Permalänk
Medlem

Student söker köpråd

Hej!

Har surfat omkring lite här på forumet för råd om en TV, men har svårt att hitta det jag söker.

Jag är väldigt dåligt insatt i TV-branschen, allt jag vet är att min TV används till att spela ps4, se filmer&serier (främst Netflix) samt ibland på fotboll. Har fram tills nu haft en HD-ready 32" som jag tröttnat på. Är ute efter något större (ca. 45">) och skarpare skärpa (vet inte hur värt 4k är i dagsläget?). Jag har inte riktigt koll på det här med 50/100/200Hz, vad är optimalt vid PS4-lir/filmer? Har aldrig haft en smart-TV så vet inte riktigt hur det fungerar eller vad det går ut på. Ser ut som TVn kommer vara med mig i i alla fall 5 år, så den bör vara hyffsat framtidssäker.

Jag är en nystartad student med ny lägenhet och har därför inte så stor budget. Surfade omkring lite på de stora teknikaffärerna (Webbhallen, siba, mediamarkt och elgiganten) och fann denna "nedsatt" på Mediamarkt (inom "" för jag vet att de har fuskats ganska mycket under mellandagsrean vad gäller rabatter...): http://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd49x8005cbaep-1282...

Vad tror ni om den?
Har ni några andra förslag i samma prisklass men bättre kvalité?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte något konkret råd på en specifik tv. Men om du skall spela ps4a på den vill du inte ha 4K då ps4 inte stödjer det (googla lite på ps4 + 4K så förstår du) Du vill dessutom ha en tv med så lågt input lag som möjligt.
Annars brukar Sony vara rekommenderade till just spel och sport, så jag hade försökt hitta en liknande men utan 4K typ denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3199577

Permalänk
Medlem

@danne9108:

Okej! Jag hörde att netflix kan streama från 4k, stämmer detta? Fungerar det även om man streamar netflix från ps4an isf?

Tänker att jag vill han framtiddsäker TV, tror du inte 4k blir norm om ca 2 år?

Permalänk
Medlem

En sak du kan ha koll på som inte låter viktigt men det onekligen är det. TVns CPU. jag har en LG tv med quadcore och den har ett rätt trevligt OS som man faktiskt vill hålla på med för fjärrkontrollen och TV är så pass snabb.
Nu kanske det inte är ett måste men om man ska använda någon Smart TV funktion är det super tråkigt om allt går snigelsnabbt. Jag brukar kolla på butiker som Hifiklubben för att se vilka modeller dom tar in, dom tar oftast in bra modeller i olika prisklasser.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt med Netflix, jag har själv "bara" 1080p på en 60" tv och jag är supernöjd. Ser inte riktigt grejen med 4K på tv ännu då det knappt finns något att spela upp i 4K. Dröjer nog ett bra tag innan dem börjar sända tex fotboll i 4K så för min del känns det lite onödigt. Men det är ju bara min åsikt och inget jag vill säga är 100% rätt.

En annan anledning för dig att skippa 4K är budgeten, för dom pengarna får du en riktigt bra Full HD tv medans du kanske får en mer halvdann 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanssun:

@danne9108:

Okej! Jag hörde att netflix kan streama från 4k, stämmer detta? Fungerar det även om man streamar netflix från ps4an isf?

Tänker att jag vill han framtiddsäker TV, tror du inte 4k blir norm om ca 2 år?

Netflix i 4K stöds av TVn ja! Dock ska du mestadels spela är det fortfarande ett bättre val att köra på en bra 1080p skärm tex den som länkades innan. Sen så ser Bluray-filmer bättre ut än 4K Netflix på över tre meter...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@danne9108:

Okej tack! Har du någon specifik rekommendation för kring 7k (1080p dvs.)

Va egentligen inte heller inne på 4k specifikt innan jag började kolla, men såg sedan att den sonyn jag länkade va nedsatt från 9-7k så endast därför jag började fundera på det. Tror du den 4k sony är ca. lika bra som en 1080p för 7k som ej är nedsatt?

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe:

Okej tack! Spelar inte mestadels, men skulle säga 40% av min tid framför TVn består av spel på ps4an, 40% serier och 20% film :).

Har du någon rekommendation på en 1080p som du anser vara bättre än den 4k sony jag länkade i posten, för ca. samma pris? tänker nog inte gå över 7tusen om det inte måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanssun:

@joeldeluxe:

Okej tack! Spelar inte mestadels, men skulle säga 40% av min tid framför TVn består av spel på ps4an, 40% serier och 20% film :).

Har du någon rekommendation på en 1080p som du anser vara bättre än den 4k sony jag länkade i posten, för ca. samma pris? tänker nog inte gå över 7tusen om det inte måste.

Låter som en 1080p skulle vara alldeles utmärkt, tillexempel denna: Sony 48W705C Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe:

Jättesnällt, tack!