Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Hur är dem att spela med? Något lagg? Hur är Qpads grejer? Verkar ha fått bra betyg! Hade velat ha ett MK-80 men det har inte NKRO via usb utan bara ps/2 eller vad det heter. Så det var ju lite dumt. Hade varit nice med blåa dioder och bruna/blåa brytare. MK-90 hittar jag bara med röda switchar och jag vill helst inte ha det.

Glömde en sak; nu har jag bara ägt musmattor ifrån Qpad, och aldrig något tangentbord, men iaf på tidigare modeller så vet jag att de hade problem med kvaliteten på infästningarna till stabilisatorerna (vilket var ett generellt problem för deras OEM:s alla tangentbord).

Förhoppningsvis så har de inte samma problem längre, men låter detta vara osagt och något som iaf kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Funkar kanon att spela på. En stor del av känslan ligger dock i vilka brytare man väljer, och där kan jag tänka mig att det beror både på vilken typ av spel man kör, men framförallt ens personliga preferenser. Sedan är det lite olika kvalitetskänsla i olika tangentbord beroende på hur de är uppbyggda och kvalitet i konstruktion/material.

Om du vill ha NKRO skall du dock undvika Filco som bara stödjer 6KRO som standard (finns att köpa nya mikrokontrollerkort ifrån tredjepartstillverkare som man kan byta själv). På Ducky så kan du dock välja med dipswitchar undertill om du skall ha NKRO eller 6KRO.

Spelar inte extremt extremt mycket, men föredrar själv normalt Cherry MX Brown till de flesta spel, men Cherry MX Red till FPS och liknande. Skriver gör jag helst på mitt tangentbord med Cherry MX Clear (men även Brown fungerar bra). Men det bästa du kan göra är att testa dig fram.

Skrivet av martinot:

Glömde en sak; nu har jag bara ägt musmattor ifrån Qpad, och aldrig något tangentbord, men iaf på tidigare modeller så vet jag att de hade problem med kvaliteten på infästningarna till stabilisatorerna (vilket var ett generellt problem för deras OEM:s alla tangentbord).

Förhoppningsvis så har de inte samma problem längre, men låter detta vara osagt och något som iaf kan vara värt att kolla upp.

Okey. Tack för dina svar! Jag kör mest CS GO eller olika typer av singelplayer spel. Jag får testa mig fram som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Tack för dina svar! Jag kör mest CS GO eller olika typer av singelplayer spel. Jag får testa mig fram som du säger.

Om jag personligen var tvungen att välja en enda standardbrytare att använda i ett enda tangentbord till alla saker (spel, skriva, etc) så skulle det helt klart bli MX Brown. Väldigt bra allt-i-allo-brytare för mig, men återigen så är det ett väldigt personligt tyckande. Därav att det är viktigt att man testar sig fram till den brytare som passer ens egen känsla och användning bäst.

Vill du testa hur Cherrys vanligaste brytare känns så kan jag rekommendera ett sådant här "sample-switch" (eller liknande ifrån andra tillverkare): CM Storm Cherry MX Switch Tester

Finns en nyare version, där min skrivfavorit MX Clear, har bytts ut emot en intressant kapacitiv (med fjäder för lite mer "mekanisk" känsla) brytare ifrån Topre: Mechanical Keyboard Key Switch Tester V2

Det bästa är dock att kunna låna hem tangentbord med lite olika brytare, eller att köpa på öppet köp och testa sig fram tills man är nöjd. Men som en enkel översikt och grov sortering i känsla så är liknande "sample kits" som ovan kanon.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Det där verkade intressant för min del då jag jag har svart och blått tema på min rigg. Tycker det är mest stilrent. Jag har nu som sagt ett lite äldre razer blackwidow idag som har blåa dioder och blåa cherry mx. Hade tänkt köpa en razer bräda igen nu när detta börjar ge upp men det verkar som att razer bara finns med gröna dioder numera och chroma är på tok för dyrt för vad man får anser jag. Till nästan halva priset får du i stort sett samma tangentbord fast utan allt färg lull lull.

Har du testat detta tangentbordet själv? Finns det någon variant utan den gräsliga lila grejen längst upp till höger eller om det finns något annat märke med svart/blått tema med antingen blåa eller bruna switchar?

Mvh
Danne

EDIT: Sen vad är det för knappar under mellanslag? Såg väldigt märkligt ut. Känns som att det kan komma att vara ivägen?

Har det bordet med bruna brytare, än så länge är jag väldigt nöjd, bästa bordet för 690:- helt klart.
Den lila grejen tänker jag knappt på längre, där sitter ju en extra usb port samt portar för ljud/mic.
Knapparna du pratar om är programmerbara macro knappar, går att stänga av helt väldigt snabbt.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan allmänt rekommendera att känna på tangentbord ifrån Ducky och Filco (den senare kan dock vara lite svårare att få tag i svenska butiker).

Har gjort det, men se priset, vart hittar du en Ducky för 690:- med liknande funktioner?

För övrigt det ju samma cherrybrytare ändå...

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Tar fram något billigt bara för att ha saker att jämnföra med:

Exibel GKX-M
Corsair Strafe RGB

Pris
600
1500

Finish
Metal, går att fila naglar på
Plast

Caps
Billiga tunna ABS med ful typsnitt ISO Layout, standard bottenrad lätt att skaffa ersättning för

Billiga tunna ABS med ful typsnitt ISO Layout, icke standard bottenrad

Brytare
Kailh Brown, NKRO

Cherry MX Silent, NKRO

Belysning
Vit

Programmerbar RGB, okänt vilka LEDs som används men de i förgångaren K70 RGB är ökant inom i princip alla mech keyboard communities som "skit kvalitet går ofta sönder"

Macros
Inbyggda för mediaknappar

Programmerbart

Sladd
Flätad Tyg

Falukorv i styv plast

Stabs
Skum Kina design, funkar men går inte lika lent
Cherry stabs

Extra
Rullbar Ljudkontroll

USB uttag

Man undrar ju vart all extra pengar som man betalar vid köp gick till. Reklam? Märket? Exclusiv deal med Cherry för brytarna? Kan inte vara pga silent brytare då Strafe RGB MX Red också går för 1300-1500 hos återförsäljare.

På filmen antar man att användaren är kusin med grottmänniskan Crogan och inte vet mycket bättre än att slamma ned händerna på tangentbordet så som man slammar ned klubban på gott kött för att lungna ned den innan den springer iväg. För oss övrigt folk i den civiliserade värden så gör MX silent switchar betydligt skillnad då den dämpar ljudet som tangenterna gör när de "toppar ur" efter att man släpper de snabbt.

Då rankas jag nog också som grottmänniska då jag trycker väldigt hårt på mina tangenter när jag skriver jag med.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

martinot: Håller inte med då original inlägget med at man betalar för kvalitet. Kolla de 3 top "brands" när det gäller spelgrejer. Logitech, Razer, Corsair.

Har inte testat några mekaniska tangentbord ifrån de, så kan därför inte säga bu eller bä om kvaliteten på de tre märkena.

Har dock ett iPad/surfplatte tangentbord ifrån Logitech K810 som fungerar bra till det som jag använder det till (när jag inte orkar ta med mig mitt tjockare och tyngre BT-tangentbord ifrån Filco).

Säger inte allt som är dyrt automatiskt är bra (har jag aldrig påstått nånsin), men däremot att det som är bra och har hög kvalitet nästan alltid kostar lite mer.

Så du får skilja på i vilken riktning som kausaliteten verkar (högst väsentligt).

Skrivet av Johnnymann:

Har gjort det, men se priset, vart hittar du en Ducky för 690:- med liknande funktioner?

Det är helt riktigt.

Du hittar inget nytt Ducky eller Filco (eller Topre) för det priset.

Något som jag just försökt förklara att kvalitet kostar (tyvärr är det oftast så, och inget som jag kan ändra på).

Skrivet av Johnnymann:

För övrigt det ju samma cherrybrytare ändå...

Det stämmer.

Men det stämmer ju också på 90% eller mer av alla mekaniska tangentbord (bara de sunkigaste som använder sämre kinesiska kloner).

Nästa alla datorer har ju för övrigt Intelprocessorer ändå...

(hint: det finns betydligt mer som skiljer i kvalitet och prestanda, även om brytaren är en stor del).

Men jag har inget emot att det finns billigare alternativ för de som inte vill betala fullt så mycket (har full förståelse för det), och som kanske inte alltid behöver toppkvalitet rätt igenom. Helt OK.

Har själv köpt billiga mekaniska tangentbord ifrån CM Storm som jag haft på jobb och till extradatorer. Inte lika bra som Filco och Dukcy, men det kan man ju inte heller förvänta sig för det priset. Dock helt OK funktion och prestanda i förhållande till det jag betalade.

Finns säkert fler märken som ligger i det prisspannet och har OK kvalitet i förhållande till vad man får ge. Inget fel i det. Men man skall nog inte heller förvänta sig att man får samma kvalitet som Ducky, Topre eller Filco.

På samma sätt som om vissa tycker Skoda är bra bilar i förhållande till vad man betalar och funkar fint för deras behov/krav, men man kan då inte heller förvänta sig samma kvalitet som Mercedes och BMW (tex).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Har det bordet med bruna brytare, än så länge är jag väldigt nöjd, bästa bordet för 690:- helt klart.
Den lila grejen tänker jag knappt på längre, där sitter ju en extra usb port samt portar för ljud/mic.
Knapparna du pratar om är programmerbara macro knappar, går att stänga av helt väldigt snabbt.

Okey. Det låter ju bra. Macro knapparna är inte ivägen alls då eller? Även om man kan stänga av dem så vill man ju inte slå i dem med handen eller så oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om jag personligen var tvungen att välja en enda standardbrytare att använda i ett enda tangentbord till alla saker (spel, skriva, etc) så skulle det helt klart bli MX Brown. Väldigt bra allt-i-allo-brytare för mig, men återigen så är det ett väldigt personligt tyckande. Därav att det är viktigt att man testar sig fram till den brytare som passer ens egen känsla och användning bäst.

Vill du testa hur Cherrys vanligaste brytare känns så kan jag rekommendera ett sådant här "sample-switch" (eller liknande ifrån andra tillverkare): CM Storm Cherry MX Switch Tester

Finns en nyare version, där min skrivfavorit MX Clear, har bytts ut emot en intressant kapacitiv (med fjäder för lite mer "mekanisk" känsla) brytare ifrån Topre: Mechanical Keyboard Key Switch Tester V2

Det bästa är dock att kunna låna hem tangentbord med lite olika brytare, eller att köpa på öppet köp och testa sig fram tills man är nöjd. Men som en enkel översikt och grov sortering i känsla så är liknande "sample kits" som ovan kanon.

Okey. Tack för bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Det låter ju bra. Macro knapparna är inte ivägen alls då eller? Även om man kan stänga av dem så vill man ju inte slå i dem med handen eller så oavsett.

Dom är försänkta, och inga man bara råkar trycka på.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Dom är försänkta, och inga man bara råkar trycka på.

Okey, Tack för det!

Permalänk
Medlem

Bästa tangent bordet jag haft, känns kvalitet rakt igenom, superskönt att knappra på till lagom mild nivå för mina öron. Super snyggt å stilrent, skadar inte med ljuseffekterna som man även kan skapa egna. Massa extra funktioner mm. Man får det man betalar för.

Det enda negativa jag kommer på är kabeln är ganska grov och inte går att dra smidigt under tangentbordet som på andra.

Massa ++++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Bästa tangent bordet jag haft, känns kvalitet rakt igenom, superskönt att knappra på till lagom mild nivå för mina öron. Super snyggt å stilrent, skadar inte med ljuseffekterna som man även kan skapa egna. Massa extra funktioner mm. Man får det man betalar för.

Det enda negativa jag kommer på är kabeln är ganska grov och inte går att dra smidigt under tangentbordet som på andra.

Massa ++++

Vilket var detta?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Vidyamancer:

Varför inte bara släppa K65/K70/K95 med dessa mekaniska brytare?

Skrivet av Chij:

+1, har verkligen väntat på K70 med Silent-brytare, ska man köpa ett nytt bord i den prisklassen så vill man ju ha ett bord med lite kvalitetskänsla och då ska det vara metall (i alla fall i min mening). Strafe känns som ett budgettangentbord i jämförelse med K70.

Vi har inget sådant planerat nu, jag tror heller inte de är en så bra idé då basplattan på K-serien är i aluminium och att det kommer låta lite mer än plast när man slår ner tangenterna.

Skrivet av Blaze84:

Bästa tangent bordet jag haft, känns kvalitet rakt igenom, superskönt att knappra på till lagom mild nivå för mina öron. Super snyggt å stilrent, skadar inte med ljuseffekterna som man även kan skapa egna. Massa extra funktioner mm. Man får det man betalar för.

Det enda negativa jag kommer på är kabeln är ganska grov och inte går att dra smidigt under tangentbordet som på andra.

Massa ++++

Härligt att höra att du är nöjd!

Permalänk
Medlem

Tror ej det är värt så mycket

Permalänk
Medlem

Köpte denna för några dagar sen, första dyra och mekaniska tangentbord jag ägt och jag är riktigt nöjd. Jag kör mycket Unreal Tournament på hög nivå, ligor och annat, och det funkar riktigt bra.

Jag trodde att jag skulle ha det svårt med mekaniskt, det tog mig en dag att komma igång.

Kan också påpeka att "fps" och "moba" keysen man får till är riktigt nice för fingrarna, samt låter mindre än resterande av tangentbordet :)!

Permalänk

Någon som fattat hur man sparar ner sin färginställning i CUE? Finns ju en minneskortsikon som man kan trycka på men den verkar inte ha någon funktion för mig.. Lite trist att det alltid startar helt nedsläckt och man får gå in och välja i biblioteket för att få någon ljuseffekt. Jag gör kanske något fel..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"