Silverstone visar vändbara USB-kablar

Permalänk
Melding Plague

Silverstone visar vändbara USB-kablar

Inspirerade av USB Type-C satsar taiwanesiska Silverstone på vändbara kablar i egen regi. Målet är mindre huvudvärk i vardagsmörkret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Detta måste ju vara det bästa som hänt mig sedan färdigskivat bröd! Eller inte...

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Eller hur var det nu?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

hur kan ingen ha tänkt på dehär förut

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

hur kan ingen ha tänkt på dehär förut

Så kommer vi säga när vi botat cancer med

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Gamla usbkontakter lär finnas kvar i många år, men de kontakterna som man oftast kopplar på och av övergår nog snart till den nya standarden.

Så produkten känns lite som en sådan där impulsköp produkt som kan ligga vid kassan, men anstränga sig för att köpa en sådan är det nog inte många som gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

hur kan ingen ha tänkt på dehär förut

Det här är inget nytt, funnits i flera månader.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hjälpsam

har en Apple ifån och vändbar Usb är otroligt bekvämt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

På riktigt? NU KOMMER NI MED DETTA?! Vad i helvete.. Ska det krävas att type C introduceras innan de fattar att det faktiskt är nice att kunna koppla vilket håll som helst? Jag ha antagit att det var omöjligt, detta är ju helt efterblivet att det inte gjrots tidigare om det varit möjligt. Är upprörd

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

På riktigt? NU KOMMER NI MED DETTA?! Vad i helvete.. Ska det krävas att type C introduceras innan de fattar att det faktiskt är nice att kunna koppla vilket håll som helst? Jag ha antagit att det var omöjligt, detta är ju helt efterblivet att det inte gjrots tidigare om det varit möjligt. Är upprörd

Jag med! Det här är viktigt!

Permalänk
Medlem

Haha, så onödigt. Bättre att satsa på Typ C nu, fullt ut. Alla tillbehörstillverkare, moderkortstillverkare och chassitillverkare.

Permalänk
Proffsmobbare

Typ C är nog en kostnadsfråga, det är rejält ökad strömstyrka i C-standarden och då blir det biffigare och dyrare kablar eftersom att man aldrig kan veta vad som kopplas in i andra änden.

Permalänk
Medlem

Hur många minuter av sitt liv har man använt för att vända USB kontakter rätt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Annars finns Znaps Behöver inte ens sätta i kontakten är i stället magnetisk.
Är dock ett kickstarter projekt, hoppas de inte går i konkurs annars blir jag ledsen i ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Annars finns Znaps Behöver inte ens sätta i kontakten är i stället magnetisk.
Är dock ett kickstarter projekt, hoppas de inte går i konkurs annars blir jag ledsen i ögat.

Backade dem på Kickstarter, riktigt intressant produkt faktiskt, hade också blivit ledsen om de konkade

För övrigt finns det andra magnetkablar till micro-usb att köpa, men de ska tydligen ladda extremt långsamt, några få procent på en timme. Inget att ha med andra ord, såvida laddtiden är helt obetydlig för en. Znaps lovar ju att deras ska klara av 2.1A. http://www.banggood.com/1M3ft-Metal-Magnetic-Micro-USB-2_0-Ch...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Seriöst? Jag köpte "vändbara" USB-kablar från kina för flera år sen... Fungerade och såg ganska precis likadana ut som dessa (d.v.s. en tunga i mitten)...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Backade dem på Kickstarter, riktigt intressant produkt faktiskt, hade också blivit ledsen om de konkade

För övrigt finns det andra magnetkablar till micro-usb att köpa, men de ska tydligen ladda extremt långsamt, några få procent på en timme. Inget att ha med andra ord, såvida laddtiden är helt obetydlig för en. Znaps lovar ju att deras ska klara av 2.1A. http://www.banggood.com/1M3ft-Metal-Magnetic-Micro-USB-2_0-Ch...

Backade också hoppas de dyker upp snart annars hinner jag byta till Usb c telefon, annars får plattan ärva den.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Faktiskt riktigt smart.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Så... varför F ska vi ha USB-type C om detta gick att lösa med befintliga kontakter...?!?!?

Frågan är nu vilket som är det vettiga, för C kontakten lär bli standard, men den lär ta tid. Hade "smartisarna" släppt detta för några år sedan i större skala så hade folk troligen inte ens brytt sig om "C", men nu kommer den, vare sig vi vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag såg detta för några år sedan, dem var inte direkt så stabila i sin interna konstruktion och mekanismen gick sönder.

Är ju dock lite skillnad mellan ett chinesiskt prylföretag och ett stort varumärke.

Känns tråkigt att vi hade kunnat slippa dessa diskussioner om någon bara hade gjort en vardags praktisk lösning från första början. Och så slutar det med en standard som är baserad på en konstruktion som är välkänd för att kunna gå sönder vid minsta lilla kabel ryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... varför F ska vi ha USB-type C om detta gick att lösa med befintliga kontakter...?!?!?

Frågan är nu vilket som är det vettiga, för C kontakten lär bli standard, men den lär ta tid. Hade "smartisarna" släppt detta för några år sedan i större skala så hade folk troligen inte ens brytt sig om "C", men nu kommer den, vare sig vi vill eller inte.

Högre bandbredd och stöd för högre effekt (100w), inget som behövs på telefoner kanske men det innebär stora fördelar i andra enheter som laptops, externa lagringsenheter, bildskärmar o.s.v. När man ändå håller på att implementera type c i dessa enheter kan man ju lika gärna göra det i alla för att få en mer utbredd standard.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Har för mig att jag såg detta för några år sedan, dem var inte direkt så stabila i sin interna konstruktion och mekanismen gick sönder.

Är ju dock lite skillnad mellan ett chinesiskt prylföretag och ett stort varumärke.

Känns tråkigt att vi hade kunnat slippa dessa diskussioner om någon bara hade gjort en vardags praktisk lösning från första början. Och så slutar det med en standard som är baserad på en konstruktion som är välkänd för att kunna gå sönder vid minsta lilla kabel ryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nödvändigtvis Bli inte förvånad om Silverstones kabel är tillverkad i samma fabrik som kabeln med det kinesiska varumärket, det är inte ovanligt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... varför F ska vi ha USB-type C om detta gick att lösa med befintliga kontakter...?!?!?

Frågan är nu vilket som är det vettiga, för C kontakten lär bli standard, men den lär ta tid. Hade "smartisarna" släppt detta för några år sedan i större skala så hade folk troligen inte ens brytt sig om "C", men nu kommer den, vare sig vi vill eller inte.

Det var dags att uppdatera det 20 år gamla formatet. Vändbar normal USB har funnits tidigare men har av någon anledning aldrig blivit standard.

Längtar tills dagen då lightning, mini USB, micro USB, standard USB osv har ersatts av type c.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MickeOj:

Haha, så onödigt. Bättre att satsa på Typ C nu, fullt ut. Alla tillbehörstillverkare, moderkortstillverkare och chassitillverkare.

Hur tänker du? Alla teveapparater, playstations, datorer osv som har vanlig USB, varför ska man inte kunna köpa denna sladd till dem?

Permalänk
Medlem

Varför i hela hälsingland hade inte USB detta från början? Har någon gågonsin försökt ansluta en USB kabel utan att behöva svära och vända på kontakten innan det funkar?!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Hur tänker du? Alla teveapparater, playstations, datorer osv som har vanlig USB, varför ska man inte kunna köpa denna sladd till dem?

Det jag menar är att de måste satsas fullt ut från alla håll på det nya, och inte massa: "nej vi fortsätter med gamla usb, det finns ju vändbara kablar dit nu också".

Permalänk
Medlem

Fick med en USB-C till USB där båda är vändbara, så inget nytt egenligen

Visa signatur

mhmmm...

Permalänk
Medlem

Jag snittar nog fyra försök innan jag får i USB:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Högre bandbredd och stöd för högre effekt (100w), inget som behövs på telefoner kanske men det innebär stora fördelar i andra enheter som laptops, externa lagringsenheter, bildskärmar o.s.v. När man ändå håller på att implementera type c i dessa enheter kan man ju lika gärna göra det i alla för att få en mer utbredd standard.

Problemet är ju att C kontakten har inget med detta att göra. Nada, nict, nein.
https://en.wikipedia.org/wiki/USB_Type-C
Developed at roughly the same time as the USB 3.1 specification, but distinct from it,...

https://en.wikipedia.org/wiki/USB#USB_Power_Delivery
In July 2012, the USB Promoters Group announced the finalization of the USB Power Delivery ("PD") specification, an extension that specifies using certified "PD aware" USB cables with standard USB type A and B connectors to deliver increased power (more than 7.5 W) to devices with larger power demand. Devices can request higher currents and supply voltages from compliant hosts – up to 2 A at 5 V (for a power consumption of up to 10 W), and optionally up to 3 A or 5 A at either 12 V (36 W or 60 W) or 20 V (60 W or 100 W).

Det är USB 3.1, ny kontakt "typ C" och ett tillägg i ström leverans i detta som gör det, helt oberoende av vartannat. Så vi har fått 3 nya saker, där ena är en ny hastighet-standard och det andra är en vändbar kontakt och det sista är högre effekt specifikationer på befintliga standarder. Om nu A kunde göras vändbar, så är C meningslös, för det är hela fördelen med den. Dessutom så har redan förvirringen börjat mellan vanlig 3.0, "3.1 i låg hastighet" (dvs 3.0 spec) och "3.1 i högre hastigheten". Oavsett om det är USB A, B och C, men vissa har lite begränsningar på vad som krävs.

Så få rätta på er kunskap (gäller även andra som ansåg de rätt), för ni tror att C kontakten är svaren på alla problemen, utan att läsa er till att det endast är en ynklig kontakt som är vändbar, inget annat.

Så jag frågar åter igen... varför f.. måste vi byta alla dessa USB minnen, datormöss, och all annan USB kontakt, bara för att man inte kan göra en vändbar USB A kontakt som standard istället???
Ge mig en vändbar A kontakt, som passar all legacy utrustning utan problem, men även passar nyare hastigheter och funktioner, så slipper vi "C" och en till kontakt att hålla reda på, utan att förlora fördelarna med den.

Skrivet av Ignostic:

Det var dags att uppdatera det 20 år gamla formatet. Vändbar normal USB har funnits tidigare men har av någon anledning aldrig blivit standard.

Längtar tills dagen då lightning, mini USB, micro USB, standard USB osv har ersatts av type c.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer troligen bli gammal och grå innan det sker, då PS/2 kontakten fortfarande används så kan jag garantera dig att det lär ta 20+ år till innan USB A skulle försvinna, speciellt eftersom det är en standard i de nyare hastigheterna fortfarande. Tills alla moderkort har denna kontakt som standard så kommer USB A att vara standarden för alla tillbehör. Är lite som att göra spel för linux. OSet må vara bättre, men vad spelar det för roll när nästan ingen har det?

Sen lär aldrig Apple släppa sin lightning kontakt, då de tjänar för bra på att tillverka en special kabel under licens. Om du inte redan insett detta så förstår du dig inte på Apple... typ alls.

Man frågar sig också... om nu inte vändbar kontakt blivit standard innan... vf får er att tro att det blir det nu? Tror ni på fullaste allvar att "allt" kommer byta till C-kontakten imorgon? C-kontakten är död innan den ens kommer, därför fördelarna att byta är så få (om nu A är vändbar), så den kommer att bli som firewire kontakten... bättre, men ingen har den, så vad spelar det för roll....

Sen kan jag dock tillägga att jag gärna ser C kontakten ersätta B kontakten, till tex telefoner, mm, för om de gör så, får de snabbt ut den som standard och nytta med den (du slipper då problemet med micro B kontakten som inte vill), men samtidigt så passar den i alla normala A kontakter när du ska ladda/föra över. Blir typ som när vi gick från mini till micro.

Så gör man då en vändbar A kontakt i den till datorn, och en C kontakt i andra ändan till externa HDDn/mobilen mm så får du både bakåtkompatibilitet mot alla datorer, samtidigt som du får fördelarna som ni alla skriker för, med vändbara kontakter.