Permalänk
Medlem

Ändra upplösning på videos

Tjena! Funderar på att börja med youtube, men mitt största problem är min skärm. Skärmen är en rättså gammal Samsung skärm som kör med upplösningen 1680x1050, vilket gör att när jag spelar in och lägger upp klippet på youtube blir det svarta kanter i sidan som är sjukt störande. Jag har använt, Fraps, OBS och Shadowplay, men det är samma med alla.

Jag testade ett program som heter Avidemux, som låter en ändra upplösningen på videon. Men videon blir lite "utsträckt" (Länkar nedanför)

Så jag undrar, vet ni något sätt som skulle få video att se okej ut, eller är det bäst att vänta på en ny skärm? Helst skulle jag vilja börja inom snar framtid. Jag har sett videos på youtube som det står 1680x1050, men det är inga kanter på dom.

Länkar båda mina videos. (Har inte intäktsgenering på, skulle kännas lite dumt xD)

1680x1050: https://www.youtube.com/watch?v=ILzwdP_J1Z0

1920x1080 (Redigerad) : https://www.youtube.com/watch?v=YVcv1v5Nf_U

Permalänk
Medlem

@Entash
Nu är jag inte jätte hemma här, men är det möjligt att köra 1280x720 eller är för klent?
Du kan kanske skala kanterna i över och under men då blir nog snarare 4:3 vilket kanske inte är jätte kul eller om det är möjligt att köra nån typ av in-zoomat läge i redigeringen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Du spelar in i 16:10 men vill ha filmen till 16:9, det innebär att du får beskära den på nått sätt om den inte ska sträckas ut och byta proportioner eller så får den svarta kanter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Se till att du har samma 1680x1050 i upplösning på skrivbordet och ingame.

Därefter går du in på Nvidias kontrolpanel,
"ställ in skrivbordets storlek och position" "välj skalningsläge: Helskärm:
och markera "åsidosätt skalningsläget inställt av spel och program".

Bild finner ni nedan:

http://imgur.com/qNabDoU

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@HeyGamingHD
Nu är jag inte jätte hemma här, men är det möjligt att köra 1280x720 eller är för klent?
Du kan kanske skala kanterna i över och under men då blir nog snarare 4:3 vilket kanske inte är jätte kul eller om det är möjligt att köra nån typ av in-zoomat läge i redigeringen?

Tack för svaret! Nja 720 är nog lite för klent, vill "leverera" bra kvalitet videos direkt men om det inte finns nån annan lösning kan det va en bra nödlösning. Jag ska kolla det med in-zoomat läge.

Skrivet av mrqaffe:

Du spelar in i 16:10 men vill ha filmen till 16:9, det innebär att du får beskära den på nått sätt om den inte ska sträckas ut och byta proportioner eller så får den svarta kanter.

Tack! Vet du nåt sätt att beskära den?

Skrivet av Medien:

Se till att du har samma 1680x1050 i upplösning på skrivbordet och ingame.

Därefter går du in på Nvidias kontrolpanel,
"ställ in skrivbordets storlek och position" "välj skalningsläge: Helskärm:
och markera "åsidosätt skalningsläget inställt av spel och program".

Bild finner ni nedan:

http://imgur.com/qNabDoU

Tack! Ska kolla in detta "senare" hur kommer videon se ut på youtube isåfall?

Permalänk
Medlem

@Entash:

Förhoppningsvis utan blackbars, om du fortfarande ser svarta kanterna kan du väl manuellt justera positionen på din stream genom att klicka på edit scene i obs "ändra scen"

http://imgur.com/r22mFXx

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
99:e percentilen

OK, om du har missat det så kör du ju 16:10, vilket är anledningen till pillarboxingen som du upplever när du spelar upp videon i en 16:9-spelare. Du har två alternativ:

  • Spela in i 16:9 (1680x1050) och beskära till 16:9 (1680x945) för att förslagsvis därefter skala om till 1280x720 eller 1920x1080 innan du laddar upp. Detta bör du göra i ett seriöst videoredigeringsprogram, typ Sony Vegas. Nackdelen med detta är att du skär bort en del av videon. Inte så kul om det ligger HUD nära skärmens kanter som försvinner, helt eller delvis.

  • Skapa 1680x945 som en Custom Resolution i Nvidia Control Panel och köra den letterboxad på din skärm. Då blir dina inspelningar förstås 16:9 och allt blir bra, men nackdelen här är istället att du får spela letterboxat.

Dock ska det sägas att det är helt OK att ladda upp videos som inte är 16:9. Korrekt utförd pillarboxing har ingen dött av.

Det bör också nämnas att det absolut värsta du kan göra är att stretcha videon. Begå inte den synden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Medien:

Se till att du har samma 1680x1050 i upplösning på skrivbordet och ingame.

Därefter går du in på Nvidias kontrolpanel,
"ställ in skrivbordets storlek och position" "välj skalningsläge: Helskärm:
och markera "åsidosätt skalningsläget inställt av spel och program".

Bild finner ni nedan:

http://imgur.com/qNabDoU

På vilket sätt hjälper det TS? Hans videos blir fortfarande 1680x1050 (16:10), och det han vill är att kunna spela in 16:9-klipp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

OK, om du har missat det så kör du ju 16:10, vilket är anledningen till pillarboxingen som du upplever när du spelar upp videon i en 16:9-spelare. Du har två alternativ:

  • Spela in i 16:9 (1680x1050) och beskära till 16:9 (1680x945) för att förslagsvis därefter skala om till 1280x720 eller 1920x1080 innan du laddar upp. Detta bör du göra i ett seriöst videoredigeringsprogram, typ Sony Vegas. Nackdelen med detta är att du skär bort en del av videon. Inte så kul om det ligger HUD nära skärmens kanter som försvinner, helt eller delvis.

  • Skapa 1680x945 som en Custom Resolution i Nvidia Control Panel och köra den letterboxad på din skärm. Då blir dina inspelningar förstås 16:9 och allt blir bra, men nackdelen här är istället att du får spela letterboxat.

Dock ska det sägas att det är helt OK att ladda upp videos som inte är 16:9. Korrekt utförd pillarboxing har ingen dött av.

Det bör också nämnas att det absolut värsta du kan göra är att stretcha videon. Begå inte den synden.

Tack! Men då kommer kvalitén på videon inte riktigt nå upp i 1080p va?

Permalänk
Medlem

@Entash: För att ta bort svarta kanter med Avidemux trycker man på Filters / crop.

Tänkte att du ville veta ifall du gör en inspelning du inte kan/vill göra om som får svart kant av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@HeyGamingHD: För att ta bort svarta kanter med Avidemux trycker man på Filers / crop.

Tänkte att du ville veta ifall du gör en inspelning du inte kan/vill göra om som får svart kant av misstag.

Medveten om det, ska försöka att inte göra dom inspelnings misstagen. Tack ändå!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Entash:

Tack! Men då kommer kvalitén på videon inte riktigt nå upp i 1080p va?

Näe precis. Det kommer du inte kunna leverera på annat sätt än att skaffa en 1080p-skärm.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Entash:

Tack! Men då kommer kvalitén på videon inte riktigt nå upp i 1080p va?

Nej, det kommer den aldrig göra så länge du spelar i en lägre upplösning än så.

Det finns dock ett trick som jag med framgång har använt för att spela in i 3840x2160 på min skärm med 2560x1440: Man skapar en Custom Resolution som är högre än skärmens och låter GPU skala om innan bilden skickas till skärmen. Men det blir väldigt suddigt och konstigt (på skärmen, inte på filmen) och ger dig ingen bra spelupplevelse. Jag har bara använt det för att spela in CS:GO-demos, när jag inte spelar. Det är dock inte säkert att det knepet funkar med din hårdvara osv.

Jag kör 4000x2250 och CS:GO i 3840x2160 windowed mode när jag spelar in på det sättet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, det kommer den aldrig göra så länge du spelar i en lägre upplösning än så.

Det finns dock ett trick som jag med framgång har använt för att spela in i 3840x2160 på min skärm med 2560x1440: Man skapar en Custom Resolution som är högre än skärmens och låter GPU skala om innan bilden skickas till skärmen. Men det blir väldigt suddigt och konstigt (på skärmen, inte på filmen) och ger dig ingen bra spelupplevelse. Jag har bara använt det för att spela in CS:GO-demos, när jag inte spelar. Det är dock inte säkert att det knepet funkar med din hårdvara osv.

Jag kör 4000x2250 och CS:GO i 3840x2160 windowed mode när jag spelar in på det sättet.

Okej, här är det testet med andra knepet, med 1680x945 sen skala till 1920x1080: https://www.youtube.com/watch?v=ZTN8AXuzo80&feature=youtu.be

Tycker du det ser bra ut? Jag tycker det ser väldigt mycket bättre ut än dom tidigare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Entash:

Okej, här är det testet med andra knepet, med 1680x945 sen skala till 1920x1080: https://www.youtube.com/watch?v=ZTN8AXuzo80&feature=youtu.be

Tycker du det ser bra ut? Jag tycker det ser väldigt mycket bättre ut än dom tidigare

Ja, det ser bra ut! Men du borde verkligen ha MSAA igång i spelet (om din dator klarar det). Det syns väldigt tydligt att du inte har det.

Lyckades du få det letterboxat på din skärm eller blev det stretchat? (Det ska vara svarta kanter uppe och nere; bilden ska inte ta upp hela skärmen när du spelar.) Ta gärna en bild på din skärm med en kamera och ladda upp om du vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

ditt sista klipp ser bra ut på Youtube, dock som någon ovan sagt kan du använda lite kantutjämning kommer det göra massor för din video =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det ser bra ut! Men du borde verkligen ha MSAA igång i spelet (om din dator klarar det). Det syns väldigt tydligt att du inte har det.

Lyckades du få det letterboxat på din skärm eller blev det stretchat? (Det ska vara svarta kanter uppe och nere; bilden ska inte ta upp hela skärmen när du spelar.) Ta gärna en bild på din skärm med en kamera och ladda upp om du vill.

Den jag länkade till var stretchad från 1680x945 till 1920x1080, men jag länkar den utan stretchen nedanför.
Säg gärna vilken du tycker ser bäst.

1680x945 -> 1920x1080: https://www.youtube.com/watch?v=ZTN8AXuzo80

1680x945 (orginal) : https://www.youtube.com/watch?v=z4gkq8BPGYk

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

ditt sista klipp ser bra ut på Youtube, dock som någon ovan sagt kan du använda lite kantutjämning kommer det göra massor för din video =D

Har ändrat nu :), Tack!