Permalänk
Medlem

HDMI-switch dator,ps4 och TV

Hej!

Jag har just nu bara ett HDMI-uttag på datorn och på tv:n men behöver koppla från datorn till skärmen och till TV:n. Sen behöver jag koppla en HDMI-kabel från PS4 till TV:n men TV:n har bara ett HDMI-uttag som datorn också. Tror ni den här funkar för datorn: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/181870-deltaco_h... och den här för TV:n http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/173826-deltaco_h... ?. 1 in / 2 ut på första, alltså 1 som går till datorskärmen och en till TV:n. Sen på den andra som ska vara på TV:n är det 3 in / 1 ut, så en kommer in från datorn och en från ps4. Tror ni detta funkar med en switch i datorn och en i tv:n?

Permalänk
Medlem

Kanske var lite oklar men kan säga att ena är splitter som jag tänkt ha i datorn och den andra är en switch som jag tänkt ha i TV:n.

Permalänk
Medlem

Jo det borde fungera.

Men funderar lite, är det från en bärbar dator du skall ha ut bild ifrån, finns det några andra skärmuttag än bara en HDMI port?
Finns det även DVI eller Displayport så skulle du lika gärna skicka ut bilden den vägen också via en adapter och sedan in i 3 -> 1 switchen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det var oklart om det var en aktiv eller passiv splitter, är den passiv kan det bli problem med hdcp om du ska ha bild till båda bildvisarna samtidigt.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
För det priset så finns ju denna: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...
fixar alla hans problem med en apparat, samt att den har HDCP-stöd, 3 st HDMI in till 2 HDMI ut.

Permalänk
Medlem

Jag har någon goobay historia från kjell (hittar den inte på deras sida just nu men kosta strax över tusenlappen) Sen 2 år tillbaka.
Den har 4in och 2ut så jag har de båda ut gångarna till tv och projektor, sen är tvspel osv kopplat till ingångarna.
Jag har aldrig upplevt något lagg vet dock inte hur de blir om du skulle koppla dator till skärm via den.
Släng iväg ett mail eller knata in på Kjell å snacka lite me dom. Men rent spontant känns de som du ska ha nått me många ingångar och idettafal två utgångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Jo det borde fungera.

Men funderar lite, är det från en bärbar dator du skall ha ut bild ifrån, finns det några andra skärmuttag än bara en HDMI port?
Finns det även DVI eller Displayport så skulle du lika gärna skicka ut bilden den vägen också via en adapter och sedan in i 3 -> 1 switchen.

Okej det är en stationär dator jag ska ha bild från till TV:n. Den har ju vissa andra uttag men datorskärmen tar bara HDMI. Så känns bäst att köra bara på HDMI. Men du tror det funkar med de 2 jag länkade alltså?

Skrivet av mrqaffe:

Det var oklart om det var en aktiv eller passiv splitter, är den passiv kan det bli problem med hdcp om du ska ha bild till båda bildvisarna samtidigt.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...

`

Alltså behöver inte ha bild på datorn och TV:n samtidigt när jag har datorn kopplad till TV:n, utan det räcker med antingen dator eller TV. Då funkar den jag postade i trådstart eller? För den är mycket billigare än den du länkade.

Skrivet av P-A:

Jag har någon goobay historia från kjell (hittar den inte på deras sida just nu men kosta strax över tusenlappen) Sen 2 år tillbaka.
Den har 4in och 2ut så jag har de båda ut gångarna till tv och projektor, sen är tvspel osv kopplat till ingångarna.
Jag har aldrig upplevt något lagg vet dock inte hur de blir om du skulle koppla dator till skärm via den.
Släng iväg ett mail eller knata in på Kjell å snacka lite me dom. Men rent spontant känns de som du ska ha nått me många ingångar och idettafal två utgångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej men blir troligtvis att köpa de 2 jag postade!

Permalänk
Bildexpert 📺

När man blandar splitter och switch sådär bör de vara av samma tillverkare för att minska risken för krångel. Alternativt att man går på en modell likt nämnd i tråden som redan kombinerar 4 in och 2 ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När man blandar splitter och switch sådär bör de vara av samma tillverkare för att minska risken för krångel. Alternativt att man går på en modell likt nämnd i tråden som redan kombinerar 4 in och 2 ut.

Aa båda dessa är ju från deltaco så då borde det vara OK att blanda switch och splitter och koppla ihop?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mhj:

Aa båda dessa är ju från deltaco så då borde det vara OK att blanda switch och splitter och koppla ihop?

Ifall de båda är från samma OEM-tillverkare minskar det risken för krångel. Deltaco är främst en grossist men de bör förhoppnings kunna svara på detta.

Annars är tumregeln att undvika alla extra steg av adaptrar och kopplingar så långt det går. 4in/2ut-lösningarna är därför det säkra kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall de båda är från samma OEM-tillverkare minskar det risken för krångel. Deltaco är främst en grossist men de bör förhoppnings kunna svara på detta.

Annars är tumregeln att undvika alla extra steg av adaptrar och kopplingar så långt det går. 4in/2ut-lösningarna är därför det säkra kortet.

Alright skrev ett mail till Deltaco och frågade. Men antingen kör jag bara splittern i datorn och switchern i tv:n som jag länkade, eller så köper jag en DVI-HDMI kabel som jag kör mellan grafikkortet och skärmen och då behöver jag ingen splitter i datorn.

Det kanske är bättre att köra DVI-HDMI kabel istället för en splitter? Är ungefär 50kr billigare med en sån kabel. Och jag kommer kunna göra samma saker som om jag haft splitter visst?

Permalänk
Bildexpert 📺

Har du den möjligheten via en ledig DVI-utgång blir det lättare. Nackdelen med den lösningen är väl främst att man då och då måste fippla med Windows-skärminställningar. Som att ställa in att skärmarna ska speglas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du den möjligheten via en ledig DVI-utgång blir det lättare. Nackdelen med den lösningen är väl främst att man då och då måste fippla med Windows-skärminställningar. Som att ställa in att skärmarna ska speglas.

Aa det borde vara säkrare med en sån kabel och sen en switch i tv:n, right? Men är osäker på om DVI-HDMI fungerar till min skärm, men just nu har jag HDMI-HDMI och det blir ingen skillnad va? För är väl fortfarande HDMI som kommer in i skärmen?

Känns bäst att köra på DVI-HDMI kabel mellan dator och skärm. Sen i TV:n fixar jag en switch och in i switchen kommer en HDMI-kabel från mitt PS4 och en från datorn. Då borde jag kunna byta mellan att lira PS4 och dra över något från datorn till TV:n som jag ser på, utan att behöva byta några kablar som jag måste göra i dagsläget