MSI presenterar cylinderdatorn Vortex

Permalänk
Melding Plague

MSI presenterar cylinderdatorn Vortex

Med en passning mot Mac Pro rullar MSI ut Vortex, en cylinderformad dator i kompakt format med kraftfull hårdvara och stöd för egna uppgraderingar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mac Pro inspirerad? Snyggt var det i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri

Riktigt snygg liten burk faktiskt, dock så gillade jag inte den blinkande diodlisten.

Skulle vara roligt om något företag gjorde ett runt mITX chassi som man själv stoppar i valfria delar i.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant koncept. Frågan är bara om Apple har tagit patent på cylinderformade datorer. Den som lever får se.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra om tillverkarna sagt till varandra innan CES. Fulast burk vinnaren får ett paket gummibjörnar. Tycker datorn förövrigt ser lite ut som en riddarhjälm.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Intressant koncept. Frågan är bara om Apple har tagit patent på cylinderformade datorer. Den som lever får se.

Fast deras är ju redan en kopia av en soptunna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast deras är ju redan en kopia av en soptunna.

Tja, de hade ju tagit patent på en rektangulär mobil med rundade hörn, så med den vetskapen är väl allt möjligt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Tja, de hade ju tagit patent på en rektangulär mobil med rundade hörn, så med den vetskapen är väl allt möjligt.

Jag skiter i vilket köper varken apple eller MSI produkter så de kan få bråka på:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

synd att de inte kan göra någon stilrent. Sen har jag lite svårt att investera så mycket pengar i en produktserie som man inte vet hur långlivad den blir. Men ... jäkla fint att de händer något för det är en jäkla bra formfaktor. Dagens statiönära datorer är så ofantligen onödigt större än vad dom behöver vara .

Permalänk
Medlem

Priset var ju iallafall inspirerat av Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Priset var ju iallafall inspirerat av Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Håller verkligen med om det, haha! cx

Sen tycker jag dessutom den liknar en liten soptunna... designen var verkligen inte top notch.

Permalänk
Inaktiv

För 2000 dollar så blir det inte en liten flopp. Det är roligt med nya former men då ska det även vara vettiga priser.

Ett utmärkt exempel på hur skamlösa företag försöker maximera vinsten ur små framsteg. Utvecklingskostnaderna måste ha varit skyhöga för att ha kommit på att ett chassi inte måste vara rektangulärt. Jag ser fram emot patentstriderna som följer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

För 2000 dollar så blir det inte en liten flopp. Det är roligt med nya former men då ska det även vara vettiga priser.

Eller prestanda som förklarar priset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Ser ut som en kaffemaskin.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Synd att AMD inte är med på tåget med dessa udda skapelser.

Dom om några behöver PR.

Lådan förövrigt såg okej ut, men inget jag skulle köpa, 21k trodde jag var med dubbla 980.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Riktigt snygg liten burk faktiskt, dock så gillade jag inte den blinkande diodlisten.

Skulle vara roligt om något företag gjorde ett runt mITX chassi som man själv stoppar i valfria delar i.

Finns att köpa här: http://www.aliexpress.com/item/2015-New-Computer-trash-enclos...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Snusfri

Såg intressant ut, sedan vet man inte hur bra kvalitén är på ett JueChenXia chassi eller hur pass brandsäkert nätagget är..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Tja, de hade ju tagit patent på en rektangulär mobil med rundade hörn, så med den vetskapen är väl allt möjligt.

Tycker nog vi behöver sätta det där patentet i perspektiv. En kommentar härifrån: http://arstechnica.com/apple/2012/11/apple-awarded-design-pat...

”I think most people don't understand what it means that this is a design patent1 - it's not the same thing as a "regular" patent (a utility patent2). Design patents allow a company to get an exclusive right to the form of a functional object so that a 3rd party can't make a different device with identical appearance (well, not legally at least). Almost every company that puts the time into making a distinctive shape for their devices gets one: Microsoft has one for the Xbox, George Lucas got one for Yoda etc.

Design patents are extremely narrow - you have to do your level best to copy them exactly in order to be found in infringement. Plus, they specifically cannot cover functionality - that has to be covered by a utility patent, if it's going to be protected. This design patent only protects a "portable display device" (that's the wording in the Patent itself), and only one with those specific design elements that are shown in the Patent Figures.

I'd be shocked if Apple hadn't applied for design patents for all of its devices. This really isn't an issue.”

Även denna kommentar värd att betänka:

”This patent is stupid. No one is disputing that. But you can't blame Apple for filing it; if they didn't, some other company would have, and they might turn right around and sue Apple for it. And given the nature of the legal system, there's a non-zero chance Apple would have to pay the patent trolls for it. They certainly would have to pay lawyers to defend their interests.

It's an unfortunate fact of business: if you make a product, you either have to be aggressive about patents, or you have to face a situation where you could be sued. It sucks, and it makes companies look like bad guys. But until the patent system is fixed, this is how business will be done.”

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Såg intressant ut, sedan vet man inte hur bra kvalitén är på ett JueChenXia chassi eller hur pass brandsäkert nätagget är..

Nä det är ju nackdelen tyvärr, man tycker ju att byggkvalitén borde vara bra för det priset men det är ju svårt att säga ändå. Nätagget är bara att byta ut, inte värt att chansa med skräpet man får med.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Meh, föredrar mer stilrena designer, denna är inte i närheten av Mac Pro'n. Inte för att jag någonsin skulle köpa en dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Såg intressant ut, sedan vet man inte hur bra kvalitén är på ett JueChenXia chassi eller hur pass brandsäkert nätagget är..

Chassit är säkert bra nog, sen fanns det ju utan psu för typ 176 dollar också så det är ju alltid ett option, ser ut att vara SFX agg så bör ju vara rätt enkelt.

Blev lite sugen på att beställa ett själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker nog vi behöver sätta det där patentet i perspektiv. En kommentar härifrån: http://arstechnica.com/apple/2012/11/apple-awarded-design-pat...

”I think most people don't understand what it means that this is a design patent1 - it's not the same thing as a "regular" patent (a utility patent2). Design patents allow a company to get an exclusive right to the form of a functional object so that a 3rd party can't make a different device with identical appearance (well, not legally at least). Almost every company that puts the time into making a distinctive shape for their devices gets one: Microsoft has one for the Xbox, George Lucas got one for Yoda etc.

Design patents are extremely narrow - you have to do your level best to copy them exactly in order to be found in infringement. Plus, they specifically cannot cover functionality - that has to be covered by a utility patent, if it's going to be protected. This design patent only protects a "portable display device" (that's the wording in the Patent itself), and only one with those specific design elements that are shown in the Patent Figures.

I'd be shocked if Apple hadn't applied for design patents for all of its devices. This really isn't an issue.”

Även denna kommentar värd att betänka:

”This patent is stupid. No one is disputing that. But you can't blame Apple for filing it; if they didn't, some other company would have, and they might turn right around and sue Apple for it. And given the nature of the legal system, there's a non-zero chance Apple would have to pay the patent trolls for it. They certainly would have to pay lawyers to defend their interests.

It's an unfortunate fact of business: if you make a product, you either have to be aggressive about patents, or you have to face a situation where you could be sued. It sucks, and it makes companies look like bad guys. But until the patent system is fixed, this is how business will be done.”

Jag är medveten om hur det ser ut och varför företagen gör som de gör. Det gör det inte mindre absurt för det.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag är medveten om hur det ser ut och varför företagen gör som de gör. Det gör det inte mindre absurt för det.

Håller med om att det många gånger är absurt. Men många verkar ha inställningen att det enbart är Apple som som är inblandad i absurditeterna, vilket inte riktigt stämmer.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett fler chassin med skorstensprincipen (FT03 version 2 tack). Färdigbyggd PC med icke standard delar för 30k är inte speciellt intressant.

Det finns dussintals "liggande" skrivbords atx chassin men ytterst få stående. Liggande tar dom nästan lika mycket plats som ett normalt midi tower chassi på skrivbordet, stående tar dom en bråkdel av platsen.

Permalänk
Medlem

Den bör ju vara genomgående rund, även moderkortet ska vara runt, som Apple's Mac-tunna har. Annars kan dem ju gå å lägga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Priset var ju iallafall inspirerat av Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ens i närheten..

Tror instegsvarianten på Mac Pro går på runt 40000kr..

Tittar själv på Mac Pro, men den jag är ute efter kommer gå på mellan 60-80k, beroende på processor.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Tror framtiden är små datorer som får plats bakom skärmen och inte en rymdpapperskorg med dator i jämte skärmen

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Tror framtiden är små datorer som får plats bakom skärmen och inte en rymdpapperskorg med dator i jämte skärmen

Vad säger du, är inte skärmen datorn?

Detta är gjort för att visa upp, bara se apples router.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte ens i närheten..

Tror instegsvarianten på Mac Pro går på runt 40000kr..

Tittar själv på Mac Pro, men den jag är ute efter kommer gå på mellan 60-80k, beroende på processor.

Får jag fråga anledningen till att ens ha något sorts intresse för en Mac? Eller du kanske inte har så stora prestanda krav men sitter på för mycket stålar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Frågan är om den datorn är låst till Microsoft Windows/Win10 eller om det kommer att gå att installera Linux på den.

Är väldigt skeptisk mot PC-datortillverkare idag.
PC-tillverkarna har en hel del att bevisa innan det är intressant att köpa en dator.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.