Max. Varv på fläktarna vid start H 80i

Permalänk

Max. Varv på fläktarna vid start H 80i

Finns det något sätt att undvika att fläktarna på kylaren h80i intar maximalt varv under starten av Windows?

Permalänk
Medlem

Om det är bara vid uppstart ser jag inga problem
De är ofta bra att fläkten får skaka av sig i starten så inte den fastnar jag har alla mina 8 st på full far i uppstarten sen när datorn windows botar kliver dom ner i rätt fart.
Men vill du inte ha de så är de nog via 3 pinsamt kontakten du får kolla i bios vilken start profil fäktstyrning har man bruka kunna ändra där.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att komma runt det är att inte ha fläktarna kopplade till fläktkontrollern i blocket.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av Xay0r:

Det enda sättet att komma runt det är att inte ha fläktarna kopplade till fläktkontrollern i blocket.

Ok, jag misstänkte det... Trodde ev att Corsairs mjukvara kunde "justeras"
Tack för svaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maple Leaf:

Ok, jag misstänkte det... Trodde ev att Corsairs mjukvara kunde "justeras"
Tack för svaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara sjukt irriterande när datorn låter som en dammsugare om man är nattuggla och har sambo eller husdjur som går banas, men tror samtidigt det hjälper till med damm.
På ena datorn har jag så fläktarna varvar upp på både processorn + grafikkortet och när jag städade ur den så var kylflänsarna nästan helt rena.
Medans på andra datorn där fläktarna går på 5-7v och aldrig varvar upp så var kylflänsarna som mattor.
Kan vara en slump men är väldigt skeptisk till det.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Kan vara sjukt irriterande när datorn låter som en dammsugare om man är nattuggla och har sambo eller husdjur som går banas, men tror samtidigt det hjälper till med damm.
På ena datorn har jag så fläktarna varvar upp på både processorn + grafikkortet och när jag städade ur den så var kylflänsarna nästan helt rena.
Medans på andra datorn där fläktarna går på 5-7v och aldrig varvar upp så var kylflänsarna som mattor.
Kan vara en slump men är väldigt skeptisk till det.

Exakt vissa blir störda, man kan ju heller inte vara diskret... Men som sagt fördelar och nackdelar med allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju endast några sekunder vid uppstart, men sen vid belastning och värmen ökar så kommer fläktarna snurra på fortare, det kommer du aldrig ifrån.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Maple Leaf:

Finns det något sätt att undvika att fläktarna på kylaren h80i intar maximalt varv under starten av Windows?

Hejsan,

Om du har fläktarna inkopplade till kylaren så kommer de att varva upp när du startar datorn, går inte att ändra, dock är det bara för några sekunder.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Om du har fläktarna inkopplade till kylaren så kommer de att varva upp när du startar datorn, går inte att ändra, dock är det bara för några sekunder.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej Johan,
tack för respons! Vad är anledningen till denna startprocedur=max. varv under ca. 5-10sek? Vore intressant om du kunde redogöra för den!
Vänliga hälsningar Anders

Permalänk

Min varvar då inte upp som ts beskriver.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan vara en del av kylarens mjukvara för att motverka damm, mitt MSI 660Ti blåser på högt varvtal vid uppstart av just den anledningen.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maple Leaf:

Finns det något sätt att undvika att fläktarna på kylaren h80i intar maximalt varv under starten av Windows?

Koppla till PWM på moderkortet och sedan ställa in en manuell hastighet i BIOS vore kanske det absolut lättaste, men då ställer man väl en högsta RPM på så vis att den inte varvar upp senare när det behövs.

Vad har du för fläkt? Finns gott om fläktar man kan byta ut stock-fläktarna till.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Maple Leaf:

Hej Johan,
tack för respons! Vad är anledningen till denna startprocedur=max. varv under ca. 5-10sek? Vore intressant om du kunde redogöra för den!
Vänliga hälsningar Anders

Hej Anders,

Jag är osäker på just varför det är så, men jag gissar på att det är något slags test att fälkten fungerar som den ska, jag kan försöka se om jag kan få något klart svar angående det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Hedersmedlem

Läste någon annan som jag har för mig skrev nåt i stil med att fläkten går på max innan drivrutiner har hunnits laddas in till den men jag kanske missförstod eller kommer ihåg helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Andreaz1:

Läste någon annan som jag har för mig skrev nåt i stil med att fläkten går på max innan drivrutiner har hunnits laddas in till den men jag kanske missförstod eller kommer ihåg helt fel.

Så kan det även vara.