Intervju: OCZ om Toshibas förvärv och konsolidering på lagringsmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Intervju: OCZ om Toshibas förvärv och konsolidering på lagringsmarknaden

Konsolidering präglar teknikbranschen och då inte minst lagringsmarknaden, där allt fler aktörer försvinner eller går ihop. SweClockers talar med OCZ två år efter Toshibas förvärv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För konsumenter i stort kanske inte NvmE spelar så stor roll men för oss entusiaster kan det vara en dealbreaker snart om inte ett visst moderkort man tänker köpa inte har stöd för protokollet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att både NvmE och m.2 gränssnittet kommer bli en självklarhet för konsumenter inom några år. Jag tycker dock att utvecklingen generellt går trögt. Ta Usb 3.1 som exempel med den nya kontakten som alla borde ha, Apple har väl haft denna port i över ett år och än idag så har de flesta datorer inte ens detta gränssnitt. (många laptops i + 20 000kr klassen saknar porten än idag)
Angående Usb 3.1 porten så är den fin att köra portabla ssd-diskar på och jag gör just detta med mina usb 3.0 portar idag.

Jag tror det riktigt stora övergången till ssd kommer när 512GB blir konsumentprisvänlig, som det är idag är det väldigt få budget märkesdatorer som har en sådan stor ssd disk. Just priset på ssd som artikeln beskriver är det som påverkar den stora skaran.

Permalänk
Snusfri

Att få ut NVME samt prissänkningar på enheterna är det primära för att SSD skall växa imho.
480-500GB måste ner under 1000:- och förhoppingsvis ligger det inte speciellt långt bort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

TLC baserade enheter på 480-500gb bör ju lägga sig runt tusenlappen inom två år tycker man.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Att få ut NVME samt prissänkningar på enheterna är det primära för att SSD skall växa imho.
480-500GB måste ner under 1000:- och förhoppingsvis ligger det inte speciellt långt bort.

Finns alldeles för många ssd:er som kostar över 2k idag. Det har gått riktigt trögt på sistone.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Finns alldeles för många ssd:er som kostar över 2k idag. Det har gått riktigt trögt på sistone.

Rör sig troligen när 3d nand kommer på bred front.

Får hoppas på det i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

När det gäller SSD har jag egentligen inga prestandakrav utöver vad SATA 6gbit levererar. För mig är det just priset på större enheter som är för högt. Ge mig en enhet som i princip maxar SATA-gränssnittet och ligger runt 1000 kr för 500 gb och jag är såld.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

TLC baserade enheter på 480-500gb bör ju lägga sig runt tusenlappen inom två år tycker man.

Jamen absolut, du får ju 480GB idag för 1290!
Jag tror du kommer få se 500GB under tusenlappen inom 6 månader!

Angående OCZ så gjorde dom ett riktigt bra jobb på att få upp stabilitet och skapa sig ett bättre rykte.
Sen lanserade dom den URUSLA Trion-serien och sabbade allting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jamen absolut, du får ju 480GB idag för 1290!
Jag tror du kommer få se 500GB under tusenlappen inom 6 månader!

Gött!

Skrivet av Kilroy:

Angående OCZ så gjorde dom ett riktigt bra jobb på att få upp stabilitet och skapa sig ett bättre rykte.
Sen lanserade dom den URUSLA Trion-serien och sabbade allting...

Nja, Trion fick dåliga recensioner p.g.a. den sega TLC skriv hastigheten men mest p.g.a. det höga priset i förhållande till konkurrerande enheter. Nu är priset betydligt lägre (billigaste ssdn som går att köpa?) och den enheten som den konkurrerar mot är v300 vilket den är snabbare än.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Nja, Trion fick dåliga recensioner p.g.a. den sega TLC skriv hastigheten men mest p.g.a. det höga priset i förhållande till konkurrerande enheter. Nu är priset betydligt lägre (billigaste ssdn som går att köpa?) och den enheten som den konkurrerar mot är v300 vilket den är snabbare än.

Jag har läst mycket om att den har ojämn och ryckig prestanda.
Har det löst sig med firmwareuppdateringar kanske?

v300 kostar ju någon hundralapp mindre för det mesta, här i Sverige iaf.
1290 vs 1490 för 480GB just nu.
Och den nya v300 anses ju också vara riktigt kass.

Men nu när jag kollar hos t.ex. Anandtech och deras SSD bench så ser ju Trion mer godkänd ut än dom recensioner jag minns att jag läste när den kom ut.

Men om vi jämför med Samsung 850 EVO som kostar 100 kronor mer, 1590, men har också 20GB mer utrymme, så är den ju minst en klass bättre.
Så Trion känns ändå som ett dåligt köp i konkurrensen.

Men ja, verkar inte vara så dålig som jag fått uppfattningen av baserat på dom recensionerna jag läste när den kom ut.

Permalänk
Medlem

@Kilroy:

Ok, ja tänkte på 120 och 240gb versionerna. De ligger på 499 samt 699kr (billigare än 120gb 850 evo) vilket gör att de direkt konkurrerar med v300 och Adata SP550.

Mycket riktigt så har det kommit en firmware uppdatering.

Trion 100 Firmware v11.2

Bug Fix: Fixed an issue where the drive could become unresponsive during a period of intensive I/O. (Recommend all users update)
Code Improvements made to enhance wake from sleep functionality
Code Improvements made to preserve settings when resuming from DevSLP

Jag antar att OCZ tänker använda Trion som ett budget alternativ, de har ju ARC100 och en del andra SSDer som konkurrent till 850 Evo.

En annan SSD som fått mycket kritik är BX200 och jag misstänker att denna också kommer gå ner i pris för att konkurrera med Trion och v300.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

@Kilroy:

Ok, ja tänkte på 120 och 240gb versionerna. De ligger på 499 samt 699kr (billigare än 120gb 850 evo) vilket gör att de direkt konkurrerar med v300 och Adata SP550.

Mycket riktigt så har det kommit en firmware uppdatering.

En annan SSD som fått mycket kritik är BX200 och jag misstänker att denna också kommer gå ner i pris för att konkurrera med Trion och v300.

Ah, okej. Jag hade ingen koll på att dom var så billiga där!
Bra att veta, för det har jag inte alls tänkt på.
Behöver en SSD till min HTPC och där duger det med en billig och liten!

Ja, BX200 var ju en enorm besvikelse, att den är så mycket sämre än BX100 tycker jag sänker Crucials trovärdighet rätt mycket.
Namnet indikerar ju en förbättring men att lansera en så mycket sämre produkt med ett namn som indikerar att den är bättre är riktigt fult i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jamen absolut, du får ju 480GB idag för 1290!
Jag tror du kommer få se 500GB under tusenlappen inom 6 månader!

Fast går man upp i dom bättre serierna så kostar det fortfarande väl mycket.

Exempel på dagspris:
Samsung 850 Pro Series 512GB 2390:-
Samsung 850 Pro Series 1TB 4490:-

Får väl se vad som händer när dom lanserar 4TB.. kanske blir bättre priser då.
Källa på att 4TB är på g.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Finns alldeles för många ssd:er som kostar över 2k idag. Det har gått riktigt trögt på sistone.

De körde in i en vägg med krympningen av NAND vilket innan var det lättaste sättet att öka densiteten och därmed sänka priset. Fast väldigt små celler är väldigt komplicerat att använda då de tappar laddning och hållbarheten blir sämre. Nu kommer olika typer av 3D-NAND på bred front vilket kommer få fart på priset igen. Det verkar inte som att 3D-NAND är billigare än men det borde inte dröja länge innan det ersätter vanlig MLC och sedan TLC. Nu under året ska alla större tillverkare ha eget 3D-NAND ute på marknaden. Så ge det en generation till så kommer det nog röra på sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fast går man upp i dom bättre serierna så kostar det fortfarande väl mycket.

Exempel på dagspris:
Samsung 850 Pro Series 512GB 2390:-
Samsung 850 Pro Series 1TB 4490:-

Får väl se vad som händer när dom lanserar 4TB.. kanske blir bättre priser då.
Källa på att 4TB är på g.

I dom högre prestandaklasserna tror jag inte vi kommer få se lika mycket sjunkande priser, jag tror gapet mellan billig och hyfsad SSD och dyrare och bra SSD kommer öka, både i pris och prestanda.
3D-nand har ganska stor, enkel och rak utvecklingspotential till att göras billigare och större, men inte lika stor, rak och enkel till att göras snabbare och mer hållbar.

Det är min uppfattning och gissning över hur utvecklingen kommer se ut dom närmsta 2 åren typ.