcore för att den ens ska gå igång. Personligen tycker jag att detta är löjligt höga voltnivåer för denna relativt låga clocken.

Men som jag sa tidigare så har jag sett att volten drar ju iväg betydligt högre än vad man ställt in den på. Under Prime95 så pumpade den in te x 136w vid 1.26V till CPU:n och då drog ju tempsen iväg till 95°C på 0:a och 1:a coren medan 2:a core ligger på ca 8°C lägre och 3:e på hela 13°C lägre. Jag menar att en CPU som drar 136w kommer ju bli förbannat varm men ska den gå upp så högt på en Vcore på 1.26?
Org DPT på 84w

Ska tillägga att jag var tvungen att clocka ner till 4.1Ghz efter senaste winuppdateringen då datorn helt plötsligt började krascha under spel.

Är det någonting jag helt har missat förutom att ändra Vcore manuellt å ställa in clocken till önskad nivå?

Som sagt var så är jag helt ny på detta. BIOS är uppdaterat till Oct -14 och hade då stöd av denna CPU arkitektur.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Har hört lite förut att man ska vara lite försiktig med att testa med Prime95 då det programmet lurar upp spänningen högre än vad man har ställt in att den ska vara.

Testa att köra den automatiska clockningen som du har i ASUS AI suite och se vad det kommer fram till. Sedan kan du juh prova att finjustera lite efter det.
Här er ett litet klipp som kanske kan vara till nytta för dig https://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI

För du ska lätt kunna få upp din prolle högre än vad du får till det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Har hört lite förut att man ska vara lite försiktig med att testa med Prime95 då det programmet lurar upp spänningen högre än vad man har ställt in att den ska vara.

Är aida64 ett bättre alternativ till Haswell?

Skrivet av Byss:

Testa att köra den automatiska clockningen som du har i ASUS AI suite och se vad det kommer fram till. Sedan kan du juh prova att finjustera lite efter det.
Här er ett litet klipp som kanske kan vara till nytta för dig https://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI

Det är exakt den videon jag tittat på tidigare. Har testat ASUS AI suite autoclock men då vägrade datorn starta. Har kommit underfund med att min CPU är av dom sämre exen dom gjort men då systemet inte är stabilt vid denna volt och har läst att det finns andra justeringar att göra så undrar jag om jag kan justera ytterligare än vad resten av dessa "Auto parametrar" sköter?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Du kan alltid delida cpun det gjorde jag med min 4770k när jag hade en sådan. Körde den utan metall lock och custom loop då kunde jag få upp den i 4.4 Ghz stabilt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Du kan alltid delida cpun det gjorde jag med min 4770k när jag hade en sådan. Körde den utan metall lock och custom loop då kunde jag få upp den i 4.4 Ghz stabilt.

Ja det är väl ett alternativ antar jag hehe. Skulle dock vilja ha en backup då i så fall

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods