Asus visar bildskärm med ström och data via USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

Asus visar bildskärm med ström och data via USB Type-C

Taiwanesiska Asus drar nytta av USB Type-C för bildskärmen MB169C+. Modellen överför både data och ström via det nya gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När dessa finns för vettiga priser i 24+ tum med ett par inbyggda usb portar så kommer det blir rätt svårt för HP, Dell osv att sälja dockor.. äntligen

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med data till bildskärmen via USB Type-C? Sitter USB Type C kontakten på grafikkortet i datorn eller har skärmen inbyggt grafikkort? På något sätt bör det finnas en grafikkrets med i kedjan.

Permalänk
Medlem

Klarar en Lumia 950XL av att driva en sån tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur funkar det med data till bildskärmen via USB Type-C? Sitter USB Type C kontakten på grafikkortet i datorn eller har skärmen inbyggt grafikkort? På något sätt bör det finnas en grafikkrets med i kedjan.

Retina Macbook

Edit: Dock vet jag inte om macen klarar av att strömförsörja skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Retina Macbook

Jaha?

Edit: Det är alltså endast för bärbara datorer och i övrigt har den traditionella anslutningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jaha?

Edit: Det är alltså endast för bärbara datorer och i övrigt har den traditionella anslutningar?

Ja, det är i princip Thunderbolt 3 inbyggt i Usb-C.

Permalänk
Medlem

Men varför 15,6"? Då är den ju lika stor som laptopen som driver den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

En sådan i 13-14" med IPS, IGZO, OLED eller annan okej panel vore intressant som komplement till ultrabooken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Men varför 15,6"? Då är den ju lika stor som laptopen som driver den.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen gillar jag det. För mig handlar det om att jag gärna vill ha två skärmar att jobba med, och jag tror vi som vill ha två skärmar inte vill ha två små skärmar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Personligen gillar jag det. För mig handlar det om att jag gärna vill ha två skärmar att jobba med, och jag tror vi som vill ha två skärmar inte vill ha två små skärmar.

Men det blir väl just två små skärmar om den bara är 15,6 tum?
Tror frågan var ställd som "varför inte större än 15,6 tum" som jag tolkar det.
Jag tror själv att det är tänkt som en kompromiss för att få en hyfsat portabel extraskärm.

Annars kan man tänka sig att man vill docka till en stor stationär skärm istället för två miniatyrskärmar.
Som på jobbet använder jag i huvudsak den stora stationära skärmen när datorn är dockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur funkar det med data till bildskärmen via USB Type-C? Sitter USB Type C kontakten på grafikkortet i datorn eller har skärmen inbyggt grafikkort? På något sätt bör det finnas en grafikkrets med i kedjan.

http://www.displayport.org/pr/rise-of-usb-type-c-connector-dr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men det blir väl just två små skärmar om den bara är 15,6 tum?
Tror frågan var ställd som "varför inte större än 15,6 tum" som jag tolkar det.
Jag tror själv att det är tänkt som en kompromiss för att få en hyfsat portabel extraskärm.

Annars kan man tänka sig att man vill docka till en stor stationär skärm istället för två miniatyrskärmar.
Som på jobbet använder jag i huvudsak den stora stationära skärmen när datorn är dockad.

Så kan det vara. Jag är konsult och åker runt en hel del till olika kunder. Har en 15,6 laptop som har tillräcklig prestanda men utan att bli för otymplig. Skulle gärna ha en till skärm i väskan och storleken fungerar att utveckla på även om jag självklart hellre har större skärm. Men för de kunder där man behöver vara mer mobil och saknar fast arbetsplats kommer det här bli perfekt. Man blir ju oftast satt i någon städskrubb och då är inte stationär skärm ett alternativ.

Det är till och med så att jag skulle kunna tänka mig att ha en än mindre dator och denna som den "större skärmen" just för kundbesök. Då skulle man kunna glassa runt med en ultrabook.

Visa signatur

//Bacon