Nvidia lanserar Drive PX 2 tillsammans med Volvo

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Jag börjar ana att du har avsaknad av all form av sunt förnuft och har tittat på allt för mycket Sci-Fi, du kanske är en sån som tror att ljussablar a la Star Wars är fullt möjliga att tillverka med?! Jag börjar tycka lite synd om dig.

Vet inte varför du var tvungen att dra det jag skrev till absurdum, en taxichaufför representerar inte alla, framför allt inte när poängen i det jag skrev gick fram.

Jag har läst artikeln, var står det att du aldrig kommer att vara ansvarig förare över ditt fordon i framtiden för att en analysfirma gissat sig till det?

Jo då sunt förnuft har jag men är ju idag redan bevisat att självkörande bilar går att köra på allmän väg (vist är ju inte färdigutvecklat utan mest prototyper/konceptbilar som körts).

Tror det var i USA släppte dom lös en bil i en stad som skulle köra en viss sträcka och den körde efter både GPS och sensorer av alla dess slag (det fungerade i alla fall). Var en dokumentär om det.

Så en lagändring kan förändra bilkörningen rätt radikalt i framtiden, nej jag menar inte svävande bilar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo då sunt förnuft har jag men är ju idag redan bevisat att självkörande bilar går att köra på allmän väg (vist är ju inte färdigutvecklat utan mest prototyper/konceptbilar som körts).

Tror det var i USA släppte dom lös en bil i en stad som skulle köra en viss sträcka och den körde efter både GPS och sensorer av alla dess slag (det fungerade i alla fall). Var en dokumentär om det.

Så en lagändring kan förändra bilkörningen rätt radikalt i framtiden, nej jag menar inte svävande bilar.

Faktum kvarstår, du kommer fortfarande vara ansvarig för framförandet utav fordonet, du kommer aldrig komma ifrån det och måste alltid vara uppmärksam på vad som händer hur mycket bilen än är självkörande, det är ett hjälpmedel, inte en ersättare av dig som förare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Faktum kvarstår, du kommer fortfarande vara ansvarig för framförandet utav fordonet, du kommer aldrig komma ifrån det och måste alltid vara uppmärksam på vad som händer hur mycket bilen än är självkörande, det är ett hjälpmedel, inte en ersättare av dig som förare.

Ja, men det ändrar inte faktumet att självkörande bilar kan komma i framtiden Sen vem som får ta ansvaret vid olyckor kommer troligen lösas på vägen.

Helt enkelt vi får se vad som händer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, men det ändrar inte faktumet att självkörande bilar kan komma i framtiden Sen vem som får ta ansvaret vid olyckor kommer troligen lösas på vägen.

Helt enkelt vi får se vad som händer.

Finns inget "Vi får se vad som händer", det är fakta att du ÄR och FÖRBLIR ansvarig, du kan aldrig lägga över ansvaret på en maskin, det är lika troligt som att du sätter ett kramdjur vid ratten om du blir stoppad och säger att det var det som körde.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Finns inget "Vi får se vad som händer", det är fakta att du ÄR och FÖRBLIR ansvarig, du kan aldrig lägga över ansvaret på en maskin, det är lika troligt som att du sätter ett kramdjur vid ratten om du blir stoppad och säger att det var det som körde.

Jo med dagens system ja, du vet ju inte hur framtiden löser problemet. Kan tänka flera sätt som olycksfrågor kan lösas på.

När väl man får framföra självkörande bilar, lär antingen vara löst eller kommer bli en väldigt högt prioriterad sak att lösa. Att tro att ingen utveckling lär ske är naivt att tro, vem ansvarar för maskinerna idag som styr sig själva (finns ju massor med robotar i alla former som sköter sig själva eller efter ett program)?

Bara se neråt japan, där robotar ska ta hand om t.ex äldre, vem har ansvaret då om dom löper amok?
Eller dessa tåg som kör av sig själva, vem ska betala för olyckan (är det dom som följer med som ska göra det)?

Du får vidja vyerna lite.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vet inte varför du var tvungen att dra det jag skrev till absurdum, en taxichaufför representerar inte alla, framför allt inte när poängen i det jag skrev gick fram.

Jaså, gjorde den?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo med dagens system ja, du vet ju inte hur framtiden löser problemet. Kan tänka flera sätt som olycksfrågor kan lösas på.

När väl man får framföra självkörande bilar, lär antingen vara löst eller kommer bli en väldigt högt prioriterad sak att lösa. Att tro att ingen utveckling lär ske är naivt att tro, vem ansvarar för maskinerna idag som styr sig själva (finns ju massor med robotar i alla former som sköter sig själva eller efter ett program)?

Bara se neråt japan, där robotar ska ta hand om t.ex äldre, vem har ansvaret då om dom löper amok?
Eller dessa tåg som kör av sig själva, vem ska betala för olyckan (är det dom som följer med som ska göra det)?

Du får vidja vyerna lite.

Om du seriöst tror att maskiner kommer ta över ditt sunda förnuft så tycker jag bara synd om dig. Att robotar tar hand om äldre ser jag bara som tragiskt, inte som utveckling. Har du inte tid för dina egna föräldrar när de blir äldre så är inte ditt liv värt ett piss.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om du seriöst tror att maskiner kommer ta över ditt sunda förnuft så tycker jag bara synd om dig. Att robotar tar hand om äldre ser jag bara som tragiskt, inte som utveckling. Har du inte tid för dina egna föräldrar när de blir äldre så är inte ditt liv värt ett piss.

Men tyvärr är det långt ifrån alla som har lika mycket sunt förnuft som Broken-arrow (att döma av inläggen här, känner inte hen). Att ersätta obegåvade oansvariga förare med robotar kommer åtminstone att få mig att känna mig tryggare. Det finns mycket man kan tycka är olämpligt att robotisera i samhället, men självkörande bilar är något jag välkomnar. Det stora problemet med det är som sagt att få det att fungera under en övergångsperiod då de tvingas samsas med människor som avviker från flödet i trafiken. Får vi bort den mänskliga faktorn helt ur trafiken lär olyckor minska dramatiskt jämfört med idag.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av Rajat:

du kan aldrig lägga över ansvaret på en maskin

Om bilen är helt självkörande och saknar ratt/pedaler kan man. Sen om detta händer eller om självkörande-assistens endast kommer förbli ett hjälpmedel får framtiden utvisa.

Skrivet av Rajat:

Att robotar tar hand om äldre ser jag bara som tragiskt, inte som utveckling. Har du inte tid för dina egna föräldrar när de blir äldre så är inte ditt liv värt ett piss.

Vem sa något om föräldrar? Han sa äldre. Men låt oss säga att det gäller ens föräldrar. De flesta har Jobb/skola, kanske en partner/sambo och andra aktiviteter, hur ska man hinna ta hand om sina gamla sjuka föräldrar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Finns inget "Vi får se vad som händer", det är fakta att du ÄR och FÖRBLIR ansvarig, du kan aldrig lägga över ansvaret på en maskin, det är lika troligt som att du sätter ett kramdjur vid ratten om du blir stoppad och säger att det var det som körde.

Du har fel. Volco Car Corporation har proklamerat att om en bil orsakar en olycka i Autonomous driving - mode (inte att förväxla med Semi-Autonomous driving) så är ansvaret deras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bilbranshen kör Linux så inga blåskärmar inte.

Inte enbart Linux, men trenden verkar gå åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Kommer att skaffa en 100% självkörande bil så snart de finns till ett inte alltför överjävligt högt pris, och då ansvarsfrågan är löst. Inte om, utan när, för det kommer definitivt att ske. Tyvärr dröjer det många år till...

När ALLA bilar är självkörande så kommer trafikolyckorna att bli försvinnande få (dock förstås inte 0) och man kan sova under färden om man så vill, vilket jag ser väldigt mycket fram emot.

Jag har haft körkort och bil i 20 år och är lite av en bilfantast, men har inget problem att helt överlämna körandet åt en dator. Ska bli riktigt skönt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag har läst artikeln, var står det att du aldrig kommer att vara ansvarig förare över ditt fordon i framtiden för att en analysfirma gissat sig till det?

Jag har inte ens nämnt något om ansvar för framförandet av fordon.

Du påstod att vi fortfarande kommer att köra bilarna själva. Men det finns redan idag prototyper som är helt självkörande. Och med tanke på teknikens utveckling så kommer vi att ha fler helt självkörande bilar inom en inte allt för avlägsen framtid.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Kommer att skaffa en 100% självkörande bil så snart de finns till ett inte alltför överjävligt högt pris, och då ansvarsfrågan är löst. Inte om, utan när, för det kommer definitivt att ske. Tyvärr dröjer det många år till...

När ALLA bilar är självkörande så kommer trafikolyckorna att bli försvinnande få (dock förstås inte 0) och man kan sova under färden om man så vill, vilket jag ser väldigt mycket fram emot.

Jag har haft körkort och bil i 20 år och är lite av en bilfantast, men har inget problem att helt överlämna körandet åt en dator. Ska bli riktigt skönt.

Ansvarsfrågan blir inte löst enligt Rajat

Men ska man ta det lite mer öppet och med verklighetsförankring, så testar redan Volvo flertalet bilar i Göteborg enligt vad jag hört som är självgående. Så frågan är inte att vi aldrig ser självkörande bilar, utan snarare när.

Troligen kommer dom mer rika köpa först och dessa kommer ju pressa biltillverkarna på just ansvarsfrågan, inte så roligt om dom själva får dels betala för en olycka och dessutom få sitt rykte förstört. Även vi vanliga dödliga kommer ha det som första krav innan ens tänker på att köpa en självstyrande bil.

Biltillverkarna i sin tur är medvetna om "problemet" och vill ju ha en lösning för att sälja bilarna sen (Flertalet har ju plöjt ner miljarder på självstyrande bilar och dessa vill ju få ut vinst sen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fonus:

Du har fel. Volco Car Corporation har proklamerat att om en bil orsakar en olycka i Autonomous driving - mode (inte att förväxla med Semi-Autonomous driving) så är ansvaret deras.

Du kommer fortfarande vara ansvarig för framförandet utav fordonet, Volvos ansvar är att systemet inte har fungerat korrekt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du kommer fortfarande vara ansvarig för framförandet utav fordonet, Volvos ansvar är att systemet inte har fungerat korrekt.

Volvo Cars will accept full liability for the actions of its autonomous cars when in Autopilot mode, making it one of the first manufacturers to take this vital step forward in the development of self-driving cars.

http://www.volvocars.com/intl/about/our-innovation-brands/int...

"Volvo tar fullt ansvar för all körning som görs med det självkörande läget aktiverat. Vi är en av de första biltillverkarna i världen att ge ett sådant löfte."

http://www.volvocars.com/se/om-volvo/innovationer/intellisafe...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kaine_Uro:

Volvo Cars will accept full liability for the actions of its autonomous cars when in Autopilot mode, making it one of the first manufacturers to take this vital step forward in the development of self-driving cars.

http://www.volvocars.com/intl/about/our-innovation-brands/int...

"Volvo tar fullt ansvar för all körning som görs med det självkörande läget aktiverat. Vi är en av de första biltillverkarna i världen att ge ett sådant löfte."

http://www.volvocars.com/se/om-volvo/innovationer/intellisafe...

Vad Volvo säger och vad som faktiskt gäller är två olika saker. Om Volvo skriver på ett kontrakt där de tar på sig fullt ansvar för en persons handlingar och denne person sedan mördar någon så kommer personen i fråga dömas för mord hur mycket än Volvo försöker ta på sig ansvaret. Läser du hela texten du länkar så ser du att större delen av den går ut på att Volvo efterlyser tydliga lagar för vad som faktiskt gäller. Volvo kan säga vad de vill men fram tills det finns lagar som styr det är deras ord meningslösa ur ett juridiskt perspektiv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad Volvo säger och vad som faktiskt gäller är två olika saker. Om Volvo skriver på ett kontrakt där de tar på sig fullt ansvar för en persons handlingar och denne person sedan mördar någon så kommer personen i fråga dömas för mord hur mycket än Volvo försöker ta på sig ansvaret. Läser du hela texten du länkar så ser du att större delen av den går ut på att Volvo efterlyser tydliga lagar för vad som faktiskt gäller. Volvo kan säga vad de vill men fram tills det finns lagar som styr det är deras ord meningslösa ur ett juridiskt perspektiv.

Precis. Idag är man väl juridiskt sett ansvarig förare av autonoma bilar. Vilket såklart måste ändras om dessa bilar ska kunna få någon framgång.

Tekniskt sett kommer det sannolikt inte finnas några hinder. Det stora problemet kommer handla om moral och etik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Galvanizer:

Precis. Idag är man väl juridiskt sett ansvarig förare av autonoma bilar. Vilket såklart måste ändras om dessa bilar ska kunna få någon framgång.

Tekniskt sett kommer det sannolikt inte finnas några hinder. Det stora problemet kommer handla om moral och etik.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och där någonstans blir allt väldigt komplicerat. Det är långt ifrån uppenbart vem som ska böra ansvaret. Det lär ju finnas någon sorts nödstopp i bilen och då är frågan hur långt personerna i bilen är ansvariga för olyckor om de kunde tryckt på nödstopp. Vem är ansvarig från tillverkaren? Är det VD, företaget som helhet, programmeraren som skrev koden eller teknikern som skruvade in datorn? Det råder inte direkt konsensus inom branschen om vem som ska vara ansvarig.

Sen blir det extra kul när man börjar inse att man mer eller mindre måste programmera bilarna med en egen känsla för etik och moral. Det finns ju scenarion där bilen måste välja mellan att eventuellt köra på en annan eller eventuellt ha ihjäl passagerarna. Vad ska bilen göra då?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Crap, om Volvo Cars säljer dessa bilar innan lagen hinner ikapp kommer jag kanske begå dråp på väg till jobbet medans jag sover...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja och där någonstans blir allt väldigt komplicerat. Det är långt ifrån uppenbart vem som ska böra ansvaret. Det lär ju finnas någon sorts nödstopp i bilen och då är frågan hur långt personerna i bilen är ansvariga för olyckor om de kunde tryckt på nödstopp. Vem är ansvarig från tillverkaren? Är det VD, företaget som helhet, programmeraren som skrev koden eller teknikern som skruvade in datorn? Det råder inte direkt konsensus inom branschen om vem som ska vara ansvarig.

Sen blir det extra kul när man börjar inse att man mer eller mindre måste programmera bilarna med en egen känsla för etik och moral. Det finns ju scenarion där bilen måste välja mellan att eventuellt köra på en annan eller eventuellt ha ihjäl passagerarna. Vad ska bilen göra då?

Som vanligt kommer forskning och testning vara vägen framåt. Världen är inte svartvit och problemet är inte nödvändigtvis så enkelt som att döda A eller B. Systemen kommer utsättas för simulering och alla möjliga scenarion kan testas. Det kan visa sig att det kan bli så bra att bilarna helt kan undvika det problemet. Det kan visa sig att problemet helt ska beskrivas matematiskt och det handlar om att minimera kollisionsenergi istället för att beskriva det i liv eller människor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shimonu:

Som vanligt kommer forskning och testning vara vägen framåt. Världen är inte svartvit och problemet är inte nödvändigtvis så enkelt som att döda A eller B. Systemen kommer utsättas för simulering och alla möjliga scenarion kan testas. Det kan visa sig att det kan bli så bra att bilarna helt kan undvika det problemet. Det kan visa sig att problemet helt ska beskrivas matematiskt och det handlar om att minimera kollisionsenergi istället för att beskriva det i liv eller människor.

Det är omöjligt att simulera alla scenarion och det är omöjligt att programmera gör alla scenarion. Du kommer alltid behöva lita på generella system som förhoppningsvis kan anpassas till de flesta verkliga scenarion. Någonstans kommer bilen behöva bestämma om den ska ha ihjäl dig eller någon annan.

Finns lite forskning i ämnet och folk verkar tycka att det är bra att bilar programmeras för att minimera antal dödsoffer i första hand. I alla fall fram tills dess de själva sitter i bilen, då vill de rädda sig själva i första hand. Så vi vill att andra ska offra sig själva för oss men vi vill inte offra oss för andra.

Du har helt rätt i att det inte är svart-vitt, det är därför det är så svårt att hitta en lösning på problemet och det är därför du inte bara kan räkna dig fram till svaret som du föreslår. Det är inte ett enkelt matematiskt problem, det är ett etiskt problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är omöjligt att simulera alla scenarion och det är omöjligt att programmera gör alla scenarion. Du kommer alltid behöva lita på generella system som förhoppningsvis kan anpassas till de flesta verkliga scenarion. Någonstans kommer bilen behöva bestämma om den ska ha ihjäl dig eller någon annan.

Finns lite forskning i ämnet och folk verkar tycka att det är bra att bilar programmeras för att minimera antal dödsoffer i första hand. I alla fall fram tills dess de själva sitter i bilen, då vill de rädda sig själva i första hand. Så vi vill att andra ska offra sig själva för oss men vi vill inte offra oss för andra.

Du har helt rätt i att det inte är svart-vitt, det är därför det är så svårt att hitta en lösning på problemet och det är därför du inte bara kan räkna dig fram till svaret som du föreslår. Det är inte ett enkelt matematiskt problem, det är ett etiskt problem.

Har ni sett I robot?

Men där är huvudpersonen i alla fall sur vilket beslut roboten tar (den med störst överlevnadschans).

Hur som, så ska bilen i fråga inte ens hamna i en situation där den måste välja vilket liv han ska offra.

Det jag menar är att självkörande bilar troligen inte sätter sig i risker som människor kan göra.

Men vist måste bilen välja stup eller en människan, då är det knivigt. Sen finns det ju självmordsgalnigar som riskerar andras liv eller ger dom men för livet. Det blir ju inte så kul om bilen fimpar livet på den i bilen, i stället för den som ska ta självmord.

Men bilen ska ju som sagt inte hamna i kläm i första hand och utmana ödet (då har biltillverkaren gjort något galet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Har ni sett I robot?

Men där är huvudpersonen i alla fall sur vilket beslut roboten tar (den med störst överlevnadschans).

Hur som, så ska bilen i fråga inte ens hamna i en situation där den måste välja vilket liv han ska offra.

Det jag menar är att självkörande bilar troligen inte sätter sig i risker som människor kan göra.

Men vist måste bilen välja stup eller en människan, då är det knivigt. Sen finns det ju självmordsgalnigar som riskerar andras liv eller ger dom men för livet. Det blir ju inte så kul om bilen fimpar livet på den i bilen, i stället för den som ska ta självmord.

Men bilen ska ju som sagt inte hamna i kläm i första hand och utmana ödet (då har biltillverkaren gjort något galet).

Du inser att I Robot och Knight Rider är fiction va?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är omöjligt att simulera alla scenarion och det är omöjligt att programmera gör alla scenarion. Du kommer alltid behöva lita på generella system som förhoppningsvis kan anpassas till de flesta verkliga scenarion. Någonstans kommer bilen behöva bestämma om den ska ha ihjäl dig eller någon annan.

Finns lite forskning i ämnet och folk verkar tycka att det är bra att bilar programmeras för att minimera antal dödsoffer i första hand. I alla fall fram tills dess de själva sitter i bilen, då vill de rädda sig själva i första hand. Så vi vill att andra ska offra sig själva för oss men vi vill inte offra oss för andra.

Du har helt rätt i att det inte är svart-vitt, det är därför det är så svårt att hitta en lösning på problemet och det är därför du inte bara kan räkna dig fram till svaret som du föreslår. Det är inte ett enkelt matematiskt problem, det är ett etiskt problem.

Jag tror däremot man vid det här laget har ganska bra koll på vilka typer av olyckor som är vanligast och även vilka som är mindre vanliga. Det må finnas oändliga scenarion beroende på vilka variabler man tar med men det finns inte oändligt med val, det finns snarare ganska begränsat med val. Jag har redan sett forskning och utveckling av förutspåelse för fordon där de matematiskt tar fram möjliga utgångar och väljer den minst våldsamma i någon mening om det är oundvikligt med en olycka. Det vore väl värre ur etisk synpunkt att värdera en människa över en annan? Eller ska alla mata in sin personliga info och så får bilen värdera utifrån ålder, livssituation, hälsa och liknande vad ens liv är värt? Det är inte kod jag skulle skriva iaf. Det intressanta kan vara hur djur kommer värderas, sätter man lika vikt mellan en grävling och en människa? 110%? 50%? 30%? Här kanske avläsningen även undviker sånna olyckor.

Jag tror inte biltillverkare kommer gå ut och fråga folk hur de tycker att bilar borde hantera krockar. För det låter som du menar att folk kommer protestera när bilen inte offrade människor i andra bilen. Sen kan det vara så att liv måste få vara en del av uträkningen. Jag kan tänka mig fallet att en autonom bil(kanske en taxi) är utan passagerare och på väg att hämta upp någon då en olycka sker, alternativen står mellan att köra över en människa eller väja av vägen in i ett träd eller en stolpe. Det är inget problem för bilen att ta stora mängder krockvåld medan en oskyddad trafikant inte klarar det. Men en sådan situation tror jag är väldigt osannolik, här tror jag bilarna kommer kunna läsa trafiken så bra att det aldrig uppstår. I värsta fall springer en suicidal person ut framför men även här är nog bilens respons enormt kvick.

Jag skulle säga att en krock är extremt matematiskt problem, fysik är bland det mest förutsägbara som finns. Jag ser det mycket mer som ett matematiskt problem än ett etiskt. Jag får inte ihop dina uttalanden riktigt. Du håller med som att det inte är svart-vitt och att det behövs ett generellt system men att det ändå ska behöva hantera döda A eller B. Det låter som en väldigt svart-vit fråga. Jag tror inte bilen kommer vara så smart att den vet att en människa dör av en krock eller inte, det går liksom inte att förutspå vid vilket krockvåld som vilken människa dör, det finns för mycket som spelar in. Jag menar inte att jag har alla svaren heller men jag tror inte det utvecklas såpass liv-centrerat som du vill det till. Det är för komplicerat att veta när en krock kommer leda till någons död och vad som ens räknas till död. Ska man ha statistik över vilket krockvåld som ledde till vilken grad av handikapp?

Lite svammel kanske men att bilen ska ha ihjäl en människa eller en annan är en alldeles för förenklad frågeställning. Du får nog presentera ett exempel så kanske jag har lättare att sätta mig in i hur du tänker.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Du inser att I Robot och Knight Rider är fiction va?

Va är dom?

Klart jag vet, men ofta lyser filmer/serier faktiskt igenom med moralfrågor i det hela också.

Som det med roboten som hade programmeras att allt liv ska räddas typ, men kunde bara rädda en. Om något är det ju en tanke du, jag och många andra har, vad skulle vi göra i den situationen? Vem skulle vi rädda?

Helt enkelt, vi tar inte perfekta beslut och det gör inte självstyrande bilar heller, men tar troligen betydligt bättre beslut.

Många kör för hetsig, bara idag har det varit riktigt dåligt väder och riktigt halt, ändå ska folk ligga precis i baken bara för man kör i lagligt hastighet eller lägre. Har hellre en självstyrande bil bak än stressig bilförare som fått körkortet i cornflexpaketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Va är dom?

Klart jag vet, men ofta lyser filmer/serier faktiskt igenom med moralfrågor i det hela också.

Som det med roboten som hade programmeras att allt liv ska räddas typ, men kunde bara rädda en. Om något är det ju en tanke du, jag och många andra har, vad skulle vi göra i den situationen? Vem skulle vi rädda?

Helt enkelt, vi tar inte perfekta beslut och det gör inte självstyrande bilar heller, men tar troligen betydligt bättre beslut.

Många kör för hetsig, bara idag har det varit riktigt dåligt väder och riktigt halt, ändå ska folk ligga precis i baken bara för man kör i lagligt hastighet eller lägre. Har hellre en självstyrande bil bak än stressig bilförare som fått körkortet i cornflexpaketet.

Det finns ingen garanti för att en självkörande bil skulle ta bättre beslut än dig själv, det är bättre att bli hårdare på straff för dem som inte sköter sig i trafiken än att lägga över ansvaret på maskiner. Maskiner innebär mer elektronik i bilarna som kan ställa till det och gå sönder mer än det gör idag redan och blir det något litet elektronikfel så kollapsar allt och då är du ÄN en gång ansvarig för fordonet.
Du (och några till) lever i en fantasivärld byggd på Sci-Fi från filmer, det fungerar inte så.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shimonu:

Jag tror däremot man vid det här laget har ganska bra koll på vilka typer av olyckor som är vanligast och även vilka som är mindre vanliga. Det må finnas oändliga scenarion beroende på vilka variabler man tar med men det finns inte oändligt med val, det finns snarare ganska begränsat med val. Jag har redan sett forskning och utveckling av förutspåelse för fordon där de matematiskt tar fram möjliga utgångar och väljer den minst våldsamma i någon mening om det är oundvikligt med en olycka. Det vore väl värre ur etisk synpunkt att värdera en människa över en annan? Eller ska alla mata in sin personliga info och så får bilen värdera utifrån ålder, livssituation, hälsa och liknande vad ens liv är värt? Det är inte kod jag skulle skriva iaf. Det intressanta kan vara hur djur kommer värderas, sätter man lika vikt mellan en grävling och en människa? 110%? 50%? 30%? Här kanske avläsningen även undviker sånna olyckor.

Jag tror inte biltillverkare kommer gå ut och fråga folk hur de tycker att bilar borde hantera krockar. För det låter som du menar att folk kommer protestera när bilen inte offrade människor i andra bilen. Sen kan det vara så att liv måste få vara en del av uträkningen. Jag kan tänka mig fallet att en autonom bil(kanske en taxi) är utan passagerare och på väg att hämta upp någon då en olycka sker, alternativen står mellan att köra över en människa eller väja av vägen in i ett träd eller en stolpe. Det är inget problem för bilen att ta stora mängder krockvåld medan en oskyddad trafikant inte klarar det. Men en sådan situation tror jag är väldigt osannolik, här tror jag bilarna kommer kunna läsa trafiken så bra att det aldrig uppstår. I värsta fall springer en suicidal person ut framför men även här är nog bilens respons enormt kvick.

Jag skulle säga att en krock är extremt matematiskt problem, fysik är bland det mest förutsägbara som finns. Jag ser det mycket mer som ett matematiskt problem än ett etiskt. Jag får inte ihop dina uttalanden riktigt. Du håller med som att det inte är svart-vitt och att det behövs ett generellt system men att det ändå ska behöva hantera döda A eller B. Det låter som en väldigt svart-vit fråga. Jag tror inte bilen kommer vara så smart att den vet att en människa dör av en krock eller inte, det går liksom inte att förutspå vid vilket krockvåld som vilken människa dör, det finns för mycket som spelar in. Jag menar inte att jag har alla svaren heller men jag tror inte det utvecklas såpass liv-centrerat som du vill det till. Det är för komplicerat att veta när en krock kommer leda till någons död och vad som ens räknas till död. Ska man ha statistik över vilket krockvåld som ledde till vilken grad av handikapp?

Lite svammel kanske men att bilen ska ha ihjäl en människa eller en annan är en alldeles för förenklad frågeställning. Du får nog presentera ett exempel så kanske jag har lättare att sätta mig in i hur du tänker.

Tror du på fullaste allvar att en krock aldrig kan hända för att en autonom bil kan läsa trafiken? Du har helt klart orimliga förväntningar på vad tekniken klarar... En självkörande bil lär göra färre fel än en människa, framförallt för att den inte blir trött och den har betydligt bättre förutsättningar för att se vad som händer i sin omvärld. Men att tro att bilen aldrig kommer krocka är bara naivt... Det kan du glömma med en gång.

Det är just hur bilen ska bete sig i specialfallen som är det krångliga. Människors acceptans är också högst komplicerad. Som jag sa så är folk av naturen egoistiska. De ser gärna ett en bil offrar sig och sin förare om det kan rädda flera liv så länge de inte själva sitter i bilen. Detta är i sig inget revolutionerade utan det är så vi människor fungerar. En annan relaterad fråga är då hur folk reagerar vid en olycka. Människor krockar och dör relativt ofta. Det är väl fortfarande 200-300 dödsoffer i trafiken om året bara i Sverige, nästan en om dagen men det accepteras som mänskligt beteende. Men om en maskin har ihjäl något blir ansvarsfrågan helt plötsligt annorlunda eftersom vi inte direkt vill skylla på bilen. Det är lättare att skylla på en person än på en maskin. Det ligger också i mänsklig natur.

För att vara säker på att det inte är svartvitt har du en väldigt vit bild av vad teknik klarar och hur problematiken ser ut...

Ska bli intressant att se vad som händer. Det är mycket mer än bara det tekniska som måste fixas innan vi ser självkörande bilar i stor skala. Den tekniska biten är i stort sätt redan färdig. Nästa steg är den juridiska och efter det är det folks inställning som antagligen måste ändras en hel del.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Har ni sett I robot?

Men där är huvudpersonen i alla fall sur vilket beslut roboten tar (den med störst överlevnadschans).

Hur som, så ska bilen i fråga inte ens hamna i en situation där den måste välja vilket liv han ska offra.

Det jag menar är att självkörande bilar troligen inte sätter sig i risker som människor kan göra.

Men vist måste bilen välja stup eller en människan, då är det knivigt. Sen finns det ju självmordsgalnigar som riskerar andras liv eller ger dom men för livet. Det blir ju inte så kul om bilen fimpar livet på den i bilen, i stället för den som ska ta självmord.

Men bilen ska ju som sagt inte hamna i kläm i första hand och utmana ödet (då har biltillverkaren gjort något galet).

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag har inte sett filmen men jag har läst boken plus rätt många andra av Asimovs robot-böcker. Nu har boken inget med filmen att göra utan den är väldigt löst baserat på andra böcker han skrivit. Gillade du filmen tycker jag du bör läsa böckerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bilbranshen kör Linux så inga blåskärmar inte.

Kernel panic

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/