SweClockers testar HTC Vive Pre på CES 2016

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag kan tycka att det inte väger upp så mycket att ha just en kamera i ett VRHMD att man ska basera sitt beslut på det, jag själv har varit intresserad av VR sedan innan Rifts kickstarter och var en av de som hängde på MTBS3D.com och följde med palmer när han gjorde sina första prototyper i kartong! Jag köpte även DK1 via kickstarter och kommer således få en CV1 gratis, och kommer alldeles säkert köpa en HTC vive så fort dom släpps också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser två stora utmaningar som man måste lösa innan VR kan bli något för alla:
1) Standarder. Så länge varje tillverkare har sin egen standard är vi konsumenter förlorare. Alla kommer inte att ha råd att köpa flera VR-headsets. Vad som behövs är en gemensam öppen standard, typ DP, HDMI etc.

2) Användningsområden. Vad skall man ha VR till? Egentligen? Visst, det ser supercoolt ut att kunna vrida på huvudet i en rymdsimulator. Meh... Är det verkligen värt tusentals kronor extra? Eller skall man tvingas bygga ett VR-rum (jmf hemmabio)? Kort sagt, jag tror inte VR är tillräckligt moget för datorspel. Eller om det är datorspelandet som inte är moget för VR?

Jag tror att Sony är något på spåren som försöker ta fram det för sin spelkonsol.
- När man spelar på sin konsol sitter man i soffan, så steget till VR är mindre, då man antas sitta kvar i soffan.
- Jag tror att "titta på bio men i TV-soffan med VR" är ett av de första stora användningsområden för VR. Att genom VR kunna få känslan av att man tittar på en film i en imponerande bioanläggning. Detta är något som passar PS4an perfekt, då det inte kommer att vara så krävande.
- Dessvärre kommer Sony antagligen att låsa in sin VR-lösning i sina spelkonsoller så det kommer nog inte att slå.

Fast vadå, du kan ju lika gärna se på film med ett Rift som Vive? Eller finns den funktionen inte så kommer den troligtvis att utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0xey:

@Ozzed: Vad är det som gör att du tycker Rift är fattig i jämförelse med Vive?

@TrueType: Jag har läst flertalet artiklar som säger att både Oculus och HTC har problem med sina handkontroller, problem med att få dom att "tracka" korrekt och att dom tappar kopplingen frekvent. Det dom flesta säger är dock att Oculus touch fungerar mer felfritt än HTC kontroller. Det enda är att Oculus väljer att inte visa sina kontroller så mycket för att dom just inte fungerar perfekt ännu.

Var har du läst att Oculus Touch är bättre än Valves kontroller? Jag har bara hört tvärtom, att det är sjukt svårt att lyckas dölja Valves kontroller från kameran då du har en framför dig och en bakom dig, medans med oculus har du som bäst 2 framför dig.

Valves tracking ska vara mycket mer korrekt nästan på millimetern på grund av att den mäter med laser (rätta mig om jag har fel). Men det är så jag har uppfattat det.

Permalänk

Har fortfarande inte fått möjlighet att prova Vive, om än väldigt nära på Gamescom tidigare i år. Jag äger däremot både DK1 och DK2 av Rift och VR är helt klart framtiden, och jag har haft jävligt kul med mina HMD's i flera år trots deras brister. Det ska bli väldigt intressant att jämföra med Vive snart!

Personligen är jag dock inte alls intresserad av att gå runt och vifta med armarna i VR, utan jag nöjer mig med att sitta och spela som vanligt med mus och tangentbord eller joysticks, fast med huvudet i spelet då så att säga. Spel som Arma kommer bli helt underbart med detta, då jag trots allt har använt headtracking i fps med TrackIR i drygt 6 år nu, och konceptet har funkat utmärkt även i HL2 med Rift.

En mängd spel stödjer redan Rift sedan en bra tid tillbaka och uppdateras hela tiden, så det känns ärligt talat mer brett och polerat just nu, vilket jag kommer försöka förboka nu om drygt 10 minuter. Vive är ett större frågetecken i min värld än sålänge, men det blir säkerligen ett inköp av det också då Valve lär skjuta till några riktigt intressanta launch-titlar

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Som tidigare nämnt i kommentarer ovan, så HAR skärmen blivit bättre, den är som Oculus Rift är nu. Tror dock att det sweclockers eftersträvar är bättre hårdvara (bättre skärm) generellt för att få en ännu bättre VR-upplevelse, vilket jag kan hålla med om, men absolut ingenting som stört mig när jag testade HTC Vive DK1. Blev helt överträffad då och kan tänka mig att nu kommer det att bli ännu grymmare! Kan inte vänta tills HTC Vive släpps till försäljning!

Fortfarande så står jag för min synpunkt. Jag har kört DK2 och det synliga rutmönstret var det absolut värsta med den och om det finns hint av det i BÅDE htc och oculus så är det inget JAG är intresserad av. Jag vill att en helt vit skärm ska vara HELT vit tex. Detta då jag vill ha VR till betydligt MER än bara spel. I spel så är det så mycket annat som gör att du inte får samma focus på det men om du tex använder VR till en jätte stor bioduk så är det betydligt mer jobbigt "glömma" att det syns. Då spelar det ingen roll hur mycket bättre skärmen är gentemot tidigare versioner om "problemen" fortfarande finns där (om än i mindre skala).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Och där tappa jag intresset totalt när jag läste "pixligt".. Kör en hightier gaming rig, fps är la kul men att genomlida fula pixlar som får än spyfärdig....

Lägger man ut 6000~ eller mer, så förväntar man sig kvalité.. Inväntar nog till andra upplagan av VR headsets tills att man har löst detta..

Och p.s, helvette va ledsamt att man hypat den "nya" funktionen (kameran) för att senarelägga den, känns ju helt otroligt löjligt. Detta är bara ett PR jippo.. :/ *suck*..

Permalänk
Medlem

Så HTC's/Valve's STORA, STORA, TEKNISKA GENOMBROTT är att de lyckats sätta dit en kamera! Ha, ha! En god kanditat till "Årets skratt"!

Jag visste det skulle vara något urlöjligt. Kom tillbaks när ni har något vettigt att säga, typ högre upplösning, bättre FOV eller trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Rift känns ju som att köpa Xtra kaffe när det finns Zoega för samma pris.

Rift känns som att köpa Coca Cola när det snart kommer Pepsi.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser två stora utmaningar som man måste lösa innan VR kan bli något för alla:
1) Standarder. Så länge varje tillverkare har sin egen standard är vi konsumenter förlorare. Alla kommer inte att ha råd att köpa flera VR-headsets.

Jag ser gärna en standard, men tror det är för tidigt att spika en sådan än - företagen måste få experimentera fritt.

Alla kommer inte ha råd att köpa flera VR-headsets, precis som alla inte har råd att köpa alla konsoler.

Skrivet av ThomasLidstrom:

2) Användningsområden. Vad skall man ha VR till? Egentligen? Visst, det ser supercoolt ut att kunna vrida på huvudet i en rymdsimulator. Meh... Är det verkligen värt tusentals kronor extra?

Sure is.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror att Sony är något på spåren som försöker ta fram det för sin spelkonsol.
- När man spelar på sin konsol sitter man i soffan, så steget till VR är mindre, då man antas sitta kvar i soffan.

Ungefär som på PC, alltså...

Skrivet av TrueType:

Du ska absolut inte förhandsboka Riften!
Den Riften vi nu har fått specs på är i princip exakt den version som kommer att släppas till försäljning och den är jämförelsevis lika bra som Vive Pre (som är Development Kit 2).
HTC Vive är minst lika bra om inte bättre än Rift att använda i sittande-ställning.

Vart har du sett att Vive Pre är lika bra som Rift CV1? Eller är du på CES just nu och är i full färd med att jämföra?

Skrivet av Skonky:

Var har du läst att Oculus Touch är bättre än Valves kontroller?

Här, bland annat:
https://www.youtube.com/watch?v=hTnx7Fjo6uY

Skrivet av Skonky:

Jag har bara hört tvärtom, att det är sjukt svårt att lyckas dölja Valves kontroller från kameran då du har en framför dig och en bakom dig, medans med oculus har du som bäst 2 framför dig.

Nej. Oculus har inte som bäst två framför dig. Varför inte ha en framför och en bakom? Eller två framför och en bakom? Rift och Vive är skalbara.

Skrivet av cyntax5574:

Och där tappa jag intresset totalt när jag läste "pixligt".. Kör en hightier gaming rig, fps är la kul men att genomlida fula pixlar som får än spyfärdig....

Lägger man ut 6000~ eller mer, så förväntar man sig kvalité.. Inväntar nog till andra upplagan av VR headsets tills att man har löst detta..

Genomlida fula pixlar? Spyfärdig? Så du menar på allvar att det var vad man gjorde på 70- och 80-talen - spyfärdig genomled pixlar?? Kan tala om för dig att så var det inte.

Och kvalitet? En Vic-64 var inte kvalitet menar du, bara för att den hade få pixlar?

Men visst kan man invänta CV2.

Skrivet av cyntax5574:

Och p.s, helvette va ledsamt att man hypat den "nya" funktionen (kameran) för att senarelägga den, känns ju helt otroligt löjligt. Detta är bara ett PR jippo.. :/ *suck*..

+1. Visst kan funktionen vara användbar, exempelvis om du skulle vara i ett rymdskepps kommandobrygga, och ha en stol stående i den verkliga världen för att kunna sätta sig vid transport/styrning. Men den var ju knappast något stort, stort tekniskt genombrott. lol

Permalänk
Avstängd

Men OJ vilket "mycket mycket" stort genombrott... En liten karmera som integrerar augmented reality.. WOW jag är hänförd, lätt värt att senarelägga lanseningen med 4-5 månader... *not*

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0xey:

@TrueType: Jag har läst flertalet artiklar som säger att både Oculus och HTC har problem med sina handkontroller, problem med att få dom att "tracka" korrekt och att dom tappar kopplingen frekvent. Det dom flesta säger är dock att Oculus touch fungerar mer felfritt än HTC kontroller. Det enda är att Oculus väljer att inte visa sina kontroller så mycket för att dom just inte fungerar perfekt ännu.

Precis som nämnt som svar på detta tidigare här i kommentarerna är HTCs kontroller och dess teknik med Lighthouse mycket mer exakt och känner av småsmå rörelser på låga svarstider. Både Oculus och HTC använder sig utav lasrar för att avläsa var enheterna befinner sig, men Lighthouse är mer utvecklat och avancerat samt delvis open-source!

Oculus har alltid haft och har fortfarande problem med sina touch-kontroller när de är fulladdade samt lågt batteri, HTC hade samma problem med de förra kontrollerna till DK1. Men nu i och med HTC Pre (DK2) har jag inte hört något alls om det problemet, det ska inte heller vara några problem med vibrationer som det var i DK1.

Var du har hört att "de flesta säger" att Oculus Touch fungerar mer felfritt än HTCs kontroller är väldigt intressant, det har jag aldrig hört, tvärtom. Har alltid hört att HTCs kontroller är mycket bättre och när jag testade (DK1) så var det precis den uppfattningen jag fick också.

Skrivet av duked:

Vart har du sett att Vive Pre är lika bra som Rift CV1? Eller är du på CES just nu och är i full färd med att jämföra?

Hehe, nej jag är inte på CES och jag har inga fakta på att Vive Pre är lika bra som CV1.
Men av att döma hur förra versionen av Rift var jämfört med Vive DK1 och tar det i beaktande med de ändringar som gjorts i Rift CV1 och Vive Pre nu, så låter det som att det är samma. Flera reviews från CES där de säger att Vive Pre visar en "crisp" bildkvalité och det var precis det som Rift CV1s föregångare också hade problem med. Av det att döma så tror jag och flera på reddit utan att ha sett specsen att det är samma.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Både Oculus och HTC använder sig utav lasrar för att avläsa var enheterna befinner sig, men Lighthouse är mer utvecklat och avancerat samt delvis open-source!

Oculus system använder iofs inte laser. Riften har IR-leds på själva headsettet som spåras av en IR-kamera.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Oculus har alltid haft och har fortfarande problem med sina touch-kontroller när de är fulladdade samt lågt batteri, HTC hade samma problem med de förra kontrollerna till DK1. Men nu i och med HTC Pre (DK2) har jag inte hört något alls om det problemet, det ska inte heller vara några problem med vibrationer som det var i DK1.

Fördelen med Oculus Touch är ju att de har kontroll på fler fingrar, och känns mer som din riktiga hand.
https://www.youtube.com/watch?v=hTnx7Fjo6uY

Skrivet av TrueType:

Hehe, nej jag är inte på CES och jag har inga fakta på att Vive Pre är lika bra som CV1.

Jag väntar med spänning. Enda jämförelsen jag sett från CES 2016 (än så länge) är länken ovan - och där hade ingen av dem testat *båda* de senaste versionerna (CV1/Vive Pre). Dåligt. Visst förstår de att folk vill veta? Tror/hoppas Tested kommer göra en jämförelse.

Permalänk
Medlem

@TrueType: duked nämnde bland annat ett youtube klipp i ett svar ovan och en snabb googling gav mig denna artikel http://www.techradar.com/news/wearables/htc-vive-vs-oculus-ri....

Men hur som helst kan vi inte gå på hur deras kontroller fungerar i ett Dev kit, och vid lansering kommer förhoppningsvis bägge kontroller fungera korrekt. Jag håller med om att HTC har mer precision i sin tracking med sina lighthouse baser, vad som oroar mig är att den senaste variationen är lighthouse baserna trådlösa (trådlöst har alltid en långsammare överföringshastighet än trådbundet). Men ändå om dom har kvar samma precision som innan så tror jag mer på deras tracking. Med det sagt tror jag mycket mer på Oculus val av design och funktionalitet av handkontrollerna då dom som tidigare nämt i tråden kan "tracka" vilka fingrar du håller på kontrollen och kan således imitera verkligheten på ett bättre sätt! jag antar att vi helt enkelt får vänta och se! Jag personligen ser fram emot alla HMDs allt som tar oss ett steg närmare VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0xey:

Jag håller med om att HTC har mer precision i sin tracking med sina lighthouse baser, vad som oroar mig är att den senaste variationen är lighthouse baserna trådlösa (trådlöst har alltid en långsammare överföringshastighet än trådbundet). Men ändå om dom har kvar samma precision som innan så tror jag mer på deras tracking.

Att de är trådlösa innebär bara att du slipper synkkabeln som användes i tidigare devkits. Ingen trackinginformation skickas från lighthouse enheterna till datorn, de är "dumma" lasersändare.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: aha, då förstår jag verkligen varför dom valde att gå trådlöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser två stora utmaningar som man måste lösa innan VR kan bli något för alla:
1) Standarder. Så länge varje tillverkare har sin egen standard är vi konsumenter förlorare. Alla kommer inte att ha råd att köpa flera VR-headsets. Vad som behövs är en gemensam öppen standard, typ DP, HDMI etc.

2) Användningsområden. Vad skall man ha VR till? Egentligen? Visst, det ser supercoolt ut att kunna vrida på huvudet i en rymdsimulator. Meh... Är det verkligen värt tusentals kronor extra? Eller skall man tvingas bygga ett VR-rum (jmf hemmabio)? Kort sagt, jag tror inte VR är tillräckligt moget för datorspel. Eller om det är datorspelandet som inte är moget för VR?

Jag tror att Sony är något på spåren som försöker ta fram det för sin spelkonsol.
- När man spelar på sin konsol sitter man i soffan, så steget till VR är mindre, då man antas sitta kvar i soffan.
- Jag tror att "titta på bio men i TV-soffan med VR" är ett av de första stora användningsområden för VR. Att genom VR kunna få känslan av att man tittar på en film i en imponerande bioanläggning. Detta är något som passar PS4an perfekt, då det inte kommer att vara så krävande.
- Dessvärre kommer Sony antagligen att låsa in sin VR-lösning i sina spelkonsoller så det kommer nog inte att slå.

1. Som vadå, standarderna finns där. Hitills fungerar alla PC headsets med spelkontroller och de två första stora headsetsen kommer med egna touch varianter som fungerar på liknande sätt. Alla datorer som fyller kraven har dp, hdmi, usb. . Spelmotorerna gör det enkelt att utveckla för båda varianterna då knappt något behöver ändras. Spelen funkar ju skit bra t i VR, har du testat eller gissar du bara på det också?

2. Spel, filmer , experiences är vad det ska användas för. Vad skulle du använda din första Iphone till? Det var bristande med apps direkt den kom också

Sluta nojja om allt nu och sprid problem som inte finns bara för att du inte förbokade en

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Jag väntar med spänning. Enda jämförelsen jag sett från CES 2016 (än så länge) är länken ovan - och där hade ingen av dem testat *båda* de senaste versionerna (CV1/Vive Pre). Dåligt. Visst förstår de att folk vill veta? Tror/hoppas Tested kommer göra en jämförelse.

Svarar mig själv då sweclockers gjort en jämförelse:

"Om det är något redaktionen kan enas om så är det att skärmlösningen känns bättre och mer högupplöst hos Oculus Rift än HTC Vive Pre. Trots att dessa liknar varandra specifikationsmässigt presenterar den sistnämda ett betydligt tydligare mönster av enskilda pixlar (så kallad screendoor-effekt), något som kändes betydligt mindre påtagligt ihop med Rift-enheten."

http://www.sweclockers.com/nyhet/21530-sweclockers-testar-kon...

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Otz5rAUOaqk

https://www.youtube.com/watch?v=5zzxucngu58

Här säger dessa tvärtom.

Permalänk
Medlem

Nej, det första klippet säger att Touch är bättre, det andra klippet jämför dem inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Nej, det första klippet säger att Touch är bättre, det andra klippet jämför dem inte alls.

Nej, inte alls. I första klippet säger ena killen att trackingen på HTC Vive var mycket bättre, då med Oculus Touch började hans kontroller flippa, då vapnet helt plötsligt vände sig mot honom själv och han sköt sig själv, på grund av att den helt tappa tracking etc. Han kommenterade att HTC Vive Pro hade verkligen mm precision. Kollade du ens klippet?

I andra så jämför han inte, men pratar om att han tyckte att HTC Vive Pre kändes bättre och att trackingen verkligen var on point, där Oculus hade kvar att jobba lite på den punkten.

Det enda som folk faktiskt säger är bättre med CV1 jämfört med Vive Pre är att det är mindre screen door effekt på grund av högre upplösning på skärmen. Det är summan av vad jag har sett, läst och hört om dessa två.

Du sa att majoriteten tyckte att Oculus Touch hade bättre tracking än HTC Vive, men har fortfarande inte visat upp några bevis. 1 klipp på några random dudes är inte vad jag kallar en majoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Du sa att majoriteten tyckte att Oculus Touch hade bättre tracking än HTC Vive, men har fortfarande inte visat upp några bevis. 1 klipp på några random dudes är inte vad jag kallar en majoritet.

Ha, ha, det här börjar nästan bli roligt. Majoritet? Har jag aldrig skrivit något om. Och "random dudes" räknas inte?? Vilka åsikter räknas i din värld? Jag skrev att *bland annat* det klippet tyckte Touch var bättre. Jag hade läst om det tidigare, men just den videon hade jag sett när jag skrev posten.

Men summa summarum:
https://youtu.be/Otz5rAUOaqk?t=247

Såg du hela klippet eller bara vad du ville se?
Eller var de bara "random dudes"?

--

Själv hoppas jag både på OR, Vive, PS VR och StarVR. För mig verkar dock OR, i skrivande stund, vara det som passar mig. HTC Vive är riktigt coolt också - men man glömmer lätt att man måste ha utrymmet (det har inte jag trots 140 m2 + källare) och att man bör anställa någon som bär runt på kabeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ha, ha, det här börjar nästan bli roligt. Majoritet? Har jag aldrig skrivit något om. Och "random dudes" räknas inte?? Vilka åsikter räknas i din värld? Jag skrev att *bland annat* det klippet tyckte Touch var bättre. Jag hade läst om det tidigare, men just den videon hade jag sett när jag skrev posten.

Men summa summarum:
https://youtu.be/Otz5rAUOaqk?t=247

Såg du hela klippet eller bara vad du ville se?
Eller var de bara "random dudes"?

--

Själv hoppas jag både på OR, Vive, PS VR och StarVR. För mig verkar dock OR, i skrivande stund, vara det som passar mig. HTC Vive är riktigt coolt också - men man glömmer lätt att man måste ha utrymmet (det har inte jag trots 140 m2 + källare) och att man bör anställa någon som bär runt på kabeln...

Här är ditt citat från tidigare:

"Jag har läst flertalet artiklar som säger att både Oculus och HTC har problem med sina handkontroller, problem med att få dom att "tracka" korrekt och att dom tappar kopplingen frekvent. Det dom flesta säger är dock att Oculus touch fungerar mer felfritt än HTC kontroller. Det enda är att Oculus väljer att inte visa sina kontroller så mycket för att dom just inte fungerar perfekt ännu."

Du har fortfarande inte visat upp några bevis för detta. Men ja du har rätt, du sa inte majoritet, ber om ursäkt för det. Kom ihåg fel. Men vilka är dessa? Jag har läst många artiklar, inte en enda har sagt något om de problemen du tar upp.

Sen igen, i klippet pratar de om att de anser hur det känns att hålla kontrollen är bättre med touch. Det var inget som jag sa något emot eller hur. Du hävdade att trackingen var bättre på Touch. Det är det jag inte förstår, då alla andra som jag jag läst, sett, hört inte har tagit upp det. Kan du visa mig? För annars argumenterar vi om två helt olika saker. Jag har hela tiden pratat om trackingen, vilket var det jag kommenterade på i början, och du kan läsa ditt eget citat ovan. Inte en enda gång sedan dess har du visat några bevis för detta.

Sen i det klippet som jag visade dig, där de erkänner att touch kontrollerna känns bättre i handen, så säger de båda två att HTC Vive är de mest "excited about", och att om de skulle köpa nån, skulle de köpa HTC Vive. De säger till och med i slutet att den har bättre "tech" än Oculus Rift.

Edit: Har fixat lite i texten för att inte bli missförstådd. Syftningar och ton.

Är verkligen inte ett fanboy av nån av dessa, men har nog blivit mer partisk mot HTC Vive och Steam VR på sista tiden. Kommer vänta tills nästa generation vilket fall som helst då jag vill skippa alla barnsjukdomar etc. Men är intresserad av utvecklingen. Var bara lite paff när du skrev att du läst flera artiklar där de beskrev problem med tracking etc då jag läst enbart positiva saker angående HTC Vives tracking, och hur svårt det var att "occlude" dem, även om man provade att lägga dem bakom varandra etc.

Sen tror jag inte man måste ha så sort utrymme om man inte vill eller behöver. De vill mest visa upp dens potential tror jag. Men kan ju bara sätta upp lighthouse i rummet med datorn och sen använda den sittande precis som med Oculus Rift. Bara det att den är designad från början till att klara av olika upplevelser.

@duked Jag hoppas du inte uppfattar mig som hostil, det är jag verkligen inte. Din kommentar om problem etc med tracking var bara helt annorlunda från vad jag har läst och hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Här är ditt citat från tidigare:

"Jag har läst flertalet artiklar som säger att både Oculus och HTC har problem med sina handkontroller, problem med att få dom att "tracka" korrekt och att dom tappar kopplingen frekvent. Det dom flesta säger är dock att Oculus touch fungerar mer felfritt än HTC kontroller. Det enda är att Oculus väljer att inte visa sina kontroller så mycket för att dom just inte fungerar perfekt ännu."

Texten du citerar skrev inte jag, det var TrueType.

Jag har däremot besvarat din kommentar där du skrev: "Var har du läst att Oculus Touch är bättre än Valves kontroller?".

Det jag då åsyftade var helheten, hur de känns att hålla, hur de trackar enskilda fingrar.

Här belyser Tested vikten av att känna av fler fingrar och dess individuella position.
https://youtu.be/asduqdRizqs?t=2307

Vad gäller tracking av Touch har jag aldrig läst någon testa dem med tre kameror (bäst resultat), men jag tror inte det borde vara något problem då.

Skrivet av Skonky:

Sen i det klippet som jag visade dig, där de erkänner att touch kontrollerna känns bättre i handen, så säger de båda två att HTC Vive är de mest "excited about", och att om de skulle köpa nån, skulle de köpa HTC Vive.

Sant. Har sett andra säga samma sak. Men det är ju så lätt att förstå varför - de är sålda på stående VR-erfarenheter (som ju självklart ger mer wow-känsla första gångerna), men de ser inte att få kommer kunna ha det så i verkligheten. Visst, jag kan röja vardagsrummet, men tror inte frun blir så glad...
Sedan behöver man en person som bär omkring på sladden/kabelhärvan.

Tror att många kommer spela sittandes, med stående som variation. Och då har ju själva VR-hjälmen mer betydelse. Rift har ju mindre SDE/screen-door-effect än Vive. Tydlig SDE är något som förstör väldigt mycket (förstör mer än lågt FOV/field-of-view enligt mig).

Oculus Rift kan ju också användas stående (room scale), men inte lika bra som Vive då de - än så länge - saknar motsvarighet till chaperone-systemet där fysiska hinder visas om man går för nära. Möjligen kan Vive's light houses också vara lättare att placera ut (montera) än Rift's kameror.
Oculus room scale demo: https://www.youtube.com/watch?v=cXrJu-zOzm4

Så det verkar som Rift i dagsläget är bättre för sittande upplevelser (så som jag tror merparten kommer spela) och Vive bättre för stående.

Skrivet av Skonky:

@duked Jag hoppas du inte uppfattar mig som hostil, det är jag verkligen inte.

Så uppfattade jag dig. Skönt att så inte var fallet.

----

Kollade Tested's intervju med HTC och där hävdar de att det räcker med ett utrymme stort som "två yogamattor" (borde motsvara typ 1.5 x 2 meter) för en bra upplevelse. Det kanske man kan fixa. Tror dock att Oculus satsar på att implementera ett system för att visa verkliga hinder också, och då funkar kanske OR lika bra.

Såg också en nyhet om att trådlös teknik kan komma redan i slutet av detta år! Spännande tider.
http://uploadvr.com/nitero-wireless-vr-2016/

Jag ska försöka satsa på VR redan i år, om frun går med på det - ska försöka köra med att barnen vill ha det också :). Jag vill vara med tidigt. Om man jämför med dator- och spelutvecklingen, ser jag 1990-talet för VR som 1950-1960 talen för datorer, 2012-2015 för VR ser jag som 1970-talet för datorer, och 2016 som 1980-talet.

Jag ser VR lite som det man kallar "the golden age of home computer gaming", dvs. när dagens spel började utvecklas och började bli stort i hemmen (1980-talet).

Det finns sådan potential, sådana förbättringsmöjligheter för VR-tekniken nu (och jag vill vara en del av dem, precis som på 80-talet) och det finns sådana möjligheter att få till häftiga VR-upplevelser. Sådana man inte kan få på annat vis, som att luta sig runt hörn för att kika om bossen med level 50 ligger på lur, kika ut mellan ventilationsgallren på den garderob du gömt dig i när du är jagad av en alien, sikta med pilbåge mot zombien som vacklar omkring 30 meter bort eller vrida sig bakåt för att se vart din motståndare är i rally.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Personligen är jag dock inte alls intresserad av att gå runt och vifta med armarna i VR, utan jag nöjer mig med att sitta och spela som vanligt med mus och tangentbord eller joysticks, fast med huvudet i spelet då så att säga. Spel som Arma kommer bli helt underbart med detta

Då tror jag inte VR är gjort för dig. Shooters,mus och tangentbord är inte var VR är påväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Du ska absolut inte förhandsboka Riften!
Den Riften vi nu har fått specs på är i princip exakt den version som kommer att släppas till försäljning och den är jämförelsevis lika bra som Vive Pre (som är Development Kit 2).
HTC Vive är minst lika bra om inte bättre än Rift att använda i sittande-ställning.
HTC Vives handkontroller är uppdaterade och kommer inte att bli förskjutna som Oculus Touch blir, dessutom är HTC Vives tracking mycket bättre än Oculus.
Oculus satsar på exklusiva speltitlar som bara kommer att fungera på Oculus Rift till exempel The Climb och Rock Band

Som tidigare nämnt i kommentarer ovan, så HAR skärmen blivit bättre, den är som Oculus Rift är nu.

Finns det källa? Jag skulle vilja höra en reporter eller dyl säga detta för jag har bara hört motsatsen. Som fråm Sweclockers själva t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Då tror jag inte VR är gjort för dig. Shooters,mus och tangentbord är inte var VR är påväg.

Jodå. Precis som du inte måste stå och vifta bara för att du har en Wii U, kommer det finnas olika spelgenrer för VR. Personligen tror jag "seated experiences" är det som kommer dominera i hemmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Jodå. Precis som du inte måste stå och vifta bara för att du har en Wii U, kommer det finnas olika spelgenrer för VR. Personligen tror jag "seated experiences" är det som kommer dominera i hemmen.

Mjaaa vi får la se. Flera genres blir det ju alltid. Tror alla experiences kommer rikta sig åt motionkontrollers när de är ute, och ha handkontroll som en backup. Och de blir väl bättre stående då skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Finns det källa? Jag skulle vilja höra en reporter eller dyl säga detta för jag har bara hört motsatsen. Som fråm Sweclockers själva t.ex.

Vad är det du vill ha källa på?
Innan du svarar på det kan du kolla denna fotnoten TheVerge - Best VR & Best VR experience awards

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Texten du citerar skrev inte jag, det var TrueType.

Se där, jag som är blind. Men tack för att vi kunde föra en bra diskussion iaf.

Det kommer att bli väldigt intressant att se hur VR kommer att utvecklas den närmaste tiden.

Permalänk
Skrivet av Heymelon:

Då tror jag inte VR är gjort för dig. Shooters,mus och tangentbord är inte var VR är påväg.

Håller inte med. Vad hindrar shooters från att stödja HMD och headtracking? Det har funnits i flera år redan, och fler är på väg. Det funkar utmärkt och är en riktigt go upplevelse. Finns det stöd för gamepads så kan det uppenbarligen spelas med mus och tangentbord också. VR-kontroller kommer knappast bli mer än en gimmick i denna typen av spel, utan blir lämpligast i rena VR-spel som mer eller mindre är gjorda för att spelas stående alá Nintendo Wii, och det är knappast för alla. Där ligger utvecklingen än långt efter.

VR ska ju nå en så bred publik som möjligt för att slå igenom, så den dominerande shooter-genren kommer knappast att ignoreras, varesig dom drar nytta av VR-kontroller eller ej.

Edit: Lucky säger samma sak om Oculus. Kolla 8.13 in där han pratar om varför dom inte bundlar VR-kontrollerna med headsetet.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro