Permalänk

Rejäl köpångest

Hej Sweclockers!
Inte varit inne på över ett år, kul o va tebax.

Min situation ser ut såhär:

Har för tillfället en 32" från Grundig (HD-Ready) från 2011 eller 2012. Ingen aning vilken uppdateringsfrekvens den har men gissar på 50 Hz.

Nu är det dags för uppgradering.

Mina önskemål är 45" - 55", 4k, 4 HDMI portar och jag är nöjd. Men så kommer den där jävla frågan upp om man ska ha 200 Hz eller om man ska nöja sig med 100Hz. Och sen finns alla "tekniker" som de olika märkena tillämpar som jag har noll koll på.
Jag respekterar att TV apparater är dyra, men tyvärr har jag en budget på < 8.000 :- (10.000:- är absoluta smärtgränsen, kommer till det.)

Jag använder min TV endast till två saker, främst spela PS3 (och snart även PS4) (ska även nämna att jag inte är en grafikh#r@) samt titta på Netflix eller Youtube (via HDMI från Dator).

Och då undrar jag, är det OK, kommer jag komma nånvart om jag skaffar mig denna: Samsung UE48JU6465 för 7000:- eller bör jag kör på det "säkra" dyrare alternativet på 10k :-, UE55JU7005?

Tänker också behålla TVn i hellst 5-6 år, så vart tror ni att teknologin kommer att hamna om så många år, kommer den billigare på 7.000 vara helt skit??

Ledsen för många dumma frågor, men har ångest, i-landsångest.

Tack på förhand!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte skaffa samsung då jag bara haft problem med dem. Har nu en Sony W905 och den är perfekt på alla punkter.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/235195-sony_brav...

Skulle rekommendera dig den tvn, så har du en riktigt grym tv för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag skulle inte skaffa samsung då jag bara haft problem med dem. Har nu en Sony W905 och den är perfekt på alla punkter.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/235195-sony_brav...

Skulle rekommendera dig den tvn, så har du en riktigt grym tv för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med, helt underbar med Android.

Synkar klockrent med PS4 och Dualshock-kontrollerna samt har Google Cast inbyggt. Rekommenderar denna TV då jag äger en själv.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Om du som du säger ska ha tv:n för att spela så har jag hört att Sony ska vara väldigt bra på grund av låg input. Om detta stämmer ska jag låta vara osagt (någon annan får gärna bekräfta om detta stämmer) men jag har åtminstone haft 3 Sony i rad för ps2, ps3 och nu ps4 och jag har inte haft några bekymmer. Dock har jag inte haft något annat märke så jag har egentligen inget att jämföra med.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Specias:

Jag skulle inte skaffa samsung då jag bara haft problem med dem. Har nu en Sony W905 och den är perfekt på alla punkter.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/235195-sony_brav...

Skulle rekommendera dig den tvn, så har du en riktigt grym tv för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om Sony, de gör riktigt bra skärmar. Har en FW-900 som funkar skit bra. Sony Bravia 55" KD-55X8005C har Motionflow Impulse som tar bort onaturlig motionblur utan att interpolera.

Skrivet av Basicnewb:

.........................
Ledsen för många dumma frågor, men har ångest, i-landsångest.

Tack på förhand!

Vad du än gör stirra dig inte blind på hz, färgomfång, dynamiskt kontrast, kalibrering och annat skitsnack. Det som är nice dock är interpolering kombinerat med strobed backlightning, som ger skarpare bild vid rörelse.

LCD skärmar med 1ms delay utan strobed backlightning lider utav en väldigt synbar mängd motionblur. Teknikerna nedan minskar motionblur mycket om inte helt i vissa fall. Förutom Motionflow så finns det tekniker så som Aptura, ClearLCD, Clear Motion Rate, LED Motion Plus, SPD (Simulated Pulse Drive), black frame insertion, scanning backlight, ULMB, BBR, Lightboost m.m.

Permalänk

Tackar för svaren skall definitivt ta mig en titt på Sony
Det låte rju helt självklart att sony tv + konsol ska fungera fint ihop

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

@Basicnewb:
Har själv en Samsung UE-6000 serien. UE börjar väl bli fyra år gammal iaf. Fortfarande helnöjd, men jag äger ingen konsoll heller. En kompis köpte 7000-serien samma år och jag ser ingen skillnad på bilden, känns som att det var inbyggd webkamera och annat jox som han betalade för i onödan.

Jag skulle själv inte tveka att köpa 6000 före 7000-serien igen, såvida inte man kan se en enorm skillnad redan i butiken med deras ofta undermåliga källor.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Håller med om Sony, de gör riktigt bra skärmar. Har en FW-900 som funkar skit bra. Sony Bravia 55" KD-55X8005C har Motionflow Impulse som tar bort onaturlig motionblur utan att interpolera.

Vad du än gör stirra dig inte blind på hz, färgomfång, dynamiskt kontrast, kalibrering och annat skitsnack. Det som är nice dock är interpolering kombinerat med strobed backlightning, som ger skarpare bild vid rörelse.

LCD skärmar med 1ms delay utan strobed backlightning lider utav en väldigt synbar mängd motionblur. Teknikerna nedan minskar motionblur mycket om inte helt i vissa fall. Förutom Motionflow så finns det tekniker så som Aptura, ClearLCD, Clear Motion Rate, LED Motion Plus, SPD (Simulated Pulse Drive), black frame insertion, scanning backlight, ULMB, BBR, Lightboost m.m.

Men tror du att TVn kommer att hålla kraven även om 5 år?

Och om vi ställer Sony Bravia KD-55X8005C för 9.000 vs. Samsung UE55JU7005 tycker du att i mitt fall bör man köra på Sony trots 1000:- prisskillnad?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Basicnewb:

Men tror du att TVn kommer att hålla kraven även om 5 år?

Och om vi ställer Sony Bravia KD-55X8005C för 9.000 vs. Samsung UE55JU7005 tycker du att i mitt fall bör man köra på Sony trots 1000:- prisskillnad?

Båda håller samma krav om 5 år. Har tyvärr inte dessa skärmar hemma för att göra en riktig jämförelse baserat på mer än faktan som finnes på tillverkarnas hemsidor. Båda tillverkarna är kända för låg responstid. Riktiga test mellan dessa modeller är tyvärr svåra att hitta.

Känner du dig extremt osäker så kan du köpa på distans för testa produkten. Ångerrätten är gjord för dessa fall då man som konsument vill undersöka varan för att se vad varan har för egenskaper och specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Men tror du att TVn kommer att hålla kraven även om 5 år?

Och om vi ställer Sony Bravia KD-55X8005C för 9.000 vs. Samsung UE55JU7005 tycker du att i mitt fall bör man köra på Sony trots 1000:- prisskillnad?

Hur menar du när du undrar om ditt val kommer vara dugligt några år fram i tiden? Eventuella smarta funktioner kan jag inte uttala mig om, kan väl hända att de slutas uppdateras så småningom, men jag menar olikt datorkomponenter så kommer ju in- och utmatningsenheter göra precis lika mycket nytta i framtiden som när du köpte dem. Sedan att utvecklingen går framåt är ju inget man kommer undan. Vad du än köper idag så kommer du ju garanterat kunna få en bättre för samma summa om fem år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag skulle inte skaffa samsung då jag bara haft problem med dem. Har nu en Sony W905 och den är perfekt på alla punkter.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/235195-sony_brav...

Skulle rekommendera dig den tvn, så har du en riktigt grym tv för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

hade jag skaffat en skärm idag så hade det varit troligen denna. speciellt när den är på rea. har så många funktioner som är grymma, men de viktigaste enligt mig är låg inputlag, google cast och android tv

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

UE55JU7005 är den bästa under 10k anser jag och den jag hade köpt om jag skulle köpt 55" idag för under 10k. Tyvärr har ju Samsung haft panellotteri många många år. Men får du ett bra ex så. (läs köp tv någonstans där du har möjlighet att byta). Android i en tv är ingen som helst fördel på något vis inte heller chromecast även om det är smidigt att slippa en dongle. Men Sonyn är säkert inte dum. Bra pris om inte annat. Hade dock hellre tagit Samsungen för en tusenlapp mer.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Båda håller samma krav om 5 år. Har tyvärr inte dessa skärmar hemma för att göra en riktig jämförelse baserat på mer än faktan som finnes på tillverkarnas hemsidor. Båda tillverkarna är kända för låg responstid. Riktiga test mellan dessa modeller är tyvärr svåra att hitta.

Känner du dig extremt osäker så kan du köpa på distans för testa produkten. Ångerrätten är gjord för dessa fall då man som konsument vill undersöka varan för att se vad varan har för egenskaper och specifikationer.

Skrivet av L'ombra:

Hur menar du när du undrar om ditt val kommer vara dugligt några år fram i tiden? Eventuella smarta funktioner kan jag inte uttala mig om, kan väl hända att de slutas uppdateras så småningom, men jag menar olikt datorkomponenter så kommer ju in- och utmatningsenheter göra precis lika mycket nytta i framtiden som när du köpte dem. Sedan att utvecklingen går framåt är ju inget man kommer undan. Vad du än köper idag så kommer du ju garanterat kunna få en bättre för samma summa om fem år.

Skrivet av Christley:

hade jag skaffat en skärm idag så hade det varit troligen denna. speciellt när den är på rea. har så många funktioner som är grymma, men de viktigaste enligt mig är låg inputlag, google cast och android tv

Skrivet av StrandSnygg:

UE55JU7005 är den bästa under 10k anser jag och den jag hade köpt om jag skulle köpt 55" idag för under 10k. Tyvärr har ju Samsung haft panellotteri många många år. Men får du ett bra ex så. (läs köp tv någonstans där du har möjlighet att byta). Android i en tv är ingen som helst fördel på något vis inte heller chromecast även om det är smidigt att slippa en dongle. Men Sonyn är säkert inte dum. Bra pris om inte annat. Hade dock hellre tagit Samsungen för en tusenlapp mer.

Tusen tack grabbar!
Det blev SONYn till slut, och tur att jag la in beställningen på tisdagen hos Webhallen för den gick fort upp i pris, om inget annat så har detta redan fått mig att inte ångra köpet Oh jag har knappt testat dne till sin fulla potential ännu, har precis uppgraderat netflix till 4k och ska kolla lite fotboll på viaplay så småningom. Ang. spelande har jag inte testat ordentligt än, spelar bara Sly Cooper 2 HD remake (hahahahahahahha) men sen när PS4 är införskaffad så lär vi se Men känns sjukt bra iaf, återigen tack til allihop! <3

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II