Permalänk
Medlem

Kan man ta bort kylpasta med vodka?

jag köpte precis en vattenkylare och behöver ta bort den gammla kylpastan kan man använda ren vodka och kaffefilter för att ta bort skiten

Permalänk
Medlem

@Lightify:

Vodka kommer funka men t.ex. T-röd eller liknande är bättre

Visa signatur

| i5 4690k 4.7GHz @ 1.245V på Luft | 16GB | R9 280X @ 1200MHz |

Permalänk
Medlem

Vodka är ju ganska stor del vatten, som man vanligtvis vill hålla borta från elektronik

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

Vodka går bra, men du lär behöva vänta lite då det innehåller mycket vatten. Rekommenderar att du kör med handsprit utan glycerin/glycerol (utan återfuktning). "ren" vodka finns inte, de främsta vodkor innehåller 35-50 % sprit.

Permalänk
Medlem

@Teicaus: jag är ju bara 16 år så vet ju inte mycket om alcohol och sån skit

Permalänk
Medlem

ändå har du vodka.

gå till en random datorbutik och köp rengöringsalkohol bara. kostar väl mellan 50-100kr

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@Teicaus: jag är ju bara 16 år så vet ju inte mycket om alcohol och sån skit

Isopropanol är väldigt bra och billigt att använda! http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Christley: mina föräldrar har det men vodka funkar bara att jag väntar innan jag sätter ditt vattenkylaren

Permalänk
Medlem

Om du ändå köpt vattenkylning för minst 500 k så tror jag du kan lägga 50 kr på att köpa isopropyl. Bättre och enklare att ta bort, snåla inte när det gäller sånt och isopropyl lär behövs i framtiden om du ska uppgradera din cpu eller ändra kylpastan på ditt gpu.

Permalänk
Medlem

@Teicaus: det e det att det finns inga affärer nära mig som säljer och jag tror inte netto säljer sånt närmaste affär som kjell o company ligger 40min bort óch mina föräldrar vill nog inte köra dit eftersom jag redan har varit i stan idag o min farsa trodde han hade men fanns inte då han har det i sin arbetsbil som han ej få ha hemma längra pga kosnader för jobbet. :/

Permalänk
SpelClockers

Isopropylalkohol finns ofta på Apoteket. Där är vart jag inhandlar mitt i alla fall. Bara att fråga i kassan om det finns inne (står inte ute i butik på grund av brandfara).

Permalänk

Brukar använda 'denaturated alcohol' dvs. vanlig 96% alsolsprit.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@Teicaus: det e det att det finns inga affärer nära mig som säljer och jag tror inte netto säljer sånt närmaste affär som kjell o company ligger 40min bort óch mina föräldrar vill nog inte köra dit eftersom jag redan har varit i stan idag o min farsa trodde han hade men fanns inte då han har det i sin arbetsbil som han ej få ha hemma längra pga kosnader för jobbet. :/

Kemiskt ren aceton, finns på de flesta matbutiker och möjligen apotek

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

@KKay: jag använda vodka funkade skit bra, Funkar inte datorn när jag slår på den så är mina föräldrar skyldiga mig en nya cpu

Permalänk
Medlem

Även jag inhandlade min flaska på Apoteket senast. Läste ett test där en kille testade olika kylpastor, och vid ett tillfälle la han på lite hår och fingeravtryck på flit, och skillnaden var ganska marginell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@KKay: jag använda vodka funkade skit bra, Funkar inte datorn när jag slår på den så är mina föräldrar skyldiga mig en nya cpu

bortskämd på hög nivå där, då det är du som förstörde den då

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Jag har snälla föräldrar. bara jag e glad och sköter mig så gör dom allt för mig np

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

jag köpte precis en vattenkylare och behöver ta bort den gammla kylpastan kan man använda ren vodka och kaffefilter för att ta bort skiten

Man kan rent fysiskt sett använda det men det är särdeles idiotiskt, så gör inte det.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom vodka förutom etanol och vatten innehåller en väldig massa andra saker typ socker och smakämnen är det verkligen inget du bör använda i datorn. Det kommer lämna en massa rester kvar där du använder det vilket är exakt vad man inte vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Aceton e perfekt.
Jag jobbar på tryckeri och vi har en del alkoholhaltiga lösningsmedel men inget slår aceton.
Det ska dock inte inandas och hanteras varsamt.
Lite aceton på en ren trasa tar bort ALLT kylpasta på ett par drag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gummybearkiller:

Aceton e perfekt.
Jag jobbar på tryckeri och vi har en del alkoholhaltiga lösningsmedel men inget slår aceton.
Det ska dock inte inandas och hanteras varsamt.
Lite aceton på en ren trasa tar bort ALLT kylpasta på ett par drag.

Det funkar men löser även upp plast så du får vara väldigt försiktig om du använder det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åk till någon mack och köp konsentrerad spolarvätska. In te det bästa men det funkar bättre än vodka.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Din mammas nagelacksborttagning funkar också bra. Det är aceton.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Lite riskabelt.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@Teicaus: jag är ju bara 16 år så vet ju inte mycket om alcohol och sån skit

Thinner eller kemisk aceton kan du tvätta bort med det gör jag alltid.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Christley:

bortskämd på hög nivå där, då det är du som förstörde den då

Skrivet av Lightify:

@Christley: Jag har snälla föräldrar. bara jag e glad och sköter mig så gör dom allt för mig np

Håller med Christley.
"Jag använde vodka för att rengöra trots att jag blev avrådd på ett datorforum. Kan jag få en ny?"

Permalänk
Medlem

@Sarkissati: det e inget man behöver säga garantin är säkert gott ut med haft den i ett år nu.

men vodka funkar den ligger på 10grader idle och 30 vid spelande som CSGO/TDM , euro truck simulator 2 och DayZ Standalone

Permalänk
Medlem

@Gforcer: så länge det e rysk vodka som ingen dricker längre så funkar det funkar nu skit bra

Permalänk

Har du ens provat och bara ta vanligt papper?
Det gick perfekt för mig när jag hade köpt ny och ville ta bort den gamla pastan och sätta ditt ny ^^

Annars kan du ju ta våtservett det har ni ju garanterat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@Teicaus: det e det att det finns inga affärer nära mig som säljer och jag tror inte netto säljer sånt närmaste affär som kjell o company ligger 40min bort óch mina föräldrar vill nog inte köra dit eftersom jag redan har varit i stan idag o min farsa trodde han hade men fanns inte då han har det i sin arbetsbil som han ej få ha hemma längra pga kosnader för jobbet. :/

Låter som du bor hyfsat långt ut på landet. Då är det bara att gå till närmsta granne och fråga efter lite 94% sprit han kokade upp igår kväll.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance