Permalänk
Medlem

Trådlös HDMI-överföring

Hejsan!

Jag har kollat runt lite på en trådlös HDMI-överföring, jag har hittat ett par stycken men jag har aldrig testat själv så vet ej hur dem funkar.
Finns det någon här som har testat & vet hur bra dem funkar?

Tanken är att ha det till mitt XBOX ONE, men enbart ifall det ger en likvärdig kvalite. Vill inte att kvalitén ska minska med 50% bara för att det är trådlöst.

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väldigt dyrt att överföra hdmi om du inte ska sänka kvaliten, eftersom det då handlar om 4 Gbit/s trådlöst och det pressat verkligen radiolänken till max, det finns prylar som gör det men det kostar mer än xboxen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt dyrt att överföra hdmi om du inte ska sänka kvaliten, eftersom det då handlar om 4 Gbit/s trådlöst och det pressat verkligen radiolänken till max, det finns prylar som gör det men det kostar mer än xboxen...

Okej! Tack för ditt svar.. Jag har absolut ingen kunskap om just detta så har hittat någon för cirka 1000kr och tänkte ifall det var värt att testa, men då tänker jag nog inte införskaffa någon sådan!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliveeer96:

Okej! Tack för ditt svar.. Jag har absolut ingen kunskap om just detta så har hittat någon för cirka 1000kr och tänkte ifall det var värt att testa, men då tänker jag nog inte införskaffa någon sådan!

Skulle även tro att svarstiderna ökar markant, vilket är mycket otrevligt vid spelande.

Permalänk
Bildexpert 📺

De flest lösningar för trådlös HDMI dras med ett urval av följande problem:

  1. Begränsad räckvidd. I praktiken fungerar 1080p/60 Hz sällan mer än i samma rum

  2. Kräver ofta fri sikt mellan sändare och mottagare för full kapacitet.

  3. Komprimerar bilden, vanligtvis jpeg2000-komprimering. Gäller särskilt de produkter som verkar på 2,4- och 5 GHz-banden

  4. Stör och störs av andra enheter på samma frekvenser, Wifi, Bluetooth, headsets, mikrovågsugnar etc.

  5. Ju större avstånd och ju högre bandbredd, desto större problem med 1-4

  6. Opålitlig koppling. Enheterna måste ofta synkas om regelbundet. En gång i veckan, en gång i månaden etc.

  7. Adderar latens, fördröjning i någon form

  8. Mer risk krångel ihop med annan utrustning likt förstärkare, ofta relaterat till EDID-problem

  9. Kan vara begränsade i vilka signaltyper som går att överföra

  10. Tenderar att låsa sig vid exempelvis växling mellan olika signalformat

Produkter för trådlös HDMI har funnits i många år men det har aldrig blivit en stor marknad. Förklaringarna ovan är en orsak. Många besvikelser och produktreturer samt insikten om att kablar existerar för att de faktiskt fungerar.