Jag ber om ursäkt för att väcka en fyra månader gammal tråd men jag ramlade över den först idag och vill tillföra mina 2c, då även jag har hade enorma problem med AllTele.
Mina problem som var otroligt lättåtgärdade kostade mig förutom mycket tid och energi även frustration, ilska och bekymmer pga usla rutiner, inkompetent supportpersonal, obefintlig internkommunikation, snålhet och troligtvis flera anledningar. Jag skriver inte detta för att jag är bitter (däremot fortfarande förbannad), men jag tycker deras beteende bör ifrågasättas och läsare som eventuellt funderar på att hyra deras tjänster upplysas/varnas.
Kortfattat kan man säga att mitt bredband slutade fungera slutet av april 2013 och blev inte åtgärdat förrän mitten av juli, men jag skriver ett mer detaljerat händelseförlopp nedan. Jag vill poängtera att jag vid i princip all kommunikation med inblandade var trevlig och saklig. Jag kan glatt erkänna att jag vid något senare tillfälle lät irritationen skina igenom, jag är bara mänsklig, men aldrig var direkt otrevlig.
När jag fick fiber inkopplat i lägenheten sent 2012 sade jag upp min modemuppkoppling hos Telia och blev uppkopplad via fiber med Bixia våren 2013 (med tre fria månader). Bixia blev uppköpt av AllTele strax därefter vilka skickade ett brev där de förklarade att inga avtal förändras. Troligtvis missköttes hanteringen av uppköpet då det i princip ledde till försök till bedrägeri senare men jag vill hålla mig i kronoligisk ordning så jag återkommer till det.
2013-04-24 dog min fiberuppkoppling vilket jag anmälde till AllTele via telefon två dagar senare. Supporten lovade mig åtgärd "inom 1-5 arbetsdagar" men det var ren lögn. Ringde upp igen en vecka senare och fick samma besked, men återigen hände ingenting (det skulle inte förvåna mig om "ingenting" är deras interna motto som åtgärd till "allt").
Veckor gick utan åtgärd efter ett otal samtal till kundtjänst och teknisk support. Försökte även kontakta dom via hemsidan men fick ingen respons efter två försök. Minst tre gånger gick jag igenom samma procedur med en tekniker över telefon och alla gånger kom de till samma slutsats, att problemet inte låg i min utrustning utan utanför lägenheten.
Trots detta skedde ingen åtgärd över huvud taget. Supportpersonal sade att de satte ärendet "på högsta prioritet" vid flera tillfällen, med veckovis mellanrum, vilket påvisar att antingen har de inte tillgång till andras anteckningar eller helt enkelt ljög. De lovade även ett otal gånger att ringa upp mig "inom 1-3 arbetsdagar" vilket de gjorde -en- av gångerna, men då bara för att meddela att de inte hade något nytt att tillägga.
Det är ungefär nu bedrägeriförsöket kommer upp. Skiftet maj/juni fick jag en faktura på 498:- gällande fasta kostnader från 130401-130531. Detta trots att mina fria månader från Bixia gällde fram till 130605 och dessutom att mitt bredband fungerat mindre än en månad av den tiden. Givetvis bestred jag den omedelbart via deras formulär på hemsidan men fick inget svar. Fick ingen påminnelse men inte heller bekräftelse att den var makulerad. I juli, efter upprepade försök att få svar från AllTele, mailade jag PayEx och frågade efter status på fakturan och fick till svar att "uppdragsgivaren makulerat och avslutat den".
Jag började vid detta laget läsa på om mina rättigheter och skyldigheter, skriva och ringa till både min lokala Konsumentombudsman och Telekområdgivarna och hade funderingar på att anmäla till ARN, så jag började dokumentera allt skriftligt.
Efter två månader utan fiber, och under tiden använt telefonen som modem och senare ett tillfälligt mobilt bredband (som gav mig ca 5Mb opålitligt uppkoppling, jämfört med 100/10 påligtlig fiber), upptäckte jag en ikon på AllTeles hemsida som ledde till ett Twitterkonto. Det stod ingen text i anslutning till den och eftersom jag inte använde Twitter hade jag inte sett den innan och visste inte om det gick att få support via Twitter, men tyckte att det var värt ett försök ändå. Fick till min förvånan svar tämligen snabbt och personen gav mig en mailadress för fortsatt kommunikation. Det var först efter detta, den 3:e juli, jag fick svar att fakturan hade makulerats. Mitt ärende blev även -äntligen- vidarebefordrat till högre instans: AllTeles ansvarige för fiberleverans. Vi pratade en stund över telefon för att diskutera ärendet. Efter att vi lagt på ringde han upp tekniker hos ägarna av stadsnätet, Telia, och några minuter senare fungerade mitt internet igen, tyvärr bara temporärt, och det skulle dröja nästan två veckor till innan mitt fiber var "up and running".
Efter dessa två veckor ringde en tekniker på min dörr för att meddela att han åtgärdat felet som tagit närmare tre månader att laga: en trasig switch.
Det blev ett långt inlägg. Möjligtvis är hälften ointressant men i processen återuppväcktes min ilska och jag förlorade mig kanske i detaljerna...
Förhoppningsvis råkade jag ut för det värsta möjliga scenariot och att AllTeles VD/ledning inte är en samling idioter som bör vara de första att ställas mot väggen när revolutionen kommer*, men istället försöker få ordning i leden.
MVH Zen
*Menar absolut inte bokstavligt men det citatet från H2G2 kom objudet över mig under skrivande stund