har svårt att hitta det rätta webbhotellet

Permalänk

har svårt att hitta det rätta webbhotellet

Har en sidan gjord från skratch med html,css,php och js som snart ska laddas upp på ett webhotell. Har kollat runt lite men har jättesvårt att veta vilket webbhotell som klarar av min hemsida utan att göra den seg.

Jag har väldigt mycket php, specifikt mysqli så webbhotellet måste kunna hantera detta utan att göra hemsidan seg.

Webhotellet måste ha phpmyadmin, cron jobs är ett måste, e-postkonto som kan skicka obegränsat med mail i månaden, en bra uptime är viktigt, någon slags säkerhet är ett krav, ett pålitligt webbhotell som inte sprider personlig info osv.

Jag vill att webbhotellet ska klara av tusentals medlemmar inloggade samtidigt som surfar runt, utan att sidan blir seg. Den ska klara hundratusentals pageviews per dag. (Webhotellet måste inte klara av detta på dess billigatse plan tex. utan jag vill slippa känna mig orolig och istället kunna uppgradera till en anna plan om så skulle behövas)

Max 40kr/månad i nuläget.

  • one.com verkar inte ha cron jobs?

  • binero är lite för dyrt i nuläget. Har även hört från folk att dom inte är bra?

  • Loopia är lite för dyrt i nuläget. Har även hört från folk att dom inte är bra?

  • Hostinger.se det verkar som ett litet webbhotell som inte har många users. Dom verkar alltid ha rea på sina planer. Har ingen aning om deras up-time eller om dom skulle hålla min sida snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av papperstorn:

Har en sidan gjord från skratch med html,css,php och js som snart ska laddas upp på ett webhotell. Har kollat runt lite men har jättesvårt att veta vilket webbhotell som klarar av min hemsida utan att göra den seg.

Jag har väldigt mycket php, specifikt mysqli så webbhotellet måste kunna hantera detta utan att göra hemsidan seg.

Webhotellet måste ha phpmyadmin, cron jobs är ett måste, e-postkonto som kan skicka obegränsat med mail i månaden, en bra uptime är viktigt, någon slags säkerhet är ett krav, ett pålitligt webbhotell som inte sprider personlig info osv.

Jag vill att webbhotellet ska klara av tusentals medlemmar inloggade samtidigt som surfar runt, utan att sidan blir seg. Den ska klara hundratusentals pageviews per dag. (Webhotellet måste inte klara av detta på dess billigatse plan tex. utan jag vill slippa känna mig orolig och istället kunna uppgradera till en anna plan om så skulle behövas)

Max 40kr/månad i nuläget.

Du får vad du betalar för. Du kanske ska satsa på en VPS och skala uppåt om det behövs.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Sötast

Börja med det absolut billigaste "skithotellet" i början, om det visar sig att du lyckas locka folk till sidan, börja då titta på bättre alternativ om det är så att det inte fungerar tillräckligt bra längre.

Om du ska ha tusentals inloggade samtidigt så ska du mest troligt ha uppåt 40k användare eller nåt som besöker ofta. Det är ett problem du kan ta om ett par år mest troligt.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att hitta ett "bra" webbhotell med de krav du har och den budgeten. Binero har börjat med VPS. Kostar dock 180kr/mån som start, men de ger en frihet som är värd pengarna IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av papperstorn:

Har en sidan gjord från skratch med html,css,php och js som snart ska laddas upp på ett webhotell. Har kollat runt lite men har jättesvårt att veta vilket webbhotell som klarar av min hemsida utan att göra den seg.

Jag har väldigt mycket php, specifikt mysqli så webbhotellet måste kunna hantera detta utan att göra hemsidan seg.

Webhotellet måste ha phpmyadmin, cron jobs är ett måste, e-postkonto som kan skicka obegränsat med mail i månaden, en bra uptime är viktigt, någon slags säkerhet är ett krav, ett pålitligt webbhotell som inte sprider personlig info osv.

Jag vill att webbhotellet ska klara av tusentals medlemmar inloggade samtidigt som surfar runt, utan att sidan blir seg. Den ska klara hundratusentals pageviews per dag. (Webhotellet måste inte klara av detta på dess billigatse plan tex. utan jag vill slippa känna mig orolig och istället kunna uppgradera till en anna plan om så skulle behövas)

Max 40kr/månad i nuläget.

  • one.com verkar inte ha cron jobs?

  • binero är lite för dyrt i nuläget. Har även hört från folk att dom inte är bra?

  • Loopia är lite för dyrt i nuläget. Har även hört från folk att dom inte är bra?

  • Hostinger.se det verkar som ett litet webbhotell som inte har många users. Dom verkar alltid ha rea på sina planer. Har ingen aning om deras up-time eller om dom skulle hålla min sida snabb.

Jag har kört cronjob via city network och det har funkat relativt smärtfritt. Vi körde då scraping av diverse listningssidor och samlade detta under ett och samma tak (gjordes en gång / minut ungefär). Dock har jag inte belastat den hemsidan särskilt mycket (dvs finns inte så mycket besök) men city network har alltid vart hjälpsamma och de kan säkert uppgradera snabbt utan downtime.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av papperstorn:

Har en sidan gjord från skratch med html,css,php och js som snart ska laddas upp på ett webhotell. Har kollat runt lite men har jättesvårt att veta vilket webbhotell som klarar av min hemsida utan att göra den seg.

Jag har väldigt mycket php, specifikt mysqli så webbhotellet måste kunna hantera detta utan att göra hemsidan seg.

Webhotellet måste ha phpmyadmin, cron jobs är ett måste, e-postkonto som kan skicka obegränsat med mail i månaden, en bra uptime är viktigt, någon slags säkerhet är ett krav, ett pålitligt webbhotell som inte sprider personlig info osv.

Jag vill att webbhotellet ska klara av tusentals medlemmar inloggade samtidigt som surfar runt, utan att sidan blir seg. Den ska klara hundratusentals pageviews per dag. (Webhotellet måste inte klara av detta på dess billigatse plan tex. utan jag vill slippa känna mig orolig och istället kunna uppgradera till en anna plan om så skulle behövas)

Max 40kr/månad i nuläget.

  • one.com verkar inte ha cron jobs?

  • binero är lite för dyrt i nuläget. Har även hört från folk att dom inte är bra?

  • Loopia är lite för dyrt i nuläget. Har även hört från folk att dom inte är bra?

  • Hostinger.se det verkar som ett litet webbhotell som inte har många users. Dom verkar alltid ha rea på sina planer. Har ingen aning om deras up-time eller om dom skulle hålla min sida snabb.

Tror inte du lär hitta ett webbhotell som klarar det för det priset. Har du så många medlemmar och sidvisningar borde väl reklamintäkterna vara tillräckligt stora för att du ska kunna lägga ner mer pengar per månad?

Om du inte har så många medlemmar än så börja med ett mindre webbhotell. One.com är sämst av de alternativ du länkade.

Binero > Loopia >> One.com

Var dock flera år sen jag hade One.com men de lär inte vara bättre nu (var bland annat långsamma, men man får vad man betalar för).

https://www.manufrog.com/ är ett helt ok webbhotell för mindre sidor (hostar sidor där med ~3000 besökare/månad).
Vet inte riktigt när det blir för mycket för servern.

Det snabbaste alternativet du lär få för 40 kr månad är att du hyr en VPS från digitalocean.com för 5$ i månaden. Fördelen med det är också att du enkelt kan skala upp till snabbare alternativ när du får fler besökare. Men tror deras vanliga VPS lätt klarar tusen tals besökare samtidigt. Nackdelen är att du måste installera allt själv vilket kan vara lite krångligt om man inte gjort det förut. Finns dock färdiga snapshots för tex PHPMYAdmin så att det installeras automatiskt.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Det bästa alternativet, enligt mig: köp ett domän från vilket webbhotell som helst. Skaffa sedan en server över molnet, som du hanterar som om du hade servern i ditt egna hem. Då betalar du endast en gång per år för domänet. Jag rekommenderar Scaleway för serverhantering. Oerhört smidigt och bra support som inte ger sig förrän de eventuella problemen löser sig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Har haft Loopia till och från de senaste fem åren och kan inte minnas mig att jag haft några större problem.
Men vad som skiner mest är deras support. Svarar ofta inom några minuter och fixar saker som andra hotell vägrar.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Har haft Loopia till och från de senaste fem åren och kan inte minnas mig att jag haft några större problem.
Men vad som skiner mest är deras support. Svarar ofta inom några minuter och fixar saker som andra hotell vägrar.

Loopia lever på gamla meriter. De är förhållandevis dyra för vad de tillhandahåller, vilket inte är särskilt mycket. De har dåligt stöd för säkra anslutningar (SSL), att komma åt databasen utifrån genom en säker anslutning går överhuvudtaget inte och man kan inte SSH:a in på någon av servrarna för att utföra enkla operationer.

Administrationsgränssnittet är inte mycket att hänga i granen heller.

Om man ska hosta en enkel sajt är one.com bättre och billigare, med online-support på både svenska och engelska.

För trådskaparens behov skulle jag däremot inte välja ett hotell alls då jag tror det blir svårt att leva upp till de volymer som beskrivs. En [virtualiserad] server låter mycket lämpligare, men 40 kr/månad är en drömsumma.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av papperstorn:

Har en sidan gjord från skratch med html,css,php och js som snart ska laddas upp på ett webhotell. Har kollat runt lite men har jättesvårt att veta vilket webbhotell som klarar av min hemsida utan att göra den seg.

Jag har väldigt mycket php, specifikt mysqli så webbhotellet måste kunna hantera detta utan att göra hemsidan seg.

Webhotellet måste ha phpmyadmin, cron jobs är ett måste, e-postkonto som kan skicka obegränsat med mail i månaden, en bra uptime är viktigt, någon slags säkerhet är ett krav, ett pålitligt webbhotell som inte sprider personlig info osv.

Jag vill att webbhotellet ska klara av tusentals medlemmar inloggade samtidigt som surfar runt, utan att sidan blir seg. Den ska klara hundratusentals pageviews per dag. (Webhotellet måste inte klara av detta på dess billigatse plan tex. utan jag vill slippa känna mig orolig och istället kunna uppgradera till en anna plan om så skulle behövas)

Max 40kr/månad i nuläget.

  • one.com verkar inte ha cron jobs?

  • binero är lite för dyrt i nuläget. Har även hört från folk att dom inte är bra?

  • Loopia är lite för dyrt i nuläget. Har även hört från folk att dom inte är bra?

  • Hostinger.se det verkar som ett litet webbhotell som inte har många users. Dom verkar alltid ha rea på sina planer. Har ingen aning om deras up-time eller om dom skulle hålla min sida snabb.

Med dessa ekonomiska och kapacitetskrav finns det absolut inget som kommer passa eller fungera.

Vad du behöver är en egen och ganska kraftfull server i en serverhall som kan leverera den kapaciteten, alt en VPS med samma kapacitet, http://www.ipeer.se kan tex rekommenderas.
Budgetera ca 25.000:- till 60.000:- per år för det hela...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av papperstorn:

* kan skicka obegränsat med mail i månaden
* en bra uptime är viktigt
* någon slags säkerhet är ett krav
* klara av tusentals medlemmar inloggade samtidigt
* hundratusentals pageviews per dag

Max 40kr/månad i nuläget.

Sorry men din budget går inte ihop med dina krav (beroende på hur man ser på det). Det är helt omöjligt för oss att veta vad "hundratusentals pageviews per dag" innebär för dig i praktiken. Om vi drar till på en hög medelsumma på 800 000 per dag så höftar vi säg 50 page-views per sekund under prime-time i snitt så lär det gå tungt med ett budgethotell. 40-kronors VPS klarar det nog inte heller beroende på hur tungdrivet du har, vem vet egentligen.

Vad är en bra uptime för dig? 99,99% eller 99,999%? Rätt stor skillnad, pratar vi även redundans t.ex.? Vad menar du med säkerhet?

Med tanke på hur mycket trafik du kommer ha så lär du behöva minst dubbla dedikerade maskiner i redundanskonfiguration och någon som vet hur man konfigurerar en sådan här lösning från scratch, om du inte har koll på det själv.

Lättast är att du provkör på en billig VPS från t.ex. svenska ipeer eller citycloud och utvärderar prestandan därifrån. Alternativt någon välkänt hostingföretag i NL/FR om du har mycket trafik från Europa.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Loopia lever på gamla meriter. De är förhållandevis dyra för vad de tillhandahåller, vilket inte är särskilt mycket. De har dåligt stöd för säkra anslutningar (SSL), att komma åt databasen utifrån genom en säker anslutning går överhuvudtaget inte och man kan inte SSH:a in på någon av servrarna för att utföra enkla operationer.

Administrationsgränssnittet är inte mycket att hänga i granen heller.

Om man ska hosta en enkel sajt är one.com bättre och billigare, med online-support på både svenska och engelska.

För trådskaparens behov skulle jag däremot inte välja ett hotell alls då jag tror det blir svårt att leva upp till de volymer som beskrivs. En [virtualiserad] server låter mycket lämpligare, men 40 kr/månad är en drömsumma.

Jepp, det har du rätt i. Håller med dig på alla punkter. En vps hos t.ex. Glesys hade passat OP bäst.

Supporten är dock något som många andra saknar. Nu var det väldigt länge sedan jag var i kontakt med olika webbhotell men de flesta hotellen vägrade göra saker som användaren själv kunde göra, som t.ex. att ändra domän records (förmodligen för att dom då är ansvariga om något går fel).
Med loopia har jag kunnat bara dra iväg ett mail med kundens konto nummer och be loopia ändra ip adressen. Så är det fixat inom några minuter.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det bästa alternativet, enligt mig: köp ett domän från vilket webbhotell som helst. Skaffa sedan en server över molnet, som du hanterar som om du hade servern i ditt egna hem. Då betalar du endast en gång per år för domänet. Jag rekommenderar Scaleway för serverhantering. Oerhört smidigt och bra support som inte ger sig förrän de eventuella problemen löser sig.

Vad menar du med server över molnet? Kan du utveckla? Laddar man ner någon typ av programvara till sin dator som automatiskt sköter allt med servern och ger ett snyggt GUI? Vad är det som gör att det är gratis?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Vad menar du med server över molnet? Kan du utveckla? Laddar man ner någon typ av programvara till sin dator som automatiskt sköter allt med servern och ger ett snyggt GUI? Vad är det som gör att det är gratis?

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_server
Och det är inte gratis. Och hur du administrerar din server är upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Vad menar du med server över molnet? Kan du utveckla? Laddar man ner någon typ av programvara till sin dator som automatiskt sköter allt med servern och ger ett snyggt GUI? Vad är det som gör att det är gratis?

Du skapar en server hos Scaleway och ansluter till den genom SSH. Därefter kan du göra precis vad du vill med servern, precis som om den vore i ditt egna hem, fast över molnet. Servern ligger i Paris.

Månadsbetalningen för dina domän existerar inte om du kör med den här lösningen, utan endast årsavgiften. Månadsavgiften för servern kommer du dock att behöva betala, men det rör sig inte om stora summor, då Scaleway sänkte priserna med 70% i höstas. Du vinner på det oavsett hur mycket servern kostar, om du inte väljer att ha fler än en server. Jag betalar under 80 kr för min server som jag har 6 webbsidor på. Om jag hade kvar webbsidorna på Bineros server, så skulle jag behöva betala 474 kr per månad. Jag vinner alltså cirka 394 kr på detta.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Du skapar en server hos Scaleway och ansluter till den genom SSH. Därefter kan du göra precis vad du vill med servern, precis som om den vore i ditt egna hem, fast över molnet. Servern ligger i Paris.

Månadsbetalningen för dina domän existerar inte om du kör med den här lösningen, utan endast årsavgiften. Månadsavgiften för servern kommer du dock att behöva betala, men det rör sig inte om stora summor, då Scaleway sänkte priserna med 70% i höstas. Du vinner på det oavsett hur mycket servern kostar, om du inte väljer att ha fler än en server. Jag betalar under 80 kr för min server som jag har 6 webbsidor på. Om jag hade kvar webbsidorna på Bineros server, så skulle jag behöva betala 474 kr per månad. Jag vinner alltså cirka 394 kr på detta.

Det såg intressant ut, de verkar dock inte ta emot nya kunder just nu (slut på servrar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Det såg intressant ut, de verkar dock inte ta emot nya kunder just nu (slut på servrar).

Oj då :/ Ja, jag blev inte förvånad. Jävligt bra tjänst, som sagt. Såklart finns det fler tjänster som gör exakt samma sak som vad Scaleway gör, men jag har inte hittat någon som är bättre än Scaleway.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Angående scaleway så är det värt att tänka på att servrarna använder ARM arkitekturen, oftast inte något problem men det är nämnvärt.
Är själv väldigt nöjd med mina servrar hos dem

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

Jag kör Loopia nu. Har köpt domän via dom i flera år och när dom hade en massiv rabatt förra året så köpte jag ett år ifrån dom och tycker dom är bra.
Har tidigare kört med https://www.a2hosting.com/ och tycker dom är fantastiska. Har många bra funktioner och lätt att installera bloggar och en massa annat som man kan tänkas vilja ha. Dom har även bra support.
Det går lite segt att ladda upp filer till dom men det gör mig inte så himla mycket då dom inte är speciellt stora och inte görs så ofta. Jg kan rekommendera dom.

Permalänk

Tusen tack för alla svar och sry för mitt sega svar...

Många anser att Binero > Loopia. Varför?

VPS skulle mycket väl kunna vara ett alternativ men jag vet inte riktigt om det är den optimala lösningen för oerfarna?
Först och främst så undrar jag hur pass stor skillnad det är på ett webbhotell och den billigaste VPS-varianten(typ den hos Binero för 180kr)?
Sedan undrar jag som sagt om VPS verkligen är så optimalt för oerfarna personer? Installerar man allt själv eller finns saker förinstallerade? Hur är det med säkerhet och sådant? Måste jag som användare fixa det?