Oculus Rift redo för förhandsbokning

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Tänkte bara flika in och säga att ja, man måste inte ha ett VR headset, men man måste inte inte ha ett dedikerat grafikkort, proffsiga racingrattar, avancerade joysticks, mm.

Det är för gemene man helt onödigt då majoriteten av teknikanvändare i Sverige mest surfar på Facebook, kollar porr och tittar på roliga kattklipp på Youtube. Det är inte något som kräver en monster dator, och därmed har de flesta inte sådana.

VR headset är en ny "lyx-produkt" för tekniknördar, alltså är det onödig för gemene man, ja, men ändå ett "måste" för teknikhungriga med för mycket sparpengar.

Så ja, du har helt rätt i att man inte måste ha en rift, men man behöver inte ha en dator som man kan göra mycket mer än och surfa på heller, egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt vi behöver är äta, skita och sova om vi ska hårdra det hela. Sen finns det prylar som antingen blir går hem hos folk och blir en hit, eller så floppar det. Jag råkar bara tro att Oculus tillhör det senare, åtminstone den närmaste tiden. Sen att du och övriga hakar upp sig på semantiken kan jag inte göra något åt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låt mig förklara innebörden av mitt ursprungliga inlägg och betydelsen av begreppet "produkt" i densamma. Jag syftar på en produkt som i sig tillför ny funktionalitet till skillnad från etablerade produkter som grafikkort, ljudkort mm som de facto krävs för att en dator skall vara funktionsduglig över huvud taget. Vilket "efterlängtat" behov fyller Oculus för gemene man?

Jag har inte roat mig med att klassificera och sammanställa någon statistik över artiklarna på Sweclockers men tvivlar starkt på att merparten, eller *+95%, handlar om helt nya produkter utan tidigare motsvarighet. Är det inte bättre, för saklighetens skull, att använda argument som faktisk håller - om och när dessa är relevanta.

Sista meningen är lite svårtolkad. Utgår jag från att du menar artiklar(?) så får vi får dock vara glada att redaktionen inte delar din syn på logik och slutsats för då hade det inte funnits så mycket att varken läsa eller kommentera här på Sweclockers...

Sweclockers är inte för gemene man. Det är inte Oculus just nu heller. Alla produkter behöver inte vara intressant för alla personer. Hade det varit så så hade externa grafikkort, speciellt de kraftiga varianterna, inte längre tillverkats. Separata ljudkort hade också rykt då det inbyggda idag ofta är så pass bra att skillnaden är minimal mot ett externt. Vilket "efterlängtat" behov fyller ett R9 390 för gemene man? Eller ett STX Essence ljudkort? Inget. Men det gör inte att det är onödiga produkter för alla. På samma sätt som att Oculus fyller ett efterlängtat behov för en nischmarknad.

Sista meningen säger att Sweclockers är en nischsida. Det mesta som skrivs om här är helt ointressant för gemene man, men det finns ändå ett intresse bland sweclockers läsare.

Bara för att det finns en liten marknad så betyder det inte att det floppar. Då hade i stort sätt allt här floppat. Marknaden för VR är långt ifrån gigantisk. Men intresset från de som faktiskt är intresserade verkar vara stort, vilket är viktigt för att det ska bli hållbart på en nischmarknad.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om man får en förvarning innan dom skickar/drar stålar? tänkte så man har cashen på rätt konto

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Sweclockers är inte för gemene man. Det är inte Oculus just nu heller. Alla produkter behöver inte vara intressant för alla personer. Hade det varit så så hade externa grafikkort, speciellt de kraftiga varianterna, inte längre tillverkats. Separata ljudkort hade också rykt då det inbyggda idag ofta är så pass bra att skillnaden är minimal mot ett externt. Vilket "efterlängtat" behov fyller ett R9 390 för gemene man? Eller ett STX Essence ljudkort? Inget. Men det gör inte att det är onödiga produkter för alla. På samma sätt som att Oculus fyller ett efterlängtat behov för en nischmarknad.

Sista meningen säger att Sweclockers är en nischsida. Det mesta som skrivs om här är helt ointressant för gemene man, men det finns ändå ett intresse bland sweclockers läsare.

Bara för att det finns en liten marknad så betyder det inte att det floppar. Då hade i stort sätt allt här floppat. Marknaden för VR är långt ifrån gigantisk. Men intresset från de som faktiskt är intresserade verkar vara stort, vilket är viktigt för att det ska bli hållbart på en nischmarknad.

Med tanke på artiklarnas innehåll och urval på så är jag av en helt annan åsikt gällande Sweclockers målgrupp. Men det är inte artiklarnas existensberättigande eller dess innehåll som jag kommenterade - utan Oculus, något som tydligen är väldigt svårt att begripa.
Eftersom du dessutom upprepar du dig utan att, vad jag kan se, tillföra något nytt till diskussionen eller beröra vad jag skrivit så får vi nog anse den som avslutad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det skickas FRÅN inom EU. Blir ju tull och lite annat om det skickas från USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonda:

Någon som vet om det skickas FRÅN inom EU. Blir ju tull och lite annat om det skickas från USA.

Det ska skickas från inom EU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

De har leveransen från inom eu så det är ingen tull, skatt osv är medräknat. Totalpriset vid förbokningen blir 6800:-

Skickades från m.sweclockers.com

För mig blir det strax över 7200kr sen tillkommer frakt och ev skatt och tull när det skickas. Sen vet man inte vad euron är värd om några månader.

Känns inte alls bra. Enda anledningen till att jag har kvar min bokning är att man kanske kan tjäna en liten hacka om man säljer det tidigt.

Citat:

Items:
Oculus Rift (699,00 € ) x 1 = 699,00 €
Taxes, Surcharges and Fees: Applicable shipping, taxes and duties will be added to and charged in your payment upon shipment of the unit.
Order Total: 743,00 €

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: 743 Euro är typ 6870 och det är inkluderad Shipping och VAT.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar:

Som jag förstod det så tillkommer inga kostnader utöver de ca 45euro. men jag kanske har missförstått det hela?

Är det så att det tillkommer kostnader?

de säger i försvar till kritiken:
" International Rift prices are not artificially bloated - we have to cover the required taxes, sales tax in USA works differently."

Så skatter är enligt dem själva medräknat, samt att sakerna skickar från inom eu så det ska inte vara tull...

Permalänk
Medlem

@kwox: Keep strong my friend! vi har väntat i flera år, vad är då månader?
Själv fick jag april, då gick min pre-order igenom 10min efter släppet.

Permalänk
Medlem

@PV52: Enligt div folk på reddit som köpt DK2 så får man ett litet mail när det närmar sig. jag har ställt frågan till deras support och väntar svar

Permalänk
Medlem

@DooL3Y: Jag hoppas du har rätt. Det är ju några månader kvar så det kommer nog redas ut ordentligt innan dess

Nu när jag tänkt på det en del kanske dom menar att skatter och avgifter kan ändras och det är därför det stod så där i mailet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

@PV52: Enligt div folk på reddit som köpt DK2 så får man ett litet mail när det närmar sig. jag har ställt frågan till deras support och väntar svar

Ah, najs känns nästan lite surrealistiskt med VR, och ännu mer med tanke på att ett VR headset inom kort är påväg hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)