EVE: Valkyrie bundlas med Oculus Rift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av affero:

Därför så har du fri titt innanför cockpiten, hade cockpiten däremot varit låst till synfältet så hade det säkerligen blivit en kräkfest för många!

Funkar tyvärr inte. "Skeppet" blir en förlängning av din kropp och rör sig i förhållande till "rymden" men balanssinnet (sitter i örat, vätska som flyter omkring i en kammare och berättar för kroppen hur den orienteras i förhållande till centern av gravitationen) svarar inte på det. Hjärnan får motstridiga signaler, det som evolutionärt orsakade liknande saker var något i maten (förgiftning) och därför blir man illamående och vill spy/spyr.

Med andra ord: VR suger för att det är så bra att det verkligen lurar "ögonen" att man rör sig i rymden. Synd att det inte tar hänsyn till balansorganet.

Permalänk
Medlem

@anon15480: Ja där håller jag med dig. Däremot så är inte alla lika känsliga för motion sickness. Jag äger en Gear VR och har aldrig känt av det och jag har testat det mesta. Vissa upplevelser känns lite onaturliga men har aldrig blivit åksjuk.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av affero:

@pazu: Ja där håller jag med dig. Däremot så är inte alla lika känsliga för motion sickness. Jag äger en Gear VR och har aldrig känt av det och jag har testat det mesta. Vissa upplevelser känns lite onaturliga men har aldrig blivit åksjuk.

Glad att höra. Hade OR DK2 hemma ett tag och av c:a 8 personer som testade det så var det alla som upplevde någon form av obehag, vissa mer andra mindre.