Behöver köptips gällande kylning av främst gpu

Permalänk

Behöver köptips gällande kylning av främst gpu

Hej!

Köpte för 3-4 år sedan en Dell XPS 8300 med:
- Grafikkort: AMD Radeon HD 6800 Series
- Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2320 CPU @ 3.00GHz

Jag vet att detta inte är några vidare bra komponenter, men rent prestandamässigt så duger de för mig och mina behov. Spelar i princip uteslutande CS:GO och ligger där på stabila 200 fps med lägsta inställningar. Har dock på senare tid fått problem att gpun överhettas och med originalinställningar på fläktsystemet kan den ha temperaturer runt 95C när jag spelar, vilket har lett till att datorn vid flertalet gånger har stängt av sig. Kan få ner temperaturen till runt 85C om jag har gpu-fläkten på max, men då låter den något enormt. Har endast medföljande originalfläktar.

Av denna anledning planerar jag nu att uppgradera kylningen av främst gpun, men även av cpun. Är helkass på datorer och vet därav inte vilka komponenter som är bra, passar i mitt chassi, hur mycket jag behöver lägga osv. Vill egentligen inte lägga mer än 600-700 kr på detta, men om ni mer kunniga inom ämnet bedömer att det är nödvändigt kan jag tänka mig att gå upp mot det dubbla.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

snurrar fläkten/fläktarna på grafikkortet? om ja så är det troligen bara damm eller att kylpastan är torr.
har du gjort rent på damm i datorn?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

snurrar fläkten/fläktarna på grafikkortet? om ja så är det troligen bara damm eller att kylpastan är torr.
har du gjort rent på damm i datorn?

Ja, fläkten snurrar på. Har dessutom rengjort datorn från damm, men utan resultat. Gällande kylpastan, är det något jag inte har köpt ny sedan jag köpte datorn. Men har den verkligen så stor effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrad0:

Ja, fläkten snurrar på. Har dessutom rengjort datorn från damm, men utan resultat. Gällande kylpastan, är det något jag inte har köpt ny sedan jag köpte datorn. Men har den verkligen så stor effekt?

om den är torr så leder den inte iväg värmen från kortet till kylaren.
säger inte att det är sådär, men är min tanke att de är

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

om den är torr så leder den inte iväg värmen från kortet till kylaren.
säger inte att det är sådär, men är min tanke att de är

Ja okej, förstår hur du tänker och det är inte omöjligt att så är fallet. Jag undrar mer över hur stor effekt ny kylpasta skulle ha på temperaturen. Hur som helst kommer jag att byta ut den, men tveksamt om det kommer bli någon större skillnad.

Oavsett, tack för tipsen.