Permalänk
Medlem

Vilket ram minne passar min dator?

Hej.
Jag hade tänkt uppgradera datorn med ram minne men har inte det blekaste aning vilka som skulle passa. (osäker på mhz)
Då jag inte är så kunnig har jag svårt att tyda, hjälp uppskattas:)

Det är en bärbar dator, Asus G55v. Det jag vet är att jag har 8 gig för tillfället och två lediga slott.

Några specs:
i7 - 3630m 2,4 ghz processor.
geforce gtx 660m 2gig grafikkort.
windows 10 kör jag på.

Kan tillägga att jag försökte kolla med programmet cpu-z där det står ddr3 och på DRAM frequency 798.1 Mhz. Då trodde jag att det var 800 mhz typen jag behövde MEN när jag kollade med ett annat program (företag som tillverkar ram minne minns ej namnet) som sökte genom datorn och föreslog uppgraderingar så var det 1600 MHz den föreslog. Vilket har förstås gjort mig helt förvirrad.

Någon som kan hjälpa till? All svar uppskattas.

Permalänk
Medlem

@met1ns: DDR = Double Data Rate, dvs. 800*2 = 1600Mhz

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@met1ns: DDR = Double Data Rate, dvs. 800*2 = 1600Mhz

Så jag behöver 1600 mhz, tack!
Spelar L något roll?

Permalänk
Medlem

@met1ns: Ja det gör det, så se till att köpa rätt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

jag kollade med crucials minneskonfigurator som finns på flera webshoppar men hittade bara Asus G55vw men då sa den att en sådan här skulle passa
Crucial DDR3L SO-DIMM 1600MHz 8GB

Ja L står för low profile och det ska du ha eftersom din dator verkar gjord för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exotal:

jag kollade med crucials minneskonfigurator som finns på flera webshoppar men hittade bara Asus G55vw men då sa den att en sådan här skulle passa
Crucial DDR3L SO-DIMM 1600MHz 8GB

Ja L står för low profile och det ska du ha eftersom din dator verkar gjord för det.

Japp det är den datorn. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av exotal:

jag kollade med crucials minneskonfigurator som finns på flera webshoppar men hittade bara Asus G55vw men då sa den att en sådan här skulle passa
Crucial DDR3L SO-DIMM 1600MHz 8GB

Ja L står för low profile och det ska du ha eftersom din dator verkar gjord för det.

Skrivet av met1ns:

Japp det är den datorn. Tack!

DDR3L betyder inte low profile, ett L i slutet betyder low voltage. Dvs minne som klarar sig på lägre spänning, normalt sett 1,35v jämfört med 1,5v.

Erik

Permalänk
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord