Ultra HD Premium-licensen säkrar bildkvaliteten

Permalänk
Medlem

@Helllodar:

I fotovärlden så betyder HDR High Dynamic Rage.

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

Jag antar att ordet 3D inte säljer nå mer, så nu är nästa säljargument på väg. Förhoppningsvis kan ju denna bemärkelse kräva lite kvalitet och inte bara svammel som TV's har kört med senaste 5+ åren.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv

Men det går alltså att köra med vilken framerate som helst?

Känns ju som 1080p i 60 fps är roligare än högre upplösning och lägre framerate, särskilt när det gäller sportstreams.

Permalänk
Medlem

Då får man vänta tills priset hamnar i en rimlig nivå för dessa tvn, men när det väl händer så kommer de komma fram med en bättre teknik. Men det lär ta ett tag innan de släpper material med HDR. Finns inte ens mycket med material för UHD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Helllodar: Jojo men dom klarar ju viss HDR, Har du inte kört dom demosarna som finns ute? Sen att vi inte får FULL HDR är ju en annan sak men det lär ju kosta skjortan ett bra tag, Har du med 65 tumaren? Tyckte själv att den var på gränsen till för dyr och då gav jag ändå bara 24990 för den.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Detta behövs verkligen! Hatar när man ska försöka förklara för folk att det visst kan vara stor skillnad mellan två paneler (se tv) även fast dom har exakt samma upplösning, uppdateringsfrekvens, kontrastförhållande mm.

Många verkar bara köpa den billigaste stora panelen med högsta möjliga upplösning så tror dom att dom har gjort ett bra köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer tyvärr inte bli bättre, utan detta är mest funktioner som standardiseras.

Vi vet inte ens hur detta ska testas. Bildkvalité mellan två paneler kommer man inte få veta i butiken (mer än demot man ser på tvapparater idag). Folk bryr sig bara om siffror, just för det är något man kan ta på. Sen kommer ju personliga in vilken TV som ser bäst ut (är omöjligt i butik att se).

Troligen kommer dessa apparater bli rätt dyra med stämpel på, i alla fall i början.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

Kommer tyvärr inte bli bättre, utan detta är mest funktioner som standardiseras.

Vi vet inte ens hur detta ska testas. Bildkvalité mellan två paneler kommer man inte få veta i butiken (mer än demot man ser på tvapparater idag). Folk bryr sig bara om siffror, just för det är något man kan ta på. Sen kommer ju personliga in vilken TV som ser bäst ut (är omöjligt i butik att se).

Troligen kommer dessa apparater bli rätt dyra med stämpel på, i alla fall i början.

Härligt! Vilken inställning, om bara fler kunde ha din cyniska livssyn så kanske vi kunde alla bara krypa under täcket och självdö.

Ursäkta sarkasmen, men jag anser personligen att detta är ett kliv i rätt riktning och med tiden kan denna standard att bli väldigt nyttig. Sen kommer ju "marknadsföringsnissarna" utnyttja detta till sin fördel, så är ju tyvärr världen vi lever i men just av den anledningen är dessa initiativ väldigt bra i mina ögon.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Härligt! Vilken inställning, om bara fler kunde ha din cyniska livssyn så kanske vi kunde alla bara krypa under täcket och självdö.

Ursäkta sarkasmen, men jag anser personligen att detta är ett kliv i rätt riktning och med tiden kan denna standard att bli väldigt nyttig. Sen kommer ju "marknadsföringsnissarna" utnyttja detta till sin fördel, så är ju tyvärr världen vi lever i men just av den anledningen är dessa initiativ väldigt bra i mina ögon.

Hahaha, nu tog du i lite. Hur ska denna standard säga nått om bildkvalité? Den nämner ju bitdjup,pixlar , en färgskala att följa och krav på viss ljusstyrka med hdr.

Men rgb som används idag där skärmar påstås följa den med 107% eller vad dom nu kör i reklamen, ser ju inte bra ut från den är kalibrerad. Dessutom är ju två skärmar som följer rgb standaren lika utan skiljer bildkvalité och hur jämnt ljuset är bland annat.

Men vist detta är ju bättre än inget, men man ska ju inte tro detta löser problemet att hitta skärmar med bra bildkvalité tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Äntligen pushar de 10-bit.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

De två betäckningarna handlar dock om upplösning. HZ har inget med saken att göra.

Om man måste gå ner till 1080P för att få användbar bild, då är det alltså upplösning det handlar om.

Det finns ju tom modeller som har bara klarar max 1080 på alla ingångar, dvs inte ens UHD i 0,0001Hz.

Kan man verkligen stoppa in en 3840-panel i en i övrigt 100% 1080-skärm och kalla den för UHD?

Tydligen går det bra på dagens cowboy-UHD-marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

HDR handlar om brightness

Samsung vill gärna trycka på det för dom satsar enbart på LCD vilket kan pusha mycket ljus (men kasst på svärta), men HDR handlar ju egentligen om att ha mörk svärta och mycket ljus på samma gång.

Tycker det känns lite trist att dom sätter den nya standarden efter vad nya apparater klarar just NU. Många 2016 års modeller kommer få denna stämpeln förmodligen. Standarden säger ju inte att "det här har vi kommit fram till är det som behövs för att få bra HDR" utan det säger bara "Så här bra var TV apparaterna 2016 så vår standard har det som minimikrav". Helt ointressant om ett par år mao.

Permalänk
Medlem

med en upplösning på 1080p behöver bilden vara ca 95 tum innan upplösningen är för låg för ett tittavstånd på 3,5m. Har verkligen folk så stora bildytor hemma? (Finns för övrigt endast 85 tum 1080p TVs på prisjakt)

Så vad ska vi med all upplösning till kan man ju undra?

Tycker det är synd också att man pratar så mycket om stillbildens kvalité och väldigt väldigt lite om rörelsehantering. Den senare tycker jag är ett väldigt stor problem på många TV-apparater.
En annan artefakt som många TV-apparater dras med är att bilden kan se ut som att den är uppbyggd av flera lager klippdockor och kulisser. Som att det är för skarp kontrast mellan olika objekt.

Jag köpte en Plasma TV för ca 6 år sen. Plasma kan ju beskyllas för att vara mindre skarp, men samtidigt så har bilden något "naturligare" bild. Av dom LCD-tvs som fanns då i samma prisklass var det ingen som kunde matcha i flyt och "naturlig" bild.

Det är ju kul att utvecklingen går framåt men samtidigt bör man ju kanske fundera över nyttan av pixlar och färgdjup om bilden hackar sig fram och får en onaturlig presentation.

Ovan resonemang om bildens storlek grundar jag på den forskning* som finns om våra ögons förmåga att skilja två närliggande pixlar från varandra. Här finns lite olika bud men en vanlig standard är mellan 44 och 60 pixlar per grad för 20/20 syn (dock finns ju de som har bättre syn). Jag räknar med 60 grader vilket ger en medger en tittvinkel på 32 grader för 1920 pixlar.
Man kan ju testa själv hemma och se på vilket avstånd man kan upptäcka bildrastret. Bortom denna gräns blir alltså inte bilden speciellt mycket klarare med högre upplösning.
Själv ser jag ingen skillnad på 720 och 1080 från soffan (3,5m) på min 50" TV.

*tex denna artikel från Sony http://pro.sony.com/bbsccms/static/files/mkt/digitalcinema/Wh...

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig om det övriga men att 1080p skulle se likadant ut som 4K på 90" från 3.5m har jag väldigt svårt att tro på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

med en upplösning på 1080p behöver bilden vara ca 95 tum innan upplösningen är för låg för ett tittavstånd på 3,5m. Har verkligen folk så stora bildytor hemma? (Finns för övrigt endast 85 tum 1080p TVs på prisjakt)

Så vad ska vi med all upplösning till kan man ju undra?

Tycker det är synd också att man pratar så mycket om stillbildens kvalité och väldigt väldigt lite om rörelsehantering. Den senare tycker jag är ett väldigt stor problem på många TV-apparater.
En annan artefakt som många TV-apparater dras med är att bilden kan se ut som att den är uppbyggd av flera lager klippdockor och kulisser. Som att det är för skarp kontrast mellan olika objekt.

Jag köpte en Plasma TV för ca 6 år sen. Plasma kan ju beskyllas för att vara mindre skarp, men samtidigt så har bilden något "naturligare" bild. Av dom LCD-tvs som fanns då i samma prisklass var det ingen som kunde matcha i flyt och "naturlig" bild.

Det är ju kul att utvecklingen går framåt men samtidigt bör man ju kanske fundera över nyttan av pixlar och färgdjup om bilden hackar sig fram och får en onaturlig presentation.

Ovan resonemang om bildens storlek grundar jag på den forskning* som finns om våra ögons förmåga att skilja två närliggande pixlar från varandra. Här finns lite olika bud men en vanlig standard är mellan 44 och 60 pixlar per grad för 20/20 syn (dock finns ju de som har bättre syn). Jag räknar med 60 grader vilket ger en medger en tittvinkel på 32 grader för 1920 pixlar.
Man kan ju testa själv hemma och se på vilket avstånd man kan upptäcka bildrastret. Bortom denna gräns blir alltså inte bilden speciellt mycket klarare med högre upplösning.
Själv ser jag ingen skillnad på 720 och 1080 från soffan (3,5m) på min 50" TV.

*tex denna artikel från Sony http://pro.sony.com/bbsccms/static/files/mkt/digitalcinema/Wh...

Vet inte riktigt om 3.5m, men jag ser skillnad på 1080p och 4k och jag sitter ungefär 2.5 meter från tvn (55").

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Om man måste gå ner till 1080P för att få användbar bild, då är det alltså upplösning det handlar om.

Det finns ju tom modeller som har bara klarar max 1080 på alla ingångar, dvs inte ens UHD i 0,0001Hz.

Kan man verkligen stoppa in en 3840-panel i en i övrigt 100% 1080-skärm och kalla den för UHD?

Tydligen går det bra på dagens cowboy-UHD-marknad.

Fast det måste man ju inte. Väldigt mycket som man ser på på en TV är inte i 60hz, utan i 24 eller 30 bilder per sekund. Då behövs inga 60HZ. Men visst, det bör stå tydligt att 4K inte går i 60hz.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

@Helllodar:

I fotovärlden så betyder HDR High Dynamic Rage.

**Range

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk

enligt uträkningen är det

- över 75 tum

- tre meters avstånd eller närmare.

som man börjar kunna dra nytta av / (urskilja) 4k.

OBS
vissa människor ser bättre än 20/20 så det kan variera lite. det är mer ett riktmätt iom alla ögon är olika.
men det är i 90% av fallen onödigt att köpa 4k på under 60 tum.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Kan inte LCD bara dö... 4K var nödvändigt (och 10 bitar kommer behövas snart) men istället för att föbättra visning av allt material genom att förfina och göra OLED billigare, försöker de förlänga livslängden på LCD genom att lägga en massa krut på trams som HDR som förbättrar ett extremt begränsat antal titlar med extremt begränsad tillgänglighet.

Och för vad? Ska man köpa en HDR-TV nu för att kanske, om det inte fallerar totalt, om 1-2 år få lite extra starka highlights i filmer/spel, men fortfarande sitta med samma kassa svärta, samma kassa bildvinkel och samma kassa, ojämna, blödande och fluktuerande backlight?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

Hahaha, nu tog du i lite. Hur ska denna standard säga nått om bildkvalité? Den nämner ju bitdjup,pixlar , en färgskala att följa och krav på viss ljusstyrka med hdr.

Men rgb som används idag där skärmar påstås följa den med 107% eller vad dom nu kör i reklamen, ser ju inte bra ut från den är kalibrerad. Dessutom är ju två skärmar som följer rgb standaren lika utan skiljer bildkvalité och hur jämnt ljuset är bland annat.

Men vist detta är ju bättre än inget, men man ska ju inte tro detta löser problemet att hitta skärmar med bra bildkvalité tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast att få en konsekvent kalibrering av skärmar är ett problem som är långt större än en standard kan lösa.

När jag pluggade, för nära sju år sedan, förpackningsdesign så arbetade vi väldigt mycket med skärmprofiler och just vikten av kalibrering av skärmar. Vi hade 24 st EIZO-skärmar á 20 000+ styck och alla dessa var tvungna att kalibreras. Sen omkalibreras med jämna mellanrum eftersom folk inte kunde låta bli att fippla med ljusstyrka- och konstrast-inställningar.

Dessutom så är ju frågan vad det kalibreras för? Film, spel, fotoproduktion, tryck etc.

Att en skärm klarar av att återge fullt RGB-färgdjup är inte en måttstock för hur bildskärmen återger färg och bild, dessutom är det extremt subjektivt, t.ex. är ju män vetenskapligen sämre på att uppfatta färgnyanser än t.ex. kvinnor.

Detta området är en pandoras-ask av åsikter och expertområden. Jag tycker man har lagt det på en bra teknisk nivå och undvikit de områden som är just väldigt subjektiva. Hur-mycket-väger-en-sten-problematik så att säga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ja det är stor skillnad på Ultra HD och Ultra HD, nyss skaffat en ny TV en 65", gick till butik för att köpa en billig 4K modell men gick ut ur butiken med Samsungs 65 SUHD TV vilket kostade 3 gånger så mycket men jävlar vilken skillnad det var i bild kvalite.

Skulle denna TV vi köpt klara av kraven för "premium" eller det krävs något bättre?

http://www.samsung.com/au/consumer/tv-audio-video/television/...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker det känns lite trist att dom sätter den nya standarden efter vad nya apparater klarar just NU. Många 2016 års modeller kommer få denna stämpeln förmodligen. Standarden säger ju inte att "det här har vi kommit fram till är det som behövs för att få bra HDR" utan det säger bara "Så här bra var TV apparaterna 2016 så vår standard har det som minimikrav". Helt ointressant om ett par år mao.

UHD Premium är ingen standard.

Det är en klassificering utifrån en lista med minimi-krav som måste uppfyllas.

De allra, allra flesta tv-apparater som släpps under 2016 kommer INTE uppfylla kraven. Men givetvis gör man en klassificering som utgår från vad som är gör-bart idag. Vad är det för mening med att hitta på en klassificering som ingen kan uppfylla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

HDR handlar om brightness,

Krångla inte till det i onödan. HDR handlar om högre dynamiskt omfång, exakt vad akronymen säger alltså.

Citat:

Samsung sa att JS series TVn var "HDR" redo, vilket dom inte är...

JS serien är kapabel att visa HDR. "HDR redo" om man så vill.

Hur har du lyckats komma till annan slutsats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

HD-ready betyder ju bara att TV:n kan ta emot HD-sändningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready

Om du hade läst din egen länk så hade du iofs sett att "HD Ready"-märkningen inte handlar om att ta emot HD-sändningar i huvudtaget.

"HD TV"-märkningen handlar om det dock.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Fast att få en konsekvent kalibrering av skärmar är ett problem som är långt större än en standard kan lösa.

När jag pluggade, för nära sju år sedan, förpackningsdesign så arbetade vi väldigt mycket med skärmprofiler och just vikten av kalibrering av skärmar. Vi hade 24 st EIZO-skärmar á 20 000+ styck och alla dessa var tvungna att kalibreras. Sen omkalibreras med jämna mellanrum eftersom folk inte kunde låta bli att fippla med ljusstyrka- och konstrast-inställningar.

Dessutom så är ju frågan vad det kalibreras för? Film, spel, fotoproduktion, tryck etc.

Att en skärm klarar av att återge fullt RGB-färgdjup är inte en måttstock för hur bildskärmen återger färg och bild, dessutom är det extremt subjektivt, t.ex. är ju män vetenskapligen sämre på att uppfatta färgnyanser än t.ex. kvinnor.

Detta området är en pandoras-ask av åsikter och expertområden. Jag tycker man har lagt det på en bra teknisk nivå och undvikit de områden som är just väldigt subjektiva. Hur-mycket-väger-en-sten-problematik så att säga.

Jo inget fel i detta beslut , men kommer inte säga mer än vad skärmen klarar. Inget om bildkvalitén så att säga, utan det får man fortsätta bedöma själv/läsa tester.

Sen som alltid kommer dessa märkningar smygas ut på lite mer obskyra paneler.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Avforums har en intervju med VP Panasonic Hollywood Labs som förklarar HDR rätt ingående.

Värd att se om man undrar vad HDR kommer innebära.

Dold text
Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB