Samsung presenterar tre bildskärmar med Freesync över HDMI

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar tre bildskärmar med Freesync över HDMI

Tre välvda skärmar med AMD:s synkroniseringsteknik Freesync över HDMI är några av ögonfångarna i Samsungs bås på CES 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice men vafan alla tre 1080p?

Permalänk
Medlem

Varför kan inte AMD och Nvidia enas om en standard istället? Köper man skärm så är man låst vid en viss typ av grafikkort, och köper man ett visst grafikkort är man låst vid en viss typ av skärm. 'Äla skiiit asså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HotLegs:

Varför kan inte AMD och Nvidia enas om en standard istället? Köper man skärm så är man låst vid en viss typ av grafikkort, och köper man ett visst grafikkort är man låst vid en viss typ av skärm. 'Äla skiiit asså!

Finns en VESA-standard, AMD följer den- NVIDIA gör något annat.

Permalänk
Medlem

Trodde knappt det skulle göras fler skärmar som bara har 60Hz i 1080p, osså gör Samsung 3st på en gång

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av HotLegs:

Varför kan inte AMD och Nvidia enas om en standard istället? Köper man skärm så är man låst vid en viss typ av grafikkort, och köper man ett visst grafikkort är man låst vid en viss typ av skärm. 'Äla skiiit asså!

Fråga Nvidia (kör i för sig Adaptive-Sync på laptops eller ja det är inget dom pratar högt om).

Väntar på Intel hoppar på tåget, då lär alla enas runt en standard

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Något jag undrar är om detta möjliggör Freesync till din TV???

Det känns ju rejält onödigt att demonstrera med en massa skärmar som redan har den långt överlägsna displayport. För vilket grafikkort har inte displayport? Jag har köpt en 48" 4K TV med HDMI 2.0 från samsung för nån månad sen och det intressanta för mig när jag läser det här är ju om min TV kan köras med Freesync?

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer (förhoppnings) fina skärmar till free sync med.

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Något jag undrar är om detta möjliggör Freesync till din TV???

Det känns ju rejält onödigt att demonstrera med en massa skärmar som redan har den långt överlägsna displayport. För vilket grafikkort har inte displayport? Jag har köpt en 48" 4K TV med HDMI 2.0 från samsung för nån månad sen och det intressanta för mig när jag läser det här är ju om min TV kan köras med Freesync?

Panelen i din TV har förmodligen inte stöd för Freesync så det kan du nog tyvärr glömma.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Panelen i din TV har förmodligen inte stöd för Freesync så det kan du nog tyvärr glömma.

Ja men har det verkligen med panelen i sig att göra? Det är ju en smart tv och panelens uppdatering borde väl kunna styras av den interna processorn? En sån intern processor lär ju vara många gånger kraftfullare än vanliga scalers i skärmar. Fast å andra sidan kanske det inte går att kommunicera med TVns prolle genom HDMI kontakten.

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Ja men har det verkligen med panelen i sig att göra? Det är ju en smart tv och panelens uppdatering borde väl kunna styras av den interna processorn? En sån intern processor lär ju vara många gånger kraftfullare än vanliga scalers i skärmar. Fast å andra sidan kanske det inte går att kommunicera med TVns prolle genom HDMI kontakten.

Troligen kan det fungera i framtiden om tven får Adaptive-Sync stöd. Sitter troligen en scaler till panelen i tven också. Men dagens till TV behöver en Fw uppdatering och det lär inte hända. Sen är oftast TV begränsad till 60hz (så blir mindre sync spann).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar