Ny 144hz skärm flimmer vid spel och stream

Permalänk

Ny 144hz skärm flimmer vid spel och stream

Har fått hem en ny AOC G2460PF som är kopplad till mitt Sapphire tri-x 290 med DisplayPort och körs på 144hz. Min gamla skärm är också kopplad fast med HDMI och körs i 60hz.
När jag surfar på nätet så har jag inga bekymmer med skärmen utan det är enbart när jag kollar på stream via Twitch eller spelar Dota, ibland flimrar skärmen till och ger ifrån sig ett klickande ljud men oftast så blir den helt svart i 2 sekunder innan den återgår till normalt igen. Detta händer även om streamen spelas upp på den sekundära skärmen.

I windows har jag ändrat till 144hz för AOC skärmen, satt på Freesync i Catalyst. Är det något enkelt jag har missat med någon inställning eller vad kan felet vara?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ganska svårt att veta vad som orsakar ditt problem.

1. Börja med att kolla så alla kablar sitter i riktigt.
2. Testa att göra en ren installation av nyaste Drivrutinerna. Testa även äldre versioner?
3. Testa en annan DP kabel.

Uppstår det samma problem med nya skärmen om du kopplar bort den äldre?

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Inaktiv

Flimmer? Låter som 60hz + Strobed backlightning

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Ganska svårt att veta vad som orsakar ditt problem.

1. Börja med att kolla så alla kablar sitter i riktigt.
2. Testa att göra en ren installation av nyaste Drivrutinerna. Testa även äldre versioner?
3. Testa en annan DP kabel.

Uppstår det samma problem med nya skärmen om du kopplar bort den äldre?

Kablarna sitter i som de ska och drivrutinerna har jag tagit bort allt och gjort en nyinstallation av Crimson 15.12 därefter också testat 15.11.1 som SweClockers själva använde i deras tester med denna skärm. Inget av detta hjälpte dock.

Jag kör med den DP-kabel jag fick med förpackningen till skärmen och då med 144hz med Freesync, jag hade dessvärre ingen annan DP-kabel hemma men testade med en HDMI och då i 120hz utan Freesync och då har jag inga problem alls. Men kan det verkligen vara så att det är fel på DP-kabeln? Borde jag inte ha problem även under vanligt användande i så fall?

Det uppstår samma problem om jag enbart kör den nya och kopplar bort den gamla...

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Flimmer? Låter som 60hz + Strobed backlightning

Är osäker på vad detta innebär... Hur kan jag se om detta är problemet?

Permalänk
Avstängd

Freesync stödjer väl inte ens 144hz? Testa utan.

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Skrivet av jhun104:

Freesync stödjer väl inte ens 144hz? Testa utan.

Det står i Catalyst att AOC G2460PF använder Freesync inom intervallet 48 till 144 Hz.
Men problemet kvarstår även utan Freesync.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mackanackam:

Är osäker på vad detta innebär... Hur kan jag se om detta är problemet?

Du kan glömma det, din skärm har inte stöd för det. Blandade ihop din AOC G2460PF med AOC G2460PG.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kör i 120 Hz om det fungerar stabilt och bekymmersfritt. Då går det också jämnt upp med med 60 Hz vilken minskar risken för problem med olika frekvenser.

Annars skulle jag misstänka en del buggar kring AMD:s programvara. Det har alltid varit lite småproblem runt 144 Hz över DP. Det kan vara något obskyrt som HDCP-acken inte fungerar på grund av små bitfel i överföringen. Då släcker källan bilden i två sekunder fram tills att nästa ack fungerar.

Så det kan ju lösa sig framöver. Hoppas vi.

Permalänk
Inaktiv

Jag har noterat att Steam-rutan kan flimra ibland med min G2460 PF ihop med R9 290. Inte kollat på vad som kan orsaka problemet då det är så sällan jag noterar det. Fungerar dock fint vad jag kan se i spel men så är det också så gott som enbart spel jag använder den skärmen till.

EDIT: Vi har inte samma problem kan jag konstatera efter att ha fått i mig lite kaffe.

Skrivet av jhun104:

Freesync stödjer väl inte ens 144hz? Testa utan.

Självklart stödjer FreeSync 144Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jhun104:

Freesync stödjer väl inte ens 144hz? Testa utan.

Från Wikipedia:

"FreeSync has a dynamic refresh rate range of 9–240 Hz"

Specifikationen alltså. Sedan är det produktberoende vilket omfång det är i praktiken på skärmarna. Men 144 Hz och Freesync har aldrig varit ett problem.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara fel på alla AOC 2460pqu / pf

Du kan ställa in 144hz i men skärmen levererar inte mer än 60hz.

Bara att reklamera!

Permalänk
Skrivet av s.lahti:

Det verkar vara fel på alla AOC 2460pqu / pf

Du kan ställa in 144hz i men skärmen levererar inte mer än 60hz.

Bara att reklamera!

I ufo-test visas att den kör i 144hz, vet dock inte om man kan förlita sig på det...

Permalänk
Medlem

@mackanackam:
Trillade ut en drivrutin idag som fixar bland annat flicker
""[82900]/[81859] Flickering may be experienced on some monitors when AMD FreeSync™ is enabled"
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Radeon-Sof...

EDIT: klickande ljud men oftast så blir den helt svart i 2 sekunder
Låter som glapp, eller att windows tappar din skärm och hittar den igen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

@mackanackam:
Trillade ut en drivrutin idag som fixar bland annat flicker
""[82900]/[81859] Flickering may be experienced on some monitors when AMD FreeSync™ is enabled"
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Radeon-Sof...

EDIT: klickande ljud men oftast så blir den helt svart i 2 sekunder
Låter som glapp, eller att windows tappar din skärm och hittar den igen

Jag sitter för tillfället och testar med nya drivrutinern och efter 15 min stream så är det inga problem! ska testa spela lite under dagen och se om problemet är löst!

Permalänk

Efter att ha använt de nya drivrutinerna från AMD kan jag konstatera att problemet kvarstår om dock mer sällsynt. Har även installerat drivarna för skärmen för att få 35-144hz freesync utan resultat.

Nästa blir att köpa en annan DPkabel och se om detta kan göra någon skillnad även om jag tror problemet ligger på någon drivrutin/inställning då problemet endast uppstår över DPkabel under spel och tittande på stream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanackam:

I ufo-test visas att den kör i 144hz, vet dock inte om man kan förlita sig på det...

Testa köra frame skipping i ufo testet och filma i slowmotion med t.ex (iphone 240fps) då kommer du se att den skippar varannan frame.

http://www.testufo.com/#test=frameskipping