Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Medlem

Hej!

Är det någon som sitter på iso för gratisvarianten av esxi? Jag har skapat konto men länkarna för nedladdning verkar inte funka. Varken "manually download" eller "start download manager" via denna sida: https://my.vmware.com/group/vmware/evalcenter?p=free-esxi6

Någon som kan dela dropboxlänk? Eller måste man ladda ner via personlig länk för att licensnyckeln som skapas ska funka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av otooja:

Hej!

Är det någon som sitter på iso för gratisvarianten av esxi? Jag har skapat konto men länkarna för nedladdning verkar inte funka. Varken "manually download" eller "start download manager" via denna sida: https://my.vmware.com/group/vmware/evalcenter?p=free-esxi6

Någon som kan dela dropboxlänk? Eller måste man ladda ner via personlig länk för att licensnyckeln som skapas ska funka?

Har du försökt i annan browser? Du får inga licensnycklar i gratisversionen utan din 30 dagars trial kommer expire och alla funktioner som inte är gratis försvinner bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Har du försökt i annan browser? Du får inga licensnycklar i gratisversionen utan din 30 dagars trial kommer expire och alla funktioner som inte är gratis försvinner bara.

Vad är isåfall den inkluderade nyckeln till för? Och denna kb (http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...) behöver inte föjas?
Måste isåfall vara nåt dom ändrat i 6.0 för sist jag installerade en fri esxi 5.5 behövdes jag då licensiera den efter trialtiden.

Problemet med websiten löser sig med annan webbläsare då vmware kör osäkra skript som vissa browsers och plugin blockar.

Permalänk
Medlem

Hejsan Alla

Någon som vet varför jag kan inte komma åt mina VM-s via putty programet. Allt fungerade innan jag uppdaterade till 6.0. Jag kan komma åt server.
Är det något som har samma problem som jag.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Skrivet av njanja:

Hejsan Alla

Någon som vet varför jag kan inte komma åt mina VM-s via putty programet. Allt fungerade innan jag uppdaterade till 6.0. Jag kan komma åt server.
Är det något som har samma problem som jag.

mvh
Njanja

Titta hur din nätverkskonfiguration ser ut i Vmware om du kommer åt servern.

Annars kan jag med hjälp av Teamviewer ta en titt om du är villig att göra det.
Är certifierad i Vsphere så jag vet vad jag gör. Samt jobbar med Vmware dagligen, och har en 6.0 miljö.

Du har servern i sign? Kika hardware compatibility om det blivit någon skillnad.

Har du någon hårdvara som du stoppat i efteråt? Nätverkskort eventuellt?
Vmware har blivit otroligt mycket hårdare på drivrutiner som de lägger med i deras installationer.

Däremot skulle du ha gjort en egen tråd om det här istället.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

Uppgradera till esxi v.6.x

Skrivet av Videonisse:

Tack för en jättebra guide! Äntligen orkade jag ta steget och virtualisera en filserver och en speldator, båda Win 7.

Ett tips tillbaka till de som inte får upp sitt nätverkskort vid installationen av ESXi v5.5. Tydligen har en del drivrutiner tagits bort i nuvarande v5.5 som officiellt inte var supportade i ngn av 5.x versionerna. Däribland Marvell 88E8056 Nic som sitter inbyggt på mitt moderkort Asus P6X58D-E.

Beskrivning av problemet hittade jag på "How to make your unsupported SATA AHCI Controller work with ESXi 5.5". Där finns en lösning beskriven MEN jag hittade en ännu enklare lösning baserad på ett skript kallat "ESXi-Customizer-PS". Med hjälp av Powershell i Win 7 skapade jag en ny installations-ISO som hade med nödvändiga drivrutiner. Exakt kommando för mitt kort hittade jag här: https://communities.vmware.com/message/2345412#2345412 (men ändra till rätt versionsnr)

Funderar på uppdatera min esxi-host till v.6.0, ligger nu på v.5.5 och har inte senaste patcharna.

  • får jag räkna med att återigen manuellt lägga till stödet för mitt nätverkskort eller finns det chans att den tidigare patchningen "ligger kvar"?

  • finns det något som talar emot att uppgradera från v5.5 till v.6.x? Kör bla en VM med Win 7 som är spel-PC och har eget USB- samt grafikkort med PCI-passtrough.

  • finns det några fördelar med nya funktioner i v.6.x för oss vanliga "hemanvändare"?

Permalänk

Ingen som har, eller har funderat på, att uppdatera till Esxi v6 och som kan ge några råd?

Permalänk
Medlem

Jo jag funderar på det just nu. Fördelen med ESXi 6 är att den har stöd för 82579 och 82574 så man slipper patcha för dem. Däremot så behöver man patcha för RTL som vanligt.
Använder passthrough men endast på SATA så jag vet inte hur det funkar med USB/GPU.

Kör på 5.1 just nu så det är dags att uppgradera.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Videonisse:

Ingen som har, eller har funderat på, att uppdatera till Esxi v6 och som kan ge några råd?

Det funkar rakt av - OM du nu inte råkar på samma problem som mig - att klientintegrationen på en 2008r2 terminalserver felar och du lär isf använda integrationsdisken från 5.5.

Permalänk
Medlem

@tomle: Jag bestämde mig istället för att skippa ESXi. KVM under Linux har nu såpass bra stöd för det jag vill göra att det är ett bättre alternativ för mig. Kan dessutom köra VMs direkt på ZFS vilket underlättar administrationen betydligt och med kimchi får jag en riktig webbkonsoll att jobba med om jag önskar det.

Permalänk
Medlem

Har flyttat min DietPi m/Pihole från RPI till min router som kör ESXI v6, fick problem med att om jag klickade på en länk där den först kontaktade google analytics, eller andra liknande tjänster så kunde det ta 30 sekunder eller mera innan sidan laddades.

Tror jag löste det nu med att byta fysisk eth port, bort från PFsenses LAN port.

Om det nu fungerar ordentlig nu undrar jag varför det blev så?

Så jag kan undvika göra samma fel igen.

[Edit]
Körde på build 3029758, ser nu det finns en uppdatering build 3073146 som en av fixene är:
After you upgrade from ESXi 5.x to ESXi 6.0, you might encounter the following issues:
The ESXi 6.0 host might randomly lose network connectivity
The ESXi 6.0 host becomes non-responsive and unmanageable until reboot
After reboot, the issue is temporarily resolved for a period of time, but occurs again after a random interval

Kan ju faktiskt vara det som var problemet, då jag tyckte det fungerade ok ett tag(timmar?!), men undrar varför jag inte har märkt något med PFsense då.
Fast känns ju bättre och säkrare använda annan eth port för 'allt' annat än att dela med pfsense, även om det är fysisk olika portar även mellan WAN och LAN.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

För en amatör skulle det vara uppskattat med en uppdatering av tråden i trådstarten. Hoppas att det går att lösa om trådstartaren orkar.

Permalänk

@beh: det kör jag med på, funderade på att byta till proxmox men virsh, virt-manager och kimchi fungerar så pass bra att jag inte kan motivera det.

jag har dock ett problem som någon kanske kan hjälpa mig med! jag kör pci-passtrough för en usb-kontroller till ett vm, det fungerar klockrent förutom vid omstarter, libvirt krashar om jag har gästen på autostart. startar jag gästen manuellt fungerar det utan problem. inget stort problem men lite halv störigt.

Permalänk
Medlem

@chewednipple: Jag upplever inte de problemen när jag kör passthrough med ett LSI 9211-8i IT och autostart. Vad säger

tail -50 /var/log/syslog tail -50 /var/log/vzctl.log

Eller en manuell start i konsollen:

qm start ID_NUMMER_FÖR_VM

Permalänk

@beh:

Har inte möjlighet att kolla nu, men dmesg kastar ur sig en massa panik meddelanden när det autostartar. tror inte värdmaskinen hinner ladda ur drivrutinerna eller något. har för mig att jag haft det fungerande förut och att jag behövde lägga in något i /etc/default/grub så att drivrutinerna inte ens laddas in men kan inte komma på vad det var

Permalänk
Medlem
Permalänk

@beh: Yes, så gott det går då det verkar vara lite annorlunda mellan proxmox och libvirt. men jag har fixat det nu iallafall

jag kollade lite noggrannare på vad som hände och det verkar som att datorn protesterade över att tvkorten som är anslutna i usb kontrollen plötsligt försvann, så jag tog bort alla v4l firmwares ifrån /lib/firmware och nu är allt frid o fröjd

gott nytt år och tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmez:

För en amatör skulle det vara uppskattat med en uppdatering av tråden i trådstarten. Hoppas att det går att lösa om trådstartaren orkar.

ping @bandite

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Har vi någon esxi expert här?

Jag lyckas inte få passthrough att fungera öht.
Får felmeddelande att pci device är på fel address typ.. har testat lite allt möjligt men fattar inte vad det är för fel.

Är ett lsi kort jag i första hand vill skicka till ett filserver vm.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Vila i frid

Du lär nog berätta lite mer. Får du med dig PCI/PCIe kortet med in i din virtuella gäst? Är det ESXI som klagar eller gäst-operativet?

Permalänk
Medlem

När man försöker starta en vm som man lagt till ett pci device till så får man fel "bla bla finns inte på address"

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Vila i frid

Mecka runt lite i BIOS, strömsparlägen etc. Syns enheten i ESXI's inställningar "Advanced Settings" finns den ju och rapporterar VID och PID.

Permalänk
Medlem

Ja för tusan den finns där, och är forwardad och ses som active.
Men nått blir galet, den sitter på 01:00.0 och den addressen är tydligen fel..

Känns mkt orimlig att det vore nått med hårdvaran som inte stämmer iaf, allt är "servergrade"

Supermicro x11ssm 1240v5 och 48gb ecc ram med ett extra hp 4 ports pcie nätverkskort och ett flashat lsi, (ibm 1015)

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Vila i frid

Hm, fundras om det inte är så att ESXI själv vill använda LSI-kortet. Har du provat att starta om burken efter att du kryssat för att det skall vara pass-through?

...eller, går det att göra "Remove" under Configuration -> Storage Adapters på LSI-kortet?

Permalänk
Medlem

Testade bare metal install nu, för både freenas och zfsguru och då fungerar det perfekt. Så det är något med esxi, vela bara vara säker på att det inte va något med kontrollerkortet.

Ska bara kasta lite skit på vmwares webklient, fyfan va dålig den är.. buggig och lite funktioner.
Och NEJ jag kan inte använda vcenter då jag inte använder win.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Daniel86:

Och NEJ jag kan inte använda vcenter då jag inte använder win.

Varför inte använda vCSA 6.0 eller köra köra vCenter virtualiserad? Körd på samma server får man dock vissa "naturliga" begränsningar.

Permalänk
Medlem

Såhär är felkoden jag får, hur jag än gör när jag försöker forwarda något pci-kort.

"Failed to power on virtual machine endian. The systemId does not match the current system or the deviceId, and the vendorId does not match the device currently at 2:0.0"

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

intressant...

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk

Tror ni att denna server skulle kunna funka för virtualisering?

Vad skulle en sådan server vara värd med 2x E5620 och 24GB RAM?

Permalänk

Vilken version av ESXi körs?

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..