Permalänk

4K TV, 100Hz under 10000:-

Hej!

Min mor sitter fortfarande med en gammal bildrörs-tv som dels håller på att ge sig, men hon behöver även modernisera av andra skäl (fiber och grejs).

Har ni något tips på en hyfsad TV som har 4K, över 50Hz uppdateringsfrekvens och hamnar under 10000 strecket, gärna runt 7000 då min mor gärna snålar lite.

4K är inget krav, men HÖGST uppskattat från min sida för de fall jag komma använda TV:n

Tack på förhand!

Permalänk
99:e percentilen

Hej Anders!

Vad ska du ha 100 Hz till? Vilket källmaterial i 100 Hz ska anslutas och hur?

Och 4K? Visst, om man har en TV så länge att man fortfarande sitter på CRT (wat.jpg) kan jag förstå att man vill "framtidssäkra", och det är ju inget enormt prispåslag för 4K i dagsläget; jag är mest intresserad av motiveringen, som referensram för framtida köprådsdiskussioner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

När jag kollade var det en som skrev att man skulle ha det för at förhindra att vissa pixlar "släpade" efter. Kan mycket väl vara så att jag är felinformerad! Kan ha köpt det lite väl fort kanske?
Vad gäller 4K tänkte jag att det finns säkert något utan att priset flyger iväg för mycket, med huvudmotivationen att uppdatering inte kommer att ske särskilt ofta, och lika bra att ta det steget då tänkte jag. Det kommer väl röra sig mot högre upplösning vad gäller stream, film och slutligen tv med. Så det var mest det. Men vad vet jag, jag kanske har fallit för 4K hype? Tar gärna emot synpunkter och åsikter angående detta.

Tog bort tagg.
Permalänk
Medlem

välj en bra 1080p tv istället. Steget från bildrörstv är jättestort och du kan lägga 4000kr istället för 10000kr. Fokusera på att hon har ordentligt med hd-kanaler istället.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AndreasHellman:

När jag kollade var det en som skrev att man skulle ha det för at förhindra att vissa pixlar "släpade" efter. Kan mycket väl vara så att jag är felinformerad! Kan ha köpt det lite väl fort kanske?

Så insatt är jag inte. Men @Laxpudding är.

Citat:

Vad gäller 4K tänkte jag att det finns säkert något utan att priset flyger iväg för mycket, med huvudmotivationen att uppdatering inte kommer att ske särskilt ofta, och lika bra att ta det steget då tänkte jag. Det kommer väl röra sig mot högre upplösning vad gäller stream, film och slutligen tv med. Så det var mest det. Men vad vet jag, jag kanske har fallit för 4K hype? Tar gärna emot synpunkter och åsikter angående detta.

Film på skiva (och anslutning av dator) är det jag kan tänka mig att man kommer kunna få nytta av en 4K‑TV till under de närmaste åren. Stream är inte otänkbart, men det krävs ganska hög bandbredd för att inte komprimeringen ska förstöra bildkvaliteten så mycket att upplösningen blir meningslös. (YouTube rekommenderar 35–45 Mbit/s för uppladdningar i 2160p30, för att ge en fingervisning. Netflix rekommenderar en uppkoppling på 25 Mbit/s för att streama i 2160p30.)

TV i 4K känns så avlägset att jag tror att TV som medium kommer försvinna innan det händer. SVT fick nyss sina tillstånd att starta Barnkanalen HD och Kunskapskanalen HD tillbakadragna för att det "inte fanns plats" i marknätet. Och då var det 720p50 som skulle sändas i mellan 4 och 16 Mbit/s; 2160p50 är nio (9) gånger fler pixlar per sekund och kräver således betydligt högre bandbredd. Att inte ens 1080p finns inom synhåll är tillräckligt talande, tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tänkte just nämna det också, som Alling nämnde, att jag tycker fortfarande det är helt otroligt att inte alla kanaler sänds i 1080p ännu. Eller åtminstonde 720p... hur många år har det inte gått nu. Men det kanske är restriktioner i nätet då helt enkelt, och om så är fallet så kommer 4K inte sändas i TV inom min livstid... överdrivet eller ej, det kommer dröja i alla fall.

Sen spelar väl storleken på TV in också? Pixels per inch tänker jag. en 100'' TV som är 720p lär kanske inte se bra ut, som exempel? Eller är jag ute och cyklar på den punkten?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Så insatt är jag inte. Men @Laxpudding är.

Film på skiva (och anslutning av dator) är det jag kan tänka mig att man kommer kunna få nytta av en 4K‑TV till under de närmaste åren. Stream är inte otänkbart, men det krävs ganska hög bandbredd för att inte komprimeringen ska förstöra bildkvaliteten så mycket att upplösningen blir meningslös. (YouTube rekommenderar 35–45 Mbit/s för uppladdningar i 2160p30, för att ge en fingervisning. Netflix rekommenderar en uppkoppling på 25 Mbit/s för att streama i 2160p30.)

TV i 4K känns så avlägset att jag tror att TV som medium kommer försvinna innan det händer. SVT fick nyss sina tillstånd att starta Barnkanalen HD och Kunskapskanalen HD tillbakadragna för att det "inte fanns plats" i marknätet. Och då var det 720p50 som skulle sändas i mellan 4 och 16 Mbit/s; 2160p50 är nio (9) gånger fler pixlar per sekund och kräver således betydligt högre bandbredd. Att inte ens 1080p finns inom synhåll är tillräckligt talande, tycker jag.

Övergången till digitaltv utökade väl mängden möjliga kanaler rejält, men det finns nog mer att hämta... Sålänge folk är villiga att införskaffa nya boxar, vilket de nog kommer göra sakta men säkert om det stojas om 4k och HDR mm.
Med komprimeringstekniker och bättre datalänkar så kommer vi nog kunna komma längre.

Skrivet av zipmiX:

Tänkte just nämna det också, som Alling nämnde, att jag tycker fortfarande det är helt otroligt att inte alla kanaler sänds i 1080p ännu. Eller åtminstonde 720p... hur många år har det inte gått nu. Men det kanske är restriktioner i nätet då helt enkelt, och om så är fallet så kommer 4K inte sändas i TV inom min livstid... överdrivet eller ej, det kommer dröja i alla fall.

Sen spelar väl storleken på TV in också? Pixels per inch tänker jag. en 100'' TV som är 720p lär kanske inte se bra ut, som exempel? Eller är jag ute och cyklar på den punkten?

Att ha 1080p kanaler på fibertv borde ju vara en baggis. Operatörerna har väl avsatt en del av bandbredden på fiber för tele och tv, precis som ADSL lyckades göra så folk kunde ringa samtidigt som deras inneboende kunde i lugn och ro använda internet utan att få panikutbrott.
Jag kan få 100/100 hem utöver TV och telefoni via bredband. Om linan klarar 1Gbit/s upp och ner så är frågan hur mycket mer den klarar, men gissningsvis finns det många extra mbit/s att köra fibertv på upp till 100 Mbit/s åtminstone. Problemet är väl att många inte investerar i fibertv eller kan inte få det och då finns inte möjligheten.
Om fibertv kan få 50-100 Mbit/s dedikerat på fibern så borde ju 4k inte vara ett problem heller.
Och vad det gäller ppi och storleken på tv:n så är det väl egentligen en fråga om hur långt ifrån tv:n man/kvinna står/sitter,
Om vi ser en övergång till 4k/8k så kommer det göras med h.265/HEVC eller en bättre kodek. Den kodek:en är grym jämfört med h.264. Google och youtube använder VP9 och deras krav kan se lite, lite annorlunda ut.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Luminous:

Att ha 1080p kanaler på fibertv borde ju vara en baggis. Operatörerna har väl avsatt en del av bandbredden på fiber för tele och tv, precis som ADSL lyckades göra så folk kunde ringa samtidigt som deras inneboende kunde i lugn och ro använda internet utan att få panikutbrott.
Jag kan få 100/100 hem utöver TV och telefoni via bredband. Om linan klarar 1Gbit/s upp och ner så är frågan hur mycket mer den klarar, men gissningsvis finns det många extra mbit/s att köra fibertv på då. Problemet är väl att många inte investerar i fibertv eller kan inte få det och då finns inte möjligheten.

Problemet är väl kanske då att SVT inte vill ta kostnaden för att gå över till att producera i 1080p – deras kameror är inte billiga! – om bara en mycket liten andel av befolkningen kan se det och resten då skulle få nedskalad bild, vilket då såklart kanske kräver investeringar i infrastruktur för omkodning med mera. Jag är inte insatt i TV-branschen, men det finns nog problem som vi lätt förbiser.

Mer intressant läsning på ämnet hittade jag i detta dokument som riktas mot SVT:s externa leverantörer. Det är väldigt många krav hit och dit (som tur är) och uppgraderingar görs nog inte hur som helst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För dom pengarna så spelar det nog ingen större roll ändå, du får inte någon spec bra panel ändå.
Jag rekommenderar alltid att först prioritera en bra panel, därefter storlek och sist vilka features (lull lull) man får.
Spelar ingen roll om man har en 4k 100" TV om panelen suger...

Åk till valfri butik och kika på apparaterna, om möjligt med någolunda liknande inställningar och se vad som ser "bäst" ut.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag är på vippen med att skaffa en TV på mindre än 40''. Jag skulle helst se till att få en IPS eller VA panel i den, men jag vet ju att det är 1080p som gäller. Även om man köper en 4k tv idag så är den inte mer framtidsäker än en hd-ready tv utan HD-box inuti var för... säg 7 år sen?

Jag kommer inte skaffa 4k TV förrän HDR och hur den biten ska fungera är tillräckligt färdigställt, t ex om Ultra HD Premium får fäste eller något liknande.
Förövrigt, har 4k tvapparater ens 4k boxar i sig? Jag har inte hört något om det.
Jag kollade den här på prisjakt och det finns inte någon metadata för tv apparater om de har boxar med stöd för 4k avkodning. Så det finns inte på kartan ens då?
Jag förstår de som blev förbannade på säljarna när de upptäckte att deras 4k tv apparater inte var så mycket bättre som de fått veta. 4k kommer inte vara "intressant" för tv förrän alla funktioner är del av apparaterna (färgrymder, HDR, 4K avkodningsboxar) enligt mig i varje fall.

1080p är inte fy skam, det är bara att det inte finns så mycket sändningar i det formatet.
Ibland är inte tv apparaternas bildkvalite så bra heller, och då är det lätt att tro att "det är dags för 4k" men jag tror inte man ska ha brått med det än.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tänkte just nämna det också, som Alling nämnde, att jag tycker fortfarande det är helt otroligt att inte alla kanaler sänds i 1080p ännu. Eller åtminstonde 720p... hur många år har det inte gått nu. Men det kanske är restriktioner i nätet då helt enkelt, och om så är fallet så kommer 4K inte sändas i TV inom min livstid... överdrivet eller ej, det kommer dröja i alla fall.

Sen spelar väl storleken på TV in också? Pixels per inch tänker jag. en 100'' TV som är 720p lär kanske inte se bra ut, som exempel? Eller är jag ute och cyklar på den punkten?

Är väl inte lönsamt helt enkelt, det är väl mest 45+ som kollar på tv och de flesta där omkring bryr sig nog inte. Tv är dött och inom 25 år kommer det vara helt borta.

Tillbaka till ämnet, jag hade nog gjort som tidigare medlemmar skrivit här, köp en bra och stor 1080 skärm istället för 5000kr.

Skrivet av Luminous:

Jag är på vippen med att skaffa en TV på mindre än 40''. Jag skulle helst se till att få en IPS eller VA panel i den, men jag vet ju att det är 1080p som gäller. Även om man köper en 4k tv idag så är den inte mer framtidsäker än en hd-ready tv utan HD-box inuti var för... säg 7 år sen?

Jag kommer inte skaffa 4k TV förrän HDR och hur den biten ska fungera är tillräckligt färdigställt, t ex om Ultra HD Premium får fäste eller något liknande.
Förövrigt, har 4k tvapparater ens 4k boxar i sig? Jag har inte hört något om det.
Jag kollade den här på prisjakt och det finns inte någon metadata för tv apparater om de har boxar med stöd för 4k avkodning. Så det finns inte på kartan ens då?
Jag förstår de som blev förbannade på säljarna när de upptäckte att deras 4k tv apparater inte var så mycket bättre som de fått veta. 4k kommer inte vara "intressant" för tv förrän alla funktioner är del av apparaterna (färgrymder, HDR, 4K avkodningsboxar) enligt mig i varje fall.

1080p är inte fy skam, det är bara att det inte finns så mycket sändningar i det formatet.
Ibland är inte tv apparaternas bildkvalite så bra heller, och då är det lätt att tro att "det är dags för 4k" men jag tror inte man ska ha brått med det än.

När det väl kommer 4k tv apparater med inbyggd box kommer regeringen ändra reglerna igen så boxarna slutar fungera och man får byta likförbannat.

Permalänk
Medlem

@AndreasHellman

Denna kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3043880

IPS, 4K och rätt snygg. Låter dock som om hon skulle klara sig med en något billigare 1080p TV, det är ju trots allt hon som betalar allt antar jag?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tv är dött och inom 25 år kommer det vara helt borta.

Jag är inte anti-tv via marknätet, men nu har vi streamingtjänster. Så skål för de!

Skrivet av Baxtex:

Tillbaka till ämnet, jag hade nog gjort som tidigare medlemmar skrivit här, köp en bra och stor 1080 skärm istället för 5000kr.

När det väl kommer 4k tv apparater med inbyggd box kommer regeringen ändra reglerna igen så boxarna slutar fungera och man får byta likförbannat.

Kan väl hända, det skedde väl inte med SD boxarna eller HD boxarna dock om jag inte minns fel. Det känns väl bara motiverat om det behövs en övergång till ny kodningsteknik, vilket borde vara påtänkt i förväg för 4k (h.265/HEVC).

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag är inte anti-tv via marknätet, men nu har vi streamingtjänster. Så skål för de!

Kan väl hända, det skedde väl inte med SD boxarna eller HD boxarna dock om jag inte minns fel. Det känns väl bara motiverat om det behövs en övergång till ny kodningsteknik, vilket borde vara påtänkt i förväg för 4k (h.265/HEVC).

Har starkt för mig att det hände med hd boxarna och jag läste någonstans att det snart skulle ske igen.

Permalänk

köpte denna under mellandags rean extremt nöjd och kvalitén är toppen https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/46-50tum/sony-bravia-...

Visa signatur

Phenom 1055t @ 3,6ghz | Gigabyte r9 280x | Asrock 970 pro3 r2,0 | Samsung 830 256gb & Ocz trion 248gb| 10gb Hyperx & Corsair | FD newton r3 1000w platinum | FD core 2300

Permalänk

Okej, så vad jag har förstått. Full-HD räcker gott och väl! Vilket ökar utbudet gaska rejält om jag vill ha ned priset (Vilket mamma tackar och bugar för. Och som någon ovan frågade, ja det är hon som betalar 😉) Tackar för tipsen hittills! Värt att nämna är väl storleken förstås. Ca 48". Vilka paneler och sådant bör jag kika efter?

Ingen som har någon input angående det här med uppdateringsfrekvens på apparaterna? Stämmer det att 50Hz får bilden att känna sig seg och pixlar kan "släpa" efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasHellman:

Okej, så vad jag har förstått. Full-HD räcker gott och väl! Vilket ökar utbudet gaska rejält om jag vill ha ned priset (Vilket mamma tackar och bugar för. Och som någon ovan frågade, ja det är hon som betalar 😉) Tackar för tipsen hittills! Värt att nämna är väl storleken förstås. Ca 48". Vilka paneler och sådant bör jag kika efter?

Ingen som har någon input angående det här med uppdateringsfrekvens på apparaterna? Stämmer det att 50Hz får bilden att känna sig seg och pixlar kan "släpa" efter?

Nej, den blir inte seg. Det mesta du ser på annonser om tv apparater refresh rate är ändå fejk. Finns många skärmar där det står 600HZ ULTRA SMOOTH SUPER DUPER PICTURE men det är bara bullshit. När du köper en tv ska du leta upp "filmläget" och sedan stänga av alla funktioner och lägen som står på lådan eller annonsen, då har du kommit långt!

Känner inte till någon specifik tv du bör kolla på, men kolla på kvalitets märke som t ex LG och Sony, kolla upp lite recensioner på prisjakt så du inte köper en modell med t ex back light bleed och dylikt, extremt irriterande.

Angående storlek så köp alltid större än vad du tänkt köpa, man ångrar sig annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasHellman:

Okej, så vad jag har förstått. Full-HD räcker gott och väl! Vilket ökar utbudet gaska rejält om jag vill ha ned priset (Vilket mamma tackar och bugar för. Och som någon ovan frågade, ja det är hon som betalar 😉) Tackar för tipsen hittills! Värt att nämna är väl storleken förstås. Ca 48". Vilka paneler och sådant bör jag kika efter?

Ingen som har någon input angående det här med uppdateringsfrekvens på apparaterna? Stämmer det att 50Hz får bilden att känna sig seg och pixlar kan "släpa" efter?

Ett av de populäraste alternativet är denna Sony 48W705C, riktgt bra 1080p skärm med låg input-lag och bra VA panel. Inga smartfunktioner att hissa eller dissa utan mycket skärm för pengarna. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Övergången till digitaltv utökade väl mängden möjliga kanaler rejält, men det finns nog mer att hämta... Sålänge folk är villiga att införskaffa nya boxar, vilket de nog kommer göra sakta men säkert om det stojas om 4k och HDR mm.
Med komprimeringstekniker och bättre datalänkar så kommer vi nog kunna komma längre.

Att ha 1080p kanaler på fibertv borde ju vara en baggis. Operatörerna har väl avsatt en del av bandbredden på fiber för tele och tv, precis som ADSL lyckades göra så folk kunde ringa samtidigt som deras inneboende kunde i lugn och ro använda internet utan att få panikutbrott.
Jag kan få 100/100 hem utöver TV och telefoni via bredband. Om linan klarar 1Gbit/s upp och ner så är frågan hur mycket mer den klarar, men gissningsvis finns det många extra mbit/s att köra fibertv på upp till 100 Mbit/s åtminstone. Problemet är väl att många inte investerar i fibertv eller kan inte få det och då finns inte möjligheten.
Om fibertv kan få 50-100 Mbit/s dedikerat på fibern så borde ju 4k inte vara ett problem heller.
Och vad det gäller ppi och storleken på tv:n så är det väl egentligen en fråga om hur långt ifrån tv:n man/kvinna står/sitter,
Om vi ser en övergång till 4k/8k så kommer det göras med h.265/HEVC eller en bättre kodek. Den kodek:en är grym jämfört med h.264. Google och youtube använder VP9 och deras krav kan se lite, lite annorlunda ut.

Näten är nog inte heller dimensionerade efter sån användning.
Det är ju inte ovanligt att man hör att ett hyreshus har 1Gbit uplink och kanske tjugo 100Mbit kunder på den linan. Ska nu varje bostad ha 100Mbit bara för TVn lär det skita sig fort =D
Sen ska ju någon också betala för alla extra data som 1080p innebär.

Tyvärr tror jag inte att Sverige har mycket att säga till om vid 4K TV. Andra länder lär få leda vägen (t.ex USA) och deras nät är så jävla långt efter vårat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@AndreasHellman:
Jag köpte den billigaste 65":aren på marknaden. Andersson LED65510FHD PVR från NetonNet för 8tusen.

Körde en kalibrering, stängde av "100hz" och massa annat sånt dynamiskt skit som förstörde bilden. TV:ns "smarta" funktioner har jag inte rört. Använder den mest som bildskärm till övrig utrustning.

Jag är SJUKT nöjd över mitt köp.

Vad jag vill komma till är att du inte ska stirra dig blind på märke och finesser som du/ni mest troligen aldrig kommer använda.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Samsungs UE48JU6465 ligger på ~7000 och är en fin 4k-panel. Visserligen med Global Dimming men den skalar upp bilden bra.

Jag personligen märker ganska stor skillnad på framförallt 50Hz och 100Hz, 200Hz är lite onödigt men behövligt för 3D.

Jag skulle aldrig köpa en Full HD-panel idag, trots att det som tidigare nämnts som högst finns 720P sändningar gör 4k-apparaterna att bilden blir bättre än på en FullHD-apparat.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jcee1993:

Jag personligen märker ganska stor skillnad på framförallt 50Hz och 100Hz [...].

Det gör de flesta, men jag tål verkligen inte interpoleringsartefakterna. De är fruktansvärda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AndreasHellman:

Ingen som har någon input angående det här med uppdateringsfrekvens på apparaterna? Stämmer det att 50Hz får bilden att känna sig seg och pixlar kan "släpa" efter?

50 Hz = en siffra på kartongen.

Distinktionen är att apparater som kallas "50 Hz" är att det är en budgetapparat med enklast möjliga teknik och i troligtvis också en enklare kvalitetsnivå.

"100 Hz" eller mer har vanligtvis någon form av mer avancerad bildbearbetning som interpolering. Panelen är något mer påkostad och då är antagligen också hela produkten något bättre.

Ju högre siffra tillverkaren skriver på kartongen, desto bättre anser de själva att apparaten är. Men det säger ingenting när man jämför olika produkter. En apparat som kallas "200 Hz" kan vara bättre, sämre eller lika användbar som den TV som kallas "100 Hz".

Vad som får bilden att "kännas seg och släpa efter" kan vara vad som helst. Ofta är det en kombination av dåliga bildkälla (likt analog kabel-TV) och olika inställningar. Men på just de enklaste budgetapparaterna, de som kallas "50 Hz" kan det faktiskt vara en rätt usel LCD-panel som får även Blu-ray att se extra släpigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tänkte just nämna det också, som Alling nämnde, att jag tycker fortfarande det är helt otroligt att inte alla kanaler sänds i 1080p ännu. Eller åtminstonde 720p... hur många år har det inte gått nu. Men det kanske är restriktioner i nätet då helt enkelt, och om så är fallet så kommer 4K inte sändas i TV inom min livstid... överdrivet eller ej, det kommer dröja i alla fall.

Sen spelar väl storleken på TV in också? Pixels per inch tänker jag. en 100'' TV som är 720p lär kanske inte se bra ut, som exempel? Eller är jag ute och cyklar på den punkten?

1080p är inte en broadcast-standard. Det är 720p eller 1080i som gäller för att TV-mottagare som följer standarden ska kunna spela upp signalen. 1080p skulle kunna skickas via IPTV och externa boxar för detta.

Att SVT valde 720p över 1080i är på EBUs rekommendationer och efterforskningar (https://tech.ebu.ch/docs/events/ibc06/presentations/ebu_ibc06...), då det visat sig att 720p ger bättre upplevd bild än 1080i i de flesta fall, särskilt i en bild med mycket rörelse, exempelvis sport. Det är också mer passande för våra TV-apparater som numera är progressiva jämfört med bildrörs-TV. En progressiv bild lämpar sig också bättre för kompression. 1080i kan användas som "fattigmans-1080p" när det kommer till filmer då dessa endast visas i 25fps och därmed kan använda båda fälten till samma bildruta. Så filmkanaler sänder oftare i 1080i för att uppnå i princip 1080p i slutändan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

50 Hz = en siffra på kartongen.

Distinktionen är att apparater som kallas "50 Hz" är att det är en budgetapparat med enklast möjliga teknik och i troligtvis också en enklare kvalitetsnivå.

"100 Hz" eller mer har vanligtvis någon form av mer avancerad bildbearbetning som interpolering. Panelen är något mer påkostad och då är antagligen också hela produkten något bättre.

Ju högre siffra tillverkaren skriver på kartongen, desto bättre anser de själva att apparaten är. Men det säger ingenting när man jämför olika produkter. En apparat som kallas "200 Hz" kan vara bättre, sämre eller lika användbar som den TV som kallas "100 Hz".

Vad som får bilden att "kännas seg och släpa efter" kan vara vad som helst. Ofta är det en kombination av dåliga bildkälla (likt analog kabel-TV) och olika inställningar. Men på just de enklaste budgetapparaterna, de som kallas "50 Hz" kan det faktiskt vara en rätt usel LCD-panel som får även Blu-ray att se extra släpigt ut.

Ja, precis. Det var något sådant här jag var ute efter! Tack! Men hur är det, för tvivlar väl på att TV-apparater faktiskt har 800Hz i faktiskt uppdateringsfrekvens. Utan det är exempelvis interpolering som du nämnde. Men är detta nödvändigtvis sämre än "äkta" 100Hz. Och finns det egentligen faktiska uppdateringsfrekvenser på 100Hz?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AndreasHellman:

Ja, precis. Det var något sådant här jag var ute efter! Tack! Men hur är det, för tvivlar väl på att TV-apparater faktiskt har 800Hz i faktiskt uppdateringsfrekvens. Utan det är exempelvis interpolering som du nämnde. Men är detta nödvändigtvis sämre än "äkta" 100Hz. Och finns det egentligen faktiska uppdateringsfrekvenser på 100Hz?

Så gott som allt du kommer att konsumera på TV:n är inspelat i 24 eller 25 fps. Eventuellt 30 fps. En del speltitlar når 60 fps. De flesta TV-apparater kan heller inte matas med högre frekvenser än de 60 Hz som är kravet.

Permalänk
Medlem

Det ska väl finnas en del 3D TV med 100 (EU)/120Hz (US) äkta uppdateringsfrekvens. Sånt skulle jag själv vara intresserad utav om jag köpte nytt TV idag och samtidigt ha det kopplat till datorn som en extra stor skärm för filmer, kanske lite spel då och då. Det är förhållandevis få modeller som stöder detta dock. Ska nog finnas nån lista på olika forums har jag sett, kanske är vanligare bland amerikanska modeller dock. Måste leta men lite upptagen just nu.

Undrar vad den minsta 3D TV med äkta 100/120Hz är. Skulle gärna ha så litet som möjligt, typ 32" att 1080p inte såg så dumt ut vid datoranvändning. 4k har jag inte behov av idagsläget och har inte dator som klarar av det för spel hursomhelst.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

För att titta på film så skulle jag klart rekommendera någon sorts VA-panel för svärtans skull.
Svärta och mörker används väldigt mycket i moderna filmer och tv-produktioner.
Mörkgrått istället för svart är ingen höjdare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det ska väl finnas en del 3D TV med 100 (EU)/120Hz (US) äkta uppdateringsfrekvens. Sånt skulle jag själv vara intresserad utav om jag köpte nytt TV idag och samtidigt ha det kopplat till datorn som en extra stor skärm för filmer, kanske lite spel då och då. Det är förhållandevis få modeller som stöder detta dock. Ska nog finnas nån lista på olika forums har jag sett, kanske är vanligare bland amerikanska modeller dock. Måste leta men lite upptagen just nu.

Undrar vad den minsta 3D TV med äkta 100/120Hz är. Skulle gärna ha så litet som möjligt, typ 32" att 1080p inte såg så dumt ut vid datoranvändning. 4k har jag inte behov av idagsläget och har inte dator som klarar av det för spel hursomhelst.

100/120 Hz behövs endast för aktiv 3D, eftersom man då alternerar mellan ögonens bilder. Detta kan orsaka problem med cross talk, dvs. att bilder för ett öga läcker så att det andra ögat också ser lite av dem, och kräver också tunga aktiva glasögon. Med passiv 3D så visas istället två bilder samtidigt på TVn. Då slipper man cross talk, och behöver bara enkla polariserade glasögon. Nackdelen med passiv 3D har tidigare varit att man förlorar halva den horisontella upplösningen, eftersom varje öga ser varannan rad på TVn. Detta gäller fortfarande med 4K, men med 4K gör det inte så mycket eftersom man ändå får dubbelt så många pixelrader. Så om du är intresserad av 3D skulle jag rekommendera att du kollar på en 4K-TV med passiv 3D, det är i min åsikt den överlägset bästa tekniken i dagsläget (men jag är lite osäker på om det fungerar med spel).

Edit: Läste igenom ditt inlägg igen, och insåg att det kanske inte var 3D-aspekten du var så intresserad av. Det finns säkert en del TV-apparater som klarar av att matas med 120 Hz. Men som alltid med TV så är det mest en eftertanke att man ska kunna koppla in en dator till TVn, så även om TVn faktiskt har en panel som klarar 100/120 Hz så är det inte säkert att det går att mata TVn med det via HDMI. Och tillverkarna skriver sällan ut vad som faktiskt gäller, så man får som du säger leta på forum och försöka hitta andra som faktiskt testat om det går eller inte.

Permalänk
Medlem

Jepp, det är inte för 3D tittandets skull utan för jag är en sån där uppdateringsfrekvens freak som inte pallar med 60/75Hz, höll mig till CRT tills 2010 nästan.

Glömde bort att nämna att det går ju förstås att överklocka vissa TV också med ganska bra resultat men det är relativt få ännu som gjort det så det finns inte sådär överdrivet vidsträckt lista på vilka TV apparater klarar hur mycket än. http://www.blurbusters.com/overclock/120hz-pc-to-tv/

Blir inte heller bättre on man tillhör dem som är på jakt efter ett nytt TV främst i 32 - 40" storleksklassen då de flesta enthusiaster som börjar klocka sina grejjer tycks ha typ 50 - 65" 4K TV.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional