Gymnasiearbete Rasperry Pi köksdator - Vilket OS bör jag använda?

Permalänk
Medlem

Gymnasiearbete Rasperry Pi köksdator - Vilket OS bör jag använda?

Har fastnat lite på mitt gymnasiearbete lite grann. Min idé är att göra en rasperry pi köksdator i denna stilen http://www.apartmenttherapy.com/the-diy-touch-screen-kitchen-....
Det jag undrar är om ni har något tips på ett lämpligt operativsystem. Lärarna säger Windows 10 men är inte säker om Rasperry pi stödjer det. Finns det någon linuxdistrubition som är lämplig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Har fastnat lite på mitt gymnasiearbete lite grann. Min idé är att göra en rasperry pi köksdator i denna stilen http://www.apartmenttherapy.com/the-diy-touch-screen-kitchen-....
Det jag undrar är om ni har något tips på ett lämpligt operativsystem. Lärarna säger Windows 10 men är inte säker om Rasperry pi stödjer det. Finns det någon linuxdistrubition som är lämplig?

Ett tips är att googla lite, eller åtminstone gå in på Raspberry pis hemsida innan du börjar fråga om hjälp

https://www.raspberrypi.org/downloads/
Jag rekommenderar inte Windows 10 IoT, finns betydligt mycket mer guider för linux. Kör raspbian

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Ett tips är att googla lite, eller åtminstone gå in på Raspberry pis hemsida innan du börjar fråga om hjälp

https://www.raspberrypi.org/downloads/
Jag rekommenderar inte Windows 10 IoT, finns betydligt mycket mer guider för linux. Kör raspbian

Tack för svaret. Dock så vill jag inte programmera någonting eftersom jag inte har några kunskaper inom programmering. Läser El och energi med inriktningen Dator och kommunikationsteknik, inte teknikprogrammet. Letar mer efter ett OS som är kompatibelt med rasperry pi och har nödvändiga appar så den kan användas som en köksdator. Vill att den ska ha appar som för att kunna skriva upp recept, inköpslistor, ha en webbläsare osv. Det kanske låter som jag är lite lat. Men har inte så stor kunskap inom just programmering och OS som är optimerade för rasperry pi. Letar enbart efter ett användbart OS som har relevanta appar sen sköter jag resten själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av upr0426:

Tack för svaret. Dock så vill jag inte programmera någonting eftersom jag inte har några kunskaper inom programmering. Läser El och energi med inriktningen Dator och kommunikationsteknik, inte teknikprogrammet. Letar mer efter ett OS som är kompatibelt med rasperry pi och har nödvändiga appar så den kan användas som en köksdator. Vill att den ska ha appar som för att kunna skriva upp recept, inköpslistor, ha en webbläsare osv. Det kanske låter som jag är lite lat. Men har inte så stor kunskap inom just programmering och OS som är optimerade för rasperry pi. Letar enbart efter ett användbart OS som har relevanta appar sen sköter jag resten själv.

Det enda du kan göra i så fall är att köra android på din raspberry pi. Duger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det enda du kan göra i så fall är att köra android på din raspberry pi. Duger det?

Frågade min lärare det men han e osäker på om rasperry pi 1b är tillräckligt kraftfull för att köra android? Tror du att det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Frågade min lärare det men han e osäker på om rasperry pi är tillräckligt kraftfull för att köra android? Tror du att det går?

Går gör det allt. RPi2 är relativt kraftfull. Senaste jag läste så var Android-distributionen väldigt inofficiell dock. Vet inte om det har bättrat sig sedan dess. Du har dock inte särskilt många alternativ när det gäller färdigpaketerade operativsystem. Raspbian duger till de flesta, och system optimerade för pekskärmar är nog inte jättevanliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

inga problem alls.

Permalänk
Skrivet av upr0426:

Frågade min lärare det men han e osäker på om rasperry pi är tillräckligt kraftfull för att köra android? Tror du att det går?

Det verkar i alla fall finnas en version av Avdroid som fungerar för Raspberry Pi, RaspAnd. Om den sedan uppfyller dina krav och fungerar på just din modell av Raspberry Pi kan jag inte svara på.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Tack för svaret. Dock så vill jag inte programmera någonting eftersom jag inte har några kunskaper inom programmering. Läser El och energi med inriktningen Dator och kommunikationsteknik, inte teknikprogrammet. Letar mer efter ett OS som är kompatibelt med rasperry pi och har nödvändiga appar så den kan användas som en köksdator. Vill att den ska ha appar som för att kunna skriva upp recept, inköpslistor, ha en webbläsare osv. Det kanske låter som jag är lite lat. Men har inte så stor kunskap inom just programmering och OS som är optimerade för rasperry pi. Letar enbart efter ett användbart OS som har relevanta appar sen sköter jag resten själv.

Om du väljer en raspberry pi med linux och android (finns portar, men kommer nog fungera halvbra bara) kommer du med största sannolikhet behöva pilla en del i terminal(vad vissa kanske skulle kalla programmering). Men du kan ju testa windows 10 IoT och se om du hittar webappar som fungerar som du vill. Kan tänka mig att det blir problem att få det att fungera med touch om det inte finns någon specifik skärm som bara är "plug and play" med windows 10 IoT.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Går gör det allt. RPi2 är relativt kraftfull. Senaste jag läste så var Android-distributionen väldigt inofficiell dock. Vet inte om det har bättrat sig sedan dess. Du har dock inte särskilt många alternativ när det gäller färdigpaketerade operativsystem. Raspbian duger till de flesta, och system optimerade för pekskärmar är nog inte jättevanliga.

Grejen är att skolan bara har tillgång till Raspberry Pi 1b och inte 2. Funkar 1b med android? Har googlat men inte hittat något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av upr0426:

Grejen är att skolan bara har tillgång till Raspberry Pi 1b och inte 2. Funkar 1b med android? Har googlat men inte hittat något.

Ditt enda alternativ är att få det att fungera. Gör det inte det rekommenderar jag att du köper en Pi 2.

Permalänk

Rpi b alltså... Jag skulle inte rekomendera andriod, kör raspian ist. Den kommer med webbläsare och applikationer går att ladda ner. Hela iden med en app butik kommer ju från linux ubuntu!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

Det finns en inofficiell android version för pi 1 men den går så jävla segt att det inte är värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Om du väljer en raspberry pi med linux och android (finns portar, men kommer nog fungera halvbra bara) kommer du med största sannolikhet behöva pilla en del i terminal(vad vissa kanske skulle kalla programmering). Men du kan ju testa windows 10 IoT och se om du hittar webappar som fungerar som du vill. Kan tänka mig att det blir problem att få det att fungera med touch om det inte finns någon specifik skärm som bara är "plug and play" med windows 10 IoT.

Windows IoT har inget grafiskt gränssnitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Windows IoT har inget grafiskt gränssnitt

Skrivet av Dhanjel:

Windows IoT har inget grafiskt gränssnitt

@upr0426:
Ajdå, då skulle jag verkligen inte rekommendera Windows IoT

I och med att du bara har tillgång till 1b så borde du köra raspbian. Det kommer dock inte bli någon vidare lösning iom att du inte tänker programmera. Det går segt att surfa och du måste ha tangentbord och mus.

Jag köpte en touchskärm till en rpi 1b och gjorde ett gui i python för att styra mina lampor, men det fungerade bra, men var bättre att göra en app till telefonen, vilket jag gjorde istället. Men att göra något så avancerat som receptbank med möjligheten att redigera skulle inte vara möjligt, hade en alldeles för liten skärm, dålig touch och för mycket pill att göra något snyggt grafiskt(med den metoden jag använde).

Raspberry pi må vara bra OK för att göra en tv "smart" med XBMC (eller vad som är aktuellt idag), men ska man använda en raspberry pi för att utnyttja skrivbordsmiljön så blir det jobbigt. Allt är väldigt segt, en raspberry pi gör sig bättre som server, automation/robot av något slag samt övervakning med kameran. Som skrivbordsmiljö är den rätt dålig tyvärr :/

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L