Behöver synpunkter på hemsida samt spel

Permalänk
Medlem

Behöver synpunkter på hemsida samt spel

Ni som har varit på DH kanske känner till "spelet" DHGame. För er som inte känner till det kan det beskrivas som ett pussel/klurighet/fråge-spel, där man får en uppgift att lösa, och när man listat ut hur denna skall lösas och fått fram rätt svar så kommer man vidare till nästa fråga.

Jag har snickrat ihop en liknande sida med frågor och skulle behöva hjälp med lite synpunkter och input, kanske hitta buggar osv.

vixengame.noip.me

Kan väl börja med att säga att jag kan egentligen varken html/css eller php/mysql, och hur jag kommit såhär "långt" är ett under för mig.

1, Design och buggar
Vad kan göras bättre, tas bort osv?
2, Poängsystem
På DH har man endast tid, den som klarar frågorna snabbast. Detta funkar inte så bra här då tanken är att kompisarna ska kunna gå in lite då och då när de har tid, inte sitta 8h i sträck med det. Därför tänkte jag att man räknar antalet ledtrådar man använt sig utav istället. Kanske tid+antalet ledtrådar?
3, Frågorna i sig. För svåra/lätta? Otydliga?
De ska vara svåra, men de ska ändå gå att lösa. Tanken är att kommer man på sättet de skall lösas på så löser man dem på några minuter, annars sitter man där..
4, Nästa steg, statistik, vad mer kan behövas?
Statistik är givet senare när folk har börjat gissa.

Sidan är inte helt klar kan tilläggas. Sakerna som står uppe till vänster när man gissat är bara för felsökning atm.
För er som är nojiga, lösenorden är krypterade, så jag kan inte se dem, men ta något som ni inte bryr er om ändå. Mailen används ej till någon än så länge, så om ni vill testa är det bara att ta a@b.c typ.

Frågor är välkomna!

Om den ligger fel så får ni flytta på den, men kändes bäst här
Edit: Folk verkar ha svårt redan på första frågan >_< Svaret är pancakes. Inte panncakes.

Permalänk

Nu vet jag inte om du ville ha kritik på källkoden, men om inte annat så skulle den kanske kunna ses som "buggig".

Det finns en hel del att fixa till här (är dock medveten om att du är ny på detta). Doctype, head och body saknas. Det är även en mängd radbrytningar som företrädesvis ersätts med marginaler i en stilmall. Även <center> bör ersättas med marginaler.

Nuvarande genererad HTML:

<!-- login form box --> <html> <center> <h1> <br> <br> <br> <br> <br> <br> Here will be a nice game! </h1> </html> <form method="post" action="index.php" name="loginform"> <center> <label for="login_input_username">Username</label> <input id="login_input_username" class="login_input" type="text" name="user_name" required /> <label for="login_input_password">Password</label> <input id="login_input_password" class="login_input" type="password" name="user_password" autocomplete="off" required /> <input type="submit" name="login" value="Log in" /> </form> <br> <br> <br> <a href="register.php">Register new account</a>

Exempel på mer standardiserad kod:

<!doctype> <html> <head> <meta charset="utf-8"> <title>VixenGame</title> <link rel="stylesheet" href="style.css"> <style> /** * Don't use style-tags! * Put code below into: * style.css */ .wrapper { margin: 25% auto; text-align: center; width: 60%; } h1 { margin: .9em auto; } a { display: inline-block; margin: 1.5em auto; } </style> </head> <body> <div class="wrapper"> <h1>Here will be a nice game!</h1> <!-- login form box --> <form method="post" action="index.php" name="loginform"> <label for="login_input_username">Username</label> <input id="login_input_username" class="login_input" type="text" name="user_name" required /> <label for="login_input_password">Password</label> <input id="login_input_password" class="login_input" type="password" name="user_password" autocomplete="off" required> <input type="submit" name="login" value="Log in"> </form> <a href="register.php">Register new account</a> </div><!-- end of .wrapper --> </body> </html>

Allt som har med utseende att göra (färger, marginaler etc) bör hanteras från en extern stilmall (.css-fil). Stilmallen länkar du in via

<link rel="stylesheet" href="path/to/style.css">

där "path/to/style.css" är sökvägen respektive namnet på din stilmall.
I exemplet ovan har jag lagt koden som skall vara i stilmallen inom style-taggar. Gör inte så! =P Spara koden (du kan skippa kommentaren, /*...*/) i en ny fil som du döper till style.css. Den kan du lägga i rotmappen eller tex i en css-mapp, bara sökvägen bli rätt.
Det fina med stilmallar är att du kan länka in samma mall i flera HTML-dokument så att hela sidan får en enhetlig look, och vill du ändra något gör du det bara en gång i stilmallen, så ändras utseendet på samtliga sidor.

Exemplet ovan är inte optimalt men en förbättring från det du har nu.

Skickades från m.sweclockers.com