Permalänk
Medlem

Nytt moderkort gammal hårddisk?

Hej Sweclockers!

Det är så att för två år sedan köpte jag en ny dator med moderkortet P8Z77-V LE PLUS. Nu är det så att jag ville köra min extremt gamla hårddisk Barracuda 7200.7 (ST3160021A) för att föra över lite gammal information jag har sparad på den hårddisken till min nya hårddisk. Även fast jag är extremt okunnig så försökte jag mig på det här, men kom fram till att det inte fanns något sånt sladduttag till mitt nya(re) moderkort.

Går det att koppla in den äldre hårddisken till det här moderkortet om jag köper en ny sladd, eller går det överhuvudtaget inte att få inte hårddisken i moderkortet? Om det nu finns en lösning, vilken är det bästa?

Permalänk
Medlem

Har du sata-versionen utav 7200.7 eller ide (stor fyrkantig med ca 40 pinnar)?
Annars kan du skaffa en usb till ide adapter likt http://www.inet.se/produkt/8903585/usb-3-0-till-sata-ide-2-5-...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Fenix, tack så mycket för svar!

Det verkar vara ett "ide" uttag på hårddisken, ränkade pinnarna och kom fram till 40 pinnar. Ser ut så här. Så du säger att om jag köper en sån USB så kan jag köra hårddisken normalt? Det ända jag behöver är egentligen att starta upp hårddisken snabbt på datorn, överföra några filer, och sen aldrig använda den igen.

Permalänk
Medlem

Ja, du kommer kunna köra den ungefär som ett usb-minne, men då den kräver mer ström än vad usb-portarna orkar ge så brukar jag ansluta adaptern till ide-porten först på hårddisken, sen den externa strömdosan till hårddisken (och i väggen så den får kräm) och sist in i datorn.

Den bör upptäckas av windows utan bekymmer. Bor du i göteborg hade du kunnat låna min adapter så du sluppit köpa för ett engångsbruk, men en sån adapter är alltid bra att ha.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Fenix.

Som du säger är det kanske bra att ha en adapter ändå, lär ju komma till använding vid senare tillfällen också. Jag tror nog jag köper en sån

Tack så mycket för hjälpen!