Silverstone visar chassi med Intels krympta formfaktor Mini STX

Permalänk
Melding Plague

Silverstone visar chassi med Intels krympta formfaktor Mini STX

För den som gillar riktig kompakta byggen, men ändå vill kunna välja processor, introducerar Intel den helt nya formfaktorn Mini STX på endast 127 x 127 millimeter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med mindre tänkte jag först.
Men sen kom jag på att NUC täcker alla mina behov utan grafikkort fast på mindre yta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Kul med mindre tänkte jag först.
Men sen kom jag på att NUC täcker alla mina behov utan grafikkort fast på mindre yta.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis min tanke också.
Mini STX borde vara en standard som ATX där moderkortstillverkarna får leka lite som de vill. t.ex med en PCI-E plats.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Nu kanske vi slipper den jobbiga fläkten som finns på alla NUC.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Snusfri

Ser riktigt intressant ut.

Mor och far behöver ny burk men vill inte ha något som tar plats, kanske kan bli en Mini STX åt dom då, eller en Compute Stick.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nu kanske vi slipper den jobbiga fläkten som finns på alla NUC.

Det finns dock redan ljudlösa chassin till NUCs och det går även att köpa korten utan chassi så du kan bygga en lösning som passar dig.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lagers:

Precis min tanke också.
Mini STX borde vara en standard som ATX där moderkortstillverkarna får leka lite som de vill. t.ex med en PCI-E plats.

Exakt! Det behövs ännu mindre gamingdatorer som man kan vifta med framför alla 55-litersbyggen på LAN! Och om en fullstor PCIe-plats är för stor för ett STX-moderkort räcker ju en x8 gott och väl. Om jag får gissa vilt borde normala x16-grafikkort passa i en sådan om den har "öppen ände", och då köras i x8.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hoppas att det nu öppnar för NUC-liknande datorer med två NICs, så det går att göra en egen router med dubbla Intel-NIC och x86 processor.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper ut dessa med pcie och z chipsets med plats för oc osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Exakt! Det behövs ännu mindre gamingdatorer som man kan vifta med framför alla 55-litersbyggen på LAN! Och om en fullstor PCIe-plats är för stor för ett STX-moderkort räcker ju en x8 gott och väl. Om jag får gissa vilt borde normala x16-grafikkort passa i en sådan om den har "öppen ände", och då köras i x8.

http://www.costronic.com.tw/pcieS.JPG

Plats borde den ju kunna få kunde inte mäta just nu men räkna om på en bild då var en x16 ~9cm lång (utan låset) så de borde gå att klämma in.
Problemet blir snarare att det inte finns många 12cm kort på marknaden iaf som är något att ha. Men en riser och sen lägga kortet i motsatt riktning på undersidan av mobo borde gå.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dahle86:

Plats borde den ju kunna få kunde inte mäta just nu men räkna om på en bild då var en x16 ~9cm lång (utan låset) så de borde gå att klämma in.

Mm, jag tänkte också så först, men insåg sedan att det kanske inte nödvändigtvis är så enkelt: På ett så litet moderkort kanske varje kvadratmillimeter är värdefull för andra komponenter som måste finnas.

Citat:

Problemet blir snarare att det inte finns många 12cm kort på marknaden iaf som är något att ha. Men en riser och sen lägga kortet i motsatt riktning på undersidan av mobo borde gå.

Precis! Dan Cases SFX‑A4 har sådan layout och det är ju helt klockrent, eftersom det mått man helst vill krympa är tjockleken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det finns dock redan ljudlösa chassin till NUCs och det går även att köpa korten utan chassi så du kan bygga en lösning som passar dig.

Det är dyrt och krångligt och tillgängligheten för dessa chassin i Sverige är dålig.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

@Alling:

Även om en PCI-e rent fysiskt får plats tror jag det är strömförsörjningen som sätter hinder för ett grafikkort... Svårt att se ett så litet kort med 24pin och 4/8 pin för prollen... Kanske att ett 750ti skulle gå, men allt annat kräver ytterligare strömförsörjning från ett agg.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ulanddanne:

@Alling:

Även om en PCI-e rent fysiskt får plats tror jag det är strömförsörjningen som sätter hinder för ett grafikkort... Svårt att se ett så litet kort med 24pin och 4/8 pin för prollen... Kanske att ett 750ti skulle gå, men allt annat kräver ytterligare strömförsörjning från ett agg.

Det skulle kunna stämma, ja. Men varför skulle ett 750 Ti fungera om det är brist på plats för 24-pinnare som är problemet? 750 Ti tar ju all sin ström från moderkortet, alltså från just 24‑pinnaren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

@Alling:

Även om en PCI-e rent fysiskt får plats tror jag det är strömförsörjningen som sätter hinder för ett grafikkort... Svårt att se ett så litet kort med 24pin och 4/8 pin för prollen... Kanske att ett 750ti skulle gå, men allt annat kräver ytterligare strömförsörjning från ett agg.

Hade för mig att grafikkort med 6/8 pins drog mindre ström från moderkortet men mer direkt från nätagget.. Så det borde inte vara ett problem?

De snålar nog bara med saker/funktioner för att hålla priset nere vilket är dumt som attans för vem vill inte ha en monster dator under litern i volym?

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att bygga ett kompakt system.
De större NUCarna får plats med både en m.2 SSD och en 2.5" SSD/HDD/SSHD
Men NUCarna kör väl mobila processorer? En mobil i7 brukar innebära 2 kärnor med HT.
Med Mini STX borde man antingen kunna få högre prestanda med en Desktop i5 eller i7, eller mer prestanda per krona med en Desktop i3 istället för en mobil i7.
För de brukar väl ändå ta mer betalt för en Mobil i7 än en Desktop i3 ?

Känns som Micro ATX och Mini ITX ofta inte blir så små ändå.
Micro ATX datorer som är nästan lika stora som ATX byggen.
Mini ITX datorer som är ungefär lika stora som lite mer kompakta Micro ATX.

Skrivet av Alling:

Precis! Dan Cases SFX‑A4 har sådan layout och det är ju helt klockrent, eftersom det mått man helst vill krympa är tjockleken.

Känns som ett intressant alternativ som något mer än en NUC men mindre än typ Bitfenix Prodigy och dylikt.
Fast det beror på priset också. Om man inte behöver grafikkort och nöjer sig med 2 kärnigt så tappar det poängen om det blir lika dyrt/dyrare än en NUC med i7.

Kanske finns mindre och/eller billigare Mini-ITX chassin om man inte behöver plats för dubbelslots grafikkort?

Permalänk
Medlem

Extern GPU via type-c?

Hoppas någon skriver en fin artikel om latenser och hur nära bandbräddstaket en eventuell Pascal skulle ligga, när dessa enclosures nu släpps.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Som HTPC eller liknade hade det ju passat skitbra. IGPU är ju såpass kraftfulla nu att så länge man inte spelar moderna 3D spel på dem så duger de utmärkt

Är moderkortet litet nog att passa i en gammal Nintendo Gamecube tro? Att kunna lira de gamla spelen på en dator som ser ut som en Gamecube och med lite bättre grafik tack vare emulatorerna hade varit awesome

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Äntligen, som vi väntat!
Mini-ITX är ju så skrymmande.

Skämt åsido. Jag ser ingen större anledning att ha något mintde än NUC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Äntligen, som vi väntat!
Mini-ITX är ju så skrymmande.

Skämt åsido. Jag ser ingen större anledning att ha något mintde än NUC.

Skickades från m.sweclockers.com

Passande profilnamn för att inte vilja ha mindre

Själv funderar jag på om de inte kan ha portar på undersidan av detta för platta SSD:er eller liknande. En mPCIe borde de väl kunna bjuda på också för WiFi eller liknande och då är inte steget så långt bort från PCIe också. Sen kommer väl någon vilja ha sockel 2011 också som det tjatas om till mITX (och till slut kom också)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Sen undrar jag om en HTPC behöver vara så liten. Tycker att Mini-ITX är i minsta laget. I min Silverstone Sugo har jag 1st SSD, 2st 3,5" HDD och ett GTX760. Knökfullt ju

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ASRock Has the World's First Mini-STX Building Block PC for Business and Education At CES

Ser ut ungefär som en liten NAS.

Från annan artikel

Citat:

The appeal of the new mini STX form factor is the ability to build a NUC-sized system that's more powerful, affordable, and fully upgradeable, albeit one that relies on integrated graphics (there's not enough room for a PCI Express x16 slot).

Skrivet av Lessismore:

Skämt åsido. Jag ser ingen större anledning att ha något mintde än NUC.

Mindre än NUC är de ju inte. (om de smakar mint vet jag inte)
Men om man får bättre pris/prestanda än NUC utan att vara så mycket större tycker jag att det är positivt.

Permalänk
Skrivet av criscros:

Hade för mig att grafikkort med 6/8 pins drog mindre ström från moderkortet men mer direkt från nätagget.. Så det borde inte vara ett problem?

De snålar nog bara med saker/funktioner för att hålla priset nere vilket är dumt som attans för vem vill inte ha en monster dator under litern i volym?

moderkortet de visar upp här har inget stöd för riktigt nätagg, det kan förstås vara just denna modell som har denna begränsning, det är inte helt osannolikt att detta format inte får 24pin respektive 4pin utan att det är någon som följer med som standard till detta krympta format.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@GuessWho:

"Mintde" - Slirade på tangenterna (Mindre).
Jag slirade nog med tanken också, NUC är en helt annan (mindre) formfaktor jämfört med Mini-ITX. Mitt fel.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det skulle kunna stämma, ja. Men varför skulle ett 750 Ti fungera om det är brist på plats för 24-pinnare som är problemet? 750 Ti tar ju all sin ström från moderkortet, alltså från just 24‑pinnaren.

Om du tittar på bilderna har detta moderkort bara strömmatning via någon "laptop" liknande anslutning. Vilket fick mig att anta att då kanske även resten av dessa kort får detta, skulle man där emot lyckas klämma in en PCI-e plats skulle man alltså kanske kunna köra 750ti på den ström som kommer från moderkortet, ja om man inte vill köra dubbla nätagg, vilket jag tror de flesta avstår...

Skickades från m.sweclockers.com