Permalänk

Ny 4K-skärm, hur ser jag saker?

Har just skaffat mig en 4k-skärm på 24", som jag än så länge är mycket nöjd med.
Jag har dock otroligt svårt att se vad som står på skärmen om jag inte sitter extremt nära, finns det något sätt att åtgärda detta som inte involverar Windows inbyggda skalningsfunktion?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte inte använda Windows inbyggda skalningsfunktion? Är det den på Windows 10 du menar då? Det är väl just detta denna funktion är för

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Slaktardej:

Har just skaffat mig en 4k-skärm på 24", som jag än så länge är mycket nöjd med.
Jag har dock otroligt svårt att se vad som står på skärmen om jag inte sitter extremt nära, finns det något sätt att åtgärda detta som inte involverar Windows inbyggda skalningsfunktion?

Hm?
Jag tycker 1080 på 24" är alldeles lagom för normalt arbetsavstånd, 4K/24" gör allting 4ggr mindre på samma yta. Klart som fan det blir svårt att läsa.

Och du vill inte använda DPI-verktygen som finns? Well...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:
Du förgyllde min morgon! Mycket roligt :D:D

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av Enic:

Varför vill du inte inte använda Windows inbyggda skalningsfunktion? Är det den på Windows 10 du menar då? Det är väl just detta denna funktion är för

Skrivet av Shudnawz:

Hm?
Jag tycker 1080 på 24" är alldeles lagom för normalt arbetsavstånd, 4K/24" gör allting 4ggr mindre på samma yta. Klart som fan det blir svårt att läsa.

Och du vill inte använda DPI-verktygen som finns? Well...
http://cloud5.rightinthebox.com/images/384x384/201207/hqxjgl1341301129534.jpg

Hehe, var lite trött igår. Jag sitter på Windows 7 och detta OS har enbart 150% skalning, vilket gör all text och liknande väldigt blurrig. Undrade mest om det finns något annat sätt att gå tillväga för att få till exempel 200% skalning, som blir samma storlek som på 1080p.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Hehe, var lite trött igår. Jag sitter på Windows 7 och detta OS har enbart 150% skalning, vilket gör all text och liknande väldigt blurrig. Undrade mest om det finns något annat sätt att gå tillväga för att få till exempel 200% skalning, som blir samma storlek som på 1080p.

Uppdatera till Windows 10 om du har möjlighet. Windows 7 är dåligt på allt som har med moderna saker att göra

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Slaktardej:

Hehe, var lite trött igår. Jag sitter på Windows 7 och detta OS har enbart 150% skalning, vilket gör all text och liknande väldigt blurrig. Undrade mest om det finns något annat sätt att gå tillväga för att få till exempel 200% skalning, som blir samma storlek som på 1080p.

Det ska finnas en Custom DPI scale som du kan sätta till 200%:
http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/get-a-bet...
Scrolla ner till avsnittet "Using a custom DPI setting".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Det ska finnas en Custom DPI scale som du kan sätta till 200%:
http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/get-a-bet...
Scrolla ner till avsnittet "Using a custom DPI setting".

Tack, svaret jag sökte efter!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Entusiast

Inte så relevant, men nu när TS-frågan ändå är löst.

Jag lider lite av motsatsen, och tänkte ventilera av mig lite så här i största allmänhet:
Äntligen högupplösta skärmar. Så in i norden trött på lågupplösta skärmar.

4k runt 20" - 25" med dagens text/ikon/markör -storlekar: En helt perfekt upplösning enligt min mening. Allt blir just lagom stort.
Tyvärr så kommer makarna av mjukvaror, operativsystem och annat att motverka denna underbara symbios av upplösning/storlek med att skala upp allting inom en snar framtid. Då kommer allting återigen att bli bautastort och slösa på skärmutrymmet... igen...
Förhoppningsvis hoppar de stora mjukvarumakarna på det här med vektorgrafik, och ersätter gammal förlegad rastergrafik i sina mjukvaror. Då kan man, förhoppningsvis skala ner saker och ting godtyckligt utan att kvalitén blir alltför lidande. (Likaså skala upp för alla blindstyren där ute (Inget illa menat) )

En av de första modifikationerna jag utför på en ny smartphone, är att ställa ner lcd.density -värdet, så att saker och ting krymper ner från bautasten-storlek till en lagom storlek bekväm för mina ögon.

Varför skall allting vara så extremt bautasten-stort i program och operativsystem ??? Jag är ju inte blind.

Jag gillar att få plats med mycket information på en bestämd yta. (Utan att det skall bli för plottrigt givetvis)

Vad är jag nu för en filur med en sådan underligt begär?
Jadu... jag vet ärligt talat inte... Jag undrar samma sak om alla andra runtomkring mig.
Alla som ser och/eller använder mina enheter, tycker att allt är på tok för litet. -"Hallå?... ser ni dåligt eller?" ... brukar jag ställa som en motfråga.

Jag.. .det var det... Ville bara ventilera lite, och tala om att det finns de som sitter på andra ändan av skalan

Tack o hej... o/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)