Min Amiga 1200 vill inte längre boota...

Permalänk
Medlem

Min Amiga 1200 vill inte längre boota...

Efter att i x antal år legat nedpackad fick jag för mig att koppla upp och starta upp min A1200 igen. Tyvärr verkar den inte ha klarat sig...

Det enda jag får upp på skärmen är en mörkgrå färg. Tangentbordet verkar fungera då capslock funkar och jag kan resetta amigan med ctrl-amiga-amiga. Även hårddisken snurrar igång men allt som syns är denna mörkgrå färg.

Har provat koppla ur allting, hd, diskdrive, acceleratorkort, byta PSU till en från en A500 utan framgång. Provade även att ta ut ett av kickstartchippen för att se om jag får en annan färg (har för mig att skärmen bör visa grönt då?). Men allt jag ser är denna mörggråa färg...

Är det nån som har en aning om vad som kan vara fel? Ser inget läckage från konningarna, även om dom nog borde bytas ut.

Antar att jag är på jakt efter en ny A1200 då...

Permalänk
Medlem

Vad kör du för skärm? En riktig Amiga-monitor eller?
För om du kör mot en TV så kan det vara så att ingången inte stöds.
Vissa scart-ingångar måste ha stöd för Amigans signal.
Jag provade köra mot en av scart-kontakterna med min Amiga 1200:A men fick bara en grå bild.
Sen läste jag att man kan testa alla scart-kontakterna om man har flera på TV:n tills man hittar den som stödjer formatet.
Jag gjorde det och det funkade, nu har jag bild och den klarar av högre upplösningar med vilket är underbart.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte en riktig amiga skärm. Men har testat alla utgångar från amigan på min TV utan skillnad. Jag har tom skaffat en indivision flickerfixer för att få ut en DVI port från amigan. Men med samma resultat, en mörgrå ruta.

Kan försöka höra med släkten om nån har en äldre TV liggandes som jag kan prova på men med tanke på att flickerfixern var mitt största hopp så känns det inte så lovande.

Permalänk
Medlem

En uppdatering ifall någon annan ser denna post och har liknande problem.

Allting löste sig med att byta ut både HDn och diskdriven. För med en CF + IDE-adapter kombo började amigan att komma igång igen!

Mitt enda problem nu är att det är fasen ovant att hålla i en tac-2 numera. Får ju nästan kramp, hehe

Permalänk
Medlem

Om du vill att den ska klara sig längre se till att få moderkortet recappat. Sett flera fall just när det gäller A600/A1200 där kondensatorer läcker och förstör traces.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Om du vill att den ska klara sig längre se till att få moderkortet recappat. Sett flera fall just när det gäller A600/A1200 där kondensatorer läcker och förstör traces.

Japp, tanken har slagit mig. Försöker hitta nån som kan hjälpa mig lokalt.

Permalänk

amiga

löst?