SweClockers testar konsumentversionen av Oculus Rift på CES 2016

Permalänk
Medlem

Ouch!! Jag som tyckte att 4000Kr vare rejält tilltaget... LYCKA TILL att få köpare med den prislappen!

Ja, visst.. de som köper nu hade köpt om det så kostat 20 000Kr, men jag menar sen.. När hypen lagt sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ouch!! Jag som tyckte att 4000Kr vare rejält tilltaget... LYCKA TILL att få köpare med den prislappen!

Ja, visst.. de som köper nu hade köpt om det så kostat 20 000Kr, men jag menar sen.. När hypen lagt sig.

Det är ju helt klart inte rimligt för alla, kommer ta ett par år och x antal "uppgraderingar" innan priset kommer bli passande för alla men det är som man säger, kostar å ligga på topp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Avstängd

Rolig gimmick antar jag och det är ju trevligt att tekniken går framåt, men själv har jag bara varit måttligt intresserad hittills och inte alls intresserad med den prislappen.

EVE och bergsklättringssimulator klarar jag mig utan i dagsläget.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Sweclockers har väll högre krav eller bara förväntade sig mer när det kommer något så subjektivt som "bra ljud" så är det ju svårt att jämföra finns ju standarder å gå på, men allas smak/krav är ju olika

Enligt palmer är dom nära ath-ad700 lurar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Det är ju helt klart inte rimligt för alla, kommer ta ett par år och x antal "uppgraderingar" innan priset kommer bli passande för alla men det är som man säger, kostar å ligga på topp

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men man kan ju tycka att de kunde kostat på sig att skicka med ett par schyssta lurar för det priset i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Oooh, really?.....

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av andra94:

7000kr för ett VR headset där skärmen är bra men ljudet dåligt? Njaee tillbaka till ritbordet ! Då tar jag hellre Vive om den är billigare och slänger på mina ljudlurar. Jag kan hellre tumma lite på skärmen och få ljudet superbt men inte att få bra skärm och sedan dåligt ljud. Jag tycker 3D upplevelsen är 60%ljud och 40% vad man ser.

Skrivet av vompen:

Hmm... 7000kr för ett vr-headset med halvdassiga hörlurar? Njae... För den prissumman så känns det verkligen som att de borde kunnat klämma in något bättre.
Och en annan sak: Vart fan tog Facebook vägen? Sa inte Facebook i samband med uppköpet att det var för att hjälpa till med massproducering och få ut headsetet till den stora massan, isf hur kan man då sätta en så hög prislapp...?

Ni tänker inte på att en gaming skräm numera lätt kan komma upp i 7000. När man tänker på at det är 2 hyfsat högupplösta skärmar plus en massa teknoligi som har behövt utveckals/ anpassas specifikt för VR, så är inte 7000 särskilt orimligt.

Angående massproducering till den stora massan, det är sällan den första iterationen av en ny teknolgi av denna sort kommer billigt, eller ens i närheten av perfekt. Det kommer helt enkelt att ta ett tag innan det kommer fler produkter på marknaden, och eftersom mycket av utvecklingskostnaden är att just utveckla den första produkten, sen blir det allt enklare allt eftersom det blir fler företag som kan tillverka delar specifikt för denna typen av produkt.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jadu man får väl en ps4:a och en xboner för samma peng.

Vidare så behöver man ju en rejält bestyckad PC för att orka driva det hela.

Oculus/vR är ju en nice gimmick, för en tusing eller två hade jag köpt en direkt.

Men att jämföra ett vR headset med en spelkonsol eller en primär skärm är ju knappast rättvist...

Sjölvl undrar jag vad artikeln försöker förmedla? Det enda som sägs är att headsetet är dåligt och att det var en häftig upplevelse?
Liiiite mer än så borde man ju kunna bjuda på? Hur är upplevelsen och framförallt skärmarna jämfört med DK2?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte säker att jag skulle beskriva VR som en gimmick, till skillnad från traditionel 3D så ger VR faktiskt flera funktioner som jag ser som andvänbara, till exempel hur man får 3D effekten samtidigt som man rör på huvudet, och dessutom lär det bli en betydligt bättre upplevelse av flera typer av spel (om det implementeras korrekt) med VR än med en vanlig skärm.

Vet inte hur de skulle ha fått till en prislapp på 1-2000, det är trotsallt 2 relativt högupplösta skärmer med låg respons och hög frekvens, plus all teknologi som behövts utvecklas specifikt för ändamålet, tycker 7000 är fullt rimligt för det som erbjuds.

Skrivet av danedi:

De flesta skärmar i den storleken ligger på en produktionskostnad mellan 40 och 50 USD. Nog är det lite profithunger i detta fall.

Nu vet jag inte så mycket om specifika panel kostnader, men om man som jag skrev ovan tänker på vad som erbjuds med alla kostnader involverade i utveckling och komponenter plus panel kostnade, så är 7000 inte särksilt orimligt.

Skrivet av Zotamedu:

Fast reservskärmarna på eBay som man hittar billigt är ju garanterat antingen andrasortering eller begagnat. Det är väldigt vanligt inom elektronikbranschen att fabrikerna säljer av andrasorteringen lite i smyg så de hittar ut på marknaden eller att de helt enkelt kör ett extra skift och säljer den produktionen till mindre nogräknade aktörer. De berömda Koreaskärmarna var ju exempel på vad som hände med andrasorteringen och kvalitén var därefter.

Angående priset på Vive så har jag svårt att se att den skulle vara signifikant billigare heller. Det är ju i stort samma hårdvara. Oculus har väl lite mer avancerad hårdvara för ljud medan Vive har sina laserkanoner. Båda skickar med handkontroller och Vive har sin kamera inbyggd i headsetet medan Rift har en kamera på stativ. Jag har en känsla av att de som förväntar sig att Vive ska kosta 3000-4000 kr kommer bli besvikna. Sonys kan nog landa där någonstans däremot men den är ju enklare i sin konstruktion.

Tror inte sony klarar av 3-4000 heller, de behöver ju en extern box med extra beräkningskraft som ska betalas för dessutom. Skulle vara om de vill sälja headsetet med förlust för att få fler till ps4 istället för xbox.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Givetvis, men det har som sagt inte med membranen i hörlurarna eller DACen att göra och därmed bör andra headsets fungera bra också.

Precis så jag tänkte

Tror dock som Total biscuit, att riften kommer skeppas lite billigare utan lullull (utan xbone kontroll eller hörlurar) senare. Tror nog att runt 2017-2018 kommer bli intressant vad gäller VR för oss dödliga... så länge de inte höjer upplösningen ännu mer.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ouch!! Jag som tyckte att 4000Kr vare rejält tilltaget... LYCKA TILL att få köpare med den prislappen!

Ja, visst.. de som köper nu hade köpt om det så kostat 20 000Kr, men jag menar sen.. När hypen lagt sig.

https://nr.reddit.com/r/oculus/comments/3zwhu0/order_number_t... Verkar som att det är en hel del som köpt! med tanke på att den första produktions rundan sålde slut inom första timmen enligt andra trådar på reddit så sålde dom nog mer än vad dom hade räknat med iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

... så länge de inte höjer upplösningen ännu mer.

Fet chans!

Nämn någon produkt man inte höjt upplösningen på senaste året?
Alla vet att 4k på nallen är nästan lika essentiellt som dricksvatten och internet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danielmw2:

Tror inte sony klarar av 3-4000 heller, de behöver ju en extern box med extra beräkningskraft som ska betalas för dessutom. Skulle vara om de vill sälja headsetet med förlust för att få fler till ps4 istället för xbox.

Den externa boxen är typ bara en HDMI-splitter och hub för kablarna. Det är inget komplicerat eller dyrt i den. Det mest komplicerade den verkar göra är att räta ut bilden för att visa samma sak som headsetet visar på en TV vilket går att göra väldigt enkelt med en DSP. Verkar som den pillar lite med ljudet också vilket även det görs enkelt med en DSP.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Tror dock som Total biscuit, att riften kommer skeppas lite billigare utan lullull (utan xbone kontroll eller hörlurar) senare.

Jag tvekar på det. Xboxkontrollern och hörlurarna ger en marginell extrakostnad för Oculus, så att ta bort dem ur paketet gör inte att de kan sänka priset speciellt mycket.

De lär bundla XBox-kontrollern åtminstone till Touch controllern är släppt, då de sagt att de vill att det ska hänga med någon slags "standardkontroller" som man kan förvänta sig att användaren har. Av den anledningen så tvivlar jag starkt på att de kommer sälja en Rift utan någon controller alls, men de kanske kommer alternativ med Touch istället längre fram.

Skrivet av Albinfiskare:

Tror nog att runt 2017-2018 kommer bli intressant vad gäller VR för oss dödliga...

Det tror/hoppas jag med
Med tanke på vad Palmer Luckey sagt tidigare om priset på Riften att de ville försöka göra den relativt "mass market" så känns det som de mjölkar ur early adopters en hel del. (Av den anledningen blir jag lite tveksam till att förboka nu)

Å andra sidan kanske de faktiskt ångrat sig lite om köpgruppen på Riften på meddellång sikt?
Med tanke på att man behöver en så relativt fet burk i nuläget, så är det kanske ingen idé att försöka sikta in sig på billigare pris? (Oculus kanske resonerar så att de som inte tar sig råd för headsetet för det nuvarande priset har kanske inte dator så det räcker iallafall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

För er som inte fått order bekräftelse än, detta är en bugg på deras sida och dom försöker fixa detta.

https://forums.oculus.com/viewtopic.php?p=317528#p317528

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tvivlar starkt på att Vive kommer att bli billigare. Jag tror nog att vive kommer ligga 3-400 dollares över Oculus. Det har alltid känts som att Vive skulle vara "den lyxiga" och Oculus skulle vara den som var "tillräckligt bra". Jag hoppas jag har fel.

Grejen är ju dock att Oculus ändrade inriktningen med Rift från att vara en prispressad, hyfsad produkt till att bli det bästa de kunde erbjuda – gapet i pris lär därför bli mindre än tidigare trott.

Vad jag hört så är Vives spårningsteknik billigare att bygga än Rifts, så jag skulle inte bli förvånad om HTC och Vive lägger sig på ungefär samma eller lite högre prisnivå som Rift, inklusive kontroller.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Grejen är ju dock att Oculus ändrade inriktningen med Rift från att vara en prispressad, hyfsad produkt till att bli det bästa de kunde erbjuda – gapet i pris lär därför bli mindre än tidigare trott.

Vad jag hört så är Vives spårningsteknik billigare att bygga än Rifts, så jag skulle inte bli förvånad om HTC och Vive lägger sig på ungefär samma eller lite högre prisnivå som Rift, inklusive kontroller.

Jo, de ändrade inriktning från att vara prispressad till top of the line.

Jag vet inte om du läst Palmers AMA (det verkar så), men om man utgår från att han inte ljuger om att de säljer den utan vinst och Valve/HTC inte vill sälja utan vinst, så kan det potentiellt bli så att Vive blir dyrare.

Men, som du säger, så finns det fler saker att faktorera in. Om det nu är så att Oculus har en specialgjord (potentiellt dyrare) skärm och deras headtracking också är dyrare plus att HTC inte kommer sälja med vinst, så kan den mycket väl bli billigare. Då hade jag blivit väldigt positivt överraskad.

Jag undrar om det här med "att sälja utan vinst" inte är ett drag för att försöka tränga ut konkurrensen tidigt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Jag är inte säker att jag skulle beskriva VR som en gimmick, till skillnad från traditionel 3D så ger VR faktiskt flera funktioner som jag ser som andvänbara, till exempel hur man får 3D effekten samtidigt som man rör på huvudet, och dessutom lär det bli en betydligt bättre upplevelse av flera typer av spel (om det implementeras korrekt) med VR än med en vanlig skärm.

Vet inte hur de skulle ha fått till en prislapp på 1-2000, det är trotsallt 2 relativt högupplösta skärmer med låg respons och hög frekvens, plus all teknologi som behövts utvecklas specifikt för ändamålet, tycker 7000 är fullt rimligt för det som erbjuds.
Nu vet jag inte så mycket om specifika panel kostnader, men om man som jag skrev ovan tänker på vad som erbjuds med alla kostnader involverade i utveckling och komponenter plus panel kostnade, så är 7000 inte särksilt orimligt.

Tror inte sony klarar av 3-4000 heller, de behöver ju en extern box med extra beräkningskraft som ska betalas för dessutom. Skulle vara om de vill sälja headsetet med förlust för att få fler till ps4 istället för xbox.

Det spelar inte så mkt roll vad som är rimligt, massan har talat, och "alla" är ju shockade över att nån som var sagt "350 dollar ballpark" hamnade på 7kkr.
Detta begränsar ju i alla fall i min analys köparna rejält. För 2kkr hade jag nog haft både en, två och tio pers i mitt facebookflöde som hade lagt en order, nu har jag 0.
Återigen lite hönan och ägget. Varför high-end gamingskärmar som kostar 7kkr ändå verkar sälja bra är ju för att dom har en inarbetad marknad/behov.
CV1 har sin release och det enda som egentligen verkligen finns på banan nu är nått spel som dom bundlar. Folk är osäkra på vad dom får och avvaktar. 7kkr är inget man bara "chansar" på. För 2kkr så hade folk (iaf jag och mina vänner) varit med, "sure, fakk it, jag kan beställa en och se om det är nått att ha".

Sist men inte minst, Sony. Har du en länk där det sägs att det är extra beräkningskraft?
Vad jag hört / sett så ansluts boxen med HDMI, och har bara 2 saker i uppgift:
1) Splitta ur en vanlig signal som man kan skicka till tvn, så man får en parallell bild på tv
2) Ljudbehandling
Jag har inte sett/hört nått om att det sitter någon grafisk beräkning i boxen. Jag kan mycket väl ha fel, men då får du gärna bidra med en källa på vad som finns i den magiska boxen

Permalänk
Avstängd

Om vi återgår till testningen i tråden. Jag skulle vilja fråga om doften på den, vissa plastmaterial stinker ju så man mår illa (neopren till exempel) så hur doftar Oculus CV1 ?

Permalänk
Avstängd

Såå... Rift har en bättre display som upplevs tydligare och mer detaljerad medans Vive innersluter en bättre i VR upplevelsen...

Blir svårt val det här.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

Den externa boxen är typ bara en HDMI-splitter och hub för kablarna. Det är inget komplicerat eller dyrt i den. Det mest komplicerade den verkar göra är att räta ut bilden för att visa samma sak som headsetet visar på en TV vilket går att göra väldigt enkelt med en DSP. Verkar som den pillar lite med ljudet också vilket även det görs enkelt med en DSP.

Finns det mer info om boxen eller hur man kopplar in hela systemet till sin dator? är det HDMI in eller ut från boxen exempelvis? om det är HDMI in och typ vanligt 3D-format som i HDMI-standarden borde det ju öppna upp för alla möjliga lösningar så som fristående mediaspelare och att kunna använda den till exempelvis FPV vid drönarflygning, enbart använda skärmarna liksom.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hunden:

Finns det mer info om boxen eller hur man kopplar in hela systemet till sin dator? är det HDMI in eller ut från boxen exempelvis? om det är HDMI in och typ vanligt 3D-format som i HDMI-standarden borde det ju öppna upp för alla möjliga lösningar så som fristående mediaspelare och att kunna använda den till exempelvis FPV vid drönarflygning, enbart använda skärmarna liksom.

Har inte sett några riktigt grundliga genomgångar men som jag förstår det är det två sladdar mellan PS4 och boxen. Det är en HDMI med bild från konsolen och en USB för övrig data som positionering från headsetet. Bilden är förvrängd från PS4 och lådan delar upp bildsignalen så den hamnar i headsetet plus att den kan ta en kopia av bilden, plocka ut data för ena ögat och rätar ut förvrängningen för att visa den på en TV. Så det finns en HDMI ut för en TV också.

Baserat på informationen jag sett så är det alltså inte lådan som skapar 3D-effekterna utan den gör det omvända. Den lär med andra ord inte vara direkt användbar för andra saker än PS4 om man inte kan mata den med en videoström som har samma format som det en PS4 petar ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Såå... Rift har en bättre display som upplevs tydligare och mer detaljerad medans Vive innersluter en bättre i VR upplevelsen...

Blir svårt val det här.

Så länge man har en massa sladdar dinglandes och inte kan dedikera ett helt rum till VR tror jag det är smartast att ta Rift. Om nu inte Vive CV blir markant förbättrad.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

Har inte sett några riktigt grundliga genomgångar men som jag förstår det är det två sladdar mellan PS4 och boxen. Det är en HDMI med bild från konsolen och en USB för övrig data som positionering från headsetet. Bilden är förvrängd från PS4 och lådan delar upp bildsignalen så den hamnar i headsetet plus att den kan ta en kopia av bilden, plocka ut data för ena ögat och rätar ut förvrängningen för att visa den på en TV. Så det finns en HDMI ut för en TV också.

Baserat på informationen jag sett så är det alltså inte lådan som skapar 3D-effekterna utan den gör det omvända. Den lär med andra ord inte vara direkt användbar för andra saker än PS4 om man inte kan mata den med en videoström som har samma format som det en PS4 petar ut.

Tack för svaret men jag ser nu (iomed att du nämnde PS4) att jag missuppfattat vad du pratade om i inlägget jag citerade, det jag egentligen undrade var hur Oculus ansluts till datorn

Ser ingen box på deras hemsida men samtidigt står det HDMI + 4 USB-portar som krav trots att enbart en kabel verkar gå in i headsetet så det känns som att alla kablar borde samlas i en hub/box av något slag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hunden:

Tack för svaret men jag ser nu (iomed att du nämnde PS4) att jag missuppfattat vad du pratade om i inlägget jag citerade, det jag egentligen undrade var hur Oculus ansluts till datorn

Det vet jag inte mer än att de tidigare har haft en låda som tar USB och HDMI/DVI in som sedan kopplas ihop med headsetet. Jag har för mig att Oculus förväntar sig en viss förvrängning i bilden för att det ska bli bra så tror inte det är en ren standard HDMI 3D men du får fråga de som har koll. Jag har inte sett något om hur konsumentversionen är uppbyggd.

Tänkte du på den här typen av prylar? http://www.emrlabs.ca/index.php?pageid=3

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

Det vet jag inte mer än att de tidigare har haft en låda som tar USB och HDMI/DVI in som sedan kopplas ihop med headsetet. Jag har för mig att Oculus förväntar sig en viss förvrängning i bilden för att det ska bli bra så tror inte det är en ren standard HDMI 3D men du får fråga de som har koll. Jag har inte sett något om hur konsumentversionen är uppbyggd.

Tänkte du på den här typen av prylar? http://www.emrlabs.ca/index.php?pageid=3

Ja precis, nått sånt eller vad man kan tänka sig är möjligt. Tyvärr kostar ju just den där lika mycket som Riften, borde vara billigare att köpa en bärbar dator som konverterar åt en

Är inte aktuellt för mig att köpa än så länge ändå så det hinner nog komma andra lösningar, kanske en Rift 2 tillomed innan det är dags.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

För 7000 kronor så tycker jag att det skulle ha följt med heltäckande, öppna eller slutna hörselkåpor av högsta kvalitet. Man har ju redan en stor låda på ansiktet så varför inte ha heltäckande lurar för att stängas in i denna låda på riktigt?

Visa signatur

Datorer eller inte Spel är endå kul :)

Permalänk

Det går inte att testa sån grej ordentlig i 30min tid.
Jag tänka att inte shoppa den för åtminstone ett halv år har gåt pga att vi inte vet ännu va effekten är efter en gamer har haft den på huvud i 10-timmers streck.
Möjligtvis osannolik, men det skulle mig inte förvåna om vi ska se skadade människor pga (t.ex.) epilepsiska episoder.
Prisen är väl mist av mina bekymmer. Vad jag vill veta om produkten går att använda på ett säkert och bekväm sätt.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det spelar inte så mkt roll vad som är rimligt, massan har talat, och "alla" är ju shockade över att nån som var sagt "350 dollar ballpark" hamnade på 7kkr.
Detta begränsar ju i alla fall i min analys köparna rejält. För 2kkr hade jag nog haft både en, två och tio pers i mitt facebookflöde som hade lagt en order, nu har jag 0.
Återigen lite hönan och ägget. Varför high-end gamingskärmar som kostar 7kkr ändå verkar sälja bra är ju för att dom har en inarbetad marknad/behov.
CV1 har sin release och det enda som egentligen verkligen finns på banan nu är nått spel som dom bundlar. Folk är osäkra på vad dom får och avvaktar. 7kkr är inget man bara "chansar" på. För 2kkr så hade folk (iaf jag och mina vänner) varit med, "sure, fakk it, jag kan beställa en och se om det är nått att ha".

Sist men inte minst, Sony. Har du en länk där det sägs att det är extra beräkningskraft?
Vad jag hört / sett så ansluts boxen med HDMI, och har bara 2 saker i uppgift:
1) Splitta ur en vanlig signal som man kan skicka till tvn, så man får en parallell bild på tv
2) Ljudbehandling
Jag har inte sett/hört nått om att det sitter någon grafisk beräkning i boxen. Jag kan mycket väl ha fel, men då får du gärna bidra med en källa på vad som finns i den magiska boxen

Går enligt vad sweclockers sa angående beräkningslådan, kan mycket väl ha fel dock.

2kkr var dock rätt orealistiskt, när till och med det de sa (350-400$) skulle bli närmare 4k på svensk marknad. Ny teknologi är dyrt, så är det helt enkelt, väldigt sällan första konsument varianten av det senaste inom teknologin är billigt. Dessutom om man tänker på DK varianterna, de kan de ta att sälja med lite större förlust, eftersom de är riktade mot utvecklare, inte slut användarna. Då är det ok att tappa lite pengar på den fronten bara för att få det i händerna på utvecklarna för att få lite fler program anpassade.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad är en "bra spelskärm"?
Behöver den verkligen kosta mer än 2000 kr?

Verkligen. En bra spelskärm kostar enligt mig 50000 kr (OLED).

Skrivet av Ozzed:

Visst, men man kan ju tycka att de kunde kostat på sig att skicka med ett par schyssta lurar för det priset i alla fall.

Ja, och det är vad de gjorde. Skulle de haft ännu bättre lurar hade du fått räkna med än högre prislapp.

Skrivet av Xaves:

Såå... Rift har en bättre display som upplevs tydligare och mer detaljerad medans Vive innersluter en bättre i VR upplevelsen...

Sant. Vive har dock bara fördelen så länge du har ett dedikerat rum till VR (jag har 140 m2 + källare, men har ändå inte plats...). Samt att om du ändå har platsen måste du ha en person med dig som kontrollerar kabelhärvan/sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Verkligen. En bra spelskärm kostar enligt mig 50000 kr (OLED).

Finns det någon "vanlig" bildskärm med OLED idag? Är inte det bara TV?