Ny skärm, DVI, HDMI, Mini-DP till HDMI?

Permalänk
Medlem

Ny skärm, DVI, HDMI, Mini-DP till HDMI?

Hejsan hoppsan.

Har planer på att införskaffa ännu en skärm, och undrar lite över kontakter.

Skärmen jag funderar på har DVI, VGA och HDMI-ingångar. ( https://www.dustinhome.se/product/5010743030/gw2760hm )

Mitt grafikkort (HD6950) har 2st DVI, 1 HDMI och 2st Mini-DP. 1 DVI och HDMI är upptagna av andra skärmar redan.

Det jag undrar är om det går att köra 2st DVI och 1 HDMI samtidigt, eller måste jag köpa en Mini-DP till HDMI?
Och måste jag då köpa en aktiv sådan (osäker på ämnet), eller skulle det gå bra med en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=666159 ?

MVH

Permalänk

@m4gnify:
Eftersom det inte är någon gaming skärm med över 75HZ (vad jag kunde se iallafall) så spela det inte någon roll, annars ska du alltid hålla dig till DVI/Dual DVI för att få ut det optimala från skärmen, HDMI stöder tex inte mer än 75HZ, Displayport 120HZ och DVI 144HZ+.

Visa signatur

Tack på förhand med vänliga hälsningar, Dallas.

Permalänk
Medlem

@SheriffenDallas Tack för svaret, men undrade mer om det går bra med 3st skärmar (2DVI 1HDMI), för jag har för mig att HDMI och ena DVI delar något så det går inte att använda alla 3.
Eller om jag måste ha en Mini-DP-HDMI/DVI, och om den då måste vara aktiv eller passiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SheriffenDallas:

Eftersom det inte är någon gaming skärm med över 75HZ (vad jag kunde se iallafall) så spela det inte någon roll, annars ska du alltid hålla dig till DVI/Dual DVI för att få ut det optimala från skärmen, HDMI stöder tex inte mer än 75HZ, Displayport 120HZ och DVI 144HZ+.

Detta stämmer inte alls, läs Sweclockers artikel om bildanslutningar. Om man idag köper en skärm med 120 Hz eller mer så bör man snarare se till så att den har DisplayPort (eller klarar frekvensen med HDMI, vilket är ovanligt), eftersom DVI är på väg att fasas ut.

Skrivet av m4gnify:

Tack för svaret, men undrade mer om det går bra med 3st skärmar (2DVI 1HDMI), för jag har för mig att HDMI och ena DVI delar något så det går inte att använda alla 3.
Eller om jag måste ha en Mini-DP-HDMI/DVI, och om den då måste vara aktiv eller passiv.

Enligt Internet så verkar du ha rätt i att en av DVI-portarna delar bandbredd med HDMI-porten (DVI och HDMI använder samma bildsignal), så de går inte att använda samtidigt. Det verkar även krävas en aktiv adapter, t.ex. en sån här för att bara ta ett exempel (denna är antagligen overkill eftersom den har stöd för 120Hz, det finns nog billigare om man letar lite).

Edit: AMD skriver här om vad som krävs för Eyefinity, och jag är rätt säker på att samma begränsningar gäller även utan Eyefinity (om det ens går utan). Om jag vore du skulle jag kolla om det finns någon alternativ skärm med DisplayPort istället, så slipper du hålla på med adaptrar.