Reality Pump: "Allt över 30 FPS spelar ingen roll för spelupplevelsen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackrabbid:

Har lirat spel i 25 fps och kan inte säga att det är en milsvid skillnad egentligen. Kanske kräver ett mer tränat öga än mitt i och för sig. Kanske att lcd är känsligare än gamla crt-skärmar också?

Spelade du med kontroll då? Spelar du med mus/tangentbord är det mer uppenbart att det är låg fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Spelade du med kontroll då? Spelar du med mus/tangentbord är det mer uppenbart att det är låg fps.

Hmm, kan ha varit så, även om jag tror jag körde med tb ibland också.
Fast idag har man kanske lite högre krav än förr också

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: menar du inte att du ser hur dåligt det flyter..? gubbarna rör sig hackigt, spelet blir liksom segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exider12:

@Kaine_Uro: menar du inte att du ser hur dåligt det flyter..? gubbarna rör sig hackigt, spelet blir liksom segt.

Flyter = stadig FPS
Hack = ostadig FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Flyter = stadig FPS
Hack = ostadig FPS

tror vi prata två olika språk .. jag syftar mer på att vid 30fps så kan man se att det hackar .. fpsen ligger stadigt på 30 ! sätter man den på 101 så ser man att spelet flyter spelet känns mer behagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exider12:

tror vi prata två olika språk .. jag syftar mer på att vid 30fps så kan man se att det hackar .. fpsen ligger stadigt på 30 ! sätter man den på 101 så ser man att spelet flyter spelet känns mer behagligt.

30, 60, 90, eller vad som... så länge FPS:en ligger stadigt så hackar det inte.

Jag kan inte uppleva något hackande iallafall. Enda gången jag märker av hack är som sagt när FPS:en rör sig upp och ner.

Permalänk
Medlem

Fast har du stadigt 10 fps så nog fan hackar det FPS drops är bara kortvariga upplevelser av hackande

Men håller med om att 30 fps är spelbart. Kan nog bero på spel dock. I CS eller gamla hederliga Q3 är millisekunder allt. Men i ett MMO eller äventyr - inte så viktigt.

Problemet med alla konsoler som är optimerade för 30fps är väl att de pressar dom redan där. Blir det sen för tungt har de mycket närmre till gränsen där man märker att det hackar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

@ButtCrack: FullHD-4K är en riktig specialare.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Vem vill köpa ett spel som laggar?
Om spelet går så trögt att den inte klara mer än 30 FPS som max så är det ju uppenbart att det kommer att vara lagg spikar överallt..

Permalänk
Medlem

Vill inte ens sitta i Windows i 60Hz längre. Om jag satte min mor framför en skärm med 15Hz/15FPS och 144Hz/144FPS så skulle hon inte märka någon som helst skillnad. Ur deras perspektiv som gör spelet låter det fullt rimligt. Dom har ju tydligen en ganska begränsad budget att röra sig med.

Men om dom nu inte har råd/tid att fixa fram 60Hz/60FPS så kan man ju ställa sig frågan, vad mer är det dom inte har haft råd och tid att göra som försämrat spelet? Det är ju en varningssignal om att man kanske inte bör lägga sin tid på det här spelet.

Permalänk
Medlem

Har ni kört 30hz på skärmen i windows på ett tag. Det blir så mycket bättre med musrörelserna. Får en nästan att minnas polling raten på 40hz i windows 98, eller om det var win 95 som hade det som standard.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.