Permalänk
Medlem

Funkar ARC som jag tror

Hej,

Har en gammal Sony 5.1 receiver som jag funderar på att byta ut mot t.ex. en Denon AVR X1200W eller dyl.

Vill ha det så att man bara behöver ha receivern på om man vill. Så jag vill alltså koppla så här

TiVo Digital TV till TV direkt
Xbox One till TV direkt
Wii U till TV direkt
HTPC till TV Direkt

Sen koppla HDMI ARC mellan TV och t.e.x Denonen. Skulle det funka? Vill få ut 5.1 surround

TV är en UE60H7005XXE Samsung 60"

Tack på förhand!

Ser ett annat problem, o det är att jag bara har 4st HDMI på TV:n o de är slut....så något måste kopplas in via receivern ser jag.

En annan tanke, har optisk ut på TV:n, tror ni surround från t.ex en bluray film i Xboxen kommer ut där? Så kan man köra in den i receivern?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

ARC= Audio return channel. Det innebär att ljud och bild kan skickas åt båda hållen. Du skall alltså koppla tvärtom. Allting till recivern, sedan räcker det med en HDMI från recieverns ARC till tv:n's ARC.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: De funkar väl om du kopplar allt till receivern? Har för mig att de finns någon inställning på receiver, Inte på alla men en del? Rätta mig om jag har fel. Annars borde de väl funka att koppla som du har tänkt dig.

Visa signatur

GTX 690, GTX 580, GTX 560TI, GTX 295D, GTX 275, GTX 260 216C, 9800GX2, 9800GTX+, 8800 ULTRA, 8800GT, 7950GX2, 7600GT, GT640, GT610.
5870, 5770, 4670, X1900GT, 9600PRO, 9200SE.
QUADRO FX1800, QUADRO FX580, QUADRO FX570.

Permalänk
Medlem

mmm tack för input. Har lagt till lite info

Vill ha det så fru vänligt som möjligt, dvs att inte behöva slå på receivern för att få bild... men det kanske är omöjligt

Kan hända att Denon fjärr + App är så bra att de går att köra för resten av familjen. Min gamla sony fjärr är hemsk. 3dm lång med 150 knappar i grått.

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

ARC= Audio return channel. Det innebär att ljud och bild kan skickas åt båda hållen. Du skall alltså koppla tvärtom. Allting till recivern, sedan räcker det med en HDMI från recieverns ARC till tv:n's ARC.

ohh, ja, men det var väl så man kopplade innan ARC? för då gör väl den ingenting?

// Lazze

Permalänk

Det ska fungera att koppla som du vill göra, allt till TV och sen köra ARC mellan TV och receiver så länge din TV och receiver stödjer detta. Dock löser ju detta inte din brist på HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrik007:

Det ska fungera att koppla som du vill göra, allt till TV och sen köra ARC mellan TV och receiver så länge din TV och receiver stödjer detta. Dock löser ju detta inte din brist på HDMI

Tack! Vad tror du om optisk ut från tv till denon? för att få allt ljud som tv:n spelar digitalt in i receivern för att få ut det i surround?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Receivern har en "HDMI Passthrough" funktion som gör att den kan skicka igenom en HDMI-signal även i standby-läge.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Testpilot

Det är inte särskilt troligt att TV:n skickar ut annat än stereo via den optiska utgången om källan är en enhet kopplad via HDMI, det är vad jag förstått väldigt ovanligt, kanske tillomed otillåtet enligt HDCP-standarden. Den enda gången du får ut surround via den optiska utgången är om du tittar på digital-TV via TV:ns inbyggda digitalmottagare, något du kanske inte gör iomed att du har en TiVo digitalbox. Att få ut ljud från TV:n när man kollar på TV-kanaler via dess mottagare är för övrigt det jag använder ARC till, annars har jag allt kopplat till receivern.

Om förstärkaren som @Rydisen skriver har HDMI passthrough så är ju det väldigt smidigt, då kan övriga familjemedlemmar strunta i att slå på receivern. Kanske måste man väl ioförsig slå på den för att byta källa, jag tror min Onkyo funkar så att den skickar igenom den källan man hade på när man stängde av den, den byter vad jag vet inte själv om man slår på en annan källa men det kanske nyare receivers klarar av.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Receivern har en "HDMI Passthrough" funktion som gör att den kan skicka igenom en HDMI-signal även i standby-läge.

Skrivet av hunden:

Det är inte särskilt troligt att TV:n skickar ut annat än stereo via den optiska utgången om källan är en enhet kopplad via HDMI, det är vad jag förstått väldigt ovanligt, kanske tillomed otillåtet enligt HDCP-standarden. Den enda gången du får ut surround via den optiska utgången är om du tittar på digital-TV via TV:ns inbyggda digitalmottagare, något du kanske inte gör iomed att du har en TiVo digitalbox. Att få ut ljud från TV:n när man kollar på TV-kanaler via dess mottagare är för övrigt det jag använder ARC till, annars har jag allt kopplat till receivern.

Om förstärkaren som @Rydisen skriver har HDMI passthrough så är ju det väldigt smidigt, då kan övriga familjemedlemmar strunta i att slå på receivern. Kanske måste man väl ioförsig slå på den för att byta källa, jag tror min Onkyo funkar så att den skickar igenom den källan man hade på när man stängde av den, den byter vad jag vet inte själv om man slår på en annan källa men det kanske nyare receivers klarar av.

Tack för bra svar!

Jobbar på Ringvägen 100, med HiFi-klubben i botten, får gå in o snacka med dem på måndag!

Men nu har jag bättre förståelse för vad jag måste tänka på!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Tack vare er input så blev det en Denon AVRX2200W Receiver. Kopplade in den igår, så jag har inte hunnit testköra så mycket. Men HDMI passthrough funkar fint, man väljer antingen en speciell input som alltid ska vara aktiv via passthrough, eller så kör man "senast använda". Så det känns hyggligt fru-vänligt

Med vänlig hälsning Lazze